Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Templot en zelfbouw railtracks  (gelezen 3866 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Templot en zelfbouw railtracks
« Reactie #15 Gepost op: 23 juni 2020, 22:48:43 »
@Michiel,



Dat is inderdaad een prima tip. Ik denk dat ik dat eens ga proberen. Het verschil is wel dat ik mijn bielzen deels aan elkaar laat zitten. Dat scheelt een bak werk.

Gr, Hans

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: Templot en zelfbouw railtracks
« Reactie #16 Gepost op: 23 juni 2020, 23:47:57 »
Nu  weet ik het weer..
Materiaal is destijds gekocht bij Modelrail toen zij het rail programma van Eurorail voerden. Dat laatste is dus opgeheven en niet de modellensectie.
Al weer 17 jaar geleden dat ik daar was....imposant.

Gelijk ook bij Rolf Hassler geweest. (ook imposant) Dé man voor messing profielen, bruggen enz. Ons kent ons daar.
Zal me niet verbazen dat 1+1 =3 nu hij al jaren het assortiment rails, wissels en toebehoren (ook op verzoek) maakt en levert.

https://www.hassler-profile.li/

IMG_7117 by Nulpunt0, on Flickr

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Templot en zelfbouw railtracks
« Reactie #17 Gepost op: 24 juni 2020, 20:33:11 »
Vandaag was ik voor het eerst (buiten!) bij mijn club - de EMV. We hebben met een aantal leden gediscussieerd over het gebruik van Templot en het maken van lasergesneden bielsmatten. Ook hier werd gewezen op het om en om doorsnijden van dergelijke matten om de vier bielzen, zoals Leen Verkaik al opmerkte.

De discussie ging zoals verwacht over de constructie van de railstoeltjes. Daarbij kwamen we op twee varianten. Een 3D geprinte variant mbv een PLA printer, en het toepassen van railspijkers, zoals in het Zwitserse voorbeeld van gisteren.

In beide gevallen willen we gebruik maken van bielzen met aan weerskanten van de rails twee kleine gaatjes.



Vlak voor ik naar huis wilde gaan, kwam Frans, een van onze oudste leden aanlopen. Het verhaal aanhorend, kwam hij met een ruim 60-jaar oude bielzenmat van karton (zoals die vroeger gebruikt werd door Trix Express). En deze bielsmat had precies die gaatjes die we aan het bespreken waren. En de verrassing was helemaal compleet toen hij een doosje vond met oeroude roestige railspijkertjes. Precies die we op het oog hadden.

We hebben afgesproken om van beide varianten een proefstrook te maken. En omdat Frans als instrumentmaker een meester was (en nog is ...) in traditionele wisselbouw, kunnen we en passant ook wissels maken op deze manier.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Templot en zelfbouw railtracks
« Reactie #18 Gepost op: 26 juni 2020, 16:17:48 »
Zoals al eerder opgemerkt, ben ik al eens eerder bezig geweest met het maken van eigen rails. Nu echter met Templot als basis neem ik de draad weer op.

Ik ben van plan drie varianten te gaan maken: Met 3D geprinte realistische chairs, met eenvoudige 3D geprinte chairs en een versie met railspijkers, zoals eerder getoond. Hieronder de "gesuperde"versie.

De Britse Bullhead rails heeft een afwijkend profiel. De boven en onderzijde zijn even breed en beiden afgerond. Hiervoor moeten derhalve ook andere chairs gebruikt worden, dan voor de bekende standaard rail van bijvoorbeeld Roco of Peco. Op het internet is daarover wel wat meer informatie te vinden.



Links zie je een mooi voorbeeld van zo'n chair.
De keg is dat houten blok dat geplaatst is tussen de chair en de railstaaf.
Rechts wordt e.e.a. schematisch weergegeven met de verschillende onderdelen.



De keg wordt tegen de rijrichting in geplaats. Zoals in dit schema is te zien.
Het gevolg is dus dat je twee verschillende kegs moet gebruiken.



Ik was erg blij met deze CAD tekening. Ik kon hem in mijn eigen CAD programma overtrekken, en als basis gebruiken voor mijn  chairs. Hierbij moest ik wel rekening houden met het profiel van de C&L railstaaf code 75.



De basis van mijn Bullhead rails, is een uit 2mm MDF lasergesneden bielzenmat, die door Templot gegenereerd is. De lengte van de bielzen is 32mm, de breedte 3.35mm. De afstand tussen de bielzen is 6,5mm. Dat is naar Brits voorbeeld, en dat is meer dan bijvoorbeeld bij Roco of Peco rails. Hoewel de wijdte van 16,5mm tussen de railstaven bij H0 en OO gelijk is, lijkt deze optisch groter te worden door de afstand tussen de bielzen te vergroten. Bovendien zijn de bielzen wat langer.

Iedere biels is voorzien van vier gaten, waarin de chairs gemonteerd kunnen worden. Daarnaast zijn er enkele montagegaten aangebracht waar de kleine Fleischmann schroefjes in passen.



Op basis van de hierboven getoonde CAD tekening is de chair in 3D gemodelleerd. Aan de onderzijde zijn twee paspennen aangebracht van 2mm lang waarmee de chairs op de bielzen gemonteerd kunnen worden. Ik heb een setje van 20 chairs geupload naar Shapeways om te kijken of deze geprint kunnen worden in nylon. Dat zou dan 5,- euro per setje kosten.



Gemonteerd zou e.e.a. er dan zo uit komen te zien.



En hier enkele details:



Lijkt me de moeite waard om dit eens te gaan uitproberen.

Gr, Hans



JohnT

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Templot en zelfbouw railtracks
« Reactie #19 Gepost op: 27 juni 2020, 19:34:25 »
Ziet er indrukwekkend uit. Hoop dat het je lukt om het zo te maken.

JohnT

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Templot en zelfbouw railtracks
« Reactie #20 Gepost op: 27 juni 2020, 20:53:12 »
@John,

Ik ben er eigenlijk niet zo bang voor.

Op dit plaatje kun je goed zien wat het effect is van de zelfbouw rails in OO schaal. De C&L rail boven heeft dezelfde spoorwijdte van 16,5mm als de Peco rail onder. De bielzen van de bovenste zijn een fractie langer, maar de bielzen liggen veel verder uit elkaar.



Sinds vorig jaar heeft Peco een dergelijke rails in het assortiment, maar vooral de wissels zijn erg aan de prijs.



Eerder maakte ik een proefstukje o.b.v. C&L railstaven en chairs en een lasergesneden bielzenmatje. Zoals al opgemerkt, ik was niet tevreden over de handteerbaarheid van de chairs. De TTFiligran hebben paspennen, dat lijkt me eenvoudiger. Maar ze zijn daarnaast echter vooral bedoeld voor het continentale spoorbedrijf. De railstaven hebben daarbij een platte onderzijde. De oude Britse “bullhead” railstaven hebben echter een ronde onderzijde.

Daarom wil ik het proberen om eigen chairs te maken. Lukt dat niet, dan kan ik altijd nog gebruik maken van de TTFiligran chairs en normale railstaven. Of ik gebruik de eerder besproken railspijkers.

In mijn baanplan zit een lastige wisselverbinding in een boog. Met Templot lukt het om een mooi ontwerp te generen voor een passende bielzenmat.



Gr, Hans