Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door Luc2000
Vandaag om 23:55:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door hmmglaser
Vandaag om 23:54:38
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 23:38:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:25:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
Vandaag om 23:17:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Robkop
Vandaag om 23:08:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Frits Westers
Vandaag om 23:06:10
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Frank103
Vandaag om 23:05:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 23:04:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:55:21
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 22:53:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
Vandaag om 22:50:15
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 22:44:43
20 jaar BNLS jubileum door Robkop
Vandaag om 22:37:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
Vandaag om 22:27:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 22:06:59
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 22:02:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
Vandaag om 21:38:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:33:04
KADEE Digitale koppeling door Mark D.
Vandaag om 21:29:51
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Mark D.
Vandaag om 21:18:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 21:02:03
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:55:58
Spoor- en tramweg parafernalia door barry1972
Vandaag om 20:31:45
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:22:52
Line-up foto's van modellen door defender
Vandaag om 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 20:06:17
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 20:02:56
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 19:59:25
  

Auteur Topic: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.  (gelezen 6383 keer)

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #30 Gepost op: 27 May 2020, 19:46:28 »
Bij de VSM trekken de sleeptenderlocomotieven gewoon achteruit. Omrijden gebeurt in Loenen of in Dieren.

https://www.youtube.com/watch?v=ZaIKKfEtNpA

Met spoorse groet
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #31 Gepost op: 27 May 2020, 20:46:03 »
In het recente verleden golden er voor de trek/duwcombinatie (IC Maastricht - Haarlem met 1700 en stuurstand) snelheidsbeperkingen op wissels met een hoekverhouding van 1:7 en 1:8. Dit had te maken met het hoge gewicht en de grote lengte van de trein en de kracht van de 1700. Bij de ontsporing van augustus 2005 in Amsterdam speelde dit een rol.

Groeten,
Peter

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #32 Gepost op: 27 May 2020, 20:51:42 »
Nou heb ik altijd begrepen dat de machinist rechts staat en de stoker links. Dit omdat (bij rechtsrijdend verkeer) de machinist dan altijd goed zicht heeft op de seinen. Bijkomend voordeel is dat de stoker (meestal rechtshandig) gemakkelijker kolen kan scheppen.
Maar nu lees ik hier dat de Heizerseite rechts is, ook in de geciteerde literatuur. Heb ik het nou mn hele leven al verkeerd begrepen?  ???
(Dat kan hoor, het zou niet voor het eerst zijn... ::)  ;D )
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #33 Gepost op: 27 May 2020, 21:57:29 »
Ik verwacht dat de stoker aan de rechterzijde staat als de loc de trein duwt. De machinist zit dan in de stuurstand op de kop van de trein en de stoker bedient de loc.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #34 Gepost op: 27 May 2020, 22:21:31 »
Bij de VSM trekken de sleeptenderlocomotieven gewoon achteruit. Omrijden gebeurt in Loenen of in Dieren.

https://www.youtube.com/watch?v=ZaIKKfEtNpA

Met spoorse groet
Mart

Met een stuurstand hoef je dus niet om te rijden.

Filmpje is trouwens een slecht voorbeeld omdat er nu aan beide kanten van de trein een loc zit.

Groeten Marco

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #35 Gepost op: 27 May 2020, 22:23:16 »
In het recente verleden golden er voor de trek/duwcombinatie (IC Maastricht - Haarlem met 1700 en stuurstand) snelheidsbeperkingen op wissels met een hoekverhouding van 1:7 en 1:8. Dit had te maken met het hoge gewicht en de grote lengte van de trein en de kracht van de 1700. Bij de ontsporing van augustus 2005 in Amsterdam speelde dit een rol.

Groeten,
Peter

Sinds wanneer is de 1700 een stoomlocomotief?

Groeten Marco

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #36 Gepost op: 27 May 2020, 23:05:51 »
Bij de VSM trekken de sleeptenderlocomotieven gewoon achteruit. Omrijden gebeurt in Loenen of in Dieren.

Dat is meer vanwege het ontbreken van draaischijven dan uit overtuiging. Bovendien gaat het niet zo hard op dat lijntje dus achteruitrijden is geen bezwaar.
No dress rehearsel, this is our life.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #37 Gepost op: 28 May 2020, 06:40:56 »
Sinds wanneer is de 1700 een stoomlocomotief?

Groeten Marco

Lees dit in context met eerdere reacties op de pagina ervoor  ;)

Groeten

Olav

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #38 Gepost op: 28 May 2020, 11:07:45 »
Sinds wanneer is de 1700 een stoomlocomotief?

Groeten Marco
Oh, al heel lang hoor  ;)

NS 1700 (1738) uit collectie van Eelco Storm
Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums