Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel  (gelezen 75456 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Het panoramarijtuig zal niet worden geproduceerd zo meldt MTE:

Op Neurenberg hadden wij het idee om het restauratie rijtuig te bestellen bij Rivarossi van de dinertrain. In feite waren we al heel ver. De tekeningen waren al klaar en het model, keurig in 1:87 zou worden opgestart in de fabriek. Het model ziet er op tekening geweldig uit en zowel Rivarossi als wijzelf zijn erg enthousiast. Toch hebben we besloten dit model te annuleren.
Waarom?

De huidige modelspoor consument stelt steeds meer en hogere eisen aan een model. Kleine afwijkingen zijn al snel uit den boze.
Mooi voorbeeld is onze onlangs uitgebrachte Tads modellen van B-Models. Dat werd besproken op beneluxspoor.net
Met als gevolg dat een aantal 'kenners' aangaven dat het model zo ontzettend foutief was, dat men besloot af te zien van aankoop.

Gevolg hiervan was dat diverse mensen die mening opeens ook waren toegedaan met het gevolg meer annuleringen. Of wij de geel-oranje Tads DSM Kunstmest modellen nog laten maken staat nu zeker op losse schroeven.

Het is een flinke investering om modellen exclusief te laten maken, en dan moeten we rekening houden met het feit dat kleine afwijkingen aan een model blijkbaar niet meer worden getolereerd.

Zo ook dus het restauratie rijtuig wat in de dinnertrain zit.

Enkele tientallen jaren geleden zijn deze rijtuigen aangepast aan de glazen koepel. Deze is ruim 10 cm omlaag gebracht, om de rijtuigen te kunnen laten rijden in Zwitserland, zodat ze veilig de tunnels in konden rijden. In model zou dat ruim 9 mm zijn.

Echter liet Rivarossi ons weten de glazen koepel niet aan te zullen passen. We snappen het standpunt van Rivarossi dat men niet een hele kap (mal) gaat aanpassen voor 1 rijtuig en 9 mm. Maar wij durven dan helaas de gok met dit rijtuig niet aan om ze te laten maken in model, omdat we geen zin hebben om wederom op beneluxspoor.net te staan met de mededeling dat van deze wagen niks klopt omdat de glazen koepel 9 mm te hoog is.

Vandaar dat we dit model niet laten maken. Het zal voor winkeliers die nog het lef hebben om zelf modellen op de markt te brengen zo wel een stuk moeilijker worden. Wellicht dat u daar nog eens als kenner over na kunt denken.

« Laatst bewerkt op: 03 april 2020, 16:52:24 door Reinout van Rees. Reden: toch wel... »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd.
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2020, 15:17:18 »
Alleen is 10 cm in het echt geen 9 mm in model, maar 1,15 mm.

Maar goed, de boodschap van MTE is duidelijk. Het klinknageltellen is dodelijk voor het ontwikkelen van een exclusief model op basis van iets bestaands.
Reinier

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd.
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2020, 15:23:05 »
Een bijzonder onprofessionele reactie naar mijn mening

Zonder kritische 'kenners' (laatst werd dit ook al tussen aanhalingstekens geplaatst, dat geeft te denken...) wordt er geen model gemaakt
Zoveel kritiek is er helemaal niet geweest over bewuste modellen en zeker niet op klinknagelniveau

Als het tegenvallen van het aantal bestellingen wordt afgewenteld op een groep mensen die belangeloos veel vrije tijd steekt in het proberen modellen op de markt te laten brengen die zo correct mogelijk zijn, voel ik me daardoor aangesproken en is dat gevaarlijk voor het voortbestaan van de meer exclusieve modellen (als in specifieke kleur- en nummervarianten waar wat extra uitzoekwerk voor nodig is)

Een ieder staat altijd vrij om mij privé te benaderen als men vragen heeft in de ontwikkelfase, of om achteraf in discussie te gaan over zaken.

Om eerlijk te zijn, voor mij (iemand die al 10 jaar nauw samenwerkt met een fabrikant en meer dan 100 modellen heeft voorbereid) voelt dit als een gigantisch mes in de rug. De branche (!) laat even weten wat ze van mensen zoals ik vinden. Bedankt!
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2020, 15:26:18 door Sicco Dierdorp »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd.
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2020, 15:30:02 »
Citaat
Deze is ruim 10 cm omlaag gebracht [...]. In model zou dat ruim 9 mm zijn.

Op het gevaar af als klinknagelteller te worden geëtiketteerd: 10 cm (100 mm) gedeeld door 87 is volgens mij 1,15 mm en niet ruim 9 mm. Daar zou ik (maar ja, wie ben ik) nog wel overheen kunnen stappen.

Maar ik geef MTE wel gelijk: wat je ook doet, het is vaak niet goed of het deugt niet. Of het nu ruim één millimeter is of ruim negen.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3841
Re: Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd.
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2020, 15:31:43 »
Jammer!

Maar ik kan het me goed voorstellen dat deze beslissing is genomen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd.
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2020, 15:36:07 »
Natuurlijk zal niemand vallen over een koepel die 1,15 mm te laag is. Het zal zelfs niemand opvallen.
Er worden zo vaak concessies gedaan om bestaande modellen te gebruiken voor een bepaalde kleur- of nummervariant, waarbij zaken die niet binnen het budget kunnen worden aangepast niet worden aangepast, daar is helemaal niks bijzonders aan.

B.v. een bepaalde dieselloc die in het echt tot een bepaalde tijd een afneembaar middensein had en daarna een vast middensein dat iets lager zat. Voor de 'vroege' varianten kan het niet uit de mal aan te passen, dus wordt de mal van de latere variant met het vaste middensein gebruikt. Als er af en toe al eens iemand naar vraagt, is dat gewoon uit te leggen.
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2020, 16:07:01 door Sicco Dierdorp »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd.
« Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2020, 15:39:21 »
Hmm, ik kan me de frustratie van de winkeliers best voorstellen. En inderdaad wordt een model tegenwoordig helemaal uitgeplozen en elk minuscule foutje breed uitgemeten. Echter wanneer de modellen verkopen zou men de klinknageltellers gewoon kunnen negeren. Wellicht is er soms gewoon wat minder vraag naar bepaalde modellen dan vooraf op basis van enkele enthousiaste reacties werd aangenomen? Zie bijvoorbeeld de LS Models Df EETS rijtuigen. Hoewel ik weet dat er wat van de dakkleur gezegd kan worden heb ik hem toch gekocht. Ik vind hem prachtig en zeler zijn geld waard  :)


Edit: en dat geldt ook voor de Tads modellen. Het is dat ik gewoon niet zoveel om deze wagens geef maar anders had ik me zeker niet laten weerhouden door die verschoven NS emblemen. De overall gelijkenis is prima (vind ik ;) )


« Laatst bewerkt op: 31 maart 2020, 15:42:09 door Rondje_HO »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd.
« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2020, 15:40:28 »
Ben ook wel benieuwd hoeveel MTE er moest laten produceren. Met zo'n apart rijtuig is dat ook best een risico om het op de markt te brengen. Tis geen populaire 1200 of Hondekop zullen we maar zeggen...
Jammer dat ie niet uitkomt, hopelijk komen er nog veel andere mooie exclusieve modellen...

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd.
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2020, 15:44:59 »
En anders een leuke buitenkans voor Roco. Ze hebben het panoramarijtuig en de franse Vru. Kunnen ze gelijk een leuk setje uitbrengen. Ik heb liever zo'n setje wat niet helemaal correct is maar wel prima rijdt en er gelikt uitziet, dan helemaal geen setje  ;)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd.
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2020, 15:55:06 »
Mwah

Ik had graag het betreffende rijtuig gehad, maar snap dat ze het niet doen. Dat is overigens niet direct een sneer naar de klinknageltellers, zij mogen elke eis stellen die ze willen. De vraag is, en dat is de verantwoordelijkheid van een MTE zelf, of de doelgroep die ze voor ogen hadden het geleverde als voldoende zouden betitelen. Of dat er voldoende mensen zouden zijn die hetgeen als 'fout' werd betiteld over het hoofd zouden kunnen zien. En blijkbaar was dat niet zo. Ondernemersrisico heet dat.

Dus ik vind het zeer jammer voor MTE, maar niet dat hier kritiek wordt gespuid. Dat mag, zolang er geen onwaarheden worden gesproken. En ja, ik vind wat van de toon die vaak gebezigd wordt. Afwijkingen in afmetingen en kleur worden vaak zeer breed uitgemeten, vaak door de 'klinknageltellers' (ik noem ze liever puristen  ;)), wat door velen opgepakt wordt als 'Er klopt niets van!'.

Misschien dat criticasters maar vooral ook de luisteraars naar de kritiek af en toe dingen ook eens in perspectief kunnen zien en op die manier hun boodschap kunnen brengen en ontvangen.

Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd.
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2020, 15:56:21 »
En daarbij komt dat menigeen die 1,2 mm niet was opgevallen. Echt jammer.

Rsd1000

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
    • Fotostop
Re: Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd.
« Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2020, 15:59:13 »
Een beetje dubbel dit alles. Aan de ene kant wordt de info van de kenners in het voortraject graag gebruikt. Maar als het dan eenmaal zo ver is en het geproduceerd is dan mogen de kenners niks meer zeggen. Zo komt het mij over. Ik denk inderdaad dat als er openheid is in bepaalde keuzes of waarom er bepaalde tips van kenners niet meegenomen zijn dat er dan al heel wat opgevangen wordt en de verschillende werelden elkaar kunnen vinden. Volgens mij zal een bericht met een dergelijke toon niet mee helpen. Er zal vast weer heel wat water door de Nieuwe Waterweg moeten gaan voor dit tussen winkelier en kenners uitgeklaard is.

Verder lees ik tussen de regels door ook kritiek aan de klant. Ik wil ik me als consument informeren voor ik iets koop. Dus of ik mijn info van hier of ergens anders haal blijft gelijk. Ik wil me niet alleen maar door een producent laten voorschrijven waarom ik iets moet kopen. Dat bepaal ik zelf op basis van informatie uit verschillende bronnen. Soms sla ik dan informatie van de kenners of andere bronnen over en soms sla ik de concessies over die de producent heeft gemaakt. Dat blijft uiteindelijk mijn keuze.

Vriendelijke groeten,

Arno

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd.
« Reactie #12 Gepost op: 31 maart 2020, 16:11:02 »
Persoonlijk had ik deze variant van de domecar graag gehad. Kan hem zowel in Zweden als in Nederland in zetten.
Is jammer dat MTE deze nu heeft afgeblazen. Als MTE nu eens laat voorinschrijven en kijkt of de aantallen benaderd worden. Als ze dan ook nog contact zoeken met zaken zoals JECO  en NMJ zou het me erg verbazen als de benodigde aantallen niet gehaald worden.
PS hoop dat het een slechte 1april grap is.
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2020, 16:57:33 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd.
« Reactie #13 Gepost op: 31 maart 2020, 16:19:10 »
Wat ik mis in de mail van MTE is dat enkele deelnemers van Beneluxspoor.net ook op de mogelijkheid van de NS-Tads hebben gewezen. Maar nu zal ik wel een lettergreepteller zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd.
« Reactie #14 Gepost op: 31 maart 2020, 16:29:58 »
Wat ik mis in de mail van MTE is dat ze niet deels de hand in eigen boezem steken....

Een eindcontrole lijkt te ontbreken, anders hadden ze dit kunnen voorkomen. En dan is het makkelijk de schuld in de schoenen van BNLS te schuiven.
En daarbij wordt vergeten dat BNLS gebruikt wordt om producten bekender te maken, waar ze ook van profiteren...

Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2020, 16:33:33 door Bert van Gelder »