Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 20:43:18
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Theovh
Vandaag om 20:33:40
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
"Nederlandse" modellen door Pauldg
Vandaag om 20:07:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:03:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:02:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:00:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
  

Auteur Topic: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen  (gelezen 46621 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #60 Gepost op: 26 augustus 2020, 10:10:23 »
Als een locnummer wordt voorafgegaan door Class, dan kun je er wel van uitgaan dat die oorspronkelijk voor het Britse spoor is gebouwd.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #61 Gepost op: 26 augustus 2020, 13:44:56 »
We hebben het er eerder al eens over gehad: er zijn tegenwoordig steeds meer "continental" treinen in het UK. Hendrik Jan noemde er al een paar:

Eazy...

Eurostar class 373 is een omgekatte TGV (fabriqué en France)
Eurostar Class 374 is een veredelde Velaro, dus eigenlijk een ICE (made in Germany).
Om over die Hitachi-meuk (made in Japan) op de ECML en de HS1, of de nieuwe Caledonian Sleeper (made in Spain) nog maar te zwijgen.
.........

Er zullen er nog wel meer zijn, want in mijn boek over moderne Britse trein(-stell-)en zie je waar ze allemaal gemaakt zijn. Nou, meestal niet in het UK in ieder geval en dus neem ik aan dat er waarschijnlijk wel meer treinstellen zijn die je overal kan tegenkomen.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #62 Gepost op: 26 augustus 2020, 21:59:41 »
Nu we weer een beetje bijgekomen zijn van het afgelopen weekend kunnen we eens kijken wat de toekomst ons in deze barre tijden nog te bieden heeft. Eurospoor gaat niet door, maar daarvoor hadden we nog geen plannen. Eerlijk gezegd maakt het voor onze agenda eigenlijk niet veel verschil, want na het afgelasten van de Verzamelaarsbeurs in april jl. zijn we gelijk weer uitgenodigd voor de volgende Verzamelaarsbeurs van november a.s. Dat is twee weken na Eurospoor en het is momenteel het enige wat wij nog op de agenda hebben staan. De komende tijd verwacht ik niet dat er veel zal bijkomen. Een optreden in de Jaarbeurs zou natuurlijk zeer welkom zijn en op de website van de Verzamelaarsbeurs is er tot op heden gelukkig nog geen sprake van een afgelasting  (y):


In stilte hoop ik dat komend weekend de aanpak van de beurs in Houten een succes wordt en dat de Verzamelaarsbeurs ook een succesvolle aanpak zal weten neer te zetten voor de komende beurzen. Het is een gigagroot en gigadruk evenement, maar in de hoek waar wij staan is het meestal vrij rustig en dus lopen we er niet zoveel risico.
Verder zijn er nog de modelspoorbeurs van Zutphen in december en de Modelspoordagen 2021 van Rijswijk in januari. Hopelijk gaan die wel door, maar wij hebben er nog geen plannen voor gemaakt. Misschien kunnen we er iets voor combineren met de BNLS-Forumbaan, dat zou ik wel leuk vinden. 

Eerst maar eens voorzichtig afwachten hoe de situatie zich de komende tijd zal ontwikkelen....  ::)

Leen.

Nostalgie: de BMB bij de Modelspoordagen 2020 in Rijswijk.
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2020, 22:13:41 door St00mboy »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
    • Midland
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #63 Gepost op: 27 augustus 2020, 08:13:43 »
Lijkt wel een eeuwigheid geleden, hopelijk komt het weer in normale staat terug.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #64 Gepost op: 27 augustus 2020, 08:51:52 »
Wie van de BMB wil meedoen aan de Modelspoorbeurs in Zutphen 19 & 20 december 2020?

Meer informatie is volgt nog.

Ik lees graag van jullie wie mee willen doen.  (y)

Dit is zowel voor jullie (BMB), als voor de BNLS een nieuwe beurs.
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2020, 20:59:20 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #65 Gepost op: 27 augustus 2020, 10:03:09 »
Ik heb me hiervoor al eerder aangemeld. Ik stel voor dat Jan - indien hij kan komen - en ik samen met zijn Ierse bak komen.
Nog even voor de duidelijkheid: alles geldt natuurlijk onder het voorbehoud van dat de beurs doorgaat en ja, tegelijk is dat een open deur, want dit geldt tegenwoordig voor alles. Toch wil ik het nog even expliciet genoemd zien.

Leen.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #66 Gepost op: 27 augustus 2020, 12:42:18 »
Via deze weg wil ik de BMB uitnodigen om deel te nemen aan de Nationale Modelspoordagen in de Broodfabriek in Rijswijk 9 & 10 januari 2021.

BNLS staat daar dan met een stand.

Meer info volgt nog
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2020, 16:49:52 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • G5
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #67 Gepost op: 27 augustus 2020, 16:21:38 »
als je de link probeert te openen krijg ik dit:

"Het topic of board dat je zoekt bestaat niet of je beschikt over onvoldoende rechten om het te bekijken."

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #68 Gepost op: 27 augustus 2020, 16:47:26 »
De link van Richard verwijst naar het voor normale stervelingen afgesloten BNLS-overleg deel van het forum.
Ik heb Richard erover ingelicht.
Leen.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #69 Gepost op: 27 augustus 2020, 16:58:59 »
Link is verwijdert.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #70 Gepost op: 05 september 2020, 23:26:36 »
Post mbt vanwege corona niet doorgaan van de beurs in Zutphen voorlopig nog even verwijderd.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 september 2020, 22:34:13 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #71 Gepost op: 06 september 2020, 12:55:58 »
Via deze weg wil ik de BMB uitnodigen om deel te nemen aan de Nationale Modelspoordagen in de Broodfabriek in Rijswijk 9 & 10 januari 2021.

BNLS staat daar dan met een stand.

Meer info volgt nog

Rijswijk vind ik altijd een van de meest sfeervolle beurzen. Ik heb zojuist een Datumprikker aangemaakt waarmee alle BMB-ers kunnen aangeven of zij weer in Rijswijk mee willen doen. Het is de bedoeling dat iedereen vóór 24 september a.s. reageert.
We weten nu ook waar we op zaterdagavond lekker en gezellig kunnen eten, dus daarvoor hoop ik ook aanmeldingen binnen te krijgen.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #72 Gepost op: 06 september 2020, 21:23:55 »
Modulebaan.nl zou voor de derde keer aanwezig zijn bij de modelspoorbeurs in Zutphen.
Helaas kan die beurs niet doorgaan vanwege Corona.

Erg jammer, want Zutphen is een hele gezellige beurs.

Alweer één: Zutphen gaat ook al niet door.  :-\

Behalve dat ik me al een tijdje afvraag welke beurzen er de komende periode eigenlijk wèl door zullen gaan, vraag ik me vooral af of individuele deelnemers van modulebanen zoals die van BNLS-, Modulebaan.nl en onze BMB nog wel bereid zullen zijn om deel te nemen aan publieke beurzen. De modulebaan is bepaald niet datgene waarmee we commercieel in ons levensonderhoud voorzien: hij kost alleen maar geld, we doen het allemaal voor de lol en hoeven het niet per se te doen. Aangezien er tegenwoordig op een publieke beurs hoe dan ook altijd sprake is van een bepaald corona-risico, zijn we dan nog wel bereid om het risico te nemen om er onder deze omstandigheden aan deel te nemen terwijl het eigenlijk niet nodig is?  ???

En we zijn er nog niet: indien zo'n beurs doorgaat ligt het in de lijn der verwachtingen dat er bepaalde maatregelen van toepassing zullen zijn om het risico van een corona-brandhaard te verkleinen. Ik denk daarbij niet aan glaasjes whisky, die uitgedeeld zullen worden om te desinfecteren, maar meer aan gezichtsmaskers/mondkapjes om op te zetten en dat zal vast niet het enige zijn. Zijn wij wel bereid om ons t.b.v. onze hobby aan deze maatregelen te conformeren? Zijn wij bereid om bijv. voor onze lol twee of drie dagen met mondkapjes op de beurs rond te lopen? Is het dan nog wel leuk?  ???

En zoals altijd zullen er ongetwijfeld personen in het publiek zijn die zich, al of niet bewust, niet aan de geldende regels wensen te houden en mensen zullen zich daaraan ergeren. Als dat regelmatig voorkomt kan dat ons leuke hobbyweekendje ook aardig verzieken, ook al wordt je er alleen maar anders ziek van dan van de corona.

En er is nog een ander aspect. Onze deelnemers zijn vrij en ongebonden om al dan niet deel te nemen. Vóór elke rijdag of beurs inventariseren wij wie er mee willen doen. Maar op het moment van aanmelding, enkele maanden voordat de beurs plaatsvindt, weet je nog niet wat je aan aanpassingen/maatregelen op de beurs kan verwachten. Als ik de BMB bijv. nu met 10 deelnemers voor Rijswijk aanmeld, dan weten we nog niet aan welke maatregelen we ons in januari dienen te conformeren. OK, we weten weliswaar van 1,5 meter en van mondkapjes, maar misschien komt er de komende tijd nog wel het e.e.a. bij. De organisatie moet gehoorzamen aan wat er op dat moment geldt en kan daar verder niet veel aan doen. Maar voor de BMB/Forumbaan/Modulebaan.nl kan dit betekenen dat wij ineens tussen twee vuren in komen te staan als individuele deelnemers zich gezien de veranderende situatie vlak voor de beurs gaan afmelden. Dan sta ik met lege handen mooi voor paal en kom ik op zijn best met alleen de keerlussen naar de beurs.  :'(

Dit zijn zo'n beetje de scenario's die ik nu kan bedenken. Zoals je ziet komt er voor onze deelname aan publieke beurzen nogal wat wijsheid om de hoek kijken om de komende periode zonder kleerscheuren door te komen.

Leen.


Wordt dit de toekomst: een BMB-er in verplicht anti-corona tenue?  ;):
« Laatst bewerkt op: 10 september 2020, 19:34:52 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #73 Gepost op: 13 september 2020, 13:19:31 »
Rijswijk vind ik altijd een van de meest sfeervolle beurzen. Ik heb zojuist een Datumprikker aangemaakt waarmee alle BMB-ers kunnen aangeven of zij weer in Rijswijk mee willen doen. Het is de bedoeling dat iedereen vóór 24 september a.s. reageert.
......

De afgelopen week hebben de meeste BMB-deelnemers gereageerd op de oproep om samen met BNLS aan Rijswijk deel te nemen. Gezien het in de vorige post vermelde heb ik expliciet aan de deelnemers gevraagd hoe zij er m.b.t. corona in zitten. Vrijwel alle ontvangen deelnemersreacties kwamen met voorbehouden en voorwaarden, weliswaar logisch, maar leuk is anders. :-\ Onder dergelijke omstandigheden zouden wij nooit aan BNLS/de organisatie kunnen garanderen dat wij onze afspraken kunnen nakomen. De kans dat we er met een presentabele BMB-baan aanwezig zullen kunnen zijn is zo goed als NUL.

Hierna hebben wij als BMB na rijp beraad gezamenlijk besloten om tot nader order niet meer deel te nemen aan publieke evenementen. Het is wat het is en met wat we nu weten kan het helaas gewoon even niet anders.
Het staat elke individuele BMB-deelnemer uiteraard vrij om op persoonlijke titel wèl aan publieke evenementen deel te nemen en daarbij kan hij desgewenst op de nodige ondersteuning (raad, daad, utilitaire bakken) rekenen.
Meer kan ik er niet van maken.  :'(

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 september 2020, 15:07:39 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #74 Gepost op: 13 september 2020, 13:29:21 »
Om nog maar even in de sfeer te blijven: gisteren en vandaag zouden we onder normale omstandigheden samen met de BNLS-Forumbaan een reuzeleuk rijweekend met een heel grote baan gehouden hebben op de luchtmachtbasis te Vredepeel:

.......
Hierbij de laatste nieuwe aanpassing van het baanplan voor Vredepeel: Michel zijn bak staat er nu ook tussen:


Maar dat is niet alles, want de BNLS-Forumbaan gaat deze keer ook met ons mee naar Vredepeel. (y)  Er hebben zich in totaal 24 deelnemers aangemeld en daarmee zou het dus wel eens de grootste rijdag ooit kunnen worden. Natuurlijk stemmen we alles goed met elkaar af, maar geen zorgen: er is in de sporthal voldoende ruimte voor twee banen.
De BMB-baan is opgebouwd rond 12 deelnemersbakken op de zaterdag en 9 op de zondag, dat is een mooie deelname. We verwelkomen Servé, Bas (bask185), Marco Balk (MacArthur) en Dick Schuurman, die met ons mee zullen doen. Voor Servé is dat niet de eerste keer.  (y)
Naast de deelnemersbakken, de fiddle yard, het vernieuwde en verlengde slingerspoor en een oude keerlus stellen we onze beide nieuwe symmetrische modulebaan.nl/BMB keerlussen voor de eerste keer op. Onze baan heeft met dit alles een lengte van ca. 55 meter (ruim 110 meter rijlengte over het hoofdspoor) en bevat in totaal 84 bakovergangen met 208 schuiflasverbindingen. Ik overweeg om als proef een bouwplan te maken om hem op te zetten. Ik hoop dat er nog goede ideeën zullen komen om het baanplan te verbeteren.  (y)

Ik neem aan dat ik aan niemand hoef uit te leggen waarom het niet doorgegaan is. OK, in dit geval werd het besluit niet door onszelf genomen.

Leen.

Vorig jaar in Vredepeel:
« Laatst bewerkt op: 13 september 2020, 21:46:41 door St00mboy »