Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MOVisser
Vandaag om 15:04:32
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 15:02:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 14:59:53
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 14:31:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:30:24
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
  

Auteur Topic: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?  (gelezen 5480 keer)

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?
« Reactie #45 Gepost op: 10 April 2020, 11:23:43 »
Het Engels kruiswissel ligt daar omdat treinen vanaf het emplacement ook terug rijden naar het station en dat gaat niet met een kruising.

Het verbindingsspoor tussen emplacement en hoofdbaan  wordt dus 2 zijdig bereden

Mvg,   Peter

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?
« Reactie #46 Gepost op: 10 April 2020, 12:42:47 »
Gewoon de Engelse wissel bij het station laten horen.  Dan keerlus links en keerlus rechts en een extra voor bij het stootjuk. Simpel.
Veroniek

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?
« Reactie #47 Gepost op: 10 April 2020, 14:18:38 »
Roelco die blauwe haakjes geven aan dat daar dus beide spoorstaven moeten worden geïsoleerd en daar dus de keerlusmodule moet worden aangesloten.
Je komt in schaduwstation 1 of met een losse loc binnen in die driehoek of met een trein maar het zou kunnen zijn dat de losse lok voorrang moet verlenen aan de doorgaande trein in beide rails zijn stopsecties aangebracht

Mvg,   Peter

Peter,

als de losse trein stopt bij het stootjuk dan is het geen probleem. Kan die al het spoor oprijden richting het schaduwstation dan zul je daar met 2 keerlussen moeten werken anders kun je 2 treinen in 1 keerlus krijgen. En dat kan problemen geven.
Je hebt dan dus totaal 3 stuks nodig.

Groet,
Roelco

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?
« Reactie #48 Gepost op: 10 April 2020, 14:43:09 »
Als ik het Engels wissel wat ik rood heb gemarkeerd op het plaatje van het station vervang door een vast kruis en ik haal die omloop driehoek op Schaduwstation 1 eruit dan zou ik dus kortsluitsituaties voorkomen.

Ik zou dan op het emplacement het eerste Engels wissel waarover de goederentrein binnenkomt vervangen door een driewegwissel waardoor de lok weer door kan rijden naar het station

Kan ik alle bedrading laten zitten aangezien ik volgens mij dan geen conflicten meer heb.

Soms moet je water bij de wijn doen ;D ;D

Mvg, Peter

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?
« Reactie #49 Gepost op: 10 April 2020, 17:19:36 »
Als ik het Engels wissel ... vervang door een vast kruis en ik haal die omloop driehoek op Schaduwstation 1 eruit dan zou ik dus kortsluitsituaties voorkomen.
Precies.

Dan zou het zoiets worden:


Je rijdt dan vanaf spoor 1/2 via de kruising naar het emplacement, aan het einde van het ingangsspoor kom je rechts weer terug op spoor 1/2, via een wissel (rood) of rechtstreeks (groen).

Op de plaats van de driehoek maak je meer opstelsporen.

« Laatst bewerkt op: 10 April 2020, 20:41:10 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?
« Reactie #50 Gepost op: 10 April 2020, 19:51:22 »
Het is maar wat je wil.  Zo kan een trein die naar de opstelsporen gereden is nooit meer terugrijden naar de goede rijrichting (rechts rijdend, spoor 3/4).  Dan hebben die lange opstelsporen ook geen zin meer, denk ik.
Veroniek.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?
« Reactie #51 Gepost op: 10 April 2020, 20:35:03 »
 ???
Het is allemaal éénrichtingverkeer, behalve op het emplacement. Van spoor 1/2 kun je naar schaduwstation 0 en dan kom je uiteindelijk weer terug op spoor 3/4. Van daar kun je via schaduwstation 1 weer naar spoor 1/2.
« Laatst bewerkt op: 10 April 2020, 20:37:00 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?
« Reactie #52 Gepost op: 10 April 2020, 20:40:46 »
Ja, dan blijf je gewoon je hondebot rijden.
Ik bedoel dat je van stationsspoor 1-2 naar de opstelsporen rijdt, en vandaar terug naar spoor 3-4, dus dan is de trein omgekeerd. Daarvoor is een Engelsman nodig en heb je keerlussen.  Dat was ook de bedoeling, tenzij die bedoeling vervalt. Maar dat is aan de vraagsteller.
Veroniek.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?
« Reactie #53 Gepost op: 11 April 2020, 19:23:50 »
Ik zat hier vanacht nog even over te denken, maar als de ruimte tussen de blauwe lijnen groot genoeg is voor je keerlus voor die kant dan kun je daar ook met 1 keerlus toe, en dus heb je er in de baan maar 2 nodig.


Die keerdriehoek maakt dan gebruik van dezelfde keerlus, en een extra is dan niet nodig.

Ik zou ook gewoon voor die keerlussen gaan, geeft een mooiere optie voor trein verkeer op je station, aangezien je het dan ook zo kun maken dat als je van rechts of links binnen komt dat je alle 4 de sporen kunt kiezen, en hoeft rechts dus niet altijd alleen naar de bovenste 2, en links naar de onderste 2. ( al kun je dat ook laten zoals het is natuurlijk, het geeft je die vrijheid, wil niet zeggen dat je het moet gebruiken )

Groet,
Roelco

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen?
« Reactie #54 Gepost op: 11 April 2020, 23:33:14 »
Slim.  Had eerst niet in de gaten dat dat klopt.  Maar met een rode en blauwe railstaaf tekenen kom je er inderdaad achter dat die bij de wissel in de driehoek juist goed bij elkaar komen.   :police: (bedoeld: chapeau !)
Veroniek