Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Ontwerp en maak je eigen customized LED strip.  (gelezen 1149 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Ontwerp en maak je eigen customized LED strip.
« Gepost op: 02 maart 2024, 12:02:38 »
Beste clubleden,

Ik was laatst bezig met een Britse MkI coach te voorzien van een zelfbouw ledstrip. Ik ervaarde al gauw problemen omdat zo'n coach daar helemaal niet op voorbereid is.


Een van de probleempje is dat de leds van de strips niet helemaal goed in de coupe's passen. En ik voorspel dat dit zo een donker gangpad gaat worden.

Daarom heb ik een filmpje gemaakt. Het is feitelijk een crash course in het gebruik van Kicad. Ik leg hier alleen uit die dingen die je nodig heb om een een ledstrip te maken. Denk ook dat je met deze 'riemen' ook bijvoorbeeld een verlichtingsprint kan maken voor een loc zoals een NS2200 of NS2400. Wees wel gewaarschuwd het filmpje duurt iets van 80m

Van schema


tot aan board




Maar aller eerst, installeren we Kicad.
<a href="https://www.youtube.com/v/rWNDIeCRfUM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/rWNDIeCRfUM</a>

Een paar kanttekeningen:
Ik dacht het vet slim was om een foto te maken van het interieur en dat als leidraad te gebruiken voor het plaatsen van leds. Doe dit niet na. Het 3D beeld is vertekenend. gebruik een schuifmaat en als je het kan, maak een goede 2D tekening met maten voor jezelf. In kicad kan je wel de afbeelding resizen.

Ik gebruik hoofdzakelijk SMD componenten, maar het zijn wel allemaal grote dingen. Ik kan niet hard genoeg uitdrukken hoe veel makkelijker dit soldeert dan through hole componenten.

Als je wel bijvoorbeeld 3mm through hole ledjes wilt gebruiken. Dat kan gewoon maar dan moet je footprint selectie zoeken op "3.00mm" en dan vind je hem wel.

Vergeet niet om geld te doneren aan de Kicad foundation  ;)

Mijn ledstrips staan ook online. Je kan evt daar een schema van downloaden en dan dat schema gebruiken. Dat scheelt je simpelweg de moeite van het zelf tekenen van het schema.
https://github.com/bask185/Train-Science-DIY/tree/master/PCB/analog_solutions/ledStrips

En als laatste nog een filmpje van het circuit in werking:
<a href="https://www.youtube.com/v/cxRgKbYMvPo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/cxRgKbYMvPo</a>

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2024, 12:04:33 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Ontwerp en maak je eigen customized LED strip.
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2024, 01:02:26 »
Het vervolg,

Ik heb inmiddels alle componenten binnen en de eerste print in elkaar gezet. En hij doet het ook nog, tegen alle verwachtingen in  :P.

Allereerst. Ik had in het fimpje over de maten en dat ik een onhandig plaatje had genomen. Ik dacht echt veels te moeilijk en de oplossing voor goede maten in KiCad is best simpel namelijk.. doe het gewoon in KiCad.

Je kan op user drawings layer, kan je cosmetische dingen toevoegen voor jezelf. Ik heb met de simpele grafische dingetjes zoals lijntjes, rechthoekjes en die maten de locaties van de componenten kunnen vast stellen.


Tweede punt. Ik heb in het filmpje verteld dat je beter eerste je onderdelen kan kopen en dan pas de print ontwerpen en bestellen.

Die verrekte gelijkrichter was dus ietsjes smaller dan de gekozen footprint. Nu was dit geen ramp, want ik kon hem precies in het midden solderen en net aan de pootjes vastsolderen.

Dus Bas.. I told you so  :P

Om de simpelheid van het solderen te laten zien.

Voor de 2-potige dingen, je soldeert 1 van de 2 pads. Dan pak je met een pincet je component vast, maakt de pad vloeibaar met de bout en je schuift je component in het vloeibare tin op de pad. Dan haal je je bout weg et voila. Er soldeert echt niks makkelijker dan deze grote 1206 leds en weerstanden  ::).

En als je spul er op zit, moet je alleen nog de andere pad vertinnen uiteraard.

Ik was even op visite bij meneer Biesenbeek voor wat soldeer werk en wat gezelligheid enzo. Terwijl ik daar bezig was met een van deze strips te soldere, was Bert zo aardig om even wat plastic weg te halen van het rijtui. En toen ik klaar was, was daar het moment van de waarheid. Zou het ding werken? Zouden de leds goed zitten? Zou de lichtsterkte goed zijn? En de kleur? Zou de print passen?

Alles was dus bueno  (y)





Gangpad kant


Het ziet er goed uit  :police:. Sommige leds zitten er iets van een mm of een paar naast, maar dat maakt niet zo veel uit. Zowel kleur als helderheid zijn ook erg goed. Het is ook wel fijn dat die grote leds diffuus zijn en een redelijke stralingshoek hebben  :angel:.

En als laatste moest de condensator er ook nog op. Bert had per toeval wat extra elco's over, en laat die toch tot de laatste mm precies passen in het plastic  :angel:

De pads zaten precies goed.


Handige rijtuigen met deze perfecte condensator ruimte.


Het enige wat me nu nog rest, is prijsers er in lijmen, dat rijtuig in elkaar zetten en de stroomafname en stroomvoerende koppelingen aan te sluiten.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Ontwerp en maak je eigen customized LED strip.
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2024, 03:37:30 »
Mooi gemaakt Bas.  (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Ontwerp en maak je eigen customized LED strip.
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2024, 16:25:07 »
<a href="https://www.youtube.com/v/2buLkMVqUlo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/2buLkMVqUlo</a>
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Ontwerp en maak je eigen customized LED strip.
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2024, 17:13:28 »
Ziet er wel heel wijs uit Sebastiaan!😍😍😍
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Ontwerp en maak je eigen customized LED strip.
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2024, 23:00:10 »
Ik ervaar een kleine tegenslag... ik krijg het interieur niet in het frame geperst met die strip er in  :-\.

Het probleem is dat de ruimte tussen het dak en die bruine streep van het interieur te smal is. Het stukje print waar de gangpad leds zitten, is net te dik.


Die strip zoals je hier ziet, moet eigenlijk in het midden liggen dan past hij wel.


Ik heb nu 2 keuzes. Ik kan het bruin wat boven de afgesneden delen zit, ook wegsnijden. Dan kan ik de strip verplaatsen naar het midden zodat hij net past. Alleen dan komen de gangpad leds misschien niet niet lekker meer te zitten,.


Of ik neem mijn verliezen en maak een nieuwe strip waarbij ik het gangpad stripje zo klein als mogelijk maak. Het stuk print boven gangpad is nu 4.5mm maar dat kan 2mm worden. Ik moet alleen nog iets verzinnen om vast te kunnen stellen dat dat wel genoeg is. Het meet lastig in het rijtuig.

De stroomafname (die ik ook specifiek hiervoor gemaakt heb) is wel goed  (y)


Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2024, 23:01:45 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1124
  • Carpe diem
Re: Ontwerp en maak je eigen customized LED strip.
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2024, 11:55:55 »
gewoon je strip 1 á 2mm lager Bas.

We kunnen altijd nog een extra "klus" dag/avond inlassen.
Carpe Diem

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Ontwerp en maak je eigen customized LED strip.
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2024, 11:57:46 »
Ik had gekeken of dat kan maar dat gaat niet werken. De strip zit dan echt te laag  :(
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1124
  • Carpe diem
Re: Ontwerp en maak je eigen customized LED strip.
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2024, 13:41:28 »
en de strip opnieuw ontwerpen met een heel smal gangpad gedeelte?
Carpe Diem

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Ontwerp en maak je eigen customized LED strip.
« Reactie #9 Gepost op: 26 maart 2024, 10:21:24 »
Done!



Ik ben alleen weer vergeten om de printplaat dikte aan te passen..... -_-". Standaard zijn ze 1.6mm (of eigenlijk 1.55mm) maar de helft of zelfs 0.6mm was misschien ook een goed idee geweest..

Maar goed, ze zullen in ieder geval stevig zijn.

Nu weer 2 weken wachten  ::)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1124
  • Carpe diem
Re: Ontwerp en maak je eigen customized LED strip.
« Reactie #10 Gepost op: 26 maart 2024, 17:01:50 »
Klopt het dat je de 300ohm potmeter er uit hebt bezuinigd?
Bij mijn 25cm strips zit ook geen potmeter en heb ik de 100ohm voor de spanningsregelaar vervangen door 390 ohm maar is misschien zelfs iets te donker.
300 ohm potmeter met 300ohm weerstandje zandkorrel vind ik nog steeds de meest sjieke oplossing. 270ohm zandkorrel is ook wel wat.
Carpe Diem

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Ontwerp en maak je eigen customized LED strip.
« Reactie #11 Gepost op: 26 maart 2024, 21:06:21 »
Ja omdat: Deze prints zijn specifiek voor mij en van mij. Dus.. ik heb er maar 3 nodig..  dus daarom gebruik ik geen SMD assemblage en soldeer ze met de hand. Dus gebruik ik grote componenten en die kleine potmeters solderen doe ik liever niet. Daarbij komt, met de ervaring die ik inmiddels heb, kon ik redelijk goed in 1x een juiste weerstandswaarde kiezen voor een goede lichtsterkte. En als die niet goed zou zijn, zou ik simpel die drie weerstanden vervangen door drie andere

Die "zandkorrels" van jouw strips zijn op deze Mk1 strips ietsjes groter uitgevoerd. Zie hier het verschil tussen een 0603 (klein) en een 1206 weerstand. D'r soldeert niks makkelijker dan zo'n dikke 1206  ::)


Zal het meenemen in mijn 4 standaard led stripjes. Ik moet de leds toch nog passen naar iets warmers  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)