Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
Vandaag om 16:28:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:12:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 16:09:06
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Bob R.
Vandaag om 16:02:39
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:59:17
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door Rob Ellerman
Vandaag om 15:55:54
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 15:51:27
Dat overkomt mij niet. door 008200
Vandaag om 15:44:12
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:29:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 15:07:56
Open monumentendag: de Inktpot door NL-modelspoor
Vandaag om 14:54:31
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:29:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:25:34
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 14:12:54
Zolderbaan 2025 door Peter49
Vandaag om 12:57:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:28:04
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 11:39:47
Acme nieuwe ICNG door steven346
Vandaag om 11:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:58:32
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
Vandaag om 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:22:18
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Frits C
Vandaag om 07:31:46
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:21:48
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
D236 Nord-West-Expres door Huup
12 September 2025, 22:50:56
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
Au bord de la Cèze door Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35
NS 8800 in spoor 0 door Huup
12 September 2025, 21:25:21
  

Auteur Topic: verlichting in 1951  (gelezen 1591 keer)

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
verlichting in 1951
« Gepost op: 15 February 2008, 15:20:00 »
Kan iemand mij een plekje wijzen waar ik kan vinden wat voor verlichting treinen in 1951 voerden? Ik kan daar weinig zinnigs over vinden, zeker niet even lekker bij elkaar gezet.
Ruud
Her- her-intreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk 3a Nederlands polderbaantje maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen ; Broek op Langedijk !

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: verlichting in 1951
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2008, 15:23:29 »
in ieder geval geel of witr aan de voorkant en rood aan de achterkant.

Flauw he:  kun je je vraag wat nauwkeuriger stellen?

Land, treinstel, rangier dienst/goederendienst/reizigersdienst
Dag / nacht
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: verlichting in 1951
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2008, 22:31:22 »
1951:
Alle elektrische en dieselelektrische treinen twee (gele) frontlichten en twee rode sluitlichten. De interieurverlichting voor de passagiersafdelingen bestond hoofdzakelijk uit gloeilampen.

Goederentreinen voerden aan het eind (meestal bij het Dg-tje) overdag hoekboerden en in het donker twee rode lichten.

Stoomlocs hadden aan de voorkant twee lantarens, overdag waren deze uit, maar in de het donker als ze ontstoken waren, gaven ze een witgeel achtig licht.

Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26778
    • Pagina van klaas
Re: verlichting in 1951
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2008, 23:59:26 »
In 1951 waren de frontseinen volgens mij nog wit. Geel is uit de jaren '60 of '70.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: verlichting in 1951
« Reactie #4 Gepost op: 16 February 2008, 09:56:49 »
Misschien hoort het niet in deze sectie maar ik dacht hier zitten de lampjes knutselaars ook, dus die weten hier alles van. Dus stoomloks hoef ik geen achterlichten te geven? Een lok met goederen wagens of rijtuigen er achter, heeft/had die altijd zijn achterlichten uit? Bedankt vast zover, doorgaan aub!
Ruud
Her- her-intreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk 3a Nederlands polderbaantje maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen ; Broek op Langedijk !

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: verlichting in 1951
« Reactie #5 Gepost op: 16 February 2008, 11:48:43 »
Een stoomloc voert geen achterlichten, tenzij het een losse machine is.

Gerard

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: verlichting in 1951
« Reactie #6 Gepost op: 16 February 2008, 15:57:09 »
In dat geval 2 rooie in 1951?
Ruud
Her- her-intreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk 3a Nederlands polderbaantje maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen ; Broek op Langedijk !

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8706
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: verlichting in 1951
« Reactie #7 Gepost op: 16 February 2008, 23:07:03 »
Wanneer stopte de verlichting met olie? Dat was ook meer geel dan wit, lijkt me.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: verlichting in 1951
« Reactie #8 Gepost op: 17 February 2008, 11:12:05 »
die stopte met de stoomlocs, al t andere spul had electriciteit aan boord dus dat had electrisch licht. (hoekseinlantaarns even uitgezonderd, maar die geven rood licht dus dat telt niet  ;))

arjen

  • Gast
Re: verlichting in 1951
« Reactie #9 Gepost op: 17 February 2008, 11:45:51 »
In 1951 waren de frontseinen volgens mij nog wit. Geel is uit de jaren '60 of '70.

Bij het elektrische stroomlijnmaterieel uit 1935 (de 'Hoek van Hollanders') waren ze al geel. Het Handboek voor Spoorwegtechniek, dat ook uit die tijd stamt, geeft een uitgebreide beschrijving van de elektrische installatie, en spreekt daarbij van gele frontseinlampen.

Arjen.

arjen

  • Gast
Re: verlichting in 1951
« Reactie #10 Gepost op: 17 February 2008, 11:49:56 »
die stopte met de stoomlocs, al t andere spul had electriciteit aan boord dus dat had electrisch licht

In de jaren vijftig hadden dieselrangeerlocs (series 200/400/500/600/700) gewoonlijk 2 elektrische lampen (eentje op elke bufferbalk) en één olielamp. Dat is op heel veel foto's te zien. Of ze die olielamp nog gebruikten of dat het alleen reserve was, weet ik niet.

Arjen.