Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:54:56
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
  

Auteur Topic: verlichting in 1951  (gelezen 1576 keer)

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
verlichting in 1951
« Gepost op: 15 February 2008, 15:20:00 »
Kan iemand mij een plekje wijzen waar ik kan vinden wat voor verlichting treinen in 1951 voerden? Ik kan daar weinig zinnigs over vinden, zeker niet even lekker bij elkaar gezet.
Ruud
Her- her-intreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk 3a Nederlands polderbaantje maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen ; Broek op Langedijk !

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: verlichting in 1951
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2008, 15:23:29 »
in ieder geval geel of witr aan de voorkant en rood aan de achterkant.

Flauw he:  kun je je vraag wat nauwkeuriger stellen?

Land, treinstel, rangier dienst/goederendienst/reizigersdienst
Dag / nacht
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: verlichting in 1951
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2008, 22:31:22 »
1951:
Alle elektrische en dieselelektrische treinen twee (gele) frontlichten en twee rode sluitlichten. De interieurverlichting voor de passagiersafdelingen bestond hoofdzakelijk uit gloeilampen.

Goederentreinen voerden aan het eind (meestal bij het Dg-tje) overdag hoekboerden en in het donker twee rode lichten.

Stoomlocs hadden aan de voorkant twee lantarens, overdag waren deze uit, maar in de het donker als ze ontstoken waren, gaven ze een witgeel achtig licht.

Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: verlichting in 1951
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2008, 23:59:26 »
In 1951 waren de frontseinen volgens mij nog wit. Geel is uit de jaren '60 of '70.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: verlichting in 1951
« Reactie #4 Gepost op: 16 February 2008, 09:56:49 »
Misschien hoort het niet in deze sectie maar ik dacht hier zitten de lampjes knutselaars ook, dus die weten hier alles van. Dus stoomloks hoef ik geen achterlichten te geven? Een lok met goederen wagens of rijtuigen er achter, heeft/had die altijd zijn achterlichten uit? Bedankt vast zover, doorgaan aub!
Ruud
Her- her-intreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk 3a Nederlands polderbaantje maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen ; Broek op Langedijk !

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: verlichting in 1951
« Reactie #5 Gepost op: 16 February 2008, 11:48:43 »
Een stoomloc voert geen achterlichten, tenzij het een losse machine is.

Gerard

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: verlichting in 1951
« Reactie #6 Gepost op: 16 February 2008, 15:57:09 »
In dat geval 2 rooie in 1951?
Ruud
Her- her-intreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk 3a Nederlands polderbaantje maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen ; Broek op Langedijk !

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8506
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: verlichting in 1951
« Reactie #7 Gepost op: 16 February 2008, 23:07:03 »
Wanneer stopte de verlichting met olie? Dat was ook meer geel dan wit, lijkt me.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: verlichting in 1951
« Reactie #8 Gepost op: 17 February 2008, 11:12:05 »
die stopte met de stoomlocs, al t andere spul had electriciteit aan boord dus dat had electrisch licht. (hoekseinlantaarns even uitgezonderd, maar die geven rood licht dus dat telt niet  ;))

arjen

  • Gast
Re: verlichting in 1951
« Reactie #9 Gepost op: 17 February 2008, 11:45:51 »
In 1951 waren de frontseinen volgens mij nog wit. Geel is uit de jaren '60 of '70.

Bij het elektrische stroomlijnmaterieel uit 1935 (de 'Hoek van Hollanders') waren ze al geel. Het Handboek voor Spoorwegtechniek, dat ook uit die tijd stamt, geeft een uitgebreide beschrijving van de elektrische installatie, en spreekt daarbij van gele frontseinlampen.

Arjen.

arjen

  • Gast
Re: verlichting in 1951
« Reactie #10 Gepost op: 17 February 2008, 11:49:56 »
die stopte met de stoomlocs, al t andere spul had electriciteit aan boord dus dat had electrisch licht

In de jaren vijftig hadden dieselrangeerlocs (series 200/400/500/600/700) gewoonlijk 2 elektrische lampen (eentje op elke bufferbalk) en één olielamp. Dat is op heel veel foto's te zien. Of ze die olielamp nog gebruikten of dat het alleen reserve was, weet ik niet.

Arjen.