Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:22:36
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door BartvD
Vandaag om 22:17:04
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:06:32
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door ruudns
Vandaag om 22:00:00
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
Vandaag om 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
  

Auteur Topic: Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante  (gelezen 5720 keer)

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Beste TE 2/2
Waaraan kan je zien of je een oude of nieuwe wisselaandrijving 4555A heeft ?
want ik heb hier twee verschillende uitvoeringen , een hogere en een lagere .
Groetjes, Saskia

arwin

  • Online Online
  • Berichten: 29
Kan het zijn dat de pulsduur net te kort is om het wissel om te leggen?
Ik weet niet of je wissels vaste aandrijvingen hebben of aanschroefbare.
Ik heb een aantal met vaste aandrijving die namelijk ook met de hand merkbaar stroever op rechtdoor dan op afbuigend gaan.
Bij die met schroefbare aandijvingen is dat bij mij niet het geval.
Je zou ook eens kunnen kijken of de wissels omgaan als je de wisselspanning uit je analoge trafo enkelzijdig gelijkricht.

Groet Arwin

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Ik moest de voeding eerst uit de kast monteren, want de specificaties stonden aan de onderkant. Ja, waarom niet.
Ik heb ook nog zo'n voeding liggen van 18 volt, 5 ampère. Maar eens proberen.

Ben benieuwd. Het punt kan zijn dat een moderne voeding ook echt niet meer dan het opgegeven maximum wil leveren. Zo'n oude regeltrafo laat zich wel kort overbelasten en kan daar ook tegen. Je kan voor de aardigheid eens proberen wat er gebeurt als je dat Fleischmann trafootje op de decoders aansluit.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Ben benieuwd. Het punt kan zijn dat een moderne voeding ook echt niet meer dan het opgegeven maximum wil leveren. Zo'n oude regeltrafo laat zich wel kort overbelasten en kan daar ook tegen.

Ik zou ook een beetje in die hoek gaan denken, maar dan aan de stroombegrenzing van die voeding. Zo'n spoel kan gedurende een fractie van een seconde een enorme stroom trekken (denk: meerdere ampere!), misschien wel genoeg om de kortsluitbeveiliging van een schakelende voeding (even) te laten ingrijpen wegens vermeende overbelasting. Het zou me zelfs niet verbazen als die kortsluitbeveiliging zou reageren op de snelle STIJGING van het stroomverbruik, niet op het absolute aantal ampere.

Zo heb ik een stand-alone modulebakje met eigen voeding, die probleemloos meerdere ampere kan leveren op diverse spanningen. Met één lullig Herkat ontkoppelspoeltje (voor H0e /N) kan ik die voeding genadeloos in protectie krijgen. Tenzij er tegelijkertijd al een aantal andere stroomverbruikers actief zijn, dan trekt de voeding het wel!

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7395
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
De wasbenzine-discussie staat nu hier.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Zo'n spoel kan gedurende een fractie van een seconde een enorme stroom trekken (denk: meerdere ampere!),
Dat zal wel meevallen. Bernard heeft de weerstand van de spoelen gemeten en die is 17 ohm. Bij een spanning tussen 14 en 18V zal er dus ongeveer 1A gaan lopen, niet meerdere ampères.
Er zijn wel wisselspoelen die meer stroom trekken, b.v. van Peco. Die komen makkelijk aan 3 of 4 A.

BernardD

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Goed, ik heb de 18 volt 5 Ampère voeding aangesloten en zoals te verwachten was (met die 17 ohm wisselspoelweerstand) maakt het geen verschil.
Maar, ik heb wel de spanning beetje bij beetje opgevoerd. Dat kan met deze voedingen +/- 15%. En nu heb ik de spanning op de decoder op 19,7 volt staan, waardoor er 18,3 volt op de wisselspoelen komt te staan bij het schakelen. (Er zit een diodebrug tussen). En kijk daar, de wissel schakelt nu beide kanten op en na 50 keer nog steeds. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er vuil in de wisselspoel zat en dat dat er nu wel uit is, dus ik heb de spanning nog even teruggebracht naar de oorspronkelijke 16,8 volt en (gelukkig?) nu doet hij het weer niet.
Dus, deze ROCO wisselspoel heeft een hogere spanning nodig dan de andere wissels.
En die andere wissel die al in de baan zit? Die doet het nog steeds niet . Dat wordt dus uitbouwen.
Als ik daar een oplossing voor heb laat ik het nog weten.
Voor nu bedankt voor het meedenken!

BernardD

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Ik ga die pulsbreedte suggestie van Arwin nog even proberen voordat ik de baan open breek.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
@TT 2/2: ik heb 6 4555A's liggen, maar kan ze niet gebruiken. Ik weet ook niet hoeveel stroom de spoelen gebruiken. Maar als de ene spoel wel makkelijk schakelt, dan zou de andere toch ook met diezelfde stroom moeten schakelen? De wissel hoeft toch niet meer kracht te gebruiken bij het krom leggen t.o.v. het recht leggen? Of andersom.
Klopt, dat weerhield me ook om eerder te reageren. Maar wat ik wilde aangeven, was het stroomverbruik van ondervloer aandrijvingen. Het stroomverbruik van wisselspoelen was in 1984 onbekend, of niet-gedocumenteerd.

De hoofdreden waarom Roco met een andere ondervloer aandrijving kwam was het bezwaar tegen 3 vrije stroomkringen. Dat was er (analoog) eentje te weinig voor wat gebruikers er toen mee wilden kunnen schakelen. Dus de Roco opvolger heeft 4 vrije stroomkringen ....

Beste TE 2/2
Waaraan kan je zien of je een oude of nieuwe wisselaandrijving 4555A heeft ?
want ik heb hier twee verschillende uitvoeringen , een hogere en een lagere .
Ik wou dat ik het wist. Ik heb er 9, allemaal gelijk qua hoogte, gekocht op Eurospoor, voor € 2,- per stuk, van een Vlaming.

Dus, deze ROCO wisselspoel heeft een hogere spanning nodig dan de andere wissels.
En dat is dus een wisselspoel en geen ondervloer aandrijving ...
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2020, 23:41:12 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Mag weg, ging iets niet goed :p

BernardD

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
@Arwin: helaas, verschillende pulsbreedten geven geen verbetering.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Dat verbaast me niks. Ik heb wel eens snelheidsproeven gedaan aan spoelaandrijvingen en die schakelen in 0,1 seconde.
Dus als hij na 1 seconde nog niet om is, dan kun je er net zo goed mee stoppen want dan gebeurt het niet meer.

BernardD

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Vandaag de wissel uitgebouwd en getest met wisselspanning: geen probleem. Daarna getest met de decoder waar ik gisteren ook mee getest heb: geen probleem! Krijg nou wat!
Weer even de wissel die ik gisteren aan de praat kreeg bij 18,3 Volt gelijkspanning: doet het niet! En dat na een nacht rust. En op wisselspanning? ook geen probleem.

Blijft over het advies van Henk: gooi die dingen weg! Of is er toch nog iemand die met het leerboek theoretische elektriciteitsleer in de hand dit verschil in gedrag tussen wisselspanning en gelijkspanning kan verklaren?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Bij wisselspanning ligt de ijzerkern in de spoelen te trillen, waarschijnlijk dat het daarom bij wisselspanning beter lukt.
Ik heb ook wel eens gemeten aan de krachten die in zo'n aandrijving optreden.Dat is een kwestie van grammen en er is maar weinig verschil tussen de kracht die nodig is om het wissel om te zetten en de kracht die de aandrijving kan opbrengen. Er hoeft dus maar een vliegenpoepje in de weg te zitten en hij trekt het niet meer.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Vandaag de wissel uitgebouwd en getest met wisselspanning (...)
Weer even de wissel die ik gisteren aan de praat kreeg bij 18,3 Volt gelijkspanning: doet het niet! En dat na een nacht rust. En op wisselspanning? ook geen probleem.
Taal is soms zo moeilijk (of ik doe er soms moeilijk over, is ook denkbaar). Bedoel je dat je beide wissels uitgebouwd hebt getest, of heb je de ene uitgebouwd en de andere niet? En bedoel je dat ze het de ene dag wel, en de andere dag niet doen, indien DC-geschakeld (al dan niet afgewisseld met AC-geschakeld)?

Oorspronkelijk waren alle Roco wissels bedoeld voor analoog 14-16 vAC, en ze stammen nog uit die tijd. Dat blijkt uit de catalogus van 1983/1984. Dus als ze het gewoon doen op 14-16 vAC, dan zijn ze okee. Je zou verwachten dat je ze dan ook kunt schakelen met DC (op een lager voltage), en misschien met DCC.
Is dat niet zo? Pech. In de kliko hoeven ze niet. Er zijn nog genoeg analoog rijders. En Roco wissels uit die tijd zijn nog steeds gewild bij de 2.5 mm rijders.

(Hoe voeg ik een foto toe?  en dan?)
Nee, eerst klikken op "Plaatje uploaden" onder het kopje Algemeen. Daarmee laadt je de foto op de server van het forum.
Je krijgt dan een webadres met complete  code, en die code kopieer je in z'n geheel en plak je in dit draadje.

De gedachte hierachter is dat de eindafschakeling van de ene spoel, de weg vrij maakt voor het schakelen van de andere spoel. Op de foto is die constructie goed te zien.
Ik wil die foto graag zien. Mijn roco 2.5 wissels hebben geen spoelen.

Maar de eindafschakeling eruit halen gaat niet, want de middenschakelaar is tevens de veer die het relais omgeklapt houdt.
Ik wil die foto graag zien .... Want ik snap de constructie die je beschrijft niet.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2020, 22:42:19 door Te 2/2. Reden: draadje vanaf begin opnieuw gelezen »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail