Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Mijn Nederlands diorama  (gelezen 5054 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Mijn Nederlands diorama
« Reactie #15 Gepost op: 09 mei 2020, 10:13:16 »


Voor mijn gevoel kloppen de marges niet. Ik denk dat je meer marge tussen de tekst en het kader moet nemen.

Dus, dank jij heb ik het wel al nu uitgevoerd: De lettertype noemd zich "RWS DD" en is moeilijk te vinden. Maar volgens mij is het bijna dezelfde dan "Highway Gothic" - So dichtbij, dat de verschill, toen er een verschill is, in de schaal 1:87 niet zal zichtbaar zijn. En deze lettertype vind jij snel: https://www.dafont.com/de/highway-gothic.font

Dat het lettertype moeilijk te vinden is verbaast me niet. Ik denk dat RWS staat voor Rijkswaterstaat. Dat betekent dat het een lettertype is dat speciaal voor dit doel voor de Nederlandse Staat is ontwikkeld. Wat DD betekent weet ik even niet. Het juiste lettertype zou je bij de buren van 3rail kunnen ophalen: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=30388.0 Wellicht moet je je even aanmelden.

Ik vond zonet ook deze link nog: https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?t=2243&start=30 Ik heb deze nog niet verder bekeken.

Misschien leuk om te zien hoe Nederlandse putdeksels eruit zien?

Dit is een typisch Nederlands putdeksel voor de riolering, dus de afvoer van het vuile water van huishoudens.



Er is ook een artikel over hier op BNLS: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=49239.0

De tekst hoeft niet noodzakelijkerwijs "Vuil Water" te zijn. Soms staat er de naam van de gemeente in, of de naam van de fabrikant. Dit type is niet bedoeld voor hemelwaterafvoer. Daarvoor zijn weer andere putdeksels, deze:


www.hartvannederland.nl

Deze zijn bedoeld om te verwerken in het wegdek. In Duitsland kom je dit type ook wel tegen, ook in een iets andere vorm. In de stoeprand zijn er weer andere:


www.jobbewijnen.nl

Op deze foto is ook een stuk van een klinkerweg te zien. Klinkers, nieuwe van grindbeton en oude van baksteen, in zo'n weg worden in principe altijd in keperverband ("visgraat") gelegd. De goot bestaat bij smalle (bakstenen) klinkers vaak uit twee rijen stenen parallel aan de stoeprand en bij brede stenen (beton) uit één rij.



Ook halfsteensverband komt vaak voor, maar in mijn beleving vooral buiten de bebouwde kom.


Mocht je normen willen bestuderen, dan heb ik deze link nog voor je. Ik heb 'm ooit gevonden, maar nog nooit goed bekeken. Aan jou dus de eer: https://www.rijkswaterstaat.nl/zakelijk/werken-aan-infrastructuur/bouwrichtlijnen-infrastructuur/index.aspx

« Laatst bewerkt op: 09 mei 2020, 10:35:10 door 1200blauw. Reden: Aanvulling »

Xysorph

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Mijn Nederlands diorama
« Reactie #16 Gepost op: 14 mei 2020, 23:35:27 »
Dank jij wel voor deze informaties.


1200blauw, jij heb natuurlijk gelijk: De marges kloppen niet. Maar van de kleur en den lettertyp kan ik gebruik maken, ermee ben ik blij. Dank jij ook voor de plaatjes van de putdeksels. Ik heb het gevoel dat het nog lang zal duren tot dat ik aan de grondplaat zal komen. Helaas heb ik weinig tijd om te bouwen. Maar ik heb al een plan om de stenen en de putdeksel te bouwen. En de tip met de 3d-gebouwen was de juiste informatie.

Gert, dank jij voor de tip met da afwatering: Misschien hebben twee huisjes de juiste hoogte, dus is er geen plek meer tussen hen. Da is de vraag, hoe ik de afwatering zal plaatsen. Ik heb nu misschien een oplossing. Het is vanwege de scheiding, heel moulijk om dit detail en google earth te zien.

Omdat ik met de grootte van de ramen net tevreden was, heb ik de eerste, witte gevel bewerkt:



Hij ziet nu zo uit:



De kozijnen liggen alleen erachter en zijn nog niet bevastigt: Dus zijn zij ook nog niet recht.

En het tweede huis heeft al twee gevels, ik ben nog bezig met de achterkant. Het is een bruin café, wie om de hoek gaat, dus hebt het groote ramen an twee kanten, en de deur in de hoek.







Dus, om dat ik met waterkleur werke, is de gevel an de zijkant niet meer recht:



Dit zal ik anderen, als ik het huis ob zijn grondplaat zal plakken. Ik heb nog niet gekozen om de huisen te verlichten, maar zeker is dat ik een inrichting, ten minste van het café, zal bouwen.

En soms kan jij je eigen fouten eerst op de plaatjes zien: Ik denk, dat de marges van de Ramen van het café
 te breed zijn.

Maar iets anders: Ja,  de deur heeft en brievennbus, en ja, ik heb probeert, met en groene en een oranje punt de sticker natemaken. ;D Tot dat ik de blik en de trede an het deeur bevastigt heb, was het hel good te zien. En ik was ook wel een beetje trots. Maar nu heb ik de trede en een blik an de deur bevastigt. Nu zie je van de brievenbus niets meer.  :(



P.S.:
Albert, ik heb nu jij verwijzing op Rudi Carell gezien. Ik heb wel veel moie herinneringen aan hem: Ik herinner mij an zijne liedjes: "Lass dich überraschen", de titel van zijn zending, en natuurlijk, zijn versie van "City of New Orleans", het liedje "Wann wirds mal wieder richtig Sommer."  En zijn catchphrase uit de zending "Lass dich überraschen":

"Gerade noch in der Küche/bei der Arbeit/..., jetzt schon auf der Showbühne." (net nog in de keuken/ aan het werk..., nu al op het toneel). 8)
Dit is al so lang geleden.



Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Mijn Nederlands diorama
« Reactie #17 Gepost op: 15 mei 2020, 06:33:21 »
Morgen Jan

Allereerst mijn duits was slechter leesbaar in het begin en je verhaal is duidelijk.

Kijk eens in mijn draadtje, ik bouw een bepaalde straat in Delft precies na, van vele van die huizen heb ik de bouwtekeningen van het stadsarchief. Daarbij zit een huisje die dicht bij aan die van jou komt. Als je wilt kan ik je tekeningen opsturen dan heb je echte maten.

pb me maar als je ze wilt.
gr Joke

Xysorph

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Mijn Nederlands diorama
« Reactie #18 Gepost op: 30 mei 2020, 02:09:58 »
Omdat ik veel druk had in den afgelopen dagen, had ik weinig tijd om te knutselen. Alleen giesteren en vanavond was er een beetje tijd.

Wat jammer.

Ik had het eerst een deur voor de (ietswat) witte gevel geboud. Dus ik had geschreven, dat men gek zijn moet voor details. Nou was ik benieuwd, op ik een brievenbus bouwen kan. Ik was een beetje verbaast, dat het mogelijk is, in de schaal 1:87 een brievenbus te bouwen, en nog meer verbaast was ik, dat het voor mij mogelijk is.
 Zo kwam er nog een doorknopje ertoe.

Maar, als dit zal werken, wat werkt dan nog?

MIsschien is er een mogelijkheid, om de typische Nederlandse latei te bouwen met twee witte steenen aan de rand en een witte afsluitsteen in de midden. Dit was voor mij met mijn mogelijkheden en capaciteiten niet to doen - of zo heb ik gedacht. Maar wie een doorknopje kan bouwen...

Dus: Testen! Dit keer met een juiste grotte van ramen. Nu heb ik het gedan, en ten minste ik ben met het resultat tevreden. Maar het betekent, dat ik een derde gevel heb en geen enkele klare huis. ;D

Even erger: Nu was ik met het husje an de hoek niet meer tevreden: Veel te plomp! NIeuw bouwen? Nee, dat was zo veel werk! Maar werk, met welke ik niet meer tevreden was.
Dan kwam de keuze: Ik probeer om de gevel te verbeteren.
Ermee ben ik nu klar.
Het resultat is, zegen wij, oké.

Maar zij zelf:



P.S: wat denk jullie over het kleur van de stenen van het hoek huis? Ik ben niet meer zo zeker...
 

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Mijn Nederlands diorama
« Reactie #19 Gepost op: 30 mei 2020, 06:07:13 »
Morgen Jan

Die details komen steeds beter,  (y) en ja er is veel mogelijk in 1:87  ;)

Even een ander vraagje tussendoor, waarom gebruik je abload en niet de plaatjes uploaden mogelijkheid hier in het forum. Dan voegen de plaatjes zich hier beter in. Zoals bij het antwoord van 1200 blauw en dan hoeft de kijker ook niet steeds het beeld aan te klikken om wat te zien?

Verder test ik ook veel en heb gevel staan die als prototype gelden en niet op mijn baan komen ;D juist door kritisch op je eigen werk te zijn kom je verder. Vandaag de de email ;) heb je wat te doen voor het lange weekend.

Wat betreft de kleur die is niet slecht, maar het glanst of is dat het effect van de foto? Voor gebouwen in principe mat verf gebruiken.

gr Joke