Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:25:50
Roco BR 93 stroomafname door saskia
Vandaag om 13:24:31
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:22
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door FritsT
Vandaag om 12:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:33:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:17:47
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door rhberk
Vandaag om 11:48:13
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:41:14
23 augustus modelspoorbeurs Houten door WimM
Vandaag om 10:17:40
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door roco
Vandaag om 10:09:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:35
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 09:35:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 09:21:56
keerlusproblemen door n-driver
Vandaag om 09:21:40
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 09:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 09:12:24
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 09:08:00
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 09:01:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:42:19
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 08:38:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 06:22:43
NS 1700 transfers door robin binsbergen
Vandaag om 00:07:58
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
18 August 2025, 23:14:52
Update: baan in de tropen door Wim Vink
18 August 2025, 22:59:01
  

Auteur Topic: Bouw van de Bart Baan (BB)  (gelezen 4352 keer)

BartjeB

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Bouw van de Bart Baan (BB)
« Gepost op: 22 April 2020, 22:04:47 »
Ik wil jullie even meenemen in de bouw van mijn baan. Wanneer jullie iets geks of doms zien hoop ik dan ook graag van jullie te horen. 🙈

Ik las een topic over de soorten tafels en dat je bij bijv. bergen een open tafel moest bouwen. Nou dit heb ik dus ook gedaan.


Ik kreeg meteen een goeie tip om de baan op wielen te zetten zodat ik er ook aan de achterkant bij kan. Dit heb ik dan ook direct gedaan en heb er al zeker profijt van gehad.


Vervolgens wilde ik voor mezelf kijken of mijn plan wel eens mogelijk is.
Er werd mij al wel
Aangeraden om baanplannen te maken maar ik moet zelf fysiek ervaren hoe bepaalde zaken in elkaar steken. Daarom heb ik de ondergrond uitgezaagd/gefreesd en op hoogte gezet om te kijken of de banen elkaar kunnen kruisen.


Hierna ben ik met SCRAM aan de slag gegaan. Dit was een gratis programma. Ik was mooi aan het bouwen en het werkte perfect. Totdat ik toch de melding kreeg dat het Toch niet zo gratis is.  >:(
Tot zover ben ik gekomen:


(Even een uitleg.)
Helemaal links begint de klim vanaf het schaduw station. Dan komt deze tot boven aan de berg helemaal rechts waarna deze geleidelijk zal afdalen naar het dal. Hij zal dan een bocht maken en parallel aan de “HSL/Intercity” baan uitkomen. Hier komt een station waarbij dit perron hoger ligt dan de HSL/intercity perron. Vervolgens verdwijnt het spoor weer in de berg en komt het uit op het schaduw station. Aan de achterkant zal de hsl/intercity lijn ook op het schaduwstation aangesloten worden.

Ik vraag me nu dus alleen af hoe belangrijk het is om zo’n programma aan te schaffen en welke dan uiteindelijk het beste is. Persoonlijk denk ik van laat maar. Voor 1 keer een baanplan maken ga ik geen programma aanschaffen.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden en of ik zaken al moet gaan aanpassen.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7169
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Bouw van de Bart Baan (BB)
« Reactie #1 Gepost op: 22 April 2020, 22:16:35 »
Je bent heel goed bezig zo. een mooie ondergrond en een tafel op wielen.

Mijn vraag: zijn de poten in al de richtingen goed verstevigd? Ik zie ze wel, maar...

Nu is de tafel nog licht en zal je kunnen rijden.
Maar als je net als Wim Vink bijna 115 kg gips hebt opgehaald en geplaatst (bergen) dan is dat wat anders.
De houten vloer zal nog wel gaan, maar het rubber van de wielen zou wel eens voor extra rolweerstand kunnen zorgen, doordat het ingedrukt wordt.
En dan komt er heel wat kracht op de poten en de verbindingen.

Ronald Visser
(ik ben maar een leek, hoor)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

BartjeB

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Bouw van de Bart Baan (BB)
« Reactie #2 Gepost op: 22 April 2020, 22:26:53 »
Dank je Ronald,

Klopt helemaal. Het is ook de bedoeling om de zijwanden en achterwanden dicht te zetten met plaatmateriaal. Zo hoop ik dat het onderstel star genoeg zal worden. Er zitten 10 wielen onder. Elk wiel kan 50kg aan dus ik hoop dat dat wel goed komt. Al schrik ik wel van de gewichten die je noemt.
Zeker iets om in de gaten te houden dus!! Tnx

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6230
Re: Bouw van de Bart Baan (BB)
« Reactie #3 Gepost op: 23 April 2020, 06:54:35 »
Mooie onderbouw Bart  (y)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2724
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Bouw van de Bart Baan (BB)
« Reactie #4 Gepost op: 23 April 2020, 07:13:12 »
Hoi Bart,

Zo'n programma is natuurlijk wel heel handig om grote fouten eenvoudig te voorkomen. Aan de andere kant, vroegah bestonden ze niet en werden er ook mooie banen gebouwd  ;D. Dus tja, of het noodzaak is, is lastig in te schatten en hangt van je ervarenheid en 3D inzicht af.

Ik ken Scram niet, heb zelf met Anyrail gewerkt. Daar zit aan de gratis versie een max van 50 stukken. Door veel met (lange) flexrail te werken (soms kan je wel stukken van 2 meter maken van 1 deel) kom je dan een best eind. En je kan je plan in delen opknippen, te duidelijke dingen weglaten (bv een hele spiraal, als je toch zeker weet waar die begint en eindigt gewoon weer weghalen). Ik ben met de gratis versie zodoende gewoon uitgekomen.

Wat een betaalde versie kost weet ik niet, maar gezien je totale investering in je treinbaan lijkt het mij wel handig om een programma te gebruiken, al is het maar voor enkele cruciale delen.

Groeten,
Rogier

BartjeB

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Bouw van de Bart Baan (BB)
« Reactie #5 Gepost op: 23 April 2020, 09:40:02 »
Dank je Frank en Rogier,

Ik zal er nog even over nadenken dan. Het is natuurlijk ook wel makkelijk om straks de blokken in aan te geven. 🙈 dilemma’s!!

Bart

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17962
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bouw van de Bart Baan (BB)
« Reactie #6 Gepost op: 23 April 2020, 10:01:15 »
Mooie onderbouw! (y) Maar..... waarom zo vreselijk dik materiaal voor je railspiraal? Dat gaat m.i. niet werken. Dunner is net zo goed en belangrijker; flexibeler om de noodzakelijkw stijging goed te kunnen maken.

BartjeB

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Bouw van de Bart Baan (BB)
« Reactie #7 Gepost op: 23 April 2020, 10:26:22 »
Hoi Ronald dat heb ik vaker gehoord. 🙈 Ik had voor 16mm mdf gekozen om ook wat “vlees” te hebben voor mijn railspijkers. Ik wist toen echter nog niet dat Roco-line met bedding ook goed te verlijmen is. Ik ga daarom voor de spiralen ook overstappen op ik denk triplex.
Ik dacht zelf alleen dat een wat minder flexibeler materiaal ook weer beter is dat het niet zo snel zal bewegen wanneer er een trein langs komt. 

Bedankt

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26718
    • Pagina van klaas
Re: Bouw van de Bart Baan (BB)
« Reactie #8 Gepost op: 23 April 2020, 10:31:40 »
Ik had ook mijn bedenkingen bij dat dikke MDF. Om te beginnen is het vrij hard, dus moeilijk om er een spijker in te krijgen. En zo dik is helemaal niet nodig. Ik werk zelf met triplex van 4 of 6 mm dik. Kwestie van voldoende ondersteuning er onder en dat buigt zomaar niet door onder het gewicht van een trein.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17962
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bouw van de Bart Baan (BB)
« Reactie #9 Gepost op: 23 April 2020, 10:54:34 »
Precies. Een spiraal van 6 mm dik ondersteund met draadeinden op meerdere punten is meer dan sterk en stabiel genoeg :) En op die manier kun je de stijging precies afstellen, en met dit dikke materiaal zal dat zeker niet gaan.

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Bouw van de Bart Baan (BB)
« Reactie #10 Gepost op: 23 April 2020, 13:18:34 »
Anyrail [..] Wat een betaalde versie kost weet ik niet

€ 49.00, en dat is het waard.

BartjeB

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Bouw van de Bart Baan (BB)
« Reactie #11 Gepost op: 23 April 2020, 20:24:04 »
Bedankt voor jullie advies. Ik ga dan zeker voor dunner materiaal. Ik hoor nu ook van anderen dat ze 9mm mdf gebruiken wat dus ook prima gaat.
Dus ik ben nog even aan het afwegen of ik dan voor triplex of mdf ga.

Is anyrail ook een beetje gebruiksvriendelijk? Beetje vergelijkbaar met SCARM? Of zijn er nog mensen met andere programma’s?

Bart


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Bouw van de Bart Baan (BB)
« Reactie #12 Gepost op: 23 April 2020, 21:02:14 »
AnyRail is gemakkelijk te leren, de meeste dingen wijzen zichzelf. Ik had eerder al WinTrack geprobeerd, maar daar kon ik ik niets mee. YMMV!

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6230
Re: Bouw van de Bart Baan (BB)
« Reactie #13 Gepost op: 23 April 2020, 21:24:15 »
Dus ik ben nog even aan het afwegen of ik dan voor triplex of mdf ga. [emoji848

Ik zou altijd voor triplex (cq multiplex) gaan. Veel makkelijker om wat in vast te zetten ,sterker, werkt minder etc etc. Gebruik op mijn baan 9mm populieren mplex en ondersteuning om de  60 cm. Sterk zat en werkt goed.
Kost iets meer maar is dat wij betreft zeker waard.

Gr Frank ( zie topic bahnstrecke 5867)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26718
    • Pagina van klaas
Re: Bouw van de Bart Baan (BB)
« Reactie #14 Gepost op: 23 April 2020, 21:35:31 »
Het voordeel van MDF is dat het goedkoop is. Maar dat is dan ook het enige.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.