Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:56:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Piko blauwe 1000 door spoorijzer
Vandaag om 14:41:26
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 14:20:48
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:19
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:32:38
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 12:01:03
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Huup
Vandaag om 11:50:18
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56

Auteur Topic: Trein langzaam laten optrekken op analoge baan  (gelezen 12242 keer)

ZwangL

• Offline Offline
Re: Trein langzaam laten optrekken op analoge baan
« Reactie #30 Gepost op: 15 April 2020, 18:30:23 »
Ik voel wel wat voor de arduino oplossing. Is het dan ook mogelijk om in twee richtingen te rijden?
Leo

bask185

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 15 April 2020, 22:01:31 »
Vanzelfsprekend (y).

H brug wordt normaal gebruikt om DC motoren aan te sturen en dat kan in beide richtingen. En dat waarmee je een DC motor aanstuurt daar kan je ook een DC motor van een analoge trein mee aansturen.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ZwangL

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 16 April 2020, 21:39:05 »
Zou ik dan een lichtsluis als bezetmelder kunnen gebruiken? Ik heb me daar al wat in verdiept icm arduino.
Leo

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #33 Gepost op: 16 April 2020, 22:58:45 »
Ik volg het draadje met belangstelling voor de vele zijsporen op het hoofdtraject.

Ik rijd nu analoog met regeling via transformator.

Wil je dat de trein altijd met vertraging optrekt of alleen op bepaalde punten op de baan?

Het remmen en optrekken wil ik
Alleen bij het station.

Zou ik dan een lichtsluis als bezetmelder kunnen gebruiken?
Ik heb me daar al wat in verdiept icm arduino.

Laat ik vooropstellen: bij arduino toepassingen lig ik al te stuiteren. Ik weet daar onvoldoende van.
Lichtsluizen als bezetmelders gebruik ik analoog in combinatie met een relais. Want ik ben een relais-freak.

Ik probeer me voor te stellen wat je wilt, hoe je dat wilt, en wat je dan verwacht.

Stel Je hebt een station met een X aantal sporen. Op spoor 1 komt een trein binnen, aan het begin van het remtraject staat een lichtsluis. Als de trein moet stoppen, met behulp van een apart relais of sein, dan moet hij gaan remmen als hij in de sluis zit. Als het relais of sein omklapt, dan mag hij gaan rijden, maar moet dus ook optrekken. Als die trein niet hoeft te stoppen, dan remt hij niet af, en trekt hij dus ook niet op.

Wat doe je met treinlengte  (lange trein, korte trein) in verband met dat afremmen en optrekken?
Zijn treintypes (bijvoorbeeld naar lengte) onderscheidbaar op jouw baan met magneet en reedcontact?

Wil je zoiets, of bedoel je de vraag anders?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

ZwangL

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 17 April 2020, 07:59:09 »
Ik wil dit op mijn baan voor een vaste treinlengte opzetten. Ik heb geen magneten/reedcontacten. Ook heb ik geen plannen om met meerdere treinen achter elkaar te rijden.
Leo

bask185

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 17 April 2020, 08:21:51 »
Laat ik vooropstellen: bij arduino toepassingen lig ik al te stuiteren. Ik weet daar onvoldoende van.
Laat jezelf niet beperkt worden door ontwetendheid. Het begint met het in huis halen van zo'n ding. Je koopt ze op banggood voor minder dan 2 euro. De software van Arduino is ook heel goed (+gratis). Het werkt nagenoeg altijd. Ze hebben ook veel voorbeeld programma's er in zitten waarmee je bijna alles qua randapparatuur kan aansturen. Ze hebben het echt plug 'n play gemaakt. Dan kan je Rudy Boer's draadje 'pret met Arduino' even doornemen.

Er zijn niet echt beperkingen met Arduino's (niet die je gaat aantreffen althans). Je kan die dingen alles laten doen wat je wilt. En je kan overal hulp krijgen, arduino forum, bnls, noem het op

Zou ik dan een lichtsluis als bezetmelder kunnen gebruiken? Ik heb me daar al wat in verdiept icm arduino.
Natuurlijk kan dat. Die hebben als voordeel dat je niet in je rails hoeft te zagen om contact rails te maken. En ze blijven niet plakken zoals die ellendige reed contacten dat kunnen doen. Ik vind het zelf een gedoe met het inbouwen van die dingen en zaag zelf toch liever in m'n rails. Heb je al een lichtsluis op het oog?

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

henk

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 17 April 2020, 08:25:09 »
Maar leg mij eens uit. TS rijdt nu met een gewone rijtrafo. Wat hij volgens mij wil is een soort geautomatiseerde stationsstop. Hoewel me dat nog steeds niet helemaal duidelijk is. Daar bestaan eenvoudige schakelingen voor.
Maar hoe is een Arduino dan handiger? Ik vind vooral de combinatie met een rijtrafo onduidelijk.
« Laatst bewerkt op: 17 April 2020, 08:38:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #37 Gepost op: 17 April 2020, 09:37:01 »
Als je alleen maar wilt dat de treinen even stoppen door netjes af te remmen en na een tijdje weer wegrijden met langzaam optrekken is dit misschien wat?

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/18/modelbouw/oponthoudschakelaar.html

Ik heb er es een printje voor gemaakt, die heb ik nog wel ergens liggen...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

bask185

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 17 April 2020, 09:45:25 »
De voordelen zijn:
- je hoeft bijna niks te solderen, je kan met jumper wires alle verbindingen maken die je wilt
- De H-brug en de Arduino vormen samen een puls breedte regelaar. En ze kosten samen minder dan €5,- we zagen een paar posts terug een 'standaard' dingetje en die kostte rond de €100,-
- Je kan alle kanten op met een arduino, je hebt garantie dat je niet tegen een beperking aanloopt. Straks ben je 2u bezig met het in elkaar solderen van een schakeling om te ontdekken dat hij net niet zo precies doet zoals jij wilt, of je krijgt onverwachtse neven effecten. Of nog leuker, je koopt zo'n ding van €100,- en je bent er niet blij mee.
- Je kan diezelfde Arduino ook ooit nog iets er bij laten doen. Dag nacht regeling voor je verlichting, geluidjes afspelen, je houdt je opties open

Ik was voor mijn Scotland baantje ook bezig met precies dit. Ik had eerst een Weistra regelaar geprogrammeerd en zag vervolgens dat mijn leds van m'n treinen knipperden (nu had ik dit wel verwacht, want wil je op 20Hz). Ik wil nog steeds stroombron printjes maken voor m'n trein (heb alleen moeite met het open krijgen van dat ding) dus nu rij ik 31kHz en heb geen last van zichtbaar knipperende leds en ik offer alleen een beetje rijgedrag kwaliteit op. Wat als ik nu ook Klaas zijn advies had opgevolgd  (No offense hier Klaas  ;) )en daarwerklijk zo'n weistra schakeling in elkaar had gesoldeerd? Die kan ik niet ff omschakelen naar 31kHz en was ik verplicht om mijn trein om te bouwen. Wat als je zo'n ellendig stoom ding hebt met 0 ruimte? Je kan niet in elke trein een extra printje kwijt. En je bent 1 a 2 uur aan ellendige print-soldeer-tijd kwijt en je eindigt met... ja iets 'ontoerijkends'.

En wat kan ik nu? Als ik ooit 25€ wilt besteden, dan kan ik er altijd een LoPi in stoppen in de 8 polige nem stekker en dan kan ik met DCC gaan rijden. Probeer dat maar met je zelf in elkaar gesoldeerde Weistra print of je kastje van €100  ::) Of wanneer ik mijn trein heb voorzien van verlichtingsprintjes, kan ik terug naar de Weistra aansturing. Het rijgedrag was in principe prima.

En je andere vraag:
Je kan de rijspanning van de trafo simpelweg als voedingsspanning gebruiken voor de H brug. Dat scheelt het aanschaffen van een aparte voeding. Die stel je 1 malig in op +12V (en niet -12V want dan sloop je dingen zonder een diode) en hoef je die niet meer aan te raken. Zelf zou ik er wat ducttape overheen plakken zodat niet je kat of je kind ofzo een keer die knop verdraait.

Mvg,

Bas

P.S.
De schakeling van Hans lijkt me ook geschikt, maar ik hem zelf nooit getest.
Train-Science.com
Train-Science github

henk

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 17 April 2020, 10:08:42 »
Ik snap prima wat met Arduino kan. De consequentie zal wel zijn dat de baan op een andere manier wordt aangestuurd. Als TS dat leuk vindt, des te beter. Maar het gaat verder dan de oorspronkelijke vraag.

En verder ben ik van mening dat er wel heel snel 'Arduino' wordt geroepen in gevallen waarvoor veel eenvoudiger oplossingen bestaan. Voor de oorspronkelijke vraag biedt de schakeling waar Hans naar verwijst een oplossing. Met een Arduino kan dat volgens mij nu net niet, omdat een Arduino de rijstroom van een gewone rijtrafo niet kan verwerken.
« Laatst bewerkt op: 17 April 2020, 10:29:49 door henk »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #40 Gepost op: 17 April 2020, 10:15:41 »
En je bent 1 a 2 uur aan ellendige print-soldeer-tijd kwijt
print-soldeer-tijd is niet ellendig. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 17 April 2020, 11:18:31 »
Ik snap prima wat met Arduino kan... Als TS dat leuk vindt, des te beter. Maar het gaat verder dan de oorspronkelijke vraag.
Dat klopt ook. In mijn ogen kunnen extraatjes geen kwaad. In jouw ogen is het moeilijk doen, in mijn ogen leg ik alvast preventief de infrastructuur aan voor een overgang, geluidsmodule, digitalisering en straatverlichting voor minder munnies.

En verder ben ik van mening dat er wel heel snel 'Arduino' wordt geroepen in gevallen waarvoor veel eenvoudiger oplossingen bestaan. Voor de oorspronkelijke vraag biedt de schakeling waar Hans naar verwijst een oplossing.
Wat nu eenvoudiger is, vind ik hier subjectief. Hans z'n oplossing houdt wel in zelf print plaat solderen. + je moet een baanvak isoleren dat houdt meestal in zagen en aan rails solderen. Deze werkt niet met lichtsluisjes en er zit ook nog een catch verstopt in dit zinnetje: "Wil je de trein in beide richtingen laten stoppen, monteer dan een bruggelijkrichter tussen de railaansluitingen". Als je dat doet, werkt het wel maar je ondervindt een spanningsverval van 2x 0.7V en dan maakt je trein een sprongetje. Dit probleem had ik thuis en ik had 2 extra gelijkrichtingers moeten toepassen om de ongedecteerde baanvlakken ook met 2x 0.7V te verlagen. Componentjes los bestellen op conrad gaat meestal gepaard met 5 euro verzend kosten als dat het enige is wat je nodig heb.

Ik hoef tussen arduino en H-brug 5 jumper draden te 'steken' en trafo en baanspanning gaan op de kroonsteentjes. En als ik het programma lever wat ik wel wil doen is het uploaden van een sketch ook de moeite niet. Ik betaal €1,70 voor een Nano en ik koop ze in in bulk. En ik kan ze alles laten doen wat ik kan bedenken. Daar zit soms wat moeite in (DCC centrale) en soms schud ik een programma zo uit m'n mouw. Je moet dan alleen nog je 2 lichtsluisjes aansluiten en misschien nog een instel potmetertje. Al die Arduino 'ellende' koop je uit China zonder verzendkosten en met een beetje geduld.

Dus ja wat is nu makkelijker

Met een Arduino kan dat volgens mij nu net niet, omdat een Arduino de rijstroom van een gewone rijtrafo niet kan verwerken.
Zeg nooit: 'arduino' en 'kan niet' in 1 zin  :P

Dat kan wel degelijk. Er bestaan digitaal aanstuurbare potmeters en DACs. Dat kan je icm de juiste torren gebruiken om analoge stromen te regelen. Ik heb het zelf nooit toepast maar hij ik wil het wel een keer uitproberen. Als ik later ooit een nieuwe analoge baan wil maken, is dat wel iets wat ik wil toepassen.

@Klaas. Ik heb ooit teveel en te vaak draadjes gesoldeerd. Ik doe nu alles wat mogelijk is om dat te voorkomen en toch m'n resultaten te krijgen. Als ik verhuisd ben, dan ga ik een etsbak nemen, kan ik je vertellen  :P Ik maak gebruik van flat-cable en klikbare connectors, leg tinsporen aan op de printplaten ipv draadjes te trekken. Ik heb mijn elektronica structuur zo ontworpen dat ik met zo min mogelijk koper zoveel mogelijk kan aansluiten.

Mvg,

Bas

EDIT: je kan overigens ook een servomotor of stappenmotor mechanisch verbinden met een analoge rijregelaar  (y)
« Laatst bewerkt op: 17 April 2020, 11:21:27 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github

henk

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 17 April 2020, 11:34:49 »
Tja, weet je wat hier gebeurt Bas? Er wordt een oplossing voor een probleem gevraagd. Als oplossing wordt Arduino aangedragen. Alleen is dat net niet het antwoord op het probleem en dus wordt het probleem aangepast aan de oplossing.  ;D

Maar knutselen met Arduino is een leuke hobby op zich hoor.  :)

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #43 Gepost op: 17 April 2020, 11:35:51 »
... Met een Arduino kan dat volgens mij nu net niet, omdat een Arduino de rijstroom van een gewone rijtrafo niet kan verwerken.
Een Arduino kan met een 5 V of 9-12 V= voeding, een "trafo" is dan te veel, maar er zijn (dubbele) H-bruggen met een gestabiliseerde 5 V uitgang (L298N) waar de Arduino ook op kan. De Arduino stuurt de H-brug en die kan probleemloos 16 V (en hoger) schakelen.

Je krijgt dan een soortgelijke schakeling:

(Dit is om Faller AMS auto's te laten rijden, maar het principe is hetzelfde.)

Het is uiteraard mogelijk om iets te maken met discrete componenten wat hetzelfde doet (op de manier van Klaas Z.), maar dat is ingewikkelder en duurder dan een Arduino + H-brug en veel minder flexibel. Je moet je alleen het programmeren van een Arduino eigen maken, maar dat is ook eenvoudig, het barst op het www van de Arduino tutorials.

De uitgang van een H-brug 'zweeft', heeft geen gemeenschappelijke massa (of voeding). Als je twee spoorsecties met een eigen H-brug op elkaar aansluit, krijg je kortsluitproblemen, maar de TS heeft aangegeven dat er geen twee treinen achter elkaar rijden, de hele baan kan dus met één H-brug geregeld worden.

Hier is eventueel nog wel iets op te bedenken door ipv een H-brug één transistor met open collector te nemen als schakeltrap.
« Laatst bewerkt op: 17 April 2020, 14:21:12 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

bask185

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 17 April 2020, 12:14:17 »
Citaat
Als oplossing wordt Arduino aangedragen. Alleen is dat net niet het antwoord op het probleem
Hoezo niet? Ik geef precies antwoord op de vraag + een lijstje met bonusjes.

Ik heb samengevat als antwoord geveven om met een arduino een PWM regelaar te maken, die je door middel van 2 lichtsluisjes precies datgene kan laten verrichten wat er werd gevraagd, namelijk het afremmen, pauzeren en optrekken van een trein. Ik heb gezegd: "ja dat kan".

Als argumenten heb ik gegeven: lage prijs, 'eenvoudigheid', flexibiliteit en garantie van de werking . En als bonusje zeg ik er bij dat je er ook nog andere dingen mee kan doen, zou je dat ooit willen. De mogelijkheid om bijvoorbeeld het ding om te toveren in een DCC centrale of om een overgang naast je station aan te sturen door slechts het programma te wijzigen, vind ik niet geheel onrelevant bij het maken van een keuze. Desondanks dat het niet direct met de vraag te maken heeft.

@Sonnet Je bent me 1 stapje voor  :P, die 5 jumper wires waar ik het over had, daar had ik voor in mijn hoofd: 5v, gnd, enable, dir1, dir2 waarbij de enable optioneel is. I was getting to that  :police:
Train-Science.com
Train-Science github