Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
NS264
Vandaag
om 22:48:32
Yamorc 8116 en MP1 MTB
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:39:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:30:18
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 22:23:54
3 januari NVBS oliebollenrit
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:17:37
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
Vandaag
om 22:14:05
Wat zit er in deze tender?
door
henk
Vandaag
om 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
1200blauw
Vandaag
om 21:37:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
ruudns
Vandaag
om 20:07:57
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw
door
Peter J K
Vandaag
om 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²)
door
Ronald69
Vandaag
om 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Carl
Vandaag
om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Eric B
Vandaag
om 17:10:29
Stub switches
door
Hans1963
Vandaag
om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
mass am see
Vandaag
om 16:27:34
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
741230
Vandaag
om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
741230
Vandaag
om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ES44C4
Vandaag
om 15:22:13
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:08:01
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Modelbouwerke
Vandaag
om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Jan Bennink
Vandaag
om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
the_gold
Vandaag
om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Krazy Dre
Vandaag
om 10:04:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Tomasso
(Moderator:
Tomasso
) |
MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal (gelezen 15984 keer)
ewoutdeleeuw
Offline
Berichten: 48
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
«
Reactie #30 Gepost op:
10 April 2020, 15:29:44 »
Ik heb de loc van Tom overgenomen.
De NBDS 7 loc van MK modelbouwstudio's in de huidige status. Het was een hele uitdaging het nieuwe onderstel passend te maken op een oudere kap. De loc rijdt, dat wil zeggen: rolt. Er zit nog geen motor in.
Het model bevat een correcte inrichting van het machinistenhuis inclusief houten vloer. Ik heb ervoor gekozen om de koppelstangen niet met boutje en moertje te bevestigen maar met nageltjes.
De volgende stap is het afmaken van de aandrijving, en het onderstel spuiten. Daarna is de kap aan de beurt en dat betreft het zetten van de ruiten en de glaasjes in de lantaarns. Het monteren van kettinkjes en koppelingen aan de voor en achterzijde. Toevoegen van het personeel.
Groet.
Gelogd
HaHoHo
Offline
Berichten: 406
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
«
Reactie #31 Gepost op:
10 April 2020, 17:28:32 »
Mooi ding hoor.
Hopelijk krijg je hem goed rijdend aan de praat!
Gelogd
HansHobbyHoek is niet meer; leve
'model-Werkplaats-Pegasus'
!
TrabantDeLuxe
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 6
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
«
Reactie #32 Gepost op:
16 April 2020, 16:07:28 »
Leuk om deze machine eens in het blauw te zien. Wat hing er zoal achter?
Gelogd
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 6055
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
«
Reactie #33 Gepost op:
16 April 2020, 18:39:12 »
Dit onder andere:
Maar, om het wat spectaculairder te maken, er zou ook een hofzug van de Duitse keizer achter kunnen (moet je er eigenlijk 2 hebben)
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 6055
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
«
Reactie #34 Gepost op:
26 April 2020, 20:59:13 »
Allright, inmiddels is er op de achtergrond al veel uitgezocht en over geschreven en gediscussieerd. Om even een klein overzicht te maken hier de volgende aanvullingen en informatie met betrekking tot deze kits;
- In den beginne heeft Maykel een eerste serie van 7 kits van de 1300 uitgebracht in Proto87. Deze waren voor een select gezelschap bedoeld en niet voor derden/vrije verkoop.
- De Proto87 wielen zouden een dikte moeten hebben van 1,55 millimeter
- Daarna is er een 2e serie uitgebracht waarbij er andere wielen (Code 88/2,1 millimeter) bij de kit zaten.
- Bij de eerste serie zitten er geen spacers tussen de brilplaat en de zijwand en bij de bufferbalk. Bij de 2e serie zitten er vulstukjes om de boel verbreed op te bouwen. Dit zorgt voor iets meer speling in de wielkasten.
- Helaas zit er in deze kit een afwijking met betrekking tot de voetplaat, die zou omgerekend van 1:1 naar 1:87 overal 28,05 millimeter breed moeten zijn, alleen is deze op schaal aan de voorzijde 28,02 millimeter (wat goed is), maar is aan de achterkant 26,6 millimeter. Dat betekent dat de achterste drijfwielen in het gedrang komen en je zal hier dus een creatieve oplossing voor moeten verzinnen.
- De 2e versie van de kit heeft andere wielen, namelijk van Alan Gibson met een diameter van 24,6 millimeter.
- Er zijn ook Romfords/Markits wielen beschikbaar, die hebben een diameter van 23,9 millimeter, maar zijn 0,3 millimeter dikker. (Edit: dit zou geen 2,4 millimeter zijn, maar 2,59 millimeter, dus volgens de NEM normen/code 110)
- Hèt/een probleem van deze kit zijn de wielen. Het lukt niet om de wielen recht op de assen te krijgen. Dit komt doordat de asgaten niet exact gecentreerd zijn. Daardoor blijft de loc hobbelen en het komt het rijgedrag niet ten goede.
Een oplossing hiervoor kunnen de Romford/Markits wielen zijn. Die zijn keurig recht op de assen te krijgen.
Een andere oplossing is om het gat op bijvoorbeeld een draaibank uit te boren, exact gecentreerd en dan te voorzien van een busje. Zo kan het wiel over het busje geschoven worden en het busje weer over de as. Voor extra stevigheid zou er een kleine kraag op het busje moeten zitten. Wil je helemaal profi, dan draai je een verjonging ter grote en dikte van de kraag van het busje in het wiel rond het asgat. De kraag valt dan in de verjonging en het wiel zit absoluut recht en haaks om het busje. Dat zou de boel moeten vergemakkelijken.
Maar goed, er is dus nog wel het 1 en ander te zeggen en te doen omtrent deze kit, maar na al het uitzoekwerk en met deze informatie ook goed op te bouwen. Dus geen onmogelijk verhaal, maar gewoon een niet al te gemakkelijk verhaal. Desalniettemin een mooi uitgangspunt.
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
«
Laatst bewerkt op: 27 April 2020, 11:02:47 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 6055
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
«
Reactie #35 Gepost op:
01 June 2020, 10:55:13 »
Zo heb je er geen en zo heb je er meerdere. Heb inmiddels alle versies in handen gehad, de Proto87 versie, de 'normale' versie en de laatst uitgebracht versie.
Wat vooral opvalt is de etsplaat, de oude versie heeft een heel andere etsplaat, waar de ketel zelf gerold moet worden en de voetplaat uit 1 stuk bestaat. Hier een foto van 1 van de etsplaat uit de 1e serie:
Helemaal linksonder is de ketel te zien. Let ook op de voetplaat en de deksels voor het zand die mee geëtst zijn.
Hier is de nieuwere etsplaat:
Elk onderdeel heeft nu een nummer, maar dingen zoals de voetplaat zijn nu ook anders geëtst. Dat zie je vooral weer aan de geëtste deksels op de voetplaat, deze zijn nu een stuk groter. De ketel is er bij mij al uit en al helemaal rond (da's fijn
)
Wat opvalt is dat de nieuwe kit een stuk grover is dan de oude. De oude kit is wat verfijnder uitgevoerd qua klinknagels en andere zaken. Daarintegen zitten er grote verschillen in de gegoten onderdelen. De dom van de nieuwe kit is een stuk smaller dan de dom van de oude kit. Maar de gietstukken van de oude kit zijn veel gedetailleerder dan de gietstukken van de nieuwe kit, die daardoor wat verfijnder overkomen dan de dingen in de nieuwere kit.
Hoe dan ook, mooi om zo eens naast elkaar te zien.
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
«
Laatst bewerkt op: 02 June 2020, 08:53:15 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Tomasso
(Moderator:
Tomasso
) |
MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal