Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Jerome
Vandaag om 13:44:32
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 13:29:35
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 12:43:13
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
NS 6000 (in schaal 0) door Rob Ellerman
Vandaag om 11:58:22
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Beveiliging  (gelezen 23903 keer)

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #30 Gepost op: 15 februari 2017, 22:02:13 »
OK. Ander idee.
De sensor op BB2 zit aan het eind van de blackbox. We gebruiken een extra relais en als de trein op BB2 is schakelt de stroom ook uit op de modulebak. Een doorschietende trein staat daardoor alsnog stil. Voor de rest blijft het idee hetzelfde als eerst.
Rolph

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #31 Gepost op: 15 februari 2017, 22:07:50 »
Wat is het bezwaar om gewoon standaard de modulebak stroomloos te zetten i.p.v. de BB?
Dan heb je 1m20. So what?

Leen.

P.S. Ik heb 5 sensoren besteld en 4 relais.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2017, 22:09:42 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #32 Gepost op: 15 februari 2017, 22:15:26 »
@Leen,

Dat kan als je de sensor op de BB zet bij het verlaten van de bak.
De bak ervoor wordt dan stroomloos.

Gr, Hans

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #33 Gepost op: 15 februari 2017, 22:16:58 »
Ik denk dat alle ideeen nu bij elkaar komen. Misschien ben ik al te complex door de toevoegingen aan het basis idee.
Zal alles nog eens overdenken. Ook in scenario's met treinbewegingen zoals eerdere plaatje. Uitgaande van de meest simpele oplossing, met voldoende lengte om te stoppen. En liefst met individuele inbreng te realiseren.

To be continued.
Rolph

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #34 Gepost op: 15 februari 2017, 22:40:41 »
Ja, op een gegeven moment zit je a.h.w. in een soort tunnel en dan zie je het niet meer.
Maar het is de kracht van jouw idee om alles per bak te willen regelen.

Dus toch nog even:
stel na het verlaten van de scenerybak door de laatste wagon wordt de rijspanning van de scenerybak achter de trein uitgeschakeld.
De BB's blijven gewoon continu ingeschakeld en de sensor staat direct na de scenerybak op de BB.
Met jouw timer bepaal je hoe lang de rijspanning uitgeschakeld blijft (dat moeten we nog even bedenken).
Bij een dubbele bak misschien wat korter dan bij een enkele.

Dan heb je volgens mij maar 2 sensoren nodig per bak.
Als we dat op elke bak doen, dan zou het toch heel simpel + software zijn?
Dan maakt het ook niet uit hoe lang een trein is.
Of heb ik het ergens mis?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2017, 23:11:49 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #35 Gepost op: 15 februari 2017, 23:15:20 »
Ik zal z.s.m. volgens de laatste nieuwe inzichten een iso-schuiflasje maken.
Het zal wel volgende week worden.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #36 Gepost op: 16 februari 2017, 00:02:05 »
@Leen,

Bij detectie op het einde van de bak, wordt de stroom op de bak uitgeschakeld zolang er een trein wordt waargenomen. De loc krijgt daarbij al stroom van de volgende bak. De lengte van de trein is hier niet meer van belang. Elke bak heeft een Arduino, twee sensoren en twee relais. Zie onderstaand schema voor de verschillende situaties. Ik heb eea voor een richting uitgewerkt. Maar in de andere richting werkt het precies hetzelfde. Let op de posities van de stroom-onderbrekingen. (= één spoorstaaf doorgezaagd).



Gr, Hans

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #37 Gepost op: 16 februari 2017, 08:21:55 »
@Hans,
En wat is de beveiliging in deze situatie? Een achteropkomende trein kan nu nog steeds oo de voorganger botsen.

Dus het eind van de trein zal gedetecteerd moeten worden, waarna het relais gedurende een tijd X de sectie uitschakelt.


Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #38 Gepost op: 16 februari 2017, 09:06:58 »
@Werner,

Zolang de trein gedetecteerd wordt, is het spoor stroomloos. Pas als de laatste wagen voorbij is, wordt het weer van stroom voorzien. Dat is een lengte van 1,80. Alleen bij heel korte treinen is de buffer (in tijd) korter. Ik ga er dan wel van uit dat bij het vertrek uit de FY rekening wordt gehouden met minstens een treinlengte verschil. Althans, dat niet vertrokken wordt voordat de eerder vertrokken trein de eerste afschakelen-sensor bereikt heeft.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #39 Gepost op: 16 februari 2017, 09:43:33 »
We hebben ergens in de discussie gezegd dat er geschakeld kan worden:
a) Wanneer een lok de sensor nadert. Het geluid/licht wordt gedetecteerd.
of b) Wanneer een laatste wagon van de trein de sensor voorbij is. Er wordt gedetecteerd dat het geluid/licht verdwijnt.
Zo heb ik het althans begrepen.

Hans schetst hierboven situatie a, maar die heeft voor ons een aantal nadelen (ook bij het rangeren van de pickup goods) en is alleen gewenst als er niets beters is.
We zouden moeten schakelen op het moment van situatie b, het moment dat de trein de sensor helemaal voorbij is.
Dan laat een trein altijd gedurende een n.t.b. aantal seconden een spanningsloze bak van 1m20 achter zich. De BB's blijven gewoon spanning houden.
De lengte van een trein is niet relevant.

Dat lijkt mij een KISS principe wat bovendien vrij gemakkelijk te bedraden lijkt: twee extra leidingen (voor elk spoor één) onder de scenerybak en eventueel een schakelaar.
Met de schakelaar kun je, bijv. bij een defect of als je met BNLS mee wil doen, eventueel omschakelen naar de oude situatie.

Kan dat werken en kun je dat ook tekenen?
Het eerst en het vijfde plaatje kun je opnieuw gebruiken. Bij het vijfde schakelt de spanning van bak A uit.
Als dat kan werken hebben we iets om mee verder te gaan, lijkt me.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2017, 10:03:39 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #40 Gepost op: 16 februari 2017, 10:03:09 »
@Leen,

Ook situatie b. is in mijn voorstel mogelijk. Je kunt het moment van detecteren en reageren uit elkaar trekken. Door een tijdsinterval kan het stroomloze stuk (1,80m of jouw 1,20m) gedurende X tijd stroomloos gemaakt worden, na detectie van de laatste wagen.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #41 Gepost op: 16 februari 2017, 10:05:24 »
Mooi, heel mooi zelfs.
Kun je die misschien ook tekenen?
Het stroomloze stuk zou de bak van 1m20 moeten zijn. Dat lijkt ruim voldoende.
Dan even horen wat Rolph ervan vindt.
Jij kan trouwens wel heel mooi tekenen hoor.  (y) ;)

Alvast bedankt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2017, 13:22:06 door St00mboy »

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #42 Gepost op: 16 februari 2017, 10:49:59 »
Hoe zit het dan met stay alive ???
Mvg Henk.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #43 Gepost op: 16 februari 2017, 11:05:26 »
@Henk,

Hoelang werkt zo'n SA decoder nog ná een stroomonderbreking? De tijdsinterval die je gebruikt voor het stroomloos zetten van een track, zal denk ik groter zijn.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #44 Gepost op: 16 februari 2017, 13:20:56 »
Stay alive is afhankelijk van de capaciteit van de condensator en kan maar een paar cm spoor overbruggen, geen 1m20.
Het is bedoeld om korte onderbrekingen, bijv. door een insulfrog of een muggenpoepie op de rails, te overbruggen.

Ons idee is gewoon dat er tijdens het rondjes rijden in principe altijd een stuk dood spoor achter een trein komt, en daarmee dus automatisch wat afstand tussen twee treinen.
Het is een soort standaard beveiliging waarmee we hopen te realiseren dat we in een aantal noodgevallen botsingen kunnen voorkomen.

Het blijft verder gewoon zo dat je zelf rijdt en zelf op moet letten en dat de Fat Controller de treindienstleider is.
Als we bijv. vanaf het hoofdspoor willen rangeren, dan doet de beveiliging geen dienst en zit ook niet in de weg, voor zover ik het nu kan bekijken.
Als je de hele baan wil beveiligen, dan moeten we volledig gaan automatiseren en hoeven we op een rijdag alleen de baan nog maar op te zetten en daarna kunnen we met zijn allen naar de kroeg, terwijl de treinen rijden.  :P

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2017, 16:08:23 door St00mboy »