Als een sein geel toont terwijl er een trein uit de tegenrichting komt, dan is dat waarschijnlijk een voorsein welke geen rood kunnen tonen. Het hoofdsein wat daarbij hoort zal dan weldegelijk rood tonen.
Trajectfilmpjes op youtube , die verschillende machinisten erop zetten.... valt mij regelmatig op dat linker sein b.v. oranje toont als er een trein in tegengestelde richting komt , ik vond dat vreemd dat moet dan toch rood tonen lijkt mij , maar na navragen is dat mogelijk omdat op dat baanvak op dat moment geen rijrichting is ingesteld in de richting van het tonend sein ..... als je goed kijkt op de foto zie je dat volgende linkersein groen toont ter wel het eerste linker sein rood staat.....dus ik had weer wat geleerd...
Een sein zal links geplaatst worden als er rechts te weinig ruimte is. Hoewel dat niet altijd zo is. Langs de goederenlijn naar het Sloe staat een sein aan de linkerkant terwijl er rechts ruimte genoeg is. Ik heb me afgevraagd waarom dat is, maar ik kan het niet bedenken. Het kan zijn omdat de kabels aan die kant van het spoor liggen, maar kan ook een andere reden hebben.Langs dubbelsporige hoofdlijnen waar linkerspoor gereden kan worden staan ook seinen links, maar dat lijkt me logisch.
Vanaf viaduct Jonker Fransweg
Voorseinen aan de linkerkant komen zelden voor dacht ik toch??
Dat is het sein dat ik bedoelde. Er is rechts voldoende ruimte, en voor de zichtbaarheid zou dat ook beter zijn. Het zou kunnen dat de ruimte rechts vrijgehouden wordt om met auto's langs het spoor te kunnen rijden.De andere 3 locatie die je noemt zij wel logisch, anders zouden de seinen tussen de sporen moeten staan.
Geel a.u.b.
Seinen die bij één spoor en één rijrichting behoren dienen aan dezelfde zijde van het spoor geplaatst te worden, net als borden en bakens.