Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?  (gelezen 7515 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #15 Gepost op: 06 mei 2020, 10:41:09 »
De site van Marc Pieters ken ik wel, maar daar zie ik niet aangegeven wat de redenen kunnen zijn om een sein links te plaatsen.

metresil

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #16 Gepost op: 06 mei 2020, 11:21:54 »
Als een sein geel toont terwijl er een trein uit de tegenrichting komt, dan is dat waarschijnlijk een voorsein welke geen rood kunnen tonen. Het hoofdsein wat daarbij hoort  zal dan weldegelijk rood tonen.

Voorseinen aan de linkerkant komen zelden voor dacht ik toch??
metresil     ook op youtube

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #17 Gepost op: 06 mei 2020, 11:30:30 »
Trajectfilmpjes  op youtube , die verschillende machinisten erop zetten.... (y) (y)   valt mij regelmatig op dat linker sein b.v. oranje toont als er een trein in tegengestelde richting komt  ,  ik vond dat vreemd dat moet dan toch rood tonen lijkt mij , maar na navragen is dat mogelijk omdat op dat baanvak op dat moment geen rijrichting is ingesteld in de richting van het tonend sein ..... als je goed kijkt op de foto zie je dat volgende linkersein groen toont ter wel het eerste linker sein rood staat.....dus ik had weer wat geleerd... ;D

Wacht,de foto waar je het over hebt is het linkse rode sein een BEDIEND sein (Er liggen wissels achter het sein)
Dit sein kan de treindienstleider dus bedienen en heeft in dit geval dus geen bordje met een P erop.
Het groene sein verderop linker spoor achter de wissels is een P-sein (Permission) en zal rood vallen als er een rijweg word ingesteld vanaf de achterzijde naar je toe.


P.s Oranje Lichtsein kennen we niet in het seinenboek,de juiste benaming is Geel.
Zie je aan de linkerzijde een lichtsein met platte bovenzijde is dat een voorsein.
Deze kan alleen Geel of Groen tonen.
Deze kom je tegen bij een automatisch blokstelsel met beveiligd linker spoor.
Ja een voorsein zal dus Geel tonen als er vanaf de achterzijde een rijweg is ingesteld.
Wil je nog meer weten over diverse spoorbeveiligingen in Nederland kan deze site helpen?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Automatisch_blokstelsel#Automatisch_blokstelsel_met_beveiligd_linker_spoor
Mvg Jamie Diks

« Laatst bewerkt op: 06 mei 2020, 11:43:50 door Jamie »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Links en rechts hoofdsein
« Reactie #18 Gepost op: 06 mei 2020, 11:56:13 »
Een sein zal links geplaatst worden als er rechts te weinig ruimte is. Hoewel dat niet altijd zo is. Langs de goederenlijn naar het Sloe staat een sein aan de linkerkant terwijl er rechts ruimte genoeg is. Ik heb me afgevraagd waarom dat is, maar ik kan het niet bedenken. Het kan zijn omdat de kabels aan die kant van het spoor liggen, maar kan ook een andere reden hebben.

Langs dubbelsporige hoofdlijnen waar linkerspoor gereden kan worden staan ook seinen links, maar dat lijkt me logisch.

Ik heb dit even bekeken maar het lijkt erop dat links van het spoor hier meer regel dan uitzondering is. Vermoedelijk omdat dit de hoofdlijn is ondanks het spoor rechts.

Vanaf viaduct Jonker Fransweg
Finlandweg
Langs de Europaweg
Verderop Europaweg Noord
Zie wel dat dit p-seinen zijn.
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2020, 12:02:47 door Jeronimos »
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Links en rechts hoofdsein
« Reactie #19 Gepost op: 06 mei 2020, 12:40:48 »
Vanaf viaduct Jonker Fransweg
Dat is het sein dat ik bedoelde. Er is rechts voldoende ruimte, en voor de zichtbaarheid zou dat ook beter zijn. Het zou kunnen dat de ruimte rechts vrijgehouden wordt om met auto's langs het spoor te kunnen rijden.
De andere 3 locatie die je noemt zij wel logisch, anders zouden de seinen tussen de sporen moeten staan.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #20 Gepost op: 06 mei 2020, 13:32:36 »
Voorseinen aan de linkerkant komen zelden voor dacht ik toch??

Nee hoor
Bij dubbelspoor met linkerspoor beveiliging gaat bij elk hoofdsein een voorsein vooraf.


WR

  • Gast
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #21 Gepost op: 06 mei 2020, 13:35:29 »
Ik neem aan dat de machinisten wel
naar de goede kant kijken. ;D
Wat ik hier en daar op foto,s zie is dat
sommige lampenkasten (achterzijde sein)
wit zijn en velen zwart.
Heeft dit te maken in welk jaar ze zijn geplaats
of verschillende leveranciers.

Mvg Wesly

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #22 Gepost op: 06 mei 2020, 13:45:40 »
Dat is het sein dat ik bedoelde. Er is rechts voldoende ruimte, en voor de zichtbaarheid zou dat ook beter zijn. Het zou kunnen dat de ruimte rechts vrijgehouden wordt om met auto's langs het spoor te kunnen rijden.
De andere 3 locatie die je noemt zij wel logisch, anders zouden de seinen tussen de sporen moeten staan.

Voor de zichtbaarheid zou plaatsing rechts wel eens minder kunnen zijn omdat er een flauwe bocht naar rechts in het spoor
zit waardoor het sein achter het talud of de eventuele pijlers van het viaduct zou kunnen verdwijnen.
Overigens staan seinen bij enkelspoor meestal aan dezelfde kant als de portalen (waar ook de kabels meestal liggen).
De plaatselijke situatie is bepalend.
De seinen hangen iets naast de paal zodat deze niet achter de portalen verdwijnen en dit ook aangeeft voor welk spoor het
sein geldt.
Dit laatste is vooral van belang bij meerdere sporen wanneer seinen tussen sporen zijn opgesteld.
Bij onduidelijke situaties kan dan ook nog een pijlbord zijn aangebracht om aan te geven voor welk spoor een sein is bedoeld.

Grtz. Frits
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2020, 13:47:24 door Mug »
Grtz. Frits

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #23 Gepost op: 06 mei 2020, 15:11:52 »
Dat is het sein dat ik bedoelde. Er is rechts voldoende ruimte, en voor de zichtbaarheid zou dat ook beter zijn. Het zou kunnen dat de ruimte rechts vrijgehouden wordt om met auto's langs het spoor te kunnen rijden.
De andere 3 locatie die je noemt zij wel logisch, anders zouden de seinen tussen de sporen moeten staan.

Hier is al voorzien dat het ooit dubbelspoor wordt denk ik. Er is al ruimte voor vrijgelaten en iets naar het noorden is het al dubbelsporig gerealiseerd als je naar Maps kijkt. Zelfs het viaduct van waaraf de Streetview-opname gemaakt is waarnaar verwezen wordt is er al geschikt voor. Om dan te voorkomen dat bij de aanleg het sein moet worden verplaatst is het alvast links neergezet. Maar goed, ik weet het ook niet.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #24 Gepost op: 06 mei 2020, 16:16:39 »
Dat is een goeie. Onder het viaduct in de Jonker Fransweg is inderdaad ruimte voor een tweede spoor. Ik kom daar regelmatig maar had me dat nog niet gerealiseerd.
Naar het zuiden kan dat tweede spoor overigens niet helemaal worden doorgetrokken omdat het daar met een viaduct over de Bernhardweg gaat en dat viaduct heeft geen ruimte voor een tweede spoor.
Dat stukje dubbelspoor aan de noordkant zijn de wachtsporen Lewedorp (Lwd).
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2020, 22:08:10 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 562
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #25 Gepost op: 06 mei 2020, 16:50:24 »
Geel a.u.b.

De kleur is weldegelijk oranje maar wij noemen het geel. En dat heeft een oorzaak. Na de tweede wereldoorlog zijn de spoorwegen hersteld met de Marchall hulp. De beveiliging kwam uit Amerika. En daar noemde ze de kleuren Red, Yellow en Green. Dat in nog steeds terug te vinden in de hedendaagse beveiliging.

Vandaar geel en niet oranje.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #26 Gepost op: 06 mei 2020, 17:17:31 »
De kleur die je ziet is subjectief. Je kunt het als oranje zien, maar als je het vergelijkt met echt oranje dan is het toch geel. En geel is de officiële benaming.
Geldt ook voor verkeerslichten langs de weg. Daar noemen veel mensen de middelste kleur vaak oranje, maar dat heet officieel ook geel.

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #27 Gepost op: 06 mei 2020, 23:41:55 »
De algemene regels voor seinplaatsing:
  • Op enkelsporige baanvakken worden de seinen rechts geplaatst.
  • Op dubbelsporige baanvakken en emplacementen worden seinen die gelden voor het rechter spoor rechts geplaatst en seinen die gelden voor het linkerspoor links.
  • Op meersporige baanvakken was de seinplaatsing voorheen afhankelijk van de wijze waarop het treinverkeer werd afgehandeld. Bij lijnbedrijf (heen-terug-heen-terug, alsof er twee baanvakken naast elkaar liggen) werden de seinen om-en-om rechts, links, rechts, links geplaatst. Bij richtingbedrijf (heen-heen-terug-terug) werden de seinen rechts-rechts-links-links geplaatst. Tegenwoordig is de lijnvoering niet meer leidend maar de afstand tussen het tweede en derde spoor (en het vierde en vijfde als dat relevant is). Als de sporen duidelijk van elkaar gescheiden zijn door bijvoorbeeld voldoende spoorafstand, een tunnelwand, een geluidscherm of bovenleidingsportalen worden de seinen geplaatst als in het lijnbedrijf, anders als in het richtingbedrijf. Als er onvoldoende ruimte is om een sein te plaatsen, kan een seinportaal uitkomst bieden.
  • In complexere situaties met wisselende aantallen sporen dienen alle seinen rechts van het spoor geplaatst te worden met uitzondering van het sein bij het uiterste linkerspoor. Dit sein dient bij voorkeur links van het spoor geplaatst te worden.
  • Seinen die bij één spoor en één rijrichting behoren dienen aan dezelfde zijde van het spoor geplaatst te worden, net als borden en bakens.
  • Dwergseinen dienen rechts van het spoor te worden geplaatst.

In de praktijk is geregeld maatwerk nodig en worden seinen afwijkend van de voorgaande regels geplaatst. Als verwarring kan optreden bij welk spoor een sein behoort, dan wordt dit voorzien van en pijlbord.

Groeten,
Peter
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2020, 23:44:01 door Zaandam-Zuid »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #28 Gepost op: 06 mei 2020, 23:49:49 »

  • Seinen die bij één spoor en één rijrichting behoren dienen aan dezelfde zijde van het spoor geplaatst te worden, net als borden en bakens.
Dat is dan een verklaring voor het sein langs de Sloelijn waar ik mee begon. Dat sein staat links omdat de daarop volgende seinen langs de Europaweg ook links moeten staan omdat er daar nog een spoor rechts naast ligt.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #29 Gepost op: 07 mei 2020, 01:02:53 »
Bij het begin van de aanleg van beveiligingen met het lichtseinstelsel 1955, had men nog de bedoeling om alle hoofdlijnen te voorzien van dubbelenkelspoor beveiligingen. Maar al snel werd duidelijk dat dubbelenkelspoor beveiligingen een veel te groot beslag op het moderniseringsbudget zouden leggen. Eind van de jaren zestig, het geld was inmiddels helemaal schaars geworden, werden beveiligingsprojecten nog verder uitgekleed. Dat zie je dus heden ten dagen nog terug in de wijze waarop Zwolle - Deventer is aanlegt. Zelf het beveilig links rijden ontbreekt daar!
Jeanne Kok