Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

25 jaar geleden door Marc tramt
Vandaag om 08:20:49
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 08:13:06
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 08:10:56
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 08:05:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
  

Auteur Topic: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen  (gelezen 17873 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Het "glazen" elementje is nogal breukgevoelig.
De elementjes van beide fronten braken doormidden toen ik ze wilde bewerken.
Het elementje van front 2 brak bovendien bij de bevestiging op het printje.
Dat alles ondanks dat ik nu inmiddels wel zo'n beetje weet hoe alles in elkaar zit.

Al met al heb ik het een en ander moet lijmen.
De lampglazen zelf heb ik met Kristal Klear in de kap gelijmd. Dat is een veilige en vergevingsgezinde oplossing, maar helaas niet erg solide.
Het herstelwerk bij de breuken met polystyreenlijm is ook geen succes gebleken.
2-componentenlijm blijkt een solidere oplossing. Dan heb je bovendien de tijd om achteraf nog wat te schuiven. Inherent nadeel is dat je de verbinding een tijdlang moet fixeren.
Hier het eindresultaat.

Front 1

Bij de pijl de 2-componentenlijmverbinding.
Dit de zijde met de nieuwe "grote" SMD-led.

Front 2

Bij de pijlen de 2-compontenenlijmverbijdingen.
De SMD-leds zijn hier alle onbeschadigd gebleven.

Het weer in elkaar zetten vergde de nodig omzichtigheid. Al was het alleen al dat het kortkoppelingsmechanisme zich tussen frame en cabine bevindt, terwijl de bijbehorende veertjes (natuurlijk) losgeschoten waren.
Toen het frame er eindelijk op zat, bleek dat een van de met Kristal Klear vastgezette lampglazen alsnog naar binnen geschoten was >:(
Met een beetje plaatselijk wrikken hoefde het frame gelukkig niet weer helemaal losgemaakt te worden en kon ik het glas weer naar buiten duwen.
Maar echt solide vast zit het allemaal niet...

De verlichtingsuitgangen heb ik vervolgens alle maximaal gedimd tot stand 1 (bereik: 1-31).

Front 1 met gedimde rode sluitverlichting. Links de nieuwe "grote" SMD-led


Front 1 met gedimde witte frontverlichting


Over het beeld, zoals op de foto's te zien, kan ik wel tevreden zijn.
Maar dat de lampglazen niet solide vast zitten bevalt me minder.

Verder vraag ik me af wat toch de oorzaak geweest kan zijn van het vervormen van de lampglaselementen (aan beide fronten rechts, gezien vanuit de machinist). De verlichting was namelijk allang gedimd tot stand 8 (front) en 5 (sluit).
Het is toch onwaarschijnlijk dat het de warmteafgifte geweest moet zijn?

Voordat ik de loc opnieuw demonteer om de lampglazen echt goed vast te lijmen, wil ik wel eens weten hoe ze zich op de langere termijn houden. Ik heb er even genoeg van ;D

Groet, Bas

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 938
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
« Reactie #106 Gepost op: 12 september 2021, 14:03:49 »
Dit verhaal helemaal vanaf het begin doorgenomen en ook maar s gepoogd m’n Mehano Tiger te openen.
‘t is lastiger dan bij veel andere lok’s maar bij het terug inelkaar zetten had ik moeite om de kap strak er overheen te krijgen. Had iets te maken met zijpanelen die ingeklemd zitten.
Reden om te openen was overigens het smeren van de wormwiel overbrengingen.
De groeten van Rob

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
« Reactie #107 Gepost op: 12 september 2021, 15:15:50 »
Als je eenmaal weet hoe de kap te openen, dan is het nog steeds geen leuk werkje, maar wel te doen.
Ik schuif vanaf de onderzijde dunne strookjes van een bankpas (o.i.d.) tussen de kap en de nokken met behulp van een schroevendraaier.
(Met een schroevendraaier kun je nu eenmaal niet op 4 plaatsen tegelijk zijn)

De kap er weer op zetten zou geen probleem moeten zijn.
Wat bedoel je precies met zijpanelen?

Groet, Bas

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 938
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
« Reactie #108 Gepost op: 15 september 2021, 17:26:06 »
Met die zijpanelen bedoel ik een strook langs de  zijkant van het onderstel tussen de draaistellen. Misschien komen die normaal niet los maar bij het sluiten van de kap leek het net of er iets te veel materiaal tussen zat waardoor de kap niet goed dicht wilde blijven en iets bol leek te staan.
Door de zijkanten wrijvend aan te drukken (met katoenen handschoentjes aan) klikte de boel wel goed vast.
De groeten van Rob

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
« Reactie #109 Gepost op: 13 april 2023, 16:34:13 »
Het blijft irriteren dat de loc op sommige plekken over de railschoenen van Peco code 75 ratelt.

Dus maar eens moed verzameld om de flenzen af te draaien. Hoe vreemd ook voor een vrij recent model, dat het niet aan de normen zou voldoen.
Nadat ik de assen uitgenomen had bleek na meting èn na test op de bewuste ratelplek dat de wielen wel degelijk aan de NEM-norm voldoen. Het bleek dat enkel de assen met asb's ratelden.
Dus toch weer die asb's die vanaf het begin niet goed waren. (Had ik de loc toen maar direct retour winkelier gestuurd).

Vervolgens heb ik er nog maar een extra laag Bull Frog Snot op gezet.
Daarna eindelijk ratelvrij! (Voor het eerst!)
Wel is het zo dat dat Snot een minder egaal loopvlak geeft dan een (passende) asb. Dus echt zijdezacht lopen is er niet bij. Maar vooralsnog wel acceptabel.
Wie weet doe ik ooit nog een poging de juiste asb's te bemachtigen. Maar eigenlijk heb ik daar geen zin in, want het is een crime om die assen zonder schade weer in het draaistel te krijgen. (Zie eerdere berichten).

Nu de loc toch weer open lag gelijk ook maar de speaker aangepakt.
Het speakertje van ESU had ik al op de maximale dikte gebracht. Zelfs zo dat de contactpunten iets onder de loc uitstaken. Best een risico bij een fikse ontsporing.
Mijn idee was dat als het speakertje iets verdiept zou liggen, dat het geluid ook voller zou klinken.
Het was een hele operatie om dat aan te pakken (ringetjes lospeuteren, opnieuw lijmen), maar de sound werd er niet beter op (en ook niet veel slechter).

Die sugar cubes van ESU zijn wat mij betreft.....(!)
Maar voor andere typen speakers is er helaas te weinig plaats.
Ik had echter nog wel een tweede sugar cube liggen. Toch maar een poging gewaagd die erbij te zetten.
Opnieuw zagen in het frame, want de sparing moest worden vergroot.
Ook heb ik het bestaande speakertje wat minder diep gemaakt om de kans op sluiting bij ontsporingen te minimaliseren.

Is de sound nu naar tevredenheid? Mwah.
Nog steeds nauwelijks bastonen, veel ruis en vervorming en weinig volume.
Maar wel het maximaal haalbare, zullen we maar zeggen.
In die zin ben ik nu tevreden.

De boel ligt weer open


De sparing voor de speakertjes verruimd


Ingreep gereed.
De sparing is na 't schilderen rondom afgewerkt met nagellak om eventueel elektrisch contact te vermijden.
De speakertjes liggen nu verdiept.


Nu wordt het tijd de schade aan het model (vanwege alle gepruts in het beginstadium toen ik de loc niet wist te openen), te herstellen.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 13 april 2023, 16:45:11 door wob »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
« Reactie #110 Gepost op: 19 april 2023, 15:13:39 »
De schade (in het allereerste begin opgelopen bij verwoede pogingen de kap te lossen) hersteld.

Twee afgebroken steunen heb ik opnieuw moeten maken.
Die heb ik vervaardigd uit restmateriaal van het etswerk ten behoeve van het front van m'n BR 65.
De originele steunen zijn 0,5mm dik. Het etsmateriaal is maar 0,2mm dik. Zo dun dat ik ze wel naast de originele restanten durfde te zetten, want dan heb je een mooi lijmvlak. Het beeld blijkt echter toch tegen vallen.
Ik zou ze nog kunnen opdikken in het oorspronkelijke vlak, maar op dit moment laat mijn ongeduld om andere zaken op te pakken, dat niet meer toe.
De steun die ik nog wel had, kon met secondelijm worden herplaatst. Zoiets moet in één keer goed gaan. Wil je 2e poging wagen dan moeten de secondelijmresten echt helemaal verwijderd zijn.


Bij deze steun mislukte mijn poging met secondelijm. Ook na schoonmaken wilde de lijmverbinding niet lukken. Toen heb ik mijn toevlucht genomen tot een 2-componentenlijm. Dan kun je tenminste nog justeren. Maar ja, je hebt altijd lijmresten rondom. Die zijn dan vervolgens zwart geverfd. Als je 't niet weet, zie het niet.


Hier was het uiteinde van de stabilisatorstang afgebroken. Die heb ik met 2-componentenlijm rechtstreeks op het draaistel gezet, na eerst voor extra stevigheid een kuiltje in het draaistel te hebben geboord.
Ook hier is de verbinding bijgewerkt met zwarte verf.


De loc kan de baan op. Zonder te ratelen over de railstoelen van het baandeel op de foto!
De (heel karakteristieke) sound is daarnaast flink verbeterd.


Groet, Bas