Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinenbeurzen door Keska
Vandaag om 16:32:21
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 16:31:20
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 16:31:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:28:23
Rheinburg, TP V/VI door Paul1969
Vandaag om 15:59:03
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door 1200blauw
Vandaag om 15:58:56
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 15:57:43
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
Vandaag om 15:55:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 15:53:15
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:48:55
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:44:17
West-Brabantse modelspoordagen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:40:15
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:35:31
Zaterdag, 31 januari 2026 | 8e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:32:47
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:26:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 14:59:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:58:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:57:24
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:56:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:55:43
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 14:25:09
PIKO Loknummer wijzigen in SmartControl lukt niet door aad52
Vandaag om 13:39:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 13:29:09
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:11:30
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 12:40:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:26:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 12:14:57
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:36
Märklin 2025 door spoorijzer
Vandaag om 11:31:23
  

Auteur Topic: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?  (gelezen 5731 keer)

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?
« Reactie #45 Gepost op: 10 April 2020, 11:23:43 »
Het Engels kruiswissel ligt daar omdat treinen vanaf het emplacement ook terug rijden naar het station en dat gaat niet met een kruising.

Het verbindingsspoor tussen emplacement en hoofdbaan  wordt dus 2 zijdig bereden

Mvg,   Peter

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?
« Reactie #46 Gepost op: 10 April 2020, 12:42:47 »
Gewoon de Engelse wissel bij het station laten horen.  Dan keerlus links en keerlus rechts en een extra voor bij het stootjuk. Simpel.
Veroniek

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2065
Re: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?
« Reactie #47 Gepost op: 10 April 2020, 14:18:38 »
Roelco die blauwe haakjes geven aan dat daar dus beide spoorstaven moeten worden geïsoleerd en daar dus de keerlusmodule moet worden aangesloten.
Je komt in schaduwstation 1 of met een losse loc binnen in die driehoek of met een trein maar het zou kunnen zijn dat de losse lok voorrang moet verlenen aan de doorgaande trein in beide rails zijn stopsecties aangebracht

Mvg,   Peter

Peter,

als de losse trein stopt bij het stootjuk dan is het geen probleem. Kan die al het spoor oprijden richting het schaduwstation dan zul je daar met 2 keerlussen moeten werken anders kun je 2 treinen in 1 keerlus krijgen. En dat kan problemen geven.
Je hebt dan dus totaal 3 stuks nodig.

Groet,
Roelco

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?
« Reactie #48 Gepost op: 10 April 2020, 14:43:09 »
Als ik het Engels wissel wat ik rood heb gemarkeerd op het plaatje van het station vervang door een vast kruis en ik haal die omloop driehoek op Schaduwstation 1 eruit dan zou ik dus kortsluitsituaties voorkomen.

Ik zou dan op het emplacement het eerste Engels wissel waarover de goederentrein binnenkomt vervangen door een driewegwissel waardoor de lok weer door kan rijden naar het station

Kan ik alle bedrading laten zitten aangezien ik volgens mij dan geen conflicten meer heb.

Soms moet je water bij de wijn doen ;D ;D

Mvg, Peter

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?
« Reactie #49 Gepost op: 10 April 2020, 17:19:36 »
Als ik het Engels wissel ... vervang door een vast kruis en ik haal die omloop driehoek op Schaduwstation 1 eruit dan zou ik dus kortsluitsituaties voorkomen.
Precies.

Dan zou het zoiets worden:


Je rijdt dan vanaf spoor 1/2 via de kruising naar het emplacement, aan het einde van het ingangsspoor kom je rechts weer terug op spoor 1/2, via een wissel (rood) of rechtstreeks (groen).

Op de plaats van de driehoek maak je meer opstelsporen.

« Laatst bewerkt op: 10 April 2020, 20:41:10 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?
« Reactie #50 Gepost op: 10 April 2020, 19:51:22 »
Het is maar wat je wil.  Zo kan een trein die naar de opstelsporen gereden is nooit meer terugrijden naar de goede rijrichting (rechts rijdend, spoor 3/4).  Dan hebben die lange opstelsporen ook geen zin meer, denk ik.
Veroniek.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?
« Reactie #51 Gepost op: 10 April 2020, 20:35:03 »
 ???
Het is allemaal éénrichtingverkeer, behalve op het emplacement. Van spoor 1/2 kun je naar schaduwstation 0 en dan kom je uiteindelijk weer terug op spoor 3/4. Van daar kun je via schaduwstation 1 weer naar spoor 1/2.
« Laatst bewerkt op: 10 April 2020, 20:37:00 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?
« Reactie #52 Gepost op: 10 April 2020, 20:40:46 »
Ja, dan blijf je gewoon je hondebot rijden.
Ik bedoel dat je van stationsspoor 1-2 naar de opstelsporen rijdt, en vandaar terug naar spoor 3-4, dus dan is de trein omgekeerd. Daarvoor is een Engelsman nodig en heb je keerlussen.  Dat was ook de bedoeling, tenzij die bedoeling vervalt. Maar dat is aan de vraagsteller.
Veroniek.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2065
Re: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?
« Reactie #53 Gepost op: 11 April 2020, 19:23:50 »
Ik zat hier vanacht nog even over te denken, maar als de ruimte tussen de blauwe lijnen groot genoeg is voor je keerlus voor die kant dan kun je daar ook met 1 keerlus toe, en dus heb je er in de baan maar 2 nodig.


Die keerdriehoek maakt dan gebruik van dezelfde keerlus, en een extra is dan niet nodig.

Ik zou ook gewoon voor die keerlussen gaan, geeft een mooiere optie voor trein verkeer op je station, aangezien je het dan ook zo kun maken dat als je van rechts of links binnen komt dat je alle 4 de sporen kunt kiezen, en hoeft rechts dus niet altijd alleen naar de bovenste 2, en links naar de onderste 2. ( al kun je dat ook laten zoals het is natuurlijk, het geeft je die vrijheid, wil niet zeggen dat je het moet gebruiken )

Groet,
Roelco

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?
« Reactie #54 Gepost op: 11 April 2020, 23:33:14 »
Slim.  Had eerst niet in de gaten dat dat klopt.  Maar met een rode en blauwe railstaaf tekenen kom je er inderdaad achter dat die bij de wissel in de driehoek juist goed bij elkaar komen.   :police: (bedoeld: chapeau !)
Veroniek