Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante  (gelezen 5650 keer)

BernardD

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Ik werk met ROCO wissels uit het 2,5 mm tijdperk. Ik bestuur ze met wisseldecoders van Rosoft en met zelfbouw OpenDCC. Ik heb nu zo'n 20 wissels aangesloten op verschillende decoders en dat werkt prima.
Nu ben ik al drie wissels tegengekomen die maar naar één kant werken Afbuigend gaat goed, maar vervolgens rechtdoor schakelen lukt niet. Zet ik de wissel met de hand naar rechtdoor, dan kan ik wel weer afbuigend schakelen, maar niet rechtdoor. Ik heb verschillende decoders geprobeerd evenals verschillende uitgangen op die decoders. Geen verschil. De decoders werken met andere wissels goed.
Maar, als ik de wissels schakel met de wisseluitgang van een Fleischmann trafo (14 Volt wisselspanning) werkt de wissel prima!
De uitgangsspanning op de wisseldecoders is 16,5 volt gelijkspanning, maar ook als ik deze spanning verhoog naar 18 volt werken deze wissels niet.
Ik kan niet anders dan concluderen dat het aan de wissels ligt, maar waarom werken ze wel op wisselspanning? Moet ik de gelijkspanning nog meer verhogen? Kan het aan de pulsbreedte van het signaal liggen? Het zijn natuurlijk oude wissels, die ik op marktplaatsen Catawiki gekocht heb, maar wat moet ik er nog aan schoonmaken om ze ook op gelijkspanning te laten werken?
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2020, 14:22:08 door Bert van Gelder »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: wissel met decoder werkt maar één kant op
« Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2020, 10:47:19 »
Een wisselspanning is eigenlijk een effectieve spanning. Ofwel de spanning van 16 volt ligt door de sinus in die wisselspanning eigenlijk hoger dan 16 volt dan bij een gelijkspanning van 16 volt. Daarom spreekt men hier over effectieve spanning. Dus bij een wisselspanning zal een wissel het dus beter gaan doen dan bij een gelijkspanning. Je kunt het berekenen met de formule: Ueff = ½√2·Umax Ik kan natuurlijk niet zien of dat de werkelijke oorzaak is van jou probleem. Maar het zou kunnen, omdat jij aangeeft dat de wissel wel werkt bij een hogere spanning.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2020, 10:50:58 door zuylen »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: wissel met decoder werkt maar één kant op
« Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2020, 11:07:37 »
Ik denk dat de aandrijvingen in 1 richting te zwaar lopen. Ik weet niet of het verhogen van de spanning veel effect heeft. Het is nl. niet de spanning maar de stroom die bepaalt of er genoeg kracht wordt geleverd. Het zou kunnen dat de decoders in stroom begrensd zijn maar op de website van Rosoft zie ik niks over de maximale stroom die de decoder kan leveren.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: wissel met decoder werkt maar één kant op
« Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2020, 11:13:49 »
Volgens mij 2A. Het is even zoeken, maar kijk eens bij de opties.
https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-4355877/WDD(4).html
Dat kan net te krap zijn bij een oude aandrijving en een decoder laat zich niet overbelasten (die Fleischmanntrafo wel).
Welke voeding heb je precies op de decoder aangesloten?

Het verhaal van André is een beetje klok en klepel.
Het heet niet voor niets effectieve wisselspanning. Die is gelijk te stellen aan dezelfde (effectieve) gelijkspanning. Dat de wisselspanning een deel van de fase hoger is, betekent niks. Hij is ook een deel van de fase juist lager.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
ROCO wissels uit het 2,5 mm tijdperk.
Ik ben even de Roco catalogus ingedoken uit het jaar 1983/1984. In die tijd verkocht Roco op H0-schaal Roco-standaardwissels (in messing en nikkelzilver uitvoering, met een hoek van 12,5 graden) en Roco modelwissels (alleen in messing, met een wisselhoek van 9,5 graden) met een apart leverbaar styroplast ballastbed.

De standaardwissels en modelwissels hebben een dubbelspoelige aandrijving met eindafschakeling, en de wisselaandrijving zet een polarisatieschakelaar om (nodig voor het puntstuk). Wisseltongen zijn verend aangelegd, opdat wissels ook opengereden kunnen worden. En de wisseltongen zijn gefreesd.
Het stroomverbruik van die wisseltongen wordt nergens genoemd. Voorbeeldnummers: 4532 MS, 4544 NS.

Dat ligt anders bij de wissel-aandrijvingen (voor onder tafel) op pagina 119 van die catalogus.
Dat is de 4555A: aandrijving voor onder de tafel, voor h0 en N-wissels, nieuwe en verbeterde uitvoering, schakelstroom slechts 300 mA. Eindafschakeling, driepolige omschakelaar.
Over de 4555A is veel (onzin) geschreven, o.a. dat hij 3A zou verbruiken in plaats van 300 mA.
Wellicht was dat over de oudere (niet herziene) versie. De 4555A zie je af en toe nog op beurzen voor prijzen tussen de € 2 tot € 6 in kleine kartonnen blauw-oranje doosjes.




Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
ALLS er een eind afschakeling inzit,is deze niet de oorzaak
Ik heb dat met een antal fleischmann wissels

BernardD

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
@Zuylen: de wisselspanning is 14 Volt effectief. Bij een hogere spanning werken de wissels OOK niet.
@Klaas Zondervan: Een te zware aandrijving moet toch ook last hebben bij de wisselspanning? De door mij gebouwde decoders hebben een stroombegrenzer, maar bij het testen heb ik die even kortgesloten, dus daar mag hij geen last van hebben.
@Henk: klopt, 2 Ampère voor de decoder van Rosoft. Maar je hebt mij aan het denken gezet over de capaciteit van de gebruikte voeding. Hij komt uit China en ik zal morgen eens kijken wat de max stroom is.
@TT 2/2: ik heb 6 4555A's liggen, maar kan ze niet gebruiken. Ik weet ook niet hoeveel stroom de spoelen gebruiken. Maar als de ene spoel wel makkelijk schakelt, dan zou de andere toch ook met diezelfde stroom moeten schakelen? De wissel hoeft toch niet meer kracht te gebruiken bij het krom leggen t.o.v. het recht leggen? Of andersom.
@jerrytrein: ja, er zitten eindafschakelingen in.

Ik heb nog wat aanvullende informatie: vanmiddag toch weer even geprobeerd met die 18 volt gelijkspanning te schakelen. Vier keer achter elkaar schakelde de wissel goed: recht, krom, recht, krom,etc alsof er niks aan de hand is en dan houdt hij er met rechtdoor schakelen mee op. Wordt de spoel soms warm? Andere wissels schakelen goed hoor, dus stroombegrenzing is m.i. niet aan de orde. Het moet iets mechanisch zijn, denk ik toch maar.
Heeft iemand misschien een detail tekening van de binnenkant van zo'n wissel? Ik heb er wel een opengemaakt, maar wordt daar niet wijzer van.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Om even de discussie over het stroomverbruik in goede banen te leiden, meet eens de ohmse weerstand van een spoel.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Wissels schakelen niet
« Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2020, 21:49:14 »
Hallo Bernard,

Het vaak kort achter elkaar schakelen van de wissels wil wel eens problemen geven, omdat de spoelen dan behoorlijk warm kunnen worden en vastlopen. Dat is een verschijnsel dat je heel mooi kunt zien in de wisseltest in Koploper en bijvoorbeeld Fleischmann wisselaandrijvingen. Bij de wisseltest wordt het wissel continu afgebogen - rechtdoor geschakeld. Na een korte tijd stopt het wissel ermee en is loeiheet. Gelukkig is na afkoelen de wissel meestal wel weer goed bruikbaar, maar soms smelt de hele zaak weg.
Ik zou het dus toch nog eens op 18V proberen, maar dan schakelen met grotere tussenpozen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

BernardD

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
@Klaas: beide wisselspoelen meten 17,1 Ohm.
Ik begon vanmorgen fris met schakelen op 18,3 Volt gelijkspanning. Beide kanten op ging foutloos. Pas na 50 keer schakelen wilde de wissel niet meer rechtdoor. Werd hij warm? Nou nee. De spoel gaf nu nu 17,7 Ohm aan. Weer een paar minuten gestopt, daarna 5 maal schakelen voordat de wissel niet meer rechtdoor wilde.
Ik het het wisselhuis maar weer eens opengemaakt. (Hoe voeg ik een foto toe? en dan?)
Ik heb de contacten die voor de eindafschakeling zorgen schoongemaakt met wasbenzine. De gedachte hierachter is dat de eindafschakeling van de ene spoel, de weg vrij maakt voor het schakelen van de andere spoel. Op de foto is die constructie goed te zien. Of een vuil contact kan er voor zorgen dat er niet genoeg stroom doorgelaten kan worden. Maar hoe dat te rijmen is met goed schakelen na een nachtje rust, zoals hierboven beschreven, is mij een raadsel.
Anyway: Hij schakelt goed op 18,3 volt. Op de iets lagere spanning van 16,8 volt die door de decoder geleverd wordt is het nog steeds een drama.
Dus: schoonmaken en hogere spanning? Kan ik de ingangsspanning van de wisseldecoders straffeloos ophogen tot 20 Volt om zo de uitgangsspanning op de wissels te verhogen? Bij de welfbouw durf ik het wel aan, maar wat zegt Rosoft ervan?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Maar zal voor de werking nu toch niet uitmaken?

Kan ik de ingangsspanning van de wisseldecoders straffeloos ophogen tot 20 Volt om zo de uitgangsspanning op de wissels te verhogen? Bij de welfbouw durf ik het wel aan, maar wat zegt Rosoft ervan?

Dat moet je uiteraard aan Wim Ros zelf vragen. Geeft naar mijn ervaring snel antwoord.
Maar eigenlijk moet het voortdurend opvoeren van de spanning niet nodig zijn. Die wissels worden geacht goed te werken op de 14 volt die uit een Rocotrafo kwam en dat deden ze ook. Zal toch wel wat ouderdom zijn. Bij digitale aansturing kan je ook de hele eindafschakeling eruit halen. Scheelt weer een storingsbron.

Maar wat voor voeding gebruik je nu?

Zie trouwens geen foto. Zie plaatje uploaden, linkerkolom bijna bovenaan.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2020, 15:10:37 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

BernardD

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
@Henk: een schakelende voeding https://nl.aliexpress.com/item/33042313383.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.ceb43cb2uMDdSB&algo_pvid=a46542b4-d43c-496d-bc6f-970a299d5201&algo_expid=a46542b4-d43c-496d-bc6f-970a299d5201-2&btsid=0ab6f82315906776199703714e55bb&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Ja, de meeste wissels werken ook goed. Maar de eindafschakeling eruit halen gaat niet, want de middenschakelaar is tevens de veer die het relais omgeklapt houdt.

@Erik Baas: wasbenzine is mij juist van alle kanten aanbevolen, ook door medetreinliefhebbers.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Maar welke voeding heb je nou? Welke spanning en dan eentje van 10 of eentje van 1000 watt?  ;D
Als dat in orde is, zou ik de niet werkende aandrijvingen eruit smijten.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2020, 17:23:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

BernardD

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
@Henk: een schakelende voeding, 18 Volt, 2 Ampère.

BernardD

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Ik moest de voeding eerst uit de kast monteren, want de specificaties stonden aan de onderkant. Ja, waarom niet.
Ik heb ook nog zo'n voeding liggen van 18 volt, 5 ampère. Maar eens proberen.