Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Omgeving Frankfurt am Main door Hlv53
Vandaag om 15:24:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:20:14
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 15:07:59
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:04:26
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:42:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:37:47
Pendel module Viessmann 5214 door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:29:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:24:39
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 13:54:17
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 13:53:55
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 11:10:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 11:05:41
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 10:58:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:57:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:52:46
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:58
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 08:51:09
West-Brabantse modelspoordagen door spoorijzer
Vandaag om 08:49:19
NL-baan in Canada door mass am see
Vandaag om 08:42:00
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door Besselspoor
Vandaag om 08:23:52
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door marco
Vandaag om 08:10:26
  

Auteur Topic: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal  (gelezen 15052 keer)

ewoutdeleeuw

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #30 Gepost op: 10 April 2020, 15:29:44 »
Ik heb de loc van Tom overgenomen.

De NBDS 7 loc van MK modelbouwstudio's in de huidige status. Het was een hele uitdaging het nieuwe onderstel passend te maken op een oudere kap. De loc rijdt, dat wil zeggen: rolt. Er zit nog geen motor in.


Het model bevat een correcte inrichting van het machinistenhuis inclusief houten vloer. Ik heb ervoor gekozen om de koppelstangen niet met boutje en moertje te bevestigen maar met nageltjes.



De volgende stap is het afmaken van de aandrijving, en het onderstel spuiten. Daarna is de kap aan de beurt en dat betreft het zetten van de ruiten en de glaasjes in de lantaarns. Het monteren van kettinkjes en koppelingen aan de voor en achterzijde. Toevoegen van het personeel.

Groet.


HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #31 Gepost op: 10 April 2020, 17:28:32 »
Mooi ding hoor.
Hopelijk krijg je hem goed rijdend aan de praat!
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

TrabantDeLuxe

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #32 Gepost op: 16 April 2020, 16:07:28 »
Leuk om deze machine eens in het blauw te zien. Wat hing er zoal achter?

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #33 Gepost op: 16 April 2020, 18:39:12 »
Dit onder andere:



Maar, om het wat spectaculairder te maken, er zou ook een hofzug van de Duitse keizer achter kunnen (moet je er eigenlijk 2 hebben)

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #34 Gepost op: 26 April 2020, 20:59:13 »
Allright, inmiddels is er op de achtergrond al veel uitgezocht en over geschreven en gediscussieerd. Om even een klein overzicht te maken hier de volgende aanvullingen en informatie met betrekking tot deze kits;

- In den beginne heeft Maykel een eerste serie van 7 kits van de 1300 uitgebracht in Proto87. Deze waren voor een select gezelschap bedoeld en niet voor derden/vrije verkoop.

- De Proto87 wielen zouden een dikte moeten hebben van 1,55 millimeter

- Daarna is er een 2e serie uitgebracht waarbij er andere wielen (Code 88/2,1 millimeter) bij de kit zaten.

- Bij de eerste serie zitten er geen spacers tussen de brilplaat en de zijwand en bij de bufferbalk. Bij de 2e serie zitten er vulstukjes om de boel verbreed op te bouwen. Dit zorgt voor iets meer speling in de wielkasten.

- Helaas zit er in deze kit een afwijking met betrekking tot de voetplaat, die zou omgerekend van 1:1 naar 1:87 overal 28,05 millimeter breed moeten zijn, alleen is deze op schaal aan de voorzijde 28,02 millimeter (wat goed is), maar is aan de achterkant 26,6 millimeter. Dat betekent dat de achterste drijfwielen in het gedrang komen en je zal hier dus een creatieve oplossing voor moeten verzinnen.

- De 2e versie van de kit heeft andere wielen, namelijk van Alan Gibson met een diameter van 24,6 millimeter.

- Er zijn ook Romfords/Markits wielen beschikbaar, die hebben een diameter van 23,9 millimeter, maar zijn 0,3 millimeter dikker. (Edit: dit zou geen 2,4 millimeter zijn, maar 2,59 millimeter, dus volgens de NEM normen/code 110)

- Hèt/een probleem van deze kit zijn de wielen. Het lukt niet om de wielen recht op de assen te krijgen. Dit komt doordat de asgaten niet exact gecentreerd zijn. Daardoor blijft de loc hobbelen en het komt het rijgedrag niet ten goede.

Een oplossing hiervoor kunnen de Romford/Markits wielen zijn. Die zijn keurig recht op de assen te krijgen.

Een andere oplossing is om het gat op bijvoorbeeld een draaibank uit te boren, exact gecentreerd en dan te voorzien van een busje. Zo kan het wiel over het busje geschoven worden en het busje weer over de as. Voor extra stevigheid zou er een kleine kraag op het busje moeten zitten. Wil je helemaal profi, dan draai je een verjonging ter grote en dikte van de kraag van het busje in het wiel rond het asgat. De kraag valt dan in de verjonging en het wiel zit absoluut recht en haaks om het busje. Dat zou de boel moeten vergemakkelijken.

Maar goed, er is dus nog wel het 1 en ander te zeggen en te doen omtrent deze kit, maar na al het uitzoekwerk en met deze informatie ook goed op te bouwen. Dus geen onmogelijk verhaal, maar gewoon een niet al te gemakkelijk verhaal. Desalniettemin een mooi uitgangspunt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 27 April 2020, 11:02:47 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #35 Gepost op: 01 June 2020, 10:55:13 »
Zo heb je er geen en zo heb je er meerdere. Heb inmiddels alle versies in handen gehad, de Proto87 versie, de 'normale' versie en de laatst uitgebracht versie.

Wat vooral opvalt is de etsplaat, de oude versie heeft een heel andere etsplaat, waar de ketel zelf gerold moet worden en de voetplaat uit 1 stuk bestaat. Hier een foto van 1 van de etsplaat uit de 1e serie:



Helemaal linksonder is de ketel te zien. Let ook op de voetplaat en de deksels voor het zand die mee geëtst zijn.

Hier is de nieuwere etsplaat:



Elk onderdeel heeft nu een nummer, maar dingen zoals de voetplaat zijn nu ook anders geëtst. Dat zie je vooral weer aan de geëtste deksels op de voetplaat, deze zijn nu een stuk groter. De ketel is er bij mij al uit en al helemaal rond (da's fijn )

Wat opvalt is dat de nieuwe kit een stuk grover is dan de oude. De oude kit is wat verfijnder uitgevoerd qua klinknagels en andere zaken. Daarintegen zitten er grote verschillen in de gegoten onderdelen. De dom van de nieuwe kit is een stuk smaller dan de dom van de oude kit. Maar de gietstukken van de oude kit zijn veel gedetailleerder dan de gietstukken van de nieuwe kit, die daardoor wat verfijnder overkomen dan de dingen in de nieuwere kit.

Hoe dan ook, mooi om zo eens naast elkaar te zien.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 02 June 2020, 08:53:15 door Tomasso »
Spoor 0 adept