Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:14:56
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)  (gelezen 8681 keer)

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Gepost op: 12 mei 2020, 15:21:00 »
Beste allemaal,

Introductie
Stukje bij beetje ben ik bezig een modelbaan op te bouwen, bestaande uit een schaduwstation, een lange hellingbaan en een zichtdeel met een bescheiden baanplan. De boel wordt aangestuurd middels de Digikeijs DR5000, een booster DR5033 voor het zichtdeel en tbv het automatisch kunnen rijden maak ik gebruik van Rocrail. Zowel het schaduwstation als het station in het zichtdeel zijn een  kopstation, zodat ik feitelijk heen en weer pendel met treinstellen. Van rondrijden of een keerlus is geen sprake.

Het schaduwstation en de lange helling zijn al een tijdje af en hebben in een proefbedrijf probleemloos gedraaid (melders, rijwegen, alles ok). Inmiddels heb ik het eerste spoor van het zichtdeel van prik voorzien. Na de helling volgt de overgang naar het stuk spoor in het zichtdeel dat door de booster van spanning wordt voorzien, uiteraard zijn beide railstaven bij deze overgang geïsoleerd. Wanneer ik met de standaard Digikeijs regelaar een locomotief over deze overgang laat rijden verloopt alles soepel. Met Rocrail zijn de extra rijwegen gecreëerd voor het nieuwe blok in het zichtdeel. So far so good (y).

Probleem
Bij het testrijden pendelt een trein braaf van het schaduwstation naar het zichtdeel boven en weer terug naar beneden. Dit gaat een tijdje goed, maar op enig moment blijft de trein na het terugkeren en stoppen in het schaduwstation op het kopspoor staan en wordt het kermis op de baan: verlichting van de trein gaat flikkeren, van een trein op het spoor ernaast draait de verlichting om (front naar rear) en bij het bedienen van geluidsfuncties worden er meerdere toeters en bellen tegelijk aangezet. Met andere woorden: ik heb sterk de indruk dat het digitale signaal verstoort wordt, alleen kan ik er de vinger niet op leggen waarom…  ???

Vraag
Wie herkent een soortgelijk probleem waarbij het na enig moment kermis wordt op de baan met flikkerende lampjes, et cetera? En enig idee waar ik het probleem moet zoeken? Bedrading heb ik al nagelopen, voltageverschil tussen booster en centrale lijkt ok en kortsluiting lijkt het niet te zijn want dan schakelt de centrale zich normaal uit. Ik heb nog gezocht of er in de DR5033 booster of in Rocrail nog speciaal iets ingesteld moet worden om met elkaar te kunnen omgaan, maar ik heb geen aanwijzing in die richting gevonden. Daarnaast is het überhaupt maar de vraag of de toegevoegde booster onderdeel is van het probleem :-\

Henk
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2020, 15:25:13 »
Zo te lezen zullen er niet veel treinen tegelijk rijden, waarom dan uberhaupt een booster ?

grtz rob

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2020, 16:24:54 »
Hoi Rob,

Ik verwacht dat er uiteindelijk in het zichtdeel zo'n 5 a 6 treinen gelijktijdig in beweging kunnen zijn (incl. binnenverlichting). Op de helling naar boven en naar beneden zijn er ieder twee blokken waar zich treinen kunnen bevinden. Tevens worden wissels geschakeld mbv voeding uit de centrale en zijn er nog wat seinen in aantocht (hoewel die seinen niet zoveel verbruiken). Dat was mijn overweging om een booster te plaatsen die het treinverkeer in het zichtdeel voor z'n rekening neemt.

Henk
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #3 Gepost op: 12 mei 2020, 16:30:37 »
Moet makkelijk kunnen met alleen de dr5000, om te troubleshooten zou ik sowieso die booster even loskoppelen en kijken wat er dan gebeurt,

grtz rob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #4 Gepost op: 12 mei 2020, 16:33:31 »
Is er een terugmeldschakeling met ingangen op de twee verschillende stroomkringen (DR5000 en booster)?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #5 Gepost op: 12 mei 2020, 17:11:29 »
Moet makkelijk kunnen met alleen de dr5000, om te troubleshooten zou ik sowieso die booster even loskoppelen en kijken wat er dan gebeurt,
Dat is inderdaad goed om als vervolgstap te proberen. Ik lees overigens wisselende verhalen over het aantal treinen dat bij gelijktijdig rijden met 1 centrale/booster toe kan. Soms lees je '10 treinen op één centrale kan makkelijk' terwijl elders wordt gerekend met 0,5A per trein waardoor je bij een centrale die 3A kan leveren op maximaal zes treinen uitkomt.

Ik wil nog niet op de zaken vooruitlopen, maar als inderdaad blijkt dat alle treinen toe kunnen met de DR5000 dan zou ik kunnen overwegen de booster er voor de treinenloop uit te halen.

Is er een terugmeldschakeling met ingangen op de twee verschillende stroomkringen (DR5000 en booster)?
Ik maak gebruik van de DR4088LN terugmelders. De melders zijn via LN kabels verbonden met de LocoNet T poort op de centrale, ze maken daarbij geen kring: ze zijn steeds doorgekoppeld aan de volgende DR4088LN. De stroomvoorziening voor de meldpunten zelf komt -afhankelijk van de sectie- uit de centrale of uit de booster. De booster is via LN gekoppeld aan de LocoNet B poort op de centrale. Ik hanteer een zuivere scheiding van DR4088LN melders die uitsluitend gebruikt worden in de secties van de centrale en melders die uitsluitend gebruikt worden in de secties van de booster.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #6 Gepost op: 12 mei 2020, 17:36:02 »
Hoi Henk,
Treedt het probleem steeds op dezelfde plek op? Dus als een loc op een specifieke plaats in het schaduwstation staat?

Ik denk dat het vooral een kwestie van uitsluiten wordt:
- Maak je gebruik van acties in Rocrail? schakel deze uit.
- Verwijder alle treinen van de baan, op 1 na en ga hiermee testrijden.
- Verwijder de booster en ga testen. Als dit het probleem niet oplost, naar de volgende stap.
- Sluit je melder(s) aan op een andere module, wijzig het adres in Rocrail en opnieuw testen.

Succes,
Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1220
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #7 Gepost op: 12 mei 2020, 17:59:54 »
Waarom de wissel voeden met de voeding van de centrale? Misschien zit hier de probleem.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #8 Gepost op: 12 mei 2020, 18:57:25 »
Dank, ik heb weer een aantal aanknopingspunten om verder op onderzoek te gaan. Ik zal eerst het probleem nog een aantal keer proberen te simuleren om vast te stellen of het steeds op dezelfde plek is - ik meen dat het in ieder geval op twee verschillende sporen in het schaduwstation ontstond en ook nog eens door twee verschillende treinen.

De ironie is dat ik op de plek waar de verstoring ontstond in het schaduwstation ook mijn enige Digikeijs DR4088 S88N terugmelder gebruik, direct gekoppeld aan een DR4088LN (het bekende startsetje). Op advies heb ik voor de overige modules steeds gekozen voor de LN variant. Die S88 module zit pal naast de DR4088LN en heeft verder nooit enige storing gegeven. Toch sluit ik op voorhand niets uit.

Afijn, ik heb huiswerk  :angel:

Henk
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #9 Gepost op: 12 mei 2020, 22:52:20 »
Vanavond nog een klein testje gedaan. Eén trein herhaaldelijk laten rijden van het schaduwstation (gevoed door de centrale) naar het zichtdeel (gevoed door de booster) v.v.. Geen vuiltje aan de lucht. De booster laat geen blauw lampje branden, met andere woorden er is geen sprake van omgekeerde polariteit.

Wanneer ik daarna een tweede trein plaats in het blok van het booster-deel dan licht het blauwe lampje wel op en ontstaat vlot daarna een storing: het was weer kermis met in dit geval geel/rood knipperende frontverlichting van een mat'64...

In de volgende stap wil ik de booster zoals hierboven al werd geadviseerd (tijdelijk) wegnemen en sluit ik alles op de centrale aan om te zien of dat het probleem oplost. Desalniettemin wilde ik dit bericht met deze ervaring plaatsen omdat het genoemde jullie wellicht verder op ideeën brengt.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #10 Gepost op: 13 mei 2020, 21:25:56 »
Vandaag tijdelijk de booster eruit gehaald. Eerste trein laten rijden: geen probleem. Tweede erbij: gaat ook goed. Derde trein (Plan U, Artitec) erbij en het probleem doet zich helaas weer voor. Het probleem lijkt daarmee niet gerelateerd te zijn aan de booster. De Plan U was gisteren overigens ook betrokken toen de problemen ontstonden... Nu heb ik de Plan U van de baan gehaald, de boel opnieuw opgestart en alles draait al ruim een uur als een zonnetje. Inmiddels rijden vier treinen probleemloos rond.

De komende dagen zal ik de treinen nog een poosje laten proefrijden om te zien of het probleem niet terugkomt.

Gesteld dat het de Plan U zou zijn die de storing veroorzaakt dan begrijp ik niet waarom de andere treinen reageren op een verstoring van het digitale signaal, zelfs wanneer de trein op het moment dat het probleem zich voordoet van de baan wordt genomen. De verstoring bij de andere treinen bleef totdat ik de baan heb uit- en aangeschakeld. Heeft iemand ervaring met zo'n vaag scenario?
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #11 Gepost op: 13 mei 2020, 21:43:30 »
Nee, maar bij mijn weten is de stroomafname van de plan U van voor tot achter doorgekoppeld. Dan zou het probleem kunnen worden uitgelokt door te lang contact tussen de uitgang van de centrale en de boosteruitgang. Is het probleem overigens nog steeds gek.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #12 Gepost op: 13 mei 2020, 21:47:05 »
Gesteld dat het de Plan U zou zijn die de storing veroorzaakt dan begrijp ik niet waarom de andere treinen reageren op een verstoring van het digitale signaal, zelfs wanneer de trein op het moment dat het probleem zich voordoet van de baan wordt genomen. De verstoring bij de andere treinen bleef totdat ik de baan heb uit- en aangeschakeld. Heeft iemand ervaring met zo'n vaag scenario?
Geen ervaring mee maar als de Plan U een verstoring van het digitale signaal veroorzaakt kan het zijn dat de decoders in de andere treinen een vervormd signaal binnen krijgen die ze niet snappen en daardoor ook van slag raken.
Dat verklaart namelijk waarom ze het weer normaal reageren als de baan is uit en weer ingeschakeld.
Gr.
Eric

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #13 Gepost op: 14 mei 2020, 12:47:21 »
Is het een plan U met ESU Loksound? Ik heb eerder gelezen dat er bepaalde ESU Loksound decoders roet in het eten gooien. De oorzaak zou het ontbreken van een ontstoorcondensatortje over de interne voedingsspanning van de decoder zijn. Volgens mij heeft die Plan U een 21MTC connector en zowel de plus als de gnd zitten op die connector. Daar zou een condensatortje over moeten. Maar wellicht weet iemand hier het draadje te vinden waar dat ooit beschreven is.

Succes Frits
Groet Frits

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Verstoring digitaal signaal? (Digikeijs icm Rocrail)
« Reactie #14 Gepost op: 14 mei 2020, 12:57:57 »
Ja, het betreft inderdaad een Plan U met loksound. Toevalligerwijs de overige 3 treinen die momenteel op de baan staan ook, dus die reageren er wellicht op maar lokken het probleem niet uit.

Ben benieuwd of iemand verwijzingen heeft naar dit loksound decoder probleem - uiteraard ga ik zelf ook op zoek.

Dank voor de aanwijzing. Dit type storingen is flink irritant wanneer je zo’n beetje door alle logica heen bent...
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1