Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:43
RTM in 0m door Jan den Haan
24 August 2025, 23:45:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
24 August 2025, 23:17:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 August 2025, 23:16:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
24 August 2025, 22:58:40
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 August 2025, 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
24 August 2025, 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
24 August 2025, 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
24 August 2025, 21:50:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
24 August 2025, 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
24 August 2025, 21:42:43
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
24 August 2025, 21:33:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
24 August 2025, 21:24:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
24 August 2025, 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
24 August 2025, 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
24 August 2025, 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
24 August 2025, 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 August 2025, 20:01:32
Trix DXI van DC naar AC door wob
24 August 2025, 19:49:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
24 August 2025, 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
24 August 2025, 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
24 August 2025, 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
24 August 2025, 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
24 August 2025, 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
24 August 2025, 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
24 August 2025, 17:24:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
24 August 2025, 16:37:20
Artitec goederenwagen door henk
24 August 2025, 16:17:39
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
24 August 2025, 15:42:58
  

Auteur Topic: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?  (gelezen 4639 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7488
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #15 Gepost op: 06 April 2020, 19:10:25 »
Dat laatste is toch geen tegenstelling? Ik heb schakelende voedingen waar wisselstroom uit komt voor het voeden van halogeenlampjes. De frequentie is wel een stuk hoger dan 50 hz, maar dat zal die IB niet echt boeien denk ik..

Dit alles uiteraard terzijde.

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #16 Gepost op: 06 April 2020, 19:55:43 »
Nouuwww, denk nog maar een keer ;D De diodes in de IB kunnen nog wel eens een heel stuk heter lopen op hogere frequenties. Ze schakelen waarschijnlijk te traag.

Dus ja, je hebt schakelende voedingen waar wisselspanning uit komt. Maar gangbaar zijn ze niet en ook niet zondemeer in te zetten als vervanging van een trafo. Net als altijd bevestigen uitzonderingen dus de regel. ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9411
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #17 Gepost op: 06 April 2020, 20:25:47 »
https://www.digitrax.com/products/power-supplies/ps2012e/

Beest van een voeding, heb ik achter mijn centrale zitten met de optie op meer boosters. Centrale 8A...

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #18 Gepost op: 06 April 2020, 20:30:48 »
Yep, Conrad levert ze ook! Maar dan zijn ze blauw. Hetzelfde ding. En die heb ik dus. Heeft kortsluitbeveiliging met een bimetaal, meen ik. Zou ik thuis effe moeten kijken.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #19 Gepost op: 06 April 2020, 20:40:17 »
Hi All,

Houd er bij het verhaal van André wel rekening mee dat ze in de VS, net als in België en het Verenigd Koninkrijk een gepolariseerd net hebben. Nul altijd rechts (al ik me goed herinner en voeding links). In Nederland hebben we dat niet dus daar kun je niet ongestraft een netringleiding aanleggen. Grote kans dat je een forse kortsluiting maakt en half Zuid Holland zonder stroom zit.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1255
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #20 Gepost op: 06 April 2020, 21:06:37 »
Ik heb slechte ervaring met trafo met groot vermogen.

Ik had problemen met de ECoS om die te ontzien heb ik nu een ECoS booster voor de rijstroom.

Echter toen ik de ECoS booster nog niet had wilde ik wel rijden. Mijn modelbaan vraagt ongeveer 3 ampere bij vol rijden (volgens de ECoS stroom monitor)
Ik had nog een power-3 van Uhlenbrock liggen. 3 amp is tegen het max aan van de Power-3 en met een 52VA trafo zakt de spanning dan ook snel in.
Welnu om spanning inzakken voor te zijn dacht ik slim te zijn en zetten voor de Power-3 een 150 VA trafo die ik nog het staan.
Mijn gedachte was als er sluiting is schakelt de Power-3 wel af (bij 3,5 A)
Een week ging het goed ook met kortsluiting echter na een week bij kortsluiting gaf de Power-3 de geest, het werd hem te veel.
Power-3 laten repareren eind torren waren defect.

Mijn advies (na deze ervaring) gewoon iedere booster een eigen passende (dus kleine) trafo.

Mvg, Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #21 Gepost op: 06 April 2020, 21:36:54 »
Houd er bij het verhaal van André wel rekening mee dat ze in de VS, net als in België en het Verenigd Koninkrijk een gepolariseerd net hebben. Nul altijd rechts (al ik me goed herinner en voeding links). In Nederland hebben we dat niet dus daar kun je niet ongestraft een netringleiding aanleggen. Grote kans dat je een forse kortsluiting maakt en half Zuid Holland zonder stroom zit.
Ik weet dat ze er in België niet zo streng de hand aan houden. Los daarvan zou ik een netleiding niet als ring aanleggen, is ook nergens voor nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #22 Gepost op: 07 April 2020, 14:13:29 »
@Blausee-Mitholz Dat geeft me eerder te denken of ik de Power3 zou willen gebruiken dan een grote trafo ::) Vertrouwen op dat je voeding je booster beschermd is natuurlijk de omgekeerde wereld.

Wel zou ik zo dicht mogelijk na een zware voeding de boel in meer hapklare delen afzekeren. Bijvoorbeeld een 4-5A trage glaszekering naar zo'n Power3. Niet om dat laatste te beschermen maar de bekabeling (en mezelf als ik er mee bezig ga :angel:).

@phdirk Ik mis even hoe polarisatie en ringleiding iets met elkaar te maken hebben? Tenminste, ik neem niet aan dat André bedoelt dat hij primair en secundair van zijn voedingen deelt. Of dat hij de netspanning op meerdere plekken koppelt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #23 Gepost op: 07 April 2020, 14:40:38 »
Hoi Timo en Klaas,

Klaas, ik weet dat het net in België formeel gepolariseerd is. Ik de praktijk zal dat wel wat minder zijn, dat geloof ik zonder meer.

Timo, zo lees ik het bericht van André weel als hij het heeft over een 110V ringleiding, maar misschien bedoelt hij gewoon stekerdozen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #24 Gepost op: 07 April 2020, 15:05:12 »
Hopelijk leest Andre nog mee en kan hij verduidelijken wat hij precies bedoelt met een 110V ringleiding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #25 Gepost op: 07 April 2020, 15:06:30 »
Ow zo, heeft op zich niets met polarisatie te maken maar met boekhouding van de kabels. En misschien is in Nederland na een stekker de blauwe draad 230V boven aarde (in plaats van bruin) maar op zich kennen wij die boekhouding ook. ;D Niet dat ik ooit een lus van netspanning zou maken, zie je veel te makkelijk over het hoofd dat hij niet losgekoppeld is.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10769
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #26 Gepost op: 07 April 2020, 15:13:53 »
In Nederland hebben we dat niet dus daar kun je niet ongestraft een netringleiding aanleggen. Grote kans dat je een forse kortsluiting maakt en half Zuid Holland zonder stroom zit.
En daarom heb je dus ook nog een groepenkast met zekeringen én een hoofdzekering. Door klungelen aan je huisinstallatie een stroomstoring op het net veroorzaken is uitgesloten.
No dress rehearsel, this is our life.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3988
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #27 Gepost op: 07 April 2020, 15:37:35 »
Wat is een gepolariseerd net ?Is dat wat anders dan het Ned. net ,met een 3 fasen draaistroomnet  en een nulleider ?
Of weet jij, Klaas , wat er bedoeld wordt hier ?
Peter MTS-er elektro )
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1255
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #28 Gepost op: 07 April 2020, 16:39:53 »
@ Timo was ook een nood oplossing en tijdelijk bedoeld echter het eindigde eerder dan gewenst.
Maar dat is de de vraag van de vragensteller 3 boosters op 1 hele zware trafo.

Mvg, Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
« Reactie #29 Gepost op: 07 April 2020, 17:02:50 »
@Peter: het polariseren van het net zit in de constructie van wandcontactdozen en stekers. In Nederland kun je een steker op twee manieren in de wcd steken. In België hebben ze een z.g. penaarde, dat maakt dat de steker maar op één manier past. Daardoor kun je fase en nul niet verwisselen als alles goed is aangesloten. Ook andere landen hebben stekers waarvan de pennen zo gepositioneerd zijn dat andersom insteken niet kan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.