Mee eens, maar als ik lees wat Chris bij de buren schrijft; de Piko botsneus 1100 ziet hij als een noviteit terwijl die er al jaren is van Märklin en Roco, zou het ook zo maar een model kunnen zijn wat in het verleden al is uitgebracht door een fabrikant en kennelijk schaars genoeg is om nogmaals te presenteren.
@Ronald,Mocht MTE besluiten de stoof niet te maken, wil ik er wel mijn tanden inzetten. Het enige wat ik nodig heb is een bruikbare maattekening. Er staat er eentje ergens op het forum.Het onderstel van een C12 heb ik al...Gr, Hans
Stoomverwarmingswagen NS 158952 te Nieuwersluis-Loenen. De nieuwe elektrische locomotieven konden rijtuigen met alleen stoomverwarming niet verwarmen. Daarom zijn in 1948 tien stoomverwarmingswagens in dienst gesteld, die zijn gebouwd op de onderstellen van AB-rijtuigen. Daarvoor werd in het middengedeelte een stoomketel geplaatst, die met olie werd gestookt. In de lage delen van de wagen zijn de waterbakken geplaatst voor het voedingswater voor de stoomketel. In deze trein is de 'warme stoof', zoals deze wagens werden genoemd, tussen elektrische locomotief NS 1002 en het ovaleramenrijtuig NS C 7201 uit de serie NS Cd10 7201-7206 geplaatst.