Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Beveiliging  (gelezen 23378 keer)

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #195 Gepost op: 25 augustus 2020, 21:23:22 »
Misschien een beetje out of the box meegedacht, kan je de DCC-voeding van de FY misschien ook voorzien van een kortsluitbeveiliging, waardoor niet de hele baan afschakelt, maar alleen het gedeelte waar de fout optreedt.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #196 Gepost op: 25 augustus 2020, 21:36:38 »
Dat is op zich een prima gedachte voor een gedeeltelijke oplossing. In elk geval kan men dan op de andere secties doorrijden. De z21 zit aangesloten op 3 Roco 10764 kastjes, die als booster dienst doen en elk een sectie aansturen. Ik neem aan dat de beveiliging op de z21 sneller afgesteld staat dan in de 10764 kastjes en het hele systeem platlegt. Waarschijnlijk kun je met de z21-update app zien hoe hij ingesteld is. De oplossing zou dan kunnen zijn om eerst op de z21 naar deze instelling te kijken en daarna de z21 weer eens te updaten, want dat is alweer een hele tijd geleden (2016  :-[). Als de instelling na het updaten nog hetzelfde is kun je hem wellicht trager zetten, maar ik heb geen idee hoe traag???  ???

We zouden het eens moeten uitzoeken. Bedankt voor je post!  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2020, 21:46:55 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #197 Gepost op: 25 augustus 2020, 22:43:08 »
En een blauw/rood ledje i.p.v. een groen/rode is misschien niet onverstandig,

Seinarmen...

Wij van Modulebaan.nl willen nog eens een NX-tableau bouwen, met daarop ledjes ter indicatie van de wisselstanden.
En verder niet te veel beveiligen, want dan doen de machinisten allerlei aannames, die geheid leiden tot brokken.

Assumption is the mother of all ***-ups.

Je zou ook met tokens kunnen rijden
-duik-
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2020, 22:47:09 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #198 Gepost op: 25 augustus 2020, 23:03:12 »
Wij van de BMB hebben twee panelen, weliswaar zonder ledjes. Een tableau met ledjes is een leuke stap, maar lost niet op wat ik hoop op te lossen nl. dat de deelnemer zijn keuze fysiek op het door hem gekozen spoor zelf bevestigd krijgt. Hij weet echt wel waar hij heen wil, maar moet dat, vaak in no-time, op het paneel kunnen interpreteren en blijkbaar is dat niet voor iedereen altijd even makkelijk. M.a.w. dat het ledje op het paneel iets aangeeft is leuk maar het is niet foolproof genoeg.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2020, 23:09:44 door St00mboy »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #199 Gepost op: 26 augustus 2020, 09:26:34 »
Seinarm kost meer moeite en geld en je moet ze uitnemen na gebruik.

De aparte kortsluit detectie is sws een goed idee  (y)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #200 Gepost op: 26 augustus 2020, 09:45:20 »
Nu komt de vraag: hoe kunnen we dat maken?  ???

Leen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #201 Gepost op: 26 augustus 2020, 11:29:37 »
Ik zit ff te denken. Dit wiel is al een tijdje uitgevonden door o.a. hansQ.
https://hansqprs.home.xs4all.nl/Handleiding-1.1.09.pdf

Hij doet iets fancy met een thyristor wat ik nog niet helemaal begrijp. Wat ik makkelijker/fijner vind is om zo'n ding te kopen en als booster in te zetten


Met optocouplers kan je de ingang pinnen aansturen met DCC, dan loopt hij in synch en wordt het DCC signaal versterkt uitgestuurd. Ik kan een arduino de stroom laten meten en dit ding bij overbelasting af laten schakelen voor een x aantal tijd. Dan probeert de arduino er opnieuw spanning op te zetten en begint het verhaal van vooraf aan. Ik heb dit thuis ook toegepast met succes.

De benodigde elektronica kost ongeveer ~€6,- Ik zal eerdaags ff een simpel schema opzetten.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #202 Gepost op: 26 juli 2021, 13:27:30 »
Gisteren riep Leen: "Bas, keerlusbeveiliging, 2 stuks!". Er reden weer eens twee treinen de lus in, en er was al zo vaak kortsluiting.  ::)

Ik heb concept schema gemaakt hiervoor. Het werkt als volgt:


De beveiliging wacht totdat hij met stroomdetectie ziet dat er een trein is op het rode stuk. Vervolgens wacht hij tot de trein voorbij is. Als er dan 5s lang geen stroom meer wordt gemeten, dan is de trein voorbij en wordt dat rode stuk afgeschakeld met een relais. De reden achter de 5s is dat rijtuigen met verlichting die stroom trekken, verlicht blijven tot de trein helemaal voorbij is. De afschakeltijd wordt instelbaar. Ik voeg nog een potmeter toe zodat je deze uit-tijd kan instellen tussen de 5s en 60s. Als de tijd dan verstreken is, wordt het rode stuk weer ingeschakeld en een 2e trein mag de keerlus in.

Je hoeft alleen de ringleiding aan te sluiten en het rode draadje van het rode stuk. Ik denk niet dat ik het nog simpeler kan krijgen.

@Leen, is dit duidelijk zo? En wil je het zo hebben?

Ik heb voor mezelf ook wat elektronica spulletjes in huis gehaald om een goedkope automatische zekering te maken. De zekering dient er dan sneller uit te klappen dan de z21. De zekering probeert zichzelf te resetten elke 5s en zal een rode led laten knipperen tijdens deze tijd, zodat je kan zien aan de ledjes waar de kortsluiting zich bevindt. Ik denk, maar dat moet ik nog onderzoeken, dat ik ook nog het verschil kan detecteren tussen een echte kortsluiting en een optrekkende trein. Zo zou ik dus misschien net zo snel af kunnen schakelen als een frogjuicer.

Als ik dan weer eens kortsluiting maak op de 3-weg wissel, dan hoef je niet langer de hele fiddleyard te resetten.  ;D en blijft de rest van de baan nog vrolijk rond rijden.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #203 Gepost op: 26 juli 2021, 16:21:37 »
Bas,

Waar wil je die zekeringen dan plaatsen?
Wil je dan de baan opdelen in aparte secties?

Ik heb niet goed gekeken hoe het nu is aangesloten qua baan. Er zitten echter 4 boosters in de besturingskoffer.
Dit zouden dus in theorie 4 aparte secties van de baan kunnen zijn, die afzonderlijk beveiligd zouden kunnen worden.

Wat betreft de keerlus zou ik nog een optische sensor willen toevoegen na de uitrijwissel. Sensor eerder bezet en weer vrij dan de timer, keerlus open. Timer afgelopen en sensor nog niet vrij keerlus blijft dicht.
Het tempo waarmee gereden wordt is niet altijd even hard. Daarbij was er nog een aftakking in de keerlus nu, hoe daarmee om te gaan? Extra knop/schakelaar om de timer uit te kunnen schakelen? Welke ook gebruikt zou kunnen worden als er iets in de lus opgesteld gaat worden. Indrukken van die knop buiten de timer om zou dan wel weer de timer moeten gaan starten om veilig uit te kunnen rijden.

Simpel is dus niet altijd ook simpel genoeg. Zeker niet met alle configuraties die ze allemaal willen gaan inbouwen.
Twee treinen in een lus gaat namelijk goed, zolang de maar niet beide op de overgangen zijn...
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #204 Gepost op: 26 juli 2021, 16:26:14 »
We hebben vier keerlussen, maar laten we het eerst maar eens op twee ervan proberen.

Het afgelopen weekend hadden we drie secties op de baan. De twee gebruikte keerlusmodules hebben een dubbel spoor en bestaan in feite uit twee keerlussen. Je zou ervoor kunnen kiezen om het wissel om te zetten nadat een trein gepasseerd is.
Bij de oude keerlussen gebruiken we slechts één spoortje in de keerlus. Daar is het echt nodig om een stuk spoor stroomloos te zetten na het passeren van een trein.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2021, 16:37:51 door St00mboy »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #205 Gepost op: 26 juli 2021, 20:06:55 »
Citaat
Waar wil je die zekeringen dan plaatsen?
Daar waar problemen ontstaan. Ik heb zelf bijvoorbeeld 10x ruzie gehad met de driewegwissel op de branchline. Deze branchline zou je als geheel kunnen zekeren. Tussen de ringleiding van de hoofdbaan en de ringleiding van branchline kan een zekering. Of je zekert alleen de plaatsen af waar kritische wissels liggen.

De keerlussen zou ik niet zekeren omdat we daar al een oplossing voor hebben. Bovendien zou de bedrading daar lastiger worden.

Je zou de main FY ook op meerdere plaatsen kunnen zekeren. Ik denk dat daar de meeste problemen ontstonden gisteren.

Citaat
Je zou ervoor kunnen kiezen om het wissel om te zetten nadat een trein gepasseerd is.
Het is net hoe ingewikkeld je het wilt maken. De print die ik voorstel, past in een van de modules en heeft geen uitgaande draden naar andere modules toe. + hij is erg makkelijk aan te brengen. Er worden slechts drie draden op aangesloten.

Ik vind het wel een goed plan, om een drukknop toe te voegen waarmee je de print kan resetten. Als je het binnenspoor oprijdt met een traag goederentreintje, dan kan de eurostarmachinist die staat te wachten de wissel omzetten en op de knop drukken waardoor hij eerder de buitenlus op kan rijden. Lekker simpel  ;D. En als laatste toevoeging een groen en een rood ledje, zodat je kan zien wat de stand van zaken is. Ja en als je gewoon blijft opletten in de eerste plaats.... Leen  ;)... dan zal je niet eens merken dat die print er in zit. Hij grijpt feitelijk alleen in als iemand niet oplet.

Citaat
Daarbij was er nog een aftakking in de keerlus nu, hoe daarmee om te gaan?

Ik zou het aansluitstuk, hier blauw, standaard afschakelen. Je moet dan een knop inhouden gedurende de tijd dat je loc er over rijdt. Het is geen lang stuk dus je hoeft het niet lang te doen.

Het voordeel is dat alle problemen die je hier mogelijk zou kunnen ervaren, worden voorkomen met deze ene schakelaar. De echte drie veroorzakers van kortsluitingen zijn de fouten die we maken, onoplettendheid en de dingen die we vergeten.

Ik meen mij te herinneren dat ik misschien wel of niet vergeten was om een bepaalde wissel weer terug te zetten waardoor een 3m lange trein van een bepaald iemand een bepaalde branchline opging  ;) 

Als nu dat ene stuk afgeschakeld zou zijn, hoefde je maar 15cm achter uit te steken.
Vanaf de branchline kan je ook niet 'vergeten om voorrang te verlenen'. Je kan niet per ongeluk de lus op rijden.
Als de linker wissel verkeerd staat, zou je verkeerd spoor gaan rijden als je niet op zou letten. Ook dit, probleem zou weg zijn.

Zo zou ik het althans doen.

Ik had ook een rete goed briljant idee om de fiddleyard helpen te beveiligen... Een hand bediend licht of arm seintje voor de fat conductor waarmee hij kan aangeven dat mensen niet de FY op mogen rijden  ;D Kan misschien ook worden uitgevoerd met een... spiegelei  ;D


Ik weet verder eigenlijk niet precies wat er op de fiddleyard allemaal misging. Ik had het idee dat er vaak wissels verkeerd stonden ??? en dat het resetten van de wissels een beetje tijd nodig had. Kan iemand dit aanvullen?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #206 Gepost op: 26 juli 2021, 21:19:33 »
Nadat er ergens op de baan kortsluiting geweest was moesten eerst de wissels op de FY gereset worden om de frogs correct te polariseren. Dat heeft te maken met de eigenschappen van de gebruikte ADS8-fx wisseldecoders van DCC Concepts.
Bij een normaal aantal kortsluitingen zal dat niet zo'n probleem zijn, maar nu werden er regelmatig door die en gene wel erg veel kortsluitingen veroorzaakt. Natuurlijk staan er dan soms toevallig net treinen op of vlak voor de FY. Als die na het opheffen van de sluiting een nog niet gereset wissel oprijden, dan krijg je nòg een kortsluiting, indien de frog niet in de juiste stand staat. Dat gebeurde regelmatig omdat a) iemand met zijn muis de kortsluiting ophief, waardoor een trein "ongecontroleerd" de FY op kon rijden.
b) er vergeten werd om de wissels even te resetten.
Er zijn twee manieren om de wissels te resetten. De langzamere manier is om alle wissels te resetten. De snellere manier is om alleen de wissels van het hoofdspoor te resetten waar de trein op rijdt. Daarna heb je dan de tijd om alsnog alle wissels even te resetten.
Overigens kan het resetten iets versneld worden door een aantal wissels uit de lijst te schrappen, want niet alle frogs worden door de decoders geschakeld.

Natuurlijk kunnen we de wisseldecoders vervangen door de verbeterde ADS8-sx waarbij resetten niet meer nodig is. Kosten £160 plus p&p& brexitkosten. Dat zijn 3 à 4 flessen goede single malt whisky. Ik zal een Staatslot aanschaffen om dat te financieren, maar dat kan wel even duren en het lost niet het probleem op van de vele door deelnemers veroorzaakte kortsluitingen.

Ik heb wel een paar ideeën over hoe wij hier met de groep beter om kunnen gaan, bijv. a) een kortsluiting mag alleen door de Fat Controller opgeheven worden. b) alle wissels op de FY worden -evt. in overleg met de deelnemers - door de FC bestuurd. Sommige deelnemers maken hierbij gewoon teveel vaudten. c) We zetten de draadloze wisselbesturings-unit in het midden van de FY i.p.v.aan het uiteinde. De FC heeft dan een beter overzicht over de te besturen wissels. Ik ben er al heel lang voorstander van om de rol van de FC sterker en meer vanzelfsprekend te maken. Werner en Servé hebben er regelmatig blijk van gegeven het vak van FC goed in de vingers te hebben. Wel jammer dat ik deze keer vergeten ben om Servé uit te nodigen.

Slimme technische oplossingen om de effecten van kortsluitingen te minimaliseren zijn zeer welkom. Ik vind dan ook dat we aan de gang moeten gaan met de door Bas voorgestelde verbeteringen m.b.t. de branchline. Overigens gebruiken we op onze baan geen pannenkoeken, maar een rode en groene vlag. Ik had ze zelfs meegenomen....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2021, 21:34:49 door St00mboy »

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #207 Gepost op: 26 juli 2021, 21:30:25 »
Dan toch liever die pannekoeken Leen.

Komen iets harder aan dan een vlag....  ;D

Taak van FC is toch niet zo heel lastig? "Probleem" was echter dat er vaker niemand dan iemand stond. Juist dan wordt de FY vergeten en ga je van sluiting naar sluiting.

Zou op te lossen zijn door in de ochtend wat afspraken weer helder te maken.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #208 Gepost op: 26 juli 2021, 21:45:54 »
In het verleden hebben we dat soort afspraken wel vaker gemaakt en als we dat deden ging het rijden wel een stuk beter.
Ik zou ook graag willen dat degene die een sluiting veroorzaakt zich gelijk meldt. Nee, niet om hem een oorvijg te verkopen met zo'n pannekoek, maar om snel te weten wat de oorzaak is.

Leen.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #209 Gepost op: 26 juli 2021, 23:09:46 »
Rood en groen... Mag het ook anders qua kleurstelling? Ook al rijd ik niet met jullie mee, (licht)kleurenblinden zijn jullie dankbaar om niet rood én groen te gebruiken. Rood en blauw oid.