Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: Onshape cursus  (gelezen 48983 keer)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: Onshape cursus
« Reactie #165 Gepost op: 23 augustus 2020, 13:14:58 »
das een mooi filmpje henk straks eens beter bekijken

Jan Wiegerinck

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Onshape cursus
« Reactie #166 Gepost op: 25 augustus 2020, 15:44:22 »
Ik ben de laatste weken flink bezig geweest met OnShape terwijl ik wacht op decoders en seintjes uit Japan (zeevracht  >:( ).
Het is een oude droom van me om nog eens een DE3 treinstel te maken in N-schaal. 3D printen maakt nu mogelijk dus ik ben druk bezig het model te tekenen, in OnShape!
Hier wat tussenresultaten. Het 3e klasse rijtuig moet nog zijramen en deuren krijgen en de draaistellen moeten nog.  Ik denk niet dat ie gemotoriseerd gaat worden. Ik ga er op mijn Japanse baan (1:150) toch niet mee rijden.



Ook een tegenslag(je) gehad:  Het 2e klasse rijtuig blijkt korter dan het 3e klasse rijtuig. Het scheelt 800 mm, dus in schaal N 5 mm. Best wel veel eigenlijk. 
Dacht ik slim te zijn om gewoon de eerste extrusie van het 2e klasse rijtuig met 5 mm in te korten.   Blijken mijn constrains toch niet zo waterdicht te zijn. Vooral de inzetramen en de kop- en sluitlicht-inzetsels in de neus komen niet of gehavend uit de strijd.  Een dag aan het klooien met vooral 'Fix' constrains. 

Leermomentje: Kijk uit met 'fix' constrains!  Het is af en toe lastig om uit te vinden waarom een tekenelement nog niet constraint is en waarom het ineens over-constraint is als je denkt te hebben gevonden wat er nog ontbreekt.  Het is dan verleidelijk om maar een 'fix' in te zetten.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Onshape cursus
« Reactie #167 Gepost op: 25 augustus 2020, 15:57:43 »
@Jan,

We zijn dit avontuur met elkaar aangegaan in juni. Nu bijna drie maanden verder laat je ons dit zien. Een dik, heel dik compliment voor het resultaat. En een stimulans voor anderen om het ook te proberen.  (y) (y) (y)

Gr, Hans

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Onshape cursus
« Reactie #168 Gepost op: 25 augustus 2020, 21:25:12 »
Een heel mooi (tussen)resultaat! Ik ben benieuwd hoe hij straks in het echt uitziet! Wie weet ga ik ook ooit nog een treinstel 3d printen...  :laugh:
Mvg, Bjorn.

Henk de Vlaam

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Onshape cursus
« Reactie #169 Gepost op: 27 augustus 2020, 16:23:55 »
Beste Onshape-gebruikers,

Vandaag is (de nieuwe) versie 1.3 van het Onshape-cursusboek verschenen. Het is bijgewerkt tot de laatste Onshape-update van afgelopen dinsdag. Je vindt de nieuwe uitgave onder de vertrouwde hyperlink die je ooit ontvangen hebt.

Dit maal is de update wat uitgebreider dan voorheen. Naast de gebruikelijke aanpassingen en correcties zijn er ook een aantal hoofdstukken toegevoegd.
Reden om jullie te wijzen op het nieuwe hoofdstuk "Updates" op bladzijde 210 (tevens te bereiken via de hyperlink op blz. 1). Hierin wordt verwezen naar de Release notes van het cursusboek, zodat je desgewenst de wijzigingen rustig kunt nalopen. Tevens vind je daar verwijzingen naar de update-historie van Onshape zelf,

Met vriendelijke groet,
Henk de Vlaam
Groeten, Henk

http://www.tinyurl.com/pdf3dboek voor het gratis Onshape lesboek "3D | Van ontwerp tot print"

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Onshape cursus
« Reactie #170 Gepost op: 30 augustus 2020, 09:18:59 »
Ik ben nog niet zover dat ik een DE3 met Onshape kan maken, die ziet er wel heel prachtig uit.

Maar dankzij dit draadje wel wat leuke kleine accessoires gemaakt, inclusief het print en het schilderwerk.

Was dit draadje er niet geweest, had ik niet de inspiratie gehad. Hier een foto met eindresultaat, onderdelen die ik leuk kan gebruiken op m'n baan:



Forumgenoten, bedankt voor de inspiratie!!  (y)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Onshape cursus
« Reactie #171 Gepost op: 30 augustus 2020, 09:24:39 »
Geen DE 3, maar wel al kevertjes??

 (y) (y) (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Pjotr500

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Onshape cursus
« Reactie #172 Gepost op: 02 september 2020, 12:43:48 »
In spoor-N is er eigenlijk (nog) geen goed exemplaar van de Hippel te verkrijgen. Graham Farish komt met het nieuwere model van de Class 08 aardig in de buurt.  Met dit ontwerp doe ik een poging om een 100% Nederlandse Hippel op het Graham Farish onderstel te modelleren.

Afgezien van wat lichte teleurstellende ervaringen bij Shapeways heb ik tot op heden nog geen eigen 3D printervaring kunnen opdoen. Mijn eigen Elegoo Saturn verwacht ik volgende maand, dan kunnen we op dit aspect volledig los gaan.
Wellicht dat de detaillering dan nog wat verder doorgevoerd kan worden.

Voor de finishing touch zullen daarom de kleinere delen van dit model, zoals roosters (etswerk) en lampringen (buis) vooralsnog in messing uitgevoerd worden. De kap bestaat uiteindelijk uit 7 losse delen. Ook voor een decoder is in deze kap plaats gemaakt, evenals een optioneel zwaailicht.

Groeten,
Pieter






« Laatst bewerkt op: 02 september 2020, 13:07:48 door Pjotr500 »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Onshape cursus
« Reactie #173 Gepost op: 02 september 2020, 14:00:05 »
@Pieter,

Ziet er prachtig uit!  (y) (y) (y)

Gr, Hans

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Onshape cursus
« Reactie #174 Gepost op: 08 september 2020, 17:11:03 »
Naast de NL PDF ben ik ook tutorials gaan bekijken. In plaats van in het wilde weg de vele tutorials aan te klikken, ben ik me op één serie tutorials gaan richten.

Een aanrader voor beginners vind ik CAD tutorials en dan de "Learn Onshape - Project" 1 t/m 20.


Ik heb ze all 20 nu gedaan, en zo ging dat:
1 de video afspelen; luisteren naar de duidelijk en kalm sprekende stem (;k weet niet van wie...) en woord voor woord begrijpen waarover het gaat; kijken naar de opgelichte beelden en zo de tekening zien ontstaan.
2 Onhape starten, de video stukje bij beetje afspelen en idem mee tekenen.
3 proberen de tekening zelf te maken zonder behulp van de video.

Het is nog niet zover dat ik nu al iets kan gaan uitprinten, maar langzaam maar zeker kom ik er in. Er gaan wel heel wat uurtjes mee gepaard, elke dag wel een paar. Ondertussen lees ik hier op BNLS wat er zoal mogelijk en onmogelijk is. Het draadje 3D/RM-IG: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven) heb ik helemaal doorgelezen. Veel linken en foto's zijn inmiddels verdwenen, dat scheelde alweer wat tijd.

Ik geloof zeker dat ik binnenkort wel met een USB stick naar het eLAB bij de bieb in mijn woonplaats kan gaan om wat kleine onderdelen voor een Grote Sik in H0 uit te laten printen, tegen materiaalkosten. De NS 400 bouw ik verder wel met de hand. Ik geloof niet in kant en klare modeltreinen uit een 3d printer, althans voorlopig.

Een vlakke plaat ps (styreen) is strak. Dat mooie vlakke vlak is niet te printen. En zeker niet het ronde plaatwerk. Nog niet. Ik zou wél een vlakke plaat ps willen laten graveren met een plotter, de lijnen erin kerven vanaf tekening, om zelf te snijden, vijlen, schuren plakken etc. Dat zou vooral het bouwen de rechte wanden en vierkante ramen van Train Jaune vergemakkelijken.

Wat me wel weer een fantastisch lijkt, is het idee om alvast de klinknagels op de juiste plek op die vlakke plaat te3dprinten.  :) Lijkt me niet eens helemaal onmogelijk met een 2 (duo) nozzle printer, één met weekmaker voor de hechting en de tweede die de klinknagel er haarscherp op print.
« Laatst bewerkt op: 08 september 2020, 17:20:21 door HuubvG »

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Onshape cursus
« Reactie #175 Gepost op: 10 november 2020, 09:12:01 »
Heeft iemand advies over mijn kwestie?

Ik ben begonnen mijn stationnetje te tekenen in onshape. Oorspronkelijk was mijn plan het baksteenpatroon met een afdruk van scalescenes te maken. Echter, mijn plan is gewijzigd: ik wil de wanden laten lasersnijden en kan de laser gelijk het baksteenmotief erin graveren.

Daarvoor moet ik dan een dxf met twee lagen maken:
- één lag voor het snijden van de wanden;
- één laag voor het graveren van het baksteenmotief.

Ook na enig speurwerk kom ik er niet achter hoe ik met onshape een dxf met twee lagen maak.



Heeft iemand een tip?

Bij voorbaat dank.
Groet, Juroen

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Onshape cursus
« Reactie #176 Gepost op: 10 november 2020, 10:12:15 »
@Juroen,

Dat is een lastige. Je hebt daar een functie voor nodig die helaas - ondanks vele vragen van gebruikers - niet rechtstreeks in Onshape beschikbaar is. Er is wel een “Add on”, maar die moet je kopen.

Ik klaar de klus met Autocad, maar het kan ook met andere tekenprogramma’s, mits deze .DXF kunnen lezen en wegschrijven. Coreldraw is een veel gebruikt programma.

Bij het maken van een kapelletje zat ik met hetzelfde probleem. Van alle parts maakte ik .DXF bestanden met behulp van Onshape.



Ik lees deze vervolgens in, in Autocad en groepeer deze tot logische combinaties. De snijlijnen in het .DXF bestand aanmaakt, zijn standaard zwart. Voor het snijden en graveren moet je echter twee kleuren gebruiken. Ik kies voor blauw=snijden en rood=graveren.



Het baksteen motief teken in in Autocad. Dat kun je in een tweede laag doen, maar dat hoeft niet oer se. De uiteindelijke tekening wordt weer als .DXF opgeslagen, en kan gebruikt worden om de lasersnijder aan het werk te zetten.

Gr, Hans

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Onshape cursus
« Reactie #177 Gepost op: 10 november 2020, 10:32:07 »
Dank voor je snelle reactie.

Ik had al zoiets verwacht; dit vanwege mijn eigen zoekwerk.
Gezien ik geen autocad licentie heb zal ik de mogelijkheden met librecad eens gaan onderzoeken.

Groet Juroen.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Onshape cursus
« Reactie #178 Gepost op: 10 november 2020, 10:47:31 »
Ja kan met een gefingeerde student account prima autocad downloaden en gebruiken.

Ik snap overigens niet hoe je kan tekenen in onshape, ik val altijd weer terug op autocad en exporteer de tekening juist naar onshape. Althans, dat deed ik, ben helemaal overgestapt op fusion360 nu.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Henk de Vlaam

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Onshape cursus
« Reactie #179 Gepost op: 10 november 2020, 12:10:09 »
Jeroen,

Ik heb het volgende in gedachte.
Maak niet één maar twee DXF-en, één van de contour en één van de steentjes.

De steentjes kan je tekenen in een Onshape-schets die je a.h.w. op de muur tekent met twee sketch-patterns, één voor de horizontale voegen en één voor de verticale. Het staandevoeg-pattern wordt gestuurd door de variabele #Steenbreedte. Als je het steentjes-pattern zo breed maakt dat het de muur volledig dekt dan is dat wellicht voldoende en hoef je alles buiten het contour van de muur niet te verwijderen. De overbodige lijnen in de raam- en deuropeningen kan je eventueel onzichtbaar maken door er constructielijntjes van te maken.

Voor het idee kan je kijken in https://cad.onshape.com/documents/29fff6c539b802d1676bf1a9/w/12ff28bae9993cf0a09f0087/e/5ebe48ad0a4e2964dfc35ea9.

De DXF-en maak je door via de RMK een DXF van een Sketch te maken. In dit geval een DXF van Sketch 1 voor het muurcontour en een DXF van Sketch 2 voor de steentjes.
Groeten, Henk

http://www.tinyurl.com/pdf3dboek voor het gratis Onshape lesboek "3D | Van ontwerp tot print"