Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeersein maken in Elotrains 1500 door Biesje
Vandaag om 02:02:05
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 01:27:15
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door Reinout van Rees
Vandaag om 01:16:07
Paul's model train stuff door coldforged
Vandaag om 01:13:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 00:10:21
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door janw
Vandaag om 00:00:32
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door M@rk
05 december 2020, 23:50:23
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door mdjr78
05 december 2020, 23:09:13
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door mDDM
05 december 2020, 23:05:32
ESU LokPilot v5, waar zijn roze en turquoise draden voor? door luutjelewis
05 december 2020, 23:05:19
Rondom Charlois door NS264
05 december 2020, 22:43:30
Fleischmann 1306 probeersels door Ferdinand Bogman
05 december 2020, 22:30:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
05 december 2020, 22:26:38
Lima TEE SNCF X2780: tandwielprobleem? door MOVisser
05 december 2020, 22:25:57
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
05 december 2020, 22:25:01
Gezocht: tekening IRM, om 3D print te maken. door Twanvuurens
05 december 2020, 22:20:23
Zimo decoder MX633, CV60 verandert niet de lichtintensiteit. door Klaas Zondervan
05 december 2020, 22:11:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Falcon10
05 december 2020, 21:54:08
Raadplaatje door BartvD
05 december 2020, 21:41:28
19 Toen door mDDM
05 december 2020, 21:21:12
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
05 december 2020, 20:35:18
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
05 december 2020, 20:15:15
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
05 december 2020, 19:22:17
Beneluxforum Kalender 2021 door MOVisser
05 december 2020, 19:17:05
Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models door Fritsprt
05 december 2020, 19:12:08
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door MOVisser
05 december 2020, 19:07:34
Frans loodsje et cetera door Piet Groot
05 december 2020, 19:04:34
Artitec CSA-1, stadsbus door MOVisser
05 december 2020, 19:04:25
Martin's geknoei met groen.. door lokloods
05 december 2020, 18:08:40
Breedte divers Nederlands H0 materieel door Forever Rocofan
05 december 2020, 17:48:26
  

Auteur Topic: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal  (gelezen 4530 keer)

ewoutdeleeuw

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #30 Gepost op: 10 april 2020, 15:29:44 »
Ik heb de loc van Tom overgenomen.

De NBDS 7 loc van MK modelbouwstudio's in de huidige status. Het was een hele uitdaging het nieuwe onderstel passend te maken op een oudere kap. De loc rijdt, dat wil zeggen: rolt. Er zit nog geen motor in.


Het model bevat een correcte inrichting van het machinistenhuis inclusief houten vloer. Ik heb ervoor gekozen om de koppelstangen niet met boutje en moertje te bevestigen maar met nageltjes.



De volgende stap is het afmaken van de aandrijving, en het onderstel spuiten. Daarna is de kap aan de beurt en dat betreft het zetten van de ruiten en de glaasjes in de lantaarns. Het monteren van kettinkjes en koppelingen aan de voor en achterzijde. Toevoegen van het personeel.

Groet.


HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 399
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #31 Gepost op: 10 april 2020, 17:28:32 »
Mooi ding hoor.
Hopelijk krijg je hem goed rijdend aan de praat!
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

TrabantDeLuxe

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #32 Gepost op: 16 april 2020, 16:07:28 »
Leuk om deze machine eens in het blauw te zien. Wat hing er zoal achter?

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5387
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #33 Gepost op: 16 april 2020, 18:39:12 »
Dit onder andere:



Maar, om het wat spectaculairder te maken, er zou ook een hofzug van de Duitse keizer achter kunnen (moet je er eigenlijk 2 hebben)

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5387
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #34 Gepost op: 26 april 2020, 20:59:13 »
Allright, inmiddels is er op de achtergrond al veel uitgezocht en over geschreven en gediscussieerd. Om even een klein overzicht te maken hier de volgende aanvullingen en informatie met betrekking tot deze kits;

- In den beginne heeft Maykel een eerste serie van 7 kits van de 1300 uitgebracht in Proto87. Deze waren voor een select gezelschap bedoeld en niet voor derden/vrije verkoop.

- De Proto87 wielen zouden een dikte moeten hebben van 1,55 millimeter

- Daarna is er een 2e serie uitgebracht waarbij er andere wielen (Code 88/2,1 millimeter) bij de kit zaten.

- Bij de eerste serie zitten er geen spacers tussen de brilplaat en de zijwand en bij de bufferbalk. Bij de 2e serie zitten er vulstukjes om de boel verbreed op te bouwen. Dit zorgt voor iets meer speling in de wielkasten.

- Helaas zit er in deze kit een afwijking met betrekking tot de voetplaat, die zou omgerekend van 1:1 naar 1:87 overal 28,05 millimeter breed moeten zijn, alleen is deze op schaal aan de voorzijde 28,02 millimeter (wat goed is), maar is aan de achterkant 26,6 millimeter. Dat betekent dat de achterste drijfwielen in het gedrang komen en je zal hier dus een creatieve oplossing voor moeten verzinnen.

- De 2e versie van de kit heeft andere wielen, namelijk van Alan Gibson met een diameter van 24,6 millimeter.

- Er zijn ook Romfords/Markits wielen beschikbaar, die hebben een diameter van 23,9 millimeter, maar zijn 0,3 millimeter dikker. (Edit: dit zou geen 2,4 millimeter zijn, maar 2,59 millimeter, dus volgens de NEM normen/code 110)

- Hèt/een probleem van deze kit zijn de wielen. Het lukt niet om de wielen recht op de assen te krijgen. Dit komt doordat de asgaten niet exact gecentreerd zijn. Daardoor blijft de loc hobbelen en het komt het rijgedrag niet ten goede.

Een oplossing hiervoor kunnen de Romford/Markits wielen zijn. Die zijn keurig recht op de assen te krijgen.

Een andere oplossing is om het gat op bijvoorbeeld een draaibank uit te boren, exact gecentreerd en dan te voorzien van een busje. Zo kan het wiel over het busje geschoven worden en het busje weer over de as. Voor extra stevigheid zou er een kleine kraag op het busje moeten zitten. Wil je helemaal profi, dan draai je een verjonging ter grote en dikte van de kraag van het busje in het wiel rond het asgat. De kraag valt dan in de verjonging en het wiel zit absoluut recht en haaks om het busje. Dat zou de boel moeten vergemakkelijken.

Maar goed, er is dus nog wel het 1 en ander te zeggen en te doen omtrent deze kit, maar na al het uitzoekwerk en met deze informatie ook goed op te bouwen. Dus geen onmogelijk verhaal, maar gewoon een niet al te gemakkelijk verhaal. Desalniettemin een mooi uitgangspunt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 27 april 2020, 11:02:47 door Tomasso »
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5387
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #35 Gepost op: 01 juni 2020, 10:55:13 »
Zo heb je er geen en zo heb je er meerdere. Heb inmiddels alle versies in handen gehad, de Proto87 versie, de 'normale' versie en de laatst uitgebracht versie.

Wat vooral opvalt is de etsplaat, de oude versie heeft een heel andere etsplaat, waar de ketel zelf gerold moet worden en de voetplaat uit 1 stuk bestaat. Hier een foto van 1 van de etsplaat uit de 1e serie:



Helemaal linksonder is de ketel te zien. Let ook op de voetplaat en de deksels voor het zand die mee geëtst zijn.

Hier is de nieuwere etsplaat:



Elk onderdeel heeft nu een nummer, maar dingen zoals de voetplaat zijn nu ook anders geëtst. Dat zie je vooral weer aan de geëtste deksels op de voetplaat, deze zijn nu een stuk groter. De ketel is er bij mij al uit en al helemaal rond (da's fijn )

Wat opvalt is dat de nieuwe kit een stuk grover is dan de oude. De oude kit is wat verfijnder uitgevoerd qua klinknagels en andere zaken. Daarintegen zitten er grote verschillen in de gegoten onderdelen. De dom van de nieuwe kit is een stuk smaller dan de dom van de oude kit. Maar de gietstukken van de oude kit zijn veel gedetailleerder dan de gietstukken van de nieuwe kit, die daardoor wat verfijnder overkomen dan de dingen in de nieuwere kit.

Hoe dan ook, mooi om zo eens naast elkaar te zien.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2020, 08:53:15 door Tomasso »
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!