BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Hasenwald op 05 april 2020, 22:32:50

Titel: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Hasenwald op 05 april 2020, 22:32:50
Hallo Modelspoorders,

Ik zoek voor mijn nieuwe baan een geschikte trafo. Ik zou het liefste mijn IBII (3,5A) en de twee  Power4 boosters (beide 3,5A) op één trafo aansluiten. Is dat wijs?

Bij 16V komt dat al snel uit op 11,5A ofwel 168VA. Trafo's van 150VA zie ik overal maar daarboven niet. Wellicht is daar een technische reden voor, dat weet ik niet.

Of toch maar 2 trafo's aanschaffen voor de 3 boosters?
Of valt er wat te zeggen voor het idee elke booster z'n eigen trafo te geven?

Nogmaals, het liefst zou ik alles op één trafo aansluiten.

Iemand ervaring mee?

Groet, Enrico
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 april 2020, 23:40:31
Je hoeft de stromen van de IB en de boosters niet zonder meer op te tellen. Dan ga je er van uit dat ze alle 3 tegelijk vol belast worden. En dat lijkt me niet realistisch. Dus ik zou beginnen met 150VA. Mocht op een keer blijken dat het niet genoeg is dan kun je altijd nog 1 van de apparaten een eigen kleinere trafo geven.
Overigens denk ik dat het voor de veiligheid beter is om 3 (kleinere) trafo's te nemen, maar dan wel 3 identieke.
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Silvolde op 06 april 2020, 00:05:31
https://www.amplimo.nl/ringkerntransformatoren/
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: AndrevdG op 06 april 2020, 01:48:08
Voor mijn baan, met een stuk of 15 boosters, heb ik per booster een trafo van 3A gebruikt. Vervolgens de 'nul' - 'ground' - 'min' of hoe je het wilt noemen van alle trafos doorverbonden.

M'n ringleiding bestaat dan ook uit 110V hier in de US, plus de doorverbonden draad.
Mocht ik een keer per ingeluk een kortsluiting maken, of een trafo het begeven, dan kan ik deze eenvoudig vervangen, heb 2 reserve trafos liggen.

Voor de wissels en seinen heb ik een aparte 18V wisselspanning trafo van 3A, en nog zo'n voor de verlichting in de huisjes.

Ik ben voor de 'vele' kleine gegaan, ipv 1 grote. Het bevalt mij uitstekend.

Uiteraard, ieder het zijne.

André
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: nighttrain1 op 06 april 2020, 06:53:27
Kijk even naar de tekst boven m`n avatar, lijkt mij genoeg zeggen.
1x rij voeding en 1 voor de verlichting.
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 april 2020, 09:23:37
Voor mijn baan, met een stuk of 15 boosters, …..
Wat heb je dan allemaal rijden als je 15 boosters nodig hebt?
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: zuylen op 06 april 2020, 11:20:39
Ik zou gaan voor meerdere kleine trafo's. Als er meer dan 3,5 ampere loopt en je treintje loopt vast, dan smelt ie ogenblikkelijk weg. Dat wil je niet. Verder hebben de meerdere boosters als het goed is zelf een kortsluit/overbelastings-afschakeling?
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: henk op 06 april 2020, 11:37:14
Om die laatste reden smelt er dan ook niets. Enrico wil geen booster van 10A, maar een centrale voeding voor meerdere 3,5A boosters. Volgens mij is daar weinig bezwaar tegen. Voordeel is ook dat alle boosters precies dezelfde voeding hebben met dus minder kans op problemen bij een boosterscheiding.
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: nighttrain1 op 06 april 2020, 12:59:52
Om die reden voedt ik mijn installatie ook met een 300VA voeding, wil niet zeggen dat ik vol vermogen gebruik.
Maar deze had ik nog liggen, dus waarom dan ook niet inzetten.

Dat gold ook voor de verlichting, is nog uit de tijd van de gloeilampjes, nu met ledjes eigenlijk veel te groot.
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 april 2020, 13:22:48
Voordeel is ook dat alle boosters precies dezelfde voeding hebben met dus minder kans op problemen bij een boosterscheiding.
Dat is een goed argument om met 1 centrale trafo te werken. Maar dan denk ik nog dat in het geval van Enrico 150VA voldoende is. Daar kan je 20 treinen tegelijk op laten rijden.
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Pauldg op 06 april 2020, 13:39:02
Bizar die enorme vermogens die mensen soms nodig hebben. Grappig genoeg verbruik ik veel minder vermogen sinds ik ben overgestapt naar schaal 0. Je zou het niet denken, maar de grote schaal dwingt je tot een veel soberder railplan, met kortere treintjes en maar 1 a 2 locs die tegelijkertijd optreden. Dat zijn dan ook nog exemplaren met een heel soepele aandrijving. Ik heb tegenwoordig aan 50 VA voldoende.  :)
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 april 2020, 13:44:27
Bizar die enorme vermogens die mensen soms nodig hebben.
Niet "nodig hebben" maar "denken nodig te hebben".
Bij testritten op mijn nieuwe spoorbaan liet ik 7 treinen rijden op een voeding van 3,5A. En dat is geen gewone trafo, maar een schakelende voeding die bij 3,6A afhaakt.
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Pauldg op 06 april 2020, 13:59:36
Ook dat natuurlijk. En dan liefst niet met een schakelende voeding, maar met een enorme bloktrafo die een deel van het vermogen alvast weg stookt als warmte. Nou ja, dan hoeft de kachel niet zo hoog  :)
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Hasenwald op 06 april 2020, 14:20:39
Klaas, jij zegt dus: de 3 boosters die samen eigenlijk 168VA maximaal nodig hebben (bij 16V) alle 3 op één 150VA trafo aansluiten. Dat zou ik ook het fijnste vinden. Zo een blauwe van Conrad denk ik dan aan.

Op mijn baan zullen maximaal 12 treinen gelijktijdig kunnen rijden. Althans, dat stel ik in als maximaal in Koploper (en eerdaags in iTrain als dat met deze software ook mogelijk is) Ik vind het leuk om zo'n 70% personenrteinen te laten rijden met veelal LED binnenverlichting en het overige is dan goederentreinen.

Of deze: Heeft iemand hier ervaring mee?
https://www.ebay.de/itm/Schonwitz-01-03-08-03-Leistungs-Sicherheitstransformator-Trafo-16V-150VA-NEU/173260407937?hash=item2857200481:g:ATgAAOSwxfdayjTm
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 april 2020, 16:46:48
Enrico, die 150VA trafo lijkt me geschikt. Tenzij je nu al weet dat je daar aan te kort komt. Je moet je altijd eerst afvragen hoeveel vermogen je nodig hebt. Wat ik me bijvoorbeeld afvraag: waarom heb je 3 boosters? (ja, in de IB zit ook een booster).

Die gele is in ieder geval een stuk goedkoper dan die van Conrad. En als je hem bij Schoenwitz (https://modellbau-schoenwitz.de/de/elektronikbauteile/transformatoren/leistungs-sicherheitstransformator-trafo-16v-150va) koopt is hij nog eens ongeveer 10 euro goedkoper. Ik heb alleen niet gekeken of ze ook naar Nederland leveren.

@Pauldg: een schakelende voeding kan in dit geval niet. De IB heeft per se wisselspanning nodig.
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Pauldg op 06 april 2020, 19:10:25
Dat laatste is toch geen tegenstelling? Ik heb schakelende voedingen waar wisselstroom uit komt voor het voeden van halogeenlampjes. De frequentie is wel een stuk hoger dan 50 hz, maar dat zal die IB niet echt boeien denk ik..

Dit alles uiteraard terzijde.

Mvg, Paul
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Timo op 06 april 2020, 19:55:43
Nouuwww, denk nog maar een keer ;D De diodes in de IB kunnen nog wel eens een heel stuk heter lopen op hogere frequenties. Ze schakelen waarschijnlijk te traag.

Dus ja, je hebt schakelende voedingen waar wisselspanning uit komt. Maar gangbaar zijn ze niet en ook niet zondemeer in te zetten als vervanging van een trafo. Net als altijd bevestigen uitzonderingen dus de regel. ;D


Timo
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Martin Welberg op 06 april 2020, 20:25:47
https://www.digitrax.com/products/power-supplies/ps2012e/

Beest van een voeding, heb ik achter mijn centrale zitten met de optie op meer boosters. Centrale 8A...
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: zuylen op 06 april 2020, 20:30:48
Yep, Conrad levert ze ook! Maar dan zijn ze blauw. Hetzelfde ding. En die heb ik dus. Heeft kortsluitbeveiliging met een bimetaal, meen ik. Zou ik thuis effe moeten kijken.
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: phdirk op 06 april 2020, 20:40:17
Hi All,

Houd er bij het verhaal van André wel rekening mee dat ze in de VS, net als in België en het Verenigd Koninkrijk een gepolariseerd net hebben. Nul altijd rechts (al ik me goed herinner en voeding links). In Nederland hebben we dat niet dus daar kun je niet ongestraft een netringleiding aanleggen. Grote kans dat je een forse kortsluiting maakt en half Zuid Holland zonder stroom zit.
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 06 april 2020, 21:06:37
Ik heb slechte ervaring met trafo met groot vermogen.

Ik had problemen met de ECoS om die te ontzien heb ik nu een ECoS booster voor de rijstroom.

Echter toen ik de ECoS booster nog niet had wilde ik wel rijden. Mijn modelbaan vraagt ongeveer 3 ampere bij vol rijden (volgens de ECoS stroom monitor)
Ik had nog een power-3 van Uhlenbrock liggen. 3 amp is tegen het max aan van de Power-3 en met een 52VA trafo zakt de spanning dan ook snel in.
Welnu om spanning inzakken voor te zijn dacht ik slim te zijn en zetten voor de Power-3 een 150 VA trafo die ik nog het staan.
Mijn gedachte was als er sluiting is schakelt de Power-3 wel af (bij 3,5 A)
Een week ging het goed ook met kortsluiting echter na een week bij kortsluiting gaf de Power-3 de geest, het werd hem te veel.
Power-3 laten repareren eind torren waren defect.

Mijn advies (na deze ervaring) gewoon iedere booster een eigen passende (dus kleine) trafo.

Mvg, Johan
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 april 2020, 21:36:54
Houd er bij het verhaal van André wel rekening mee dat ze in de VS, net als in België en het Verenigd Koninkrijk een gepolariseerd net hebben. Nul altijd rechts (al ik me goed herinner en voeding links). In Nederland hebben we dat niet dus daar kun je niet ongestraft een netringleiding aanleggen. Grote kans dat je een forse kortsluiting maakt en half Zuid Holland zonder stroom zit.
Ik weet dat ze er in België niet zo streng de hand aan houden. Los daarvan zou ik een netleiding niet als ring aanleggen, is ook nergens voor nodig.
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Timo op 07 april 2020, 14:13:29
@Blausee-Mitholz Dat geeft me eerder te denken of ik de Power3 zou willen gebruiken dan een grote trafo ::) Vertrouwen op dat je voeding je booster beschermd is natuurlijk de omgekeerde wereld.

Wel zou ik zo dicht mogelijk na een zware voeding de boel in meer hapklare delen afzekeren. Bijvoorbeeld een 4-5A trage glaszekering naar zo'n Power3. Niet om dat laatste te beschermen maar de bekabeling (en mezelf als ik er mee bezig ga :angel:).

@phdirk Ik mis even hoe polarisatie en ringleiding iets met elkaar te maken hebben? Tenminste, ik neem niet aan dat André bedoelt dat hij primair en secundair van zijn voedingen deelt. Of dat hij de netspanning op meerdere plekken koppelt.


Timo
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: phdirk op 07 april 2020, 14:40:38
Hoi Timo en Klaas,

Klaas, ik weet dat het net in België formeel gepolariseerd is. Ik de praktijk zal dat wel wat minder zijn, dat geloof ik zonder meer.

Timo, zo lees ik het bericht van André weel als hij het heeft over een 110V ringleiding, maar misschien bedoelt hij gewoon stekerdozen.
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 april 2020, 15:05:12
Hopelijk leest Andre nog mee en kan hij verduidelijken wat hij precies bedoelt met een 110V ringleiding.
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Timo op 07 april 2020, 15:06:30
Ow zo, heeft op zich niets met polarisatie te maken maar met boekhouding van de kabels. En misschien is in Nederland na een stekker de blauwe draad 230V boven aarde (in plaats van bruin) maar op zich kennen wij die boekhouding ook. ;D Niet dat ik ooit een lus van netspanning zou maken, zie je veel te makkelijk over het hoofd dat hij niet losgekoppeld is.


Timo
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Marc tramt op 07 april 2020, 15:13:53
In Nederland hebben we dat niet dus daar kun je niet ongestraft een netringleiding aanleggen. Grote kans dat je een forse kortsluiting maakt en half Zuid Holland zonder stroom zit.
En daarom heb je dus ook nog een groepenkast met zekeringen én een hoofdzekering. Door klungelen aan je huisinstallatie een stroomstoring op het net veroorzaken is uitgesloten.
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Peter Kleton op 07 april 2020, 15:37:35
Wat is een gepolariseerd net ?Is dat wat anders dan het Ned. net ,met een 3 fasen draaistroomnet  en een nulleider ?
Of weet jij, Klaas , wat er bedoeld wordt hier ?
Peter MTS-er elektro )
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 07 april 2020, 16:39:53
@ Timo was ook een nood oplossing en tijdelijk bedoeld echter het eindigde eerder dan gewenst.
Maar dat is de de vraag van de vragensteller 3 boosters op 1 hele zware trafo.

Mvg, Johan
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 april 2020, 17:02:50
@Peter: het polariseren van het net zit in de constructie van wandcontactdozen en stekers. In Nederland kun je een steker op twee manieren in de wcd steken. In België hebben ze een z.g. penaarde, dat maakt dat de steker maar op één manier past. Daardoor kun je fase en nul niet verwisselen als alles goed is aangesloten. Ook andere landen hebben stekers waarvan de pennen zo gepositioneerd zijn dat andersom insteken niet kan.
Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: Peter Kleton op 07 april 2020, 18:39:14
Hoi Klaas ,
Ik snap het.
Op mijn werk hadden we niet alleen te maken met de Europese stekers ,maar ook Amerikaanse stekers , vanwege de Amerikaanse fabrikant.
 Op onze werkbanken hadden we 115 V-60 Hz en 115V 400 Hz contactdozen., en overgangen van Eur>Am.
Maar van polarisatie heb ik nooit gehoord (Tot nu dan    ;)  )
Peter


Titel: Re: Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet?
Bericht door: AndrevdG op 07 april 2020, 20:09:11
Nu we toch aan het 'dwalen' zijn in dit draadje ;-)

Dat van die stekkers heb ik hier dus ook last van. Veel transformatoren die ik hier gebruiken kunnen 110V-240V aan, 50-60Hz.
Maar ja, die stekkers.

In eerste instantie dus met verlopen gewerkt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-Stekkerdoos.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-Stekkerdoos.jpg)

Maar daar was ik al gauw klaar mee. Dus toen ik in Thailand door de bouwmarkt heen liep, toch maar even wat Thaise stekkerdozen aangeschaft die beiden aankunnen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Thai-Stekkerdoos.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Thai-Stekkerdoos.jpg)

Deze foto laat dus ook meteen de boosters zien waar ik het overhad, en her en der versprijdt over de baan liggen. Iedere booster heeft z'n eigen kleine voeding, en deze zijn op de 110V aangesloten die op vele plaatsen beschikbaar is gemaakt. Ook handig als je eens ergens op de baan met de dremel of soldeerbout aan de gang wilt gaan: geen verlengsnoer nodig. En verder kan ik de baan met 1 schakelaar van de stroom afhalen, ook soms handig, en alles achter een UPS, mocht de spanning weer eens een paar seconden uitvallen.

Moet er dus alleen voor waken dat specifieke 220-240V er niet op aangesloten wordt...