Ik zie hier prachtige dingen (open-frame methode) waarbij jullie echt tien stappen vooruit denken en dat lukt mij gewoon niet.
eerlijk gezegd zie ik die ramp die je probeert te schilderen niet. Spoordijkje ziet er prima uit, en hoewel XPS makkelijker te verwerken is, kan piepschuim ook best.
Ook je overgangen zien er beter uut dan alles wat ik zelf ooit geknutseld heb.
Maar waarom wil je met gips aan de gang?Ik werk zelf met XPS, dan een laag krantenpapier (papier maché), en daarop strooi ik een dunne laag gezeefde aarde als basis. Dat werkt tot nu toe prima.
Wat ik me bijvoorbeeld ook afvraag: een sein of bovenleidingmast: gaat die dan dwars door de papier-maché heen in de ondergrond of is de papier-maché laag de basis?
Daar komt bij dat ik lijmen op dit moment iets te definitief vind. Nu kan ik het nog losschroeven voor, ja, wat dan ook.
Ik vind het al heel wat dat ik de modules betrouwbaar heb kunnen koppelen en ook dat ik het spoor (tot nu toe) betrouwbaar van de ene module naar de andere heb geleid met stukjes printplaat die weer vastgeschroefd worden aan de module-rand.Alvast dank...
Maak de bovenkant van de dijk van triplex of multiplex. En dan zo breed dat ook alle masten er houvast in vinden.
Precies, voor wat zou je het los willen schroeven? Als het echt weg moet, beitel er onder en het is zo verdwenen.
Ik neem aan dat je de koperlaag op de randprinten nog wel onderbreekt anders gaat de trein niet rijden hooguit je voeding roken.
Kijk. Daar zit mijn probleem dus. Als ik niet weet hoe de rails gaat lopen, kan ik ook moeilijk hout gaan zagen.
Daarnaast speelt m'n wiskunde-gebrek me parten. Ik probeerde NEM 122 aan te houden, maar snap de ballen van dat hellingsgetal van 1:1,25.
Wat betreft de bovenkant van de dijk: leg jij daar dan nog iets op of komt de rails bot bovenop het hout? Geluidsisolatie vind ik niet belangrijk, het aanzien van de dijk wel.
Ik kom mezelf gewoon tegen. 'Gij zult NIET falen...
Dat kun je oplossen door er eerst volle platen op te leggen. [...]En dan uitzagen. Nadeel is dat je op het eind veel afval overhoudt.
Zelf begin ik altijd met een plan op schaal te maken. Op ruitjespapier teken ik alles uit in 1:10, dus elke cm op de baan wordt op papier 1 mm.
Hoe dat er uit ziet kun je zien in mijn draadje Heuvelland (klik op de link onder mijn berichten).
Dat is misschien je grootste probleem. Bij een hobby is het niet erg om te falen. Er is geen baas die je er op aanspreekt en als je het niet vertelt is er niemand die het weet.Je wilt niet weten wat ik allemaal heb gesloopt of weggegooid omdat het niet goed gelukt was.
Als je nooit faalt leer je ook niets. De kunst is om de fouten zodanig te maken dat ze je niet veel kosten. Soms lukt dat....
En op de plek waar je een bovenleidingsmast of een sein wilt plaatsen, kun je toch gewoon een stukje wegsnijden en een blokje hout inlijmen? Zie je niets meer van na het begrassen, en je blijft tot die tijd de flexibiliteit houden die voor jou belangrijk is.
Ik neem aan dat je wel ongeveer weet waar je spoor gaat komen? Dan kan je de rails neerleggen en ter plekke kijken waar ze precies komen?
Nog een idee qua spoordam: het lijkt alsof je zowel de vorm van de spoordijk als de vorm van het ballastbed hebt uitgesneden? Da's een bak met werk!
Op die manier splits je het spoordijk-probleem af van het ballastbed-probleem. Misschien werkt dat makkelijker?