Is het misschien een idee dat de mensen van de BMB hier hun eisen en wensen neerzetten m.b.t. het bloksysteem/flankbeveiliging etc? Hieronder mijn ideeën:
Wens:- Uitbreiding naar enkelspoor mogelijk voor branch-line
Is er voor bnls ook een behoefte voor een blok beveiliging?
De uitdaging is voor mij: Overtuig mij dat we voor de BMB voor een andere oplossing dan die van mij moeten kiezen. Kom met een oplossing die de functionaliteit verbeterd, maar dan net zo makkelijk op te zetten is. We willen immers snel met de treinen rijden en geen extra tijd aan het opzetten van de baan kwijt zijn. Volgens mij heeft Servé de uitgangspunten verder goed verwoord.
De set-up (voor beide sporen) bestaat uit:- 1 Arduino- 2 lichtsensors- 2 relais- 2 armseinen met servo-aandrijving of een lichtseinAls het ingebouwd en afgeregeld (servo) is (bouwdagje), dan is het bij rijdagen alleen een kwestie van een voeding aansluiten op de Arduino.
Maar we liften straks graag mee op het succes van de BMB Nog wel een vraagje:nu wordt uitgegaan van links rijden.Wordt er ook al nagedacht over rechts rijden?Of (liever nog) dubbel enkelspoor?
Het enige nadeel aan jouw systeem, is dat het gebaseerd is op tijd. Als de trein voor je oponthoud heeft voor wat voor reden dan ook, komt naar x seconden jouw sein weer op groen en kun je weer volle vaart door, achterop de trein die voor je staat.
"Mijn" idee heeft precies dezelfde componenten, alleen nog een XpressNet-connector extra. Ook hoef je het inregelen maar 1x te doen. Het extra werk dat je zou moeten doen tijdens het opbouwen is een XpressNet-kabel trekken.
Links of rechts maak niet uit, zolang het maar niet door elkaar gebruikt wordt. Dubbel-enkelspoor is wel een goeie. Ik ga er eens over nadenken, maar moet te maken zijn.
KISS Ik denk dat menig BMB'er inmiddels is afgehaakt......
- Geen extra bekabeling tussen de inbrengen, alleen binnen 1 inbreng.
De set-up op mijn bak heeft inmiddels zijn werking bewezen. Deze zorgt ervoor dat treinen elkaar niet binnen een bepaalde tijd van elkaar kunnen volgen. In de praktijk zijn er al diverse treinen tot stilstand gedwongen.
Echter omdat het tot nu toe de enige bak is die zo is uitgerust, worden gaten tussen treinen op de rest van de baan alsnog dichtgereden. Als er meerdere bakken met deze set-up uitgevoegd zouden worden en deze goed over de baan gespreid worden, verwacht ik dat het aantal treinen dat elkaar kop-staart treft erg klein.
Natuurlijk wordt hiermee niet alle situaties afgedekt. Als een trein om wat voor reden dan ook net na het sein tot stilstand komt, zal niet worden voorkomen dat een volgende trein er na x tijd achterop rijdt. De vraag is hoe vaak dat gebeurd.
Kom met een oplossing die de functionaliteit verbeterd, maar dan net zo makkelijk op te zetten is.
Als buitenstaander hier even een opmerking over: dit lijkt mij een onmogelijke eis.