Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Trafo na laten kijken?  (gelezen 8381 keer)

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #15 Gepost op: 30 mei 2020, 13:37:40 »
Die lampjes, inmiddels defect, geven aan als er kortsluiting is...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #16 Gepost op: 30 mei 2020, 13:39:25 »
Okay, maar ik zie nergens een bimetaalbeveiliging of zo. Wel de gelijkrichter (linksonder) en wat denk ik de omschakelaar is (rechtsonder).

Wat gebeurt er bij kortsluiting?  ;D
Wordt de verbinding met de rails dan verbroken?
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2020, 13:41:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6131
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #17 Gepost op: 30 mei 2020, 13:40:33 »
Voor gebruik bij kinderen zou ik voor de veiligheid gaan. Dus een andere.

Zo niet, wat is er dan mis om deze te gebruiken??
Snoer en breuk, de stekker zijn wel aandachtspunten.


Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #18 Gepost op: 30 mei 2020, 13:41:10 »
Qua veiligheid voldoet het ding niet aan de hedendaagse eisen. Tweelingsnoer mag in Nederland al jaren niet meer en trafo's moeten in een isolerende behuizing zitten.
Ik heb ook zo'n trafo in huis die er minder verroest uitziet. Die gebruik ik alleen als tijdelijke voedingsbron.
Ik heb er een 3-aderig snoer aan gezet en daarmee de metalen behuizing geaard. En ik gebruik hem alleen op een geaard stopcontact, wat bij mij niet zo moeilijk is want ik heb geen ongeaarde stopcontacten meer in huis.

@Henk, er zitten inderdaad bi-metaalbeveiligingen in. Het lampje gaat branden als de beveiliging aanspreekt. De lampjes dienen niet als stroombegrenzing.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #19 Gepost op: 30 mei 2020, 13:47:02 »
Even een van de twee hier opengehaald, dit is de ouwe van mn pa en mn oom van vroegah. Ze leven allebei nog dus zo gevaarlijk zijn die dingen blijkbaar ook niet, en mn opa liet mij er als kleinkind gewoon mee spelen. Hij hield niet van me of t viel ammel wel mee, want ik leef ook nog.
DSC_2888 by Floris Dilz, on Flickr
(linksonder de beveiliging gelijkrichter, dank menno, rechtsonder de richtingomschakelaar)

DSC_2889 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_2890 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_2891 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_2892 by Floris Dilz, on Flickr

De andere is er een met plastic behuizing en dus laf, die voedt mopmenteel mn baan, kreng zit dichtgepopnageld dus daar kan ik niet zo bij. De buitenkant is los van t materiaal vrijwel gelijk dus t binnenwerk zal grofweg hetzelfde zijn.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2020, 16:19:48 door Floris Dilz »

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #20 Gepost op: 30 mei 2020, 14:02:45 »
Er is me verteld dat de condensatoren eruit gesloopt zijn, maar op het schema https://files.homepagemodules.de/b635175/f49t3400p20178n2_dcIeoDUW.pdf zie ik ze niet. Weet iemand hoe dit zit? Floris, weet je wat die componenten in gele isolatie met groen snoer zijn?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #21 Gepost op: 30 mei 2020, 14:07:30 »
Er zitten geen condensatoren in zo'n trafo. Dat groene draad in de gele isolatie is waarschijnlijk een lasverbinding.
In jouw trafo zit dat ook, maar de isolatie is van een ander materiaal.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #22 Gepost op: 30 mei 2020, 14:14:10 »
jup, zou je tegenwoordig krimpkous voor nemen maar dat was er toen nog niet, of iig ze gebruikten ander spul, niet-krimpende kous ofzo. Maar goed, blijf t wel een mooi ding vinden, en heb dr qua veiligheid (zolang t isolatiemateriaal niet vergaan is) eerlijk gezegd meer vertrouwen in dan in china-troep die keurig de keurmerkjes heeft maar voor anderhalve cent in elkaar gebraden is en spontaan in de fik vliegt, maar goed, das waarschijnlijk een andere discussie.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #23 Gepost op: 30 mei 2020, 15:47:22 »
De oplossing is vrij simpel natuurlijk; je kan het binnenste vervangen voor een gebruikte 12 volt laptopvoeding en een regelprintje van Aliexpress. Een laptopvoeding zit opgesloten in een plastic doosje en is geaard. Alleen de secundaire laagspanningskant kan dan nog, in theorie, in contact komen met de metalen behuizing.
Wat een goed advies. Van een relatief onveilig apparaat een nog onveiliger apparaat maken. Dan ga je namelijk een (mogelijk! ze zijn het lang niet allemaal!) geaarde laptopvoeding in een metalen behuizing stoppen, maar die behuizing wordt vervolgens niet geaard, terwijl er wel een snoer met geaarde stekker aan komt te zitten. Daarmee creëer je schijnveiligheid.
Daarnaast is een laptopvoeding van Aliexpress en een regelprintje van dezelfde site vragen om erg discutabele kwaliteit en vooral de isolatie van een gemiddelde laptopvoeding van Aliexpress is nogal eens ver te zoeken en soms gewoon levensgevaarlijk.
Daar komt dan nog bij dat ik niet verwacht dat de kortsluitbeveiliging van zo'n regelprintje net zo feilloos is als van zo'n ouderwetse trafo.

De trafo in dit soort treintransformators is enorm veilig omdat de wikkelingen vaak op hun eigen afzonderlijke wikkelkoker zitten en de kern in een rechthoekige O loopt. Daardoor is de scheiding tussen netspanning en laagspanning fysiek al heel goed.
De thermische beveiliging in dit soort modellen is daarnaast praktisch onverwoestbaar. Gewoon een bimetaal dat warm wordt bij kortsluiting en het contact breekt. Na voldoende afkoeling is er weer contact. Simpeler kan niet.
DSC_2888 by Floris Dilz, on Flickr
(linksonder de beveiliging, rechtsonder de richtingomschakelaar)
Uh, linksonder is de gelijkrichter uit seleniumplaten (of althans, daar heeft het wel alles weg van).
Waarom de trafo een omschakelaar heeft snap ik niet, want de sleper is overduidelijk dubbel uitgevoerd.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6340
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #24 Gepost op: 30 mei 2020, 16:10:22 »
Natuurlijk moet je een metalen kast altijd aarden en ik had het over een gebruikte laptopvoeding. Een apparaat dat de kwaliteitscontrole van HP, Dell of Compaq heeft gehaald, niet die van Ali.

Maar het hoeft niet natuurlijk. Eigenlijk gebruik is altijd beter dan oneigenlijk.

Boomshanka!

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #25 Gepost op: 30 mei 2020, 16:12:47 »
Blijft de vraag wat er aan de trafo in mijn originele posting ontbreekt, want aan de linkerkant is er geel draad afgeknipt...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #26 Gepost op: 30 mei 2020, 16:19:06 »
de beveiliging zit inderdaad niet linksonder, zal een gelijkrichter zijn, oogt mij in elk geval niet gek als ik de schakeling volg. Onder de lampjes, recht achter de aansluitingen zitten de beveiligingsbimetaaltjes als ik t goed zie, in een stukje wit keramiek, op mijn tweede derde en laatste foto een beetje te zien.
Wat betreft de omschakelaar, heb zo nog een filmpje dan zie je hoe t werkt, als t mn telefoon eindelijk behaagt dat filmpje te uploaden.

EDIT: jawel, telefoon een paar keer schoppen en dan heb je n filmpje. Met geweatherde vingers want ben tussen t rellen hier wel gewoon nog wat aan t prutsen. ;D
MOV_2893 by Floris Dilz, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2020, 16:45:15 door Floris Dilz »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #27 Gepost op: 30 mei 2020, 16:22:45 »
Blijft de vraag wat er aan de trafo in mijn originele posting ontbreekt, want aan de linkerkant is er geel draad afgeknipt...
nou, daar ontbreekt (ten opzichte van de mijne) zo te zien hemmanix, want daar zit gewoon de verbinding van t netsnoer met de trafodraden

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #28 Gepost op: 30 mei 2020, 17:25:07 »
Natuurlijk moet je een metalen kast altijd aarden en ik had het over een gebruikte laptopvoeding. Een apparaat dat de kwaliteitscontrole van HP, Dell of Compaq heeft gehaald, niet die van Ali.
Ah, mea culpa. Je hebt gelijk. Dat heb ik over het hoofd gezien. Op de een of andere manier is m'n zicht vandaag niet zo best (zelfs niet met bril...)
Blijft de vraag wat er aan de trafo in mijn originele posting ontbreekt, want aan de linkerkant is er geel draad afgeknipt...
Dat lijkt zo te zien gewoon de aansluiting van het originele netsnoer geweest te zijn. Dat van Floris is wit, in jouw foto zwart. Dat het er zo onafgewerkt in zit, zou voor mij reden zijn dat ding niet meer te gebruiken. Hij is gewoon oud. Koop iets recenters.
de beveiliging zit inderdaad niet linksonder, zal een gelijkrichter zijn, oogt mij in elk geval niet gek als ik de schakeling volg.
Je kunt het sowieso zien aan de lipjes die rechts uitsteken en waar om en om draadjes aan vast zitten.
Het heeft daarnaast de klassieke opbouw van een selenium danwel silicium gelijkrichter uit platen. Ik ben relatief jong met m'n 32, maar heb de nodige plaatgelijkrichters gezien in m'n leven.
Onder de lampjes, recht achter de aansluitingen zitten de beveiligingsbimetaaltjes als ik t goed zie, in een stukje wit keramiek, op mijn tweede derde en laatste foto een beetje te zien.
Precies zoals in mijn groene Trix trafo. Ik snapte er als kind van 8 geen bal van wat dat keramieken blokje daar deed (trafo was gevallen en het keramiek van de beveiliging was aan gruzelementen waardoor er van alles rammelde, dus werd de trafo (uiteraard) opengesloopt.
Wat betreft de omschakelaar, heb zo nog een filmpje dan zie je hoe t werkt[...]
Aha... ik dacht dat dat omschakelen met de hand moest.
Waar dient dat extra palletje direct onder de draai-as dan voor?

Aparte constructie dan nog met die dubbele sleper, maar daar zal vast weer inventieve logica achter zitten. Mijn groene Trix trafo had slechts 1 sleper die in het midden van de trafowikkeling een onbewikkelde ruimte als nulpunt had.

Oh en die vingers: boeiuh! ;D Die van mij zijn ook bijna altijd wel wat smerig.

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #29 Gepost op: 30 mei 2020, 17:28:56 »
Tsja, je kunt het op de foto niet goed zien, maar daar zitten bij mij gele draden, afgeknipt, je ziet de aders zo zitten.

(moet ik me nou schuldig voelen omdat jij in mijn draadje je koffiebeker hebt omgegeooid? Doekje?)