Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix DXI van DC naar AC door Silvolde
Vandaag om 16:58:24
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 16:45:50
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 16:41:15
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Roco 2025 door Arjan6511
Vandaag om 14:34:31
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 12:15:59
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14

Auteur Topic: Tekening maken voor laser cutting  (gelezen 9052 keer)

Tom Z.

• Offline Offline
Re: Tekening maken voor lasercutting
« Reactie #30 Gepost op: 24 June 2020, 13:15:04 »
In reactie op M.O. Visser: voor zover ik weet is Snijlab een commerciële onderneming en daar is uiteraard niks mis mee. Ze voeren jouw opdracht uit en goed ook.

Een Fablab (Fabrication Labaratory) is als het goed is een plek waar je zelf tegen een vergoeding voor het gebruik van de machine je eigen ontwerpen kan uitvoeren.

Ze draaien vaak op vrijwilligers. Dat is althans zo bij het FablabBoZ in Bergen op Zoom

Met vriendelijke groet, Tom Zoutendijk, vrijwilliger FablabBoZ

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 24 June 2020, 13:59:17 »
... (3d print voor dit stukje wand is goedkoper).

@Ronald,

Persoonlijk vind ik gelaserde muurdelen mooier dan 3D geprinte versies. Tenzij ze met een Formlabs vloeistof polymeerprinter zijn gemaakt. Maar ... erg duur dan.
Of je het verschil tussen een of twee snijlijnen voor de voegen nou echt ziet, betwijfel ik. Het verven van de muurdelen met vallejo-mixen zoals elders op dit forum te lezen is, vind ik tot een geweldig resultaat leiden.

We gaan bij de EMV eens uitzoeken welke kleurencombinaties zoal interessant zijn.

En voor de groeiende groep Onshape tekenaars op BNLS, er komt een speciale handleiding hoe je tekeningen geschikt kunt maken om te (laten) laseren.

Gr, Hans

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #32 Gepost op: 24 June 2020, 14:39:00 »
Hans,
Het gaat niet om persoonlijke zaken. Het is altijd een mate van geld dat om de hoek komt kijken.

Ja, dat dat stukje wand is met de beste methode bij shapeways 11 euro. So what.
Het gaat om de vergelijking met de 28 euro en niet om de vergelijking met 0 euro.

Het electriciteits huisje (daar is de wand blijkbaar van) zou dan in theorie 5 x (wand en dak) is   5 x (28 - 11) = 85 duurder in prijs komen.
Kan je nog leuk iets anders mee doen.
Jij hebt dat blijkbaar over voor de esthetica.

Weet dat ik nooit met een tekenpakket ga werken dat cloud georiënteerd is.
Ook dat is persoonlijk. (y) (y)

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 24 June 2020, 16:05:22 »
@Ronald,

Ik ook niet. Gelukkig heb ik toegang tot 3D printers en lasersnijmachines via mijn modelbouw vereniging EMV. Jouw bezwaar van cloud based programma’s is overigens heel eenvoudig te omzeilen. Daar komt ook nog een instructie voor. Maar ook zonder dat zal het jou niet lukken om een “openbaar” document te vinden van een willekeurige cursist van mij.

Gr, Hans

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 24 June 2020, 16:19:00 »
Zit nog even wat te klooien, heb nu alle 4 de wanden getekend en kom op 28 euro uit. Zouden het dan vooral de opstart kosten zijn?
Yep, opstart- én verzendkosten en het formaat zodanig kiezen dat het op een zo klein mogelijke plaat past.
Probeer maar eens uit door het hele gebouw twee keer op een tekeningen te zetten (copy-paste) en te kijken wat dat met de prijs doet. Dan krijg je een beeld wat het laseren zelf zo een beetje met de prijs doet. De prijsvergelijking hierboven snijdt dus geen hout.
Materiaal is uiteraard ook van invloed, MDF kost geen drol bijvoorbeeld. Prijzen van Snijlab zijn de laatste jaren wel aardig gedaald.
Fablab heb ik zelf geen ervaringen mee maar ik hoor wisselende berichten, met name dat je zelf veel tijd kwijt bent aan het leren instellen van de laser.
No dress rehearsel, this is our life.

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #35 Gepost op: 24 June 2020, 19:17:40 »
Mooi discussie heren. Ja dat 3D tekenen, moet ik ook nog mee starten. Net wat Marc tramt zegt, het blijken voor initiele kosten te zijn. Voor het station (zie: http://www.spoorinmodel.nl/geovorm_standaardstation.php) wat ik wil gaan bouwen, moet ik sowieso een aantal delen laseren uit 0,5mm harsboard. De vraag is alleen of ik de bakstenen delen daar ook uit ga laseren of uit wat dikker MDF. Want het mag wel wat dikker, omdat er geen kozijnen in zitten. Anders moet ik voor de diepte en stevigheid het harsboard weer gaan plakken op wat anders, styreen ofzo.

Ik kan ook van het gemetselde vlakke wanden maken en die gaan beplakken met Slaters plaat.

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 24 June 2020, 19:47:39 »
@Joran,

Vandaag was ik voor het eerst op de club (EMV), na ruim drie maanden. Buiten(!) koffie gedronken, en veel nieuwe ideeën uitgewisseld. Onder andere over hoe ik bielsmatten kan lasersnijden. Zie hiervoor deze draad.

Maar het meest prettige nieuws was, dat juist vanochtend een grote nieuwe lasersnijder ons machinepark kwam verrijken. Zal nog even duren voor hij ingeregeld is, maar dit opent weer allerlei nieuwe mogelijkheden. Alleen al omdat het een heel krachtige variant is met een groot werkgebied.

Dus Joran, als je een beetje geduld heb, kan ik je wel helpen.

Gr, Hans

MOVisser

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 24 June 2020, 23:23:07 »
Ieder kan bij mij ook terecht hoor.
Veel succes.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Tekening maken voor laser cutting
« Reactie #38 Gepost op: 27 June 2020, 17:23:09 »
Ondertussen verder aan het tekenen.

Nog niet klaar. En zit nog te piekeren over de lagen. In echt zitten de wanden onder de dragers van het dak. Bij het model van Geovorm zitten ze erachter, het moet natuurlijk ergens aan bevestigd worden. Nu kan ik of de Geovorm methode toepassen (wat ik in de tekening hierboven gedaan heb). Of ik laat een groter stuk acryl laseren, voor de ramen. Plak die aan de achter kant van de dragers van het dak. En plak daaronder de kozijn laag.

De baksteen laag wil ik eigenlijk iets dikker hebben dan 0,5mm. Is het dan handiger dit in MDF te laseren? Of is het verstandiger dit ook in harsboard te doen, en dit te plakken op een laag styreen, of nog een laag gelaserd harsboard van 0,5mm, zodat de wanden iets meer body te krijgen. Tevens, en dat is ook te zien op de foto uit het echt. Kan je de baksteen laag dan iets naar voren laten komen van de kozijnlaag.
« Laatst bewerkt op: 27 June 2020, 17:25:32 door Joran »

MOVisser

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 27 June 2020, 18:23:52 »
Joran.

Je hebt de diverse delen los van elkaar getekend. Je MAG ook de wanden tegen elkaar aan leggen.

Dan heb je meer plaats om objecten op te nemen.
In dit geval scheelt het niet veel, maar de overlappende lijn(en) wordt(en) dan maar 1 maal gelaserd ipv 2 maal.
(lased tijd is geld)

Ronald Visser

MOVisser

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 27 June 2020, 19:11:20 »
( ik heb even gegeten vandaar nu een aanvullende mogelijkheid)

De laser volgt netjes de lijnen. In dat geval zal elke rechthoek los komen uit de plaat.
Dat betekent dat je in feite losse objecten thuis gestuurd krijgt (snijlab kan je wel alles aan leveren)

Een mogelijkheid is dat je de eigenlijke wanden aan de plaat laat zitten, maar dat je de vierkanten in de wand (ramen??) niet wil hebben.
In dat geval zou je de snijlijn van de wanden kunnen onderbreken. Zoals aangegeven in de tek (in jouw stenen muur heb ik teveel gegumd   :angel:).

Ik doe dat ook vaak en snij later met een afbreekmesje de delen los. Moet dan iets bijschuren.

Blijven vragen .... (y)

Ronald Visser.

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 27 June 2020, 19:19:28 »
@Joran,

Ook hier zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome lopen. Ik kan je hooguit vertellen hoe ik het doe. In principe bouw je een muur op in laagjes. Het handigste zijn MDF platen van 1mm dik. Bij Verspaget in Eindhoven haal ik platen van 90x25cm. Dat is prijstechnisch interessant, en bij deze maat heb ik doorgaans weinig snijverlies.

De binnenste laag wordt voorzien van pen/gat verbindingen. Ik teken deze met meestal met de hand, maar met Onshape zijn daar ook tools voor. Je zet deze delen snel in elkaar met boekbinderslijm. Overigens blijft het meestal al klem zitten zonder lijm. Op de plaatsen waar vensters komen, is de raammaat 1mm ruimer dan het gat. Hier komen de ruiten in die gesneden worden uit 1mm acrylplaat.

De tweede laag is wederom 1mm MDF. Hier zijn de gaten voor de ramen en deuren conform de standaard maten. Je kunt tabellen vinden wat de standaard maatvoering is voor Nederlandse gebouwen. In Onshape kun je die maten direct overnemen: Bijvoorbeeld hoogte deur = 2m - in Onshape dus 200/87.

De volgende laag wordt de baksteenlaag. Ook hier gebruik ik 1mm MDF. Mooier (en duurder) is het hier eerder besproken 0,5mm dikke harsboard. Metselpatroon in rood wordt met de laser gegraveerd, of blauw gesneden. In deze laag is de ruimte rondom deuren en ramen weer 1mm ruimer, om de suggestie te wekken van kozijnen de deurposten. Een vierde laag kan eventueel worden toegevoegd wanneer er uitstekende muurdelen zijn. Zie mijn goederenloods in deze draad.

Voor de kozijnen in het raam gebruik je fotokarton 0,25mm of het 0,5mm harsboard. Die lijm je met spuitlijm op de acryl ramen. En op de zelfde manier kun je vensterbanken toevoegen. Wil je glas in lood gebruiken, maak een mooie foto van een bestaand raam, verklein deze en druk het af op plastic overheadsheet. Knip dit uit en lijm deze op het acryl raam voor je het kozijn aanbrengt.

Al bij al hebben je muren 3 of meer lagen. Alleen de binnenste hebben bij mij pen/gat verbindingen. De middelste kun je koud op elkaar lijmen. Voor de buitenste kies je voor het aanbrengen van een verstek (bij de EMV hebben we daar een speciale schuurmachine voor) of je zet de gelaserde delen koud tegen elkaar. Door de snijdiepte van de gelaserde stenen is dat (zeker op afstand) heel acceptabel.

Voor het maken van een optimale verdeling op de platen, komt nog een tool waarmee je zo weinig mogelijk snijverlies hebt.

De tekeningen die je in Autocad al hebt gemaakt, kun je zonder meer in Onshape gebruiken.

Gr, Hans

MOVisser

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 27 June 2020, 22:04:41 »
Hans bedankt. Je was me voor.  (y)

Ik was ook voor Joran bezig inzake het model.
Je geeft inderdaad mooi weer, hetgeen speelt bij het ontwerpen en bedenken van modellen. :angel:

Ronald Visser

Ad Cleijsen

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 28 June 2020, 10:48:04 »
Leuk om te lezen, ik kom maar nu nog niet verder met mijn ideetjes.

groet Ad

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 28 June 2020, 11:20:53 »
@Ad,

Maak op een stukje papier eens een tekeningetje van zo’n ideetje. Maak er een foto van en stuur met die op via een PB. Wat je kan bedenken, kun je maken. Het begint met het eerste Design Intent. Eens kijken of ik je kan helpen bij het maken.

Gr, Hans