Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
14 July 2025, 22:23:42
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
14 July 2025, 14:23:39
  

Auteur Topic: S88 bezetmelders, enkele vragen over het gebruik.  (gelezen 1671 keer)

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
S88 bezetmelders, enkele vragen over het gebruik.
« Gepost op: 21 May 2020, 13:05:25 »
Beste vrienden,
Ik zit wat vooruit te piekeren over de baan die ik wil bouwen.
Ik wil elk blok voorzien van drie bezetmelders.
Op een DR4088CS zitten 16 bezetmelders.
Ik wil de DR4088's zo dicht mogelijk bij het groepje te surveilleren blokken monteren en ze met STP kabels doorschakelen richting de DR5000.
Als ik een groepje uit vijf blokken laat bestaan, houd ik telkens één bezetmelder over op een DR4088.
Dat is toch geen enkel probleem?
Het S88 systeem nummert alle bezetmelders toch aaneensluitend door en als ik iTrain maar vertel welk nummer bij welk blok hoort, komt alles toch goed?
Een niet benutte bezetmelder tussendoor levert toch geen problemen?
Of zie ik iets over het hoofd?

Dan nog iets i.v.m. S88.
Ik wil voor elke bezetmeld sectie van een blok een vaste kleur gebruiken, de drie draadjes samen naar de DR4088 laten lopen en ze daar op opeenvolgende bezetmelders aansluiten.
Wat is nu de beste manier van geleiden voor die draadjes?
1 Netjes naast elkaar?
2 In een bundeltje gevlochten?
Oplossing 1 geeft, denk ik, iets kortere draden. Oplossing 2 misschien iets minder beïnvloeding?
Wat heeft de voorkeur?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 21 May 2020, 21:27:53 door Bert van Gelder »
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 800
Re: S88 gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 21 May 2020, 13:11:07 »
Waarom 3 bezetmelders ? Twee is bij de meeste software meer dan voldoende.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8805
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: S88 gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: 21 May 2020, 16:10:36 »
Als ik een groepje uit vijf blokken laat bestaan, houd ik telkens één bezetmelder over op een DR4088. Dat is toch geen enkel probleem?

Dat is geen probleem.

Het S88 systeem nummert alle bezetmelders toch aaneensluitend door en als ik iTrain maar vertel welk nummer bij welk blok hoort, komt alles toch goed?
Een niet benutte bezetmelder tussendoor levert toch geen problemen?

Klopt dat geeft geen problemen met het programma. Daar trekt het programma zich niets van aan.

Wat is nu de beste manier van geleiden voor die draadjes?
1 Netjes naast elkaar?
2 In een bundeltje gevlochten?

Maakt bij relatief korte afstanden niet veel uit. Ik heb wel ook een aansluiting bij de andere staaf.

Maar waarom 3 meldpunten in een blok? Voor de meeste software is twee meldpunten of zelfs één meldpunt meer als voldoende.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: S88 bezetmelders, enkele vragen over het gebruik.
« Reactie #3 Gepost op: 22 May 2020, 17:08:03 »
"Waarom drie meldpunten in een blok?"
Omdat
1 het technisch mogelijk is
2 ik een controlfreak ben
3 het financieel geen probleem is
4 ik zo beperkt ben in de beschikbare ruimte dat ik geen enkel risico wil lopen de halve baan te moeten slopen om iets dat achteraf noodzakelijk blijkt te kunnen toevoegen

Dan heb ik nog een vraag over het doorkoppelen van DR4088's:

Digikeijs leverde UTP kabels daarvoor, maar adviseert tegenwoordig STP kabel te gebruiken. Zie handleiding DR4088 pag. 8.
Dus Shielded Twisted Pair i.p.v. Unshielded Twisted Pair.
Ik heb UTP in gebruik en dat functioneert prima.
Kan iemand me het voordeel van STP boven UTP uitleggen?
« Laatst bewerkt op: 22 May 2020, 17:38:46 door BertOK. Reden: Vraag toegevoegd »
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6681
Re: S88 bezetmelders, enkele vragen over het gebruik.
« Reactie #4 Gepost op: 22 May 2020, 17:41:06 »
Roepen dat drie melders je standaard is vind ik wat voorbarig en het komt vaak voort uit kopieergedrag.
Ik heb blokken met wel 6 melders, het is maar net wat je er mee wilt. Verder heb ik ook melders aan wissels, buiten het blok dus. Reuze handig om langere wisselstraten deels of vervroegd vrij te geven en/of een sein af te laten vallen zodra de lok deze gepasseerd is.

Gr, Ben.

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: S88 bezetmelders, enkele vragen over het gebruik.
« Reactie #5 Gepost op: 22 May 2020, 19:21:01 »
STP is een kabel met een afscherming, daardoor minder electormagnetische invloeden (mits de afscherming op de juiste manier aangesloten is).
En als de SPECS van de toepassing daar rekening mee gehouden hebben dan kunnen er daardoor hogere snelheden met minder hertransmissies op - dus in netwerktoepassingen daarom KAN het sneller.

Maar als het er niet voor ontworpen is kun je in theorie door de capaciteit van de extra aders zelfs het tegenovergestelde krijgen.

Voor mij lijkt het grootste merkbare verschil de stijfheid van de kabels.
Of het echt verschil maakt met S88 ? geen idee, maar als ze dat adviseren zal er wel een grond van ervaring achter zitten.

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8805
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: S88 bezetmelders, enkele vragen over het gebruik.
« Reactie #6 Gepost op: 22 May 2020, 19:59:28 »
Hoi,

....
2 ik een controlfreak ben
.....
4 ik zo beperkt ben in de beschikbare ruimte dat ik geen enkel risico wil lopen de halve baan te moeten slopen om iets dat achteraf noodzakelijk blijkt te kunnen toevoegen

Goed, heb je dan ook gedacht aan wat Ben aangeeft? Wisselstraten voorzien van één of meerdere meldpunten? Dit kan soms meer "controle" geven dan ieder blok standaard 3 meldpunten. Je hebt dan namelijk een terugmelding of een wisselstraat (deels) vrij komt. Ik heb ook twee blokken met 5 meldpunten. Dat zijn mijn perronblokken. Daar wil je wat preciezere meldingen. Met de nieuwste software hoeft het niet echt, maar ik had het toch al ingebouwd.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: S88 bezetmelders, enkele vragen over het gebruik.
« Reactie #7 Gepost op: 22 May 2020, 21:14:48 »
STP is een kabel met een afscherming, daardoor minder electormagnetische invloeden (mits de afscherming op de juiste manier aangesloten is).
In dat "mits" zit net de crux. Op de foto's van de 4088 is het niet goed te zien, maar ik heb de indruk dat de behuizing van de RJ45 connector van plastic is. De afscherming wordt dan nergens mee verbonden en is daardoor zinloos.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: S88 bezetmelders, enkele vragen over het gebruik.
« Reactie #8 Gepost op: 22 May 2020, 22:12:38 »
@Remco
Zoiets vermoedde ik al.
@Klaas
Ik vrees dat je gelijk hebt wat betreft de afscherming; de connector schermt niet af, dus UTP gebruiken zal nauwelijks invloed hebben.
@Ben en Ronald
Ik ga nadenken over variatie in aantallen bezetmelders per blok. En over bezetmelders op wissels die samen een straat vormen.
Antwoorden op vragen geven altijd stof tot nadenken, merk ik.
Hartelijk dank, vrienden!
« Laatst bewerkt op: 22 May 2020, 22:15:14 door BertOK. Reden: verbetering »
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko