Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DR4088 aansluiting en diodeschakeling door Bert_Apd
Vandaag om 21:28:23
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 21:27:58
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
Vandaag om 21:10:20
Fleischmann Piepsnijder door roadster36
Vandaag om 21:07:43
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Quinzeedied
Vandaag om 21:07:08
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Henk Held
Vandaag om 21:05:48
Een Inglenook rangeerpuzzel in h0 door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:30
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 21:00:17
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 21:00:04
Bruggen-IG: een bouwwijze voor bruggen in karton door janw
Vandaag om 20:56:53
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door PeterC
Vandaag om 20:54:22
Ergensnergens in H0e door EricZmS
Vandaag om 20:50:16
Stuurstandrijtuig voor plan E door NS264
Vandaag om 20:43:58
Rijden er speciale Maersk containertreinen? door Rick
Vandaag om 20:42:44
B-Models containerdraagwagens - Hoe zijn de ervaringen? door barry1972
Vandaag om 20:34:59
Mooi weer om buiten te spelen door St00mboy
Vandaag om 20:33:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikJ
Vandaag om 20:29:42
19 Toen door RikJ
Vandaag om 20:24:43
Ontwerp Märklin C-rails spoorbaan, hulp gevraagd bij aantal railstukken door VictorPM
Vandaag om 20:20:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:19:09
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door barry1972
Vandaag om 20:15:25
Volker Rail neemt 3x 1700 over van de NS door Sicco Dierdorp
Vandaag om 20:13:48
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door Rick
Vandaag om 20:10:10
Laag-Baarlo door Falcon10
Vandaag om 20:04:17
Jouef set HJ4122 en 4123, Mistral 69, jullie ervaringen gevraagd. door willyTEE
Vandaag om 19:51:03
Stoommachine door Nijboer
Vandaag om 19:23:06
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 19:21:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 19:12:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 18:22:46
Waarom bij Lenz geen diodes bij ongedetecteerde railstukken? door VvKan
Vandaag om 18:15:23
  

Auteur Topic: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal  (gelezen 4335 keer)

ewoutdeleeuw

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #30 Gepost op: 10 april 2020, 15:29:44 »
Ik heb de loc van Tom overgenomen.

De NBDS 7 loc van MK modelbouwstudio's in de huidige status. Het was een hele uitdaging het nieuwe onderstel passend te maken op een oudere kap. De loc rijdt, dat wil zeggen: rolt. Er zit nog geen motor in.


Het model bevat een correcte inrichting van het machinistenhuis inclusief houten vloer. Ik heb ervoor gekozen om de koppelstangen niet met boutje en moertje te bevestigen maar met nageltjes.



De volgende stap is het afmaken van de aandrijving, en het onderstel spuiten. Daarna is de kap aan de beurt en dat betreft het zetten van de ruiten en de glaasjes in de lantaarns. Het monteren van kettinkjes en koppelingen aan de voor en achterzijde. Toevoegen van het personeel.

Groet.


HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 398
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #31 Gepost op: 10 april 2020, 17:28:32 »
Mooi ding hoor.
Hopelijk krijg je hem goed rijdend aan de praat!
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

TrabantDeLuxe

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #32 Gepost op: 16 april 2020, 16:07:28 »
Leuk om deze machine eens in het blauw te zien. Wat hing er zoal achter?

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5362
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #33 Gepost op: 16 april 2020, 18:39:12 »
Dit onder andere:



Maar, om het wat spectaculairder te maken, er zou ook een hofzug van de Duitse keizer achter kunnen (moet je er eigenlijk 2 hebben)

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5362
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #34 Gepost op: 26 april 2020, 20:59:13 »
Allright, inmiddels is er op de achtergrond al veel uitgezocht en over geschreven en gediscussieerd. Om even een klein overzicht te maken hier de volgende aanvullingen en informatie met betrekking tot deze kits;

- In den beginne heeft Maykel een eerste serie van 7 kits van de 1300 uitgebracht in Proto87. Deze waren voor een select gezelschap bedoeld en niet voor derden/vrije verkoop.

- De Proto87 wielen zouden een dikte moeten hebben van 1,55 millimeter

- Daarna is er een 2e serie uitgebracht waarbij er andere wielen (Code 88/2,1 millimeter) bij de kit zaten.

- Bij de eerste serie zitten er geen spacers tussen de brilplaat en de zijwand en bij de bufferbalk. Bij de 2e serie zitten er vulstukjes om de boel verbreed op te bouwen. Dit zorgt voor iets meer speling in de wielkasten.

- Helaas zit er in deze kit een afwijking met betrekking tot de voetplaat, die zou omgerekend van 1:1 naar 1:87 overal 28,05 millimeter breed moeten zijn, alleen is deze op schaal aan de voorzijde 28,02 millimeter (wat goed is), maar is aan de achterkant 26,6 millimeter. Dat betekent dat de achterste drijfwielen in het gedrang komen en je zal hier dus een creatieve oplossing voor moeten verzinnen.

- De 2e versie van de kit heeft andere wielen, namelijk van Alan Gibson met een diameter van 24,6 millimeter.

- Er zijn ook Romfords/Markits wielen beschikbaar, die hebben een diameter van 23,9 millimeter, maar zijn 0,3 millimeter dikker. (Edit: dit zou geen 2,4 millimeter zijn, maar 2,59 millimeter, dus volgens de NEM normen/code 110)

- Hèt/een probleem van deze kit zijn de wielen. Het lukt niet om de wielen recht op de assen te krijgen. Dit komt doordat de asgaten niet exact gecentreerd zijn. Daardoor blijft de loc hobbelen en het komt het rijgedrag niet ten goede.

Een oplossing hiervoor kunnen de Romford/Markits wielen zijn. Die zijn keurig recht op de assen te krijgen.

Een andere oplossing is om het gat op bijvoorbeeld een draaibank uit te boren, exact gecentreerd en dan te voorzien van een busje. Zo kan het wiel over het busje geschoven worden en het busje weer over de as. Voor extra stevigheid zou er een kleine kraag op het busje moeten zitten. Wil je helemaal profi, dan draai je een verjonging ter grote en dikte van de kraag van het busje in het wiel rond het asgat. De kraag valt dan in de verjonging en het wiel zit absoluut recht en haaks om het busje. Dat zou de boel moeten vergemakkelijken.

Maar goed, er is dus nog wel het 1 en ander te zeggen en te doen omtrent deze kit, maar na al het uitzoekwerk en met deze informatie ook goed op te bouwen. Dus geen onmogelijk verhaal, maar gewoon een niet al te gemakkelijk verhaal. Desalniettemin een mooi uitgangspunt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 27 april 2020, 11:02:47 door Tomasso »
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5362
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« Reactie #35 Gepost op: 01 juni 2020, 10:55:13 »
Zo heb je er geen en zo heb je er meerdere. Heb inmiddels alle versies in handen gehad, de Proto87 versie, de 'normale' versie en de laatst uitgebracht versie.

Wat vooral opvalt is de etsplaat, de oude versie heeft een heel andere etsplaat, waar de ketel zelf gerold moet worden en de voetplaat uit 1 stuk bestaat. Hier een foto van 1 van de etsplaat uit de 1e serie:



Helemaal linksonder is de ketel te zien. Let ook op de voetplaat en de deksels voor het zand die mee geëtst zijn.

Hier is de nieuwere etsplaat:



Elk onderdeel heeft nu een nummer, maar dingen zoals de voetplaat zijn nu ook anders geëtst. Dat zie je vooral weer aan de geëtste deksels op de voetplaat, deze zijn nu een stuk groter. De ketel is er bij mij al uit en al helemaal rond (da's fijn )

Wat opvalt is dat de nieuwe kit een stuk grover is dan de oude. De oude kit is wat verfijnder uitgevoerd qua klinknagels en andere zaken. Daarintegen zitten er grote verschillen in de gegoten onderdelen. De dom van de nieuwe kit is een stuk smaller dan de dom van de oude kit. Maar de gietstukken van de oude kit zijn veel gedetailleerder dan de gietstukken van de nieuwe kit, die daardoor wat verfijnder overkomen dan de dingen in de nieuwere kit.

Hoe dan ook, mooi om zo eens naast elkaar te zien.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2020, 08:53:15 door Tomasso »
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!