Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Huup
Vandaag om 13:31:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:30:43
Trix 2021, nieuws van de fabrikant door MarkSpoor
Vandaag om 13:30:14
Cranicher Altbahn door eemstede
Vandaag om 13:28:17
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 13:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 13:18:42
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:14:19
Verlichtingsprinten voor H0 NS lokomotieven door Martijn_vK
Vandaag om 13:11:57
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 13:10:59
Märklin 2021 H0 door ex-DR V100
Vandaag om 13:02:26
Mat '36, 445. Zelfbouw. door GerardvV
Vandaag om 12:46:16
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Ben
Vandaag om 12:46:07
Onbereikbare gedeelten bereikbaar maken door David Hoogvorst
Vandaag om 12:42:52
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:34:40
Werkend diorama: een steenfabriek in 0e door jaco1988
Vandaag om 12:31:51
Beschrijving Fleischmann stoomlok 562264 door Frederikus
Vandaag om 12:27:58
Modelspoorbaan Fleischmann door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:20:46
Van Swarzach naar Swarzburg door jerrytrein
Vandaag om 12:13:28
Raccordement diorama door Ronzol
Vandaag om 12:12:49
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
Vandaag om 12:07:48
Programmering Dr4018 door Technodirk
Vandaag om 11:27:22
Zijn de huisjes van de Blokker nog wat? door Piet Groot
Vandaag om 11:23:46
DR5000 met WLAN-maus. door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:18:00
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door MartOnTheWeb
Vandaag om 11:09:04
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Basmans
Vandaag om 10:51:19
Service Roco, voor kleine reparatie MultiMaus door Bouwer
Vandaag om 09:51:53
Mehano Blue Tiger DCC, loopt slecht. Decoder defect? door Remunj
Vandaag om 09:17:02
Deutsche Gründlichkeit ;-) door henk
Vandaag om 09:02:10
Waar is kurkplaat te koop ? door Glimworm
Vandaag om 08:45:41
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 08:42:25
  

Auteur Topic: Templot en zelfbouw railtracks  (gelezen 2148 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4762
    • Medway Valley Line
Re: Templot en zelfbouw railtracks
« Reactie #15 Gepost op: 23 juni 2020, 22:48:43 »
@Michiel,



Dat is inderdaad een prima tip. Ik denk dat ik dat eens ga proberen. Het verschil is wel dat ik mijn bielzen deels aan elkaar laat zitten. Dat scheelt een bak werk.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5737
    • nulpunt
Re: Templot en zelfbouw railtracks
« Reactie #16 Gepost op: 23 juni 2020, 23:47:57 »
Nu  weet ik het weer..
Materiaal is destijds gekocht bij Modelrail toen zij het rail programma van Eurorail voerden. Dat laatste is dus opgeheven en niet de modellensectie.
Al weer 17 jaar geleden dat ik daar was....imposant.

Gelijk ook bij Rolf Hassler geweest. (ook imposant) Dé man voor messing profielen, bruggen enz. Ons kent ons daar.
Zal me niet verbazen dat 1+1 =3 nu hij al jaren het assortiment rails, wissels en toebehoren (ook op verzoek) maakt en levert.

https://www.hassler-profile.li/

IMG_7117 by Nulpunt0, on Flickr

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4762
    • Medway Valley Line
Re: Templot en zelfbouw railtracks
« Reactie #17 Gepost op: 24 juni 2020, 20:33:11 »
Vandaag was ik voor het eerst (buiten!) bij mijn club - de EMV. We hebben met een aantal leden gediscussieerd over het gebruik van Templot en het maken van lasergesneden bielsmatten. Ook hier werd gewezen op het om en om doorsnijden van dergelijke matten om de vier bielzen, zoals Leen Verkaik al opmerkte.

De discussie ging zoals verwacht over de constructie van de railstoeltjes. Daarbij kwamen we op twee varianten. Een 3D geprinte variant mbv een PLA printer, en het toepassen van railspijkers, zoals in het Zwitserse voorbeeld van gisteren.

In beide gevallen willen we gebruik maken van bielzen met aan weerskanten van de rails twee kleine gaatjes.



Vlak voor ik naar huis wilde gaan, kwam Frans, een van onze oudste leden aanlopen. Het verhaal aanhorend, kwam hij met een ruim 60-jaar oude bielzenmat van karton (zoals die vroeger gebruikt werd door Trix Express). En deze bielsmat had precies die gaatjes die we aan het bespreken waren. En de verrassing was helemaal compleet toen hij een doosje vond met oeroude roestige railspijkertjes. Precies die we op het oog hadden.

We hebben afgesproken om van beide varianten een proefstrook te maken. En omdat Frans als instrumentmaker een meester was (en nog is ...) in traditionele wisselbouw, kunnen we en passant ook wissels maken op deze manier.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4762
    • Medway Valley Line
Re: Templot en zelfbouw railtracks
« Reactie #18 Gepost op: 26 juni 2020, 16:17:48 »
Zoals al eerder opgemerkt, ben ik al eens eerder bezig geweest met het maken van eigen rails. Nu echter met Templot als basis neem ik de draad weer op.

Ik ben van plan drie varianten te gaan maken: Met 3D geprinte realistische chairs, met eenvoudige 3D geprinte chairs en een versie met railspijkers, zoals eerder getoond. Hieronder de "gesuperde"versie.

De Britse Bullhead rails heeft een afwijkend profiel. De boven en onderzijde zijn even breed en beiden afgerond. Hiervoor moeten derhalve ook andere chairs gebruikt worden, dan voor de bekende standaard rail van bijvoorbeeld Roco of Peco. Op het internet is daarover wel wat meer informatie te vinden.



Links zie je een mooi voorbeeld van zo'n chair.
De keg is dat houten blok dat geplaatst is tussen de chair en de railstaaf.
Rechts wordt e.e.a. schematisch weergegeven met de verschillende onderdelen.



De keg wordt tegen de rijrichting in geplaats. Zoals in dit schema is te zien.
Het gevolg is dus dat je twee verschillende kegs moet gebruiken.



Ik was erg blij met deze CAD tekening. Ik kon hem in mijn eigen CAD programma overtrekken, en als basis gebruiken voor mijn  chairs. Hierbij moest ik wel rekening houden met het profiel van de C&L railstaaf code 75.



De basis van mijn Bullhead rails, is een uit 2mm MDF lasergesneden bielzenmat, die door Templot gegenereerd is. De lengte van de bielzen is 32mm, de breedte 3.35mm. De afstand tussen de bielzen is 6,5mm. Dat is naar Brits voorbeeld, en dat is meer dan bijvoorbeeld bij Roco of Peco rails. Hoewel de wijdte van 16,5mm tussen de railstaven bij H0 en OO gelijk is, lijkt deze optisch groter te worden door de afstand tussen de bielzen te vergroten. Bovendien zijn de bielzen wat langer.

Iedere biels is voorzien van vier gaten, waarin de chairs gemonteerd kunnen worden. Daarnaast zijn er enkele montagegaten aangebracht waar de kleine Fleischmann schroefjes in passen.



Op basis van de hierboven getoonde CAD tekening is de chair in 3D gemodelleerd. Aan de onderzijde zijn twee paspennen aangebracht van 2mm lang waarmee de chairs op de bielzen gemonteerd kunnen worden. Ik heb een setje van 20 chairs geupload naar Shapeways om te kijken of deze geprint kunnen worden in nylon. Dat zou dan 5,- euro per setje kosten.



Gemonteerd zou e.e.a. er dan zo uit komen te zien.



En hier enkele details:



Lijkt me de moeite waard om dit eens te gaan uitproberen.

Gr, Hans


https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

JohnT

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Templot en zelfbouw railtracks
« Reactie #19 Gepost op: 27 juni 2020, 19:34:25 »
Ziet er indrukwekkend uit. Hoop dat het je lukt om het zo te maken.

JohnT

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4762
    • Medway Valley Line
Re: Templot en zelfbouw railtracks
« Reactie #20 Gepost op: 27 juni 2020, 20:53:12 »
@John,

Ik ben er eigenlijk niet zo bang voor.

Op dit plaatje kun je goed zien wat het effect is van de zelfbouw rails in OO schaal. De C&L rail boven heeft dezelfde spoorwijdte van 16,5mm als de Peco rail onder. De bielzen van de bovenste zijn een fractie langer, maar de bielzen liggen veel verder uit elkaar.



Sinds vorig jaar heeft Peco een dergelijke rails in het assortiment, maar vooral de wissels zijn erg aan de prijs.



Eerder maakte ik een proefstukje o.b.v. C&L railstaven en chairs en een lasergesneden bielzenmatje. Zoals al opgemerkt, ik was niet tevreden over de handteerbaarheid van de chairs. De TTFiligran hebben paspennen, dat lijkt me eenvoudiger. Maar ze zijn daarnaast echter vooral bedoeld voor het continentale spoorbedrijf. De railstaven hebben daarbij een platte onderzijde. De oude Britse “bullhead” railstaven hebben echter een ronde onderzijde.

Daarom wil ik het proberen om eigen chairs te maken. Lukt dat niet, dan kan ik altijd nog gebruik maken van de TTFiligran chairs en normale railstaven. Of ik gebruik de eerder besproken railspijkers.

In mijn baanplan zit een lastige wisselverbinding in een boog. Met Templot lukt het om een mooi ontwerp te generen voor een passende bielzenmat.



Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)