Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)  (gelezen 237077 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #645 Gepost op: 07 maart 2021, 11:53:03 »
Hoewel misschien niet helemaal juist uitgedrukt, heeft Steijn wel een punt als hij doelt op de 24-uurs economie waarbij grenzen tussen dag en nacht vervagen. Hierover zijn verschillende studies geweest en dit is ook meermaals in docu's op TV en in krant besproken.

Feit is dat verschuiven van werk naar de nacht voor veel mensen echt niet gezond is. Daarbij kun je je afvragen of het voor sommige werkzaamheden (en dit werk hoort daar naar mijn idee ook bij) wel echt noodzakelijk is.

Ja, webshops faciliteren het, maar heb je het ook echt de volgende dag nodig, of kan het ook een dag later?

Deze docu bijvoorbeeld: https://www.uitzendinggemist.net/aflevering/454300/Focus.html

Beetje leeswerk: https://www.nporadio1.nl/consument/20336-dit-doet-snelle-bezorging-van-je-pakjes-met-magazijnmedewerkers
https://nvab-online.nl/nachtwerk
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2021, 12:05:54 door Arjan6511. Reden: wat hopelijk interessante links toegevoegd. »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5761
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #646 Gepost op: 07 maart 2021, 12:02:55 »
Steyn heeft helemaal geen punt, het is gespeelde verontwaardiging.
's Nachts werken, voor wie dan ook, is helemaal geen probleem. Je zult 's nachts orders moeten pikken om overdag de Jumbo of de Albert Heijn winkel te bevoorraden. Mijn ochtendblad ligt al 40 jaar elke ochtend om 6 uur op de mat. Het is doodnormaal in allerlei sectoren: zorg, industrie, retail etc..

Gr, Ben.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #647 Gepost op: 07 maart 2021, 12:07:11 »
"s Nachts werken, voor wie dan ook, is helemaal geen probleem"

En dat is dus al dan niet gespeelde naïviteit. In elk geval onjuist.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #648 Gepost op: 07 maart 2021, 12:08:19 »
nvt

Het is niet de bedoeling dat je een reactie plaatst, en dan deze snel weer verwijderd als je een tegenreactie krijgt!

Gr, Bert
Team moderatoren

MB73

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #649 Gepost op: 07 maart 2021, 12:13:29 »
Bepaal ik zelf hoor Bert!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #650 Gepost op: 07 maart 2021, 12:22:47 »
Steyn heeft helemaal geen punt, het is gespeelde verontwaardiging.
's Nachts werken, voor wie dan ook, is helemaal geen probleem. Je zult 's nachts orders moeten pikken om overdag de Jumbo of de Albert Heijn winkel te bevoorraden. Mijn ochtendblad ligt al 40 jaar elke ochtend om 6 uur op de mat. Het is doodnormaal in allerlei sectoren: zorg, industrie, retail etc..

Gr, Ben.

Nachtwerk is niet best voor de gezondheid, aldus de Gezondheidsraad.
https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2017/10/24/gezondheidsrisicos-door-nachtwerk
Nachtwerk is tevens in een aantal beroepen onvermijdelijk.
Alleen komt nachtwerk tegenwoordig steeds vaker voor waar het helemaal niet zo onvermijdelijk is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #651 Gepost op: 07 maart 2021, 12:29:01 »
Bepaal ik zelf hoor Bert!

Nee hoor. Daar hebben we hele goede oplossingen voor.

Gr, Bert
Team moderatoren

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #652 Gepost op: 07 maart 2021, 12:30:24 »
Steyn heeft helemaal geen punt, het is gespeelde verontwaardiging.


S.v.p. geen meningen als feiten presenteren. Het is natuurlijk jouw goed recht om dat te vinden, maar schrijf dan s.v.p. 'dat vind ik gespeelde verontwaardiging'.

Verder: zie de door Arjan en Henk aangehaalde onderzoeken.

Steijn

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5761
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #653 Gepost op: 07 maart 2021, 12:37:33 »
Ok, ik vind het gespeelde verontwaardiging en de nadelen van onregelmatig werken ken ik maar ook van ongezond eten, te weinig bewegen, slecht slapen om de wel bekende redenen, etc..

Maar als ik 's avonds om 10 uur iets bestel en het wordt 's nachts gepicked kan ik daar weinig aan veranderen. Het wordt lastig als ik daar een schaamtegevoel bij moet krijgen Steyn. Als je het goed vindt denk ik daar niet bij na. ;)

Gr, Ben.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #654 Gepost op: 07 maart 2021, 12:45:13 »
Nou ja, dat is dus eigenlijk ook wel een punt waarmee webshops aan de slag zouden moeten maar door de concurrentie (te weinig) doen.

Men zou een levering volgende werkdag duurder kunnen maken, en bestelling waarbij klant aangeeft minder haast te hebben goedkoper. Dat moet de klant dus zelf aangeven op moment van online bestellen zodat dit in orderproces wordt meegenomen.
Nadeel is dat heel veel bedrijven gratis bezorgen dus deze constructie lastig is als je dit wilt verrekenen in de portokosten. Een volgende dag leveren-toeslag willen bedrijven vaak niet aan (ivm genoemde concurrentie) en een paar procent korting geven op een minder haast-order kan ook niet altijd. Redenen zijn bijvoorbeeld niet bestaande prijsafspraken  8) of lager dan kostprijs.

Overigens: Er zijn ontzettend veel mensen die nachtwerken/ploegendiensten WEL prettig vinden, dat staat buiten kijf.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5761
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #655 Gepost op: 07 maart 2021, 12:50:31 »

Men zou een levering volgende werkdag duurder kunnen maken


We weten dat prijsverhogingen het gedrag van mensen nauwelijks verandert. En wat lost dit op t.a.v. de vermeende gezondheidsklachten en waar gaat dat geld dan heen?

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #656 Gepost op: 07 maart 2021, 12:52:43 »
Snel antwoord ivm koud worden tosti:

Wat kunnen bedrijven concreet doen?
Een praktisch voorbeeld

Veel webwinkels bieden standaard aan "vandaag besteld, morgen in huis", zonder alternatief. Webshops kunnen klanten ook wél de keuze bieden dat het een dagje langer mag duren. Met een toelichting over nachtwerk erbij, en een hoger bezorgtarief als het pakketje per se tóch de volgende dag in huis moet zijn.

Zo neemt de werkgever zijn verantwoordelijkheid om de consument te stimuleren tot bewuste keuzes en verantwoord winkelen. Klanten die echt haast hebben, kunnen kiezen voor dezelfde service als voorheen. Maar ze ervaren wel dat dit consequenties heeft. Bedrijven laten zo ook zien dat ze als werkgever zo verantwoord mogelijk willen werken. Dat is net zo goed gunstig voor het bedrijfsimago.

Bron: Onderste link van mijn post hierboven. Dat het niet altijd mogelijk is heb ik uitgelegd, gaat om het deel vwb bewustwording.

EDIT: Uitgebreider uitgelegd: https://www.destentor.nl/economie/bedrijfsartsen-slaan-alarm-vlak-voor-feestdagen-kijk-uit-voor-gevaren-van-nachtwerk~a97ff120/
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2021, 12:55:25 door Arjan6511. Reden: Link toegevoegd en typefout door ketchup op toetsenbord opgelost. »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #657 Gepost op: 07 maart 2021, 16:20:52 »
Ik werk me inmiddels al 25 jaar het snot voor de ogen ‘s nachts voor jullie...

En ik zou niet anders willen! Als je niet tegen nachtwerk kan, moet je het niet doen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #658 Gepost op: 07 maart 2021, 16:29:24 »
Ja en nee. Soms is het een onontkoombaar deel van je werk. Zo ook in mijn geval. komende nacht de vierde van vier nachtdiensten. Over twee weken weer drie. Ik heb er in principe geen moeite mee, maar ik merk wel dat het omschakelen van nachtdienst naar dagdienst meer moeite begint te kosten. Die diensten hakken er wel in. Zeker als je in de loop van een nachtwacht twee of drie keer hartmassage staat te geven....

Eelco

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #659 Gepost op: 07 maart 2021, 16:40:43 »
Als het een onontkoombaal deel van je werk is en je trekt het niet, dan moet je echt iets anders zoeken hoor. Nouja moeten, je snapt wat ik bedoel. Hier hebben we een regeling dat vanaf je 50e geloof ik of 55, je nachtdiensten mag weigeren. Sommigen doen dat, omdat het te zwaar word, anderen hebben ronduit een hekel aan dagdiensten en vroeg opstaan en lopen tot hun 67e nog nachtdiensten met plezier. Dat zijn waarschijnlijk ook gewoon avondmensen, net als ik.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...