Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Doneren
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€172.50
Per saldo:
€-77.50
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen
Kalender
Plaatje uploaden
Hoe werkt plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Filmwedstrijd
Youtube kanaal
Modelspoorwinkels
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Lolke Bijlsma
Vandaag
om 01:12:25
Noch 2021
door
SBBcargo
Vandaag
om 01:03:27
De knutsels van een badeend
door
Duikeend
Vandaag
om 00:56:57
NS ICNG (1:220)
door
Debvd
Vandaag
om 00:51:36
Roco NS 1100, 63655, hoe moet je decoder plaatsen?
door
Carel Ruysink
Vandaag
om 00:42:20
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
door
Lucien
Vandaag
om 00:23:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:16:36
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes)
door
Frans Peeters
Vandaag
om 00:09:01
Auhagen 2021
door
ex-DR V100
23 januari 2021, 23:46:21
Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant.
door
barry1972
23 januari 2021, 23:40:59
Kato EF510 H0 digitaliseren
door
erikkral
23 januari 2021, 23:19:53
Advies voor een nieuwe baan
door
Hennik
23 januari 2021, 23:16:53
Wensenlijst modelspoorhuizen, schaal N
door
MOVisser
23 januari 2021, 22:14:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
St00mboy
23 januari 2021, 22:10:25
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
door
FritsT
23 januari 2021, 21:45:34
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
door
Mitchell
23 januari 2021, 21:36:51
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
door
Reinier Z.
23 januari 2021, 21:35:29
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden?
door
1200blauw
23 januari 2021, 21:35:11
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
23 januari 2021, 21:19:16
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
door
Daan!
23 januari 2021, 20:50:22
Waar in de wereld is Mme. Sousterre?
door
72sonett
23 januari 2021, 20:33:26
Kellerstein; een nieuwe baan in H0
door
freekvo
23 januari 2021, 20:20:42
NPE Modellbau 2021
door
Falcon10
23 januari 2021, 20:16:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
mass am see
23 januari 2021, 20:09:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
laurent
23 januari 2021, 20:05:27
Nieuws over oud spul in Colombia
door
Joost O
23 januari 2021, 20:01:35
IR lichtsluis van Modelbouwled, handleiding gevraagd.
door
VvKan
23 januari 2021, 19:59:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
23 januari 2021, 19:53:22
Falkenheim
door
Wim Vink
23 januari 2021, 19:52:49
Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
door
spock
23 januari 2021, 19:21:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Tomasso
(Moderator:
Tomasso
) |
MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal (gelezen 4785 keer)
ewoutdeleeuw
Offline
Berichten: 38
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
«
Reactie #30 Gepost op:
10 april 2020, 15:29:44 »
Ik heb de loc van Tom overgenomen.
De NBDS 7 loc van MK modelbouwstudio's in de huidige status. Het was een hele uitdaging het nieuwe onderstel passend te maken op een oudere kap. De loc rijdt, dat wil zeggen: rolt. Er zit nog geen motor in.
Het model bevat een correcte inrichting van het machinistenhuis inclusief houten vloer. Ik heb ervoor gekozen om de koppelstangen niet met boutje en moertje te bevestigen maar met nageltjes.
De volgende stap is het afmaken van de aandrijving, en het onderstel spuiten. Daarna is de kap aan de beurt en dat betreft het zetten van de ruiten en de glaasjes in de lantaarns. Het monteren van kettinkjes en koppelingen aan de voor en achterzijde. Toevoegen van het personeel.
Groet.
Gelogd
HaHoHo
Offline
Berichten: 400
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
«
Reactie #31 Gepost op:
10 april 2020, 17:28:32 »
Mooi ding hoor.
Hopelijk krijg je hem goed rijdend aan de praat!
Gelogd
HansHobbyHoek is niet meer; leve
'model-Werkplaats-Pegasus'
!
TrabantDeLuxe
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 6
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
«
Reactie #32 Gepost op:
16 april 2020, 16:07:28 »
Leuk om deze machine eens in het blauw te zien. Wat hing er zoal achter?
Gelogd
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 5460
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
«
Reactie #33 Gepost op:
16 april 2020, 18:39:12 »
Dit onder andere:
Maar, om het wat spectaculairder te maken, er zou ook een hofzug van de Duitse keizer achter kunnen (moet je er eigenlijk 2 hebben)
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gelogd
Wensenlijst: Groene BB, Rhijnboog, Zeppelin
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 5460
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
«
Reactie #34 Gepost op:
26 april 2020, 20:59:13 »
Allright, inmiddels is er op de achtergrond al veel uitgezocht en over geschreven en gediscussieerd. Om even een klein overzicht te maken hier de volgende aanvullingen en informatie met betrekking tot deze kits;
- In den beginne heeft Maykel een eerste serie van 7 kits van de 1300 uitgebracht in Proto87. Deze waren voor een select gezelschap bedoeld en niet voor derden/vrije verkoop.
- De Proto87 wielen zouden een dikte moeten hebben van 1,55 millimeter
- Daarna is er een 2e serie uitgebracht waarbij er andere wielen (Code 88/2,1 millimeter) bij de kit zaten.
- Bij de eerste serie zitten er geen spacers tussen de brilplaat en de zijwand en bij de bufferbalk. Bij de 2e serie zitten er vulstukjes om de boel verbreed op te bouwen. Dit zorgt voor iets meer speling in de wielkasten.
- Helaas zit er in deze kit een afwijking met betrekking tot de voetplaat, die zou omgerekend van 1:1 naar 1:87 overal 28,05 millimeter breed moeten zijn, alleen is deze op schaal aan de voorzijde 28,02 millimeter (wat goed is), maar is aan de achterkant 26,6 millimeter. Dat betekent dat de achterste drijfwielen in het gedrang komen en je zal hier dus een creatieve oplossing voor moeten verzinnen.
- De 2e versie van de kit heeft andere wielen, namelijk van Alan Gibson met een diameter van 24,6 millimeter.
- Er zijn ook Romfords/Markits wielen beschikbaar, die hebben een diameter van 23,9 millimeter, maar zijn 0,3 millimeter dikker. (Edit: dit zou geen 2,4 millimeter zijn, maar 2,59 millimeter, dus volgens de NEM normen/code 110)
- Hèt/een probleem van deze kit zijn de wielen. Het lukt niet om de wielen recht op de assen te krijgen. Dit komt doordat de asgaten niet exact gecentreerd zijn. Daardoor blijft de loc hobbelen en het komt het rijgedrag niet ten goede.
Een oplossing hiervoor kunnen de Romford/Markits wielen zijn. Die zijn keurig recht op de assen te krijgen.
Een andere oplossing is om het gat op bijvoorbeeld een draaibank uit te boren, exact gecentreerd en dan te voorzien van een busje. Zo kan het wiel over het busje geschoven worden en het busje weer over de as. Voor extra stevigheid zou er een kleine kraag op het busje moeten zitten. Wil je helemaal profi, dan draai je een verjonging ter grote en dikte van de kraag van het busje in het wiel rond het asgat. De kraag valt dan in de verjonging en het wiel zit absoluut recht en haaks om het busje. Dat zou de boel moeten vergemakkelijken.
Maar goed, er is dus nog wel het 1 en ander te zeggen en te doen omtrent deze kit, maar na al het uitzoekwerk en met deze informatie ook goed op te bouwen. Dus geen onmogelijk verhaal, maar gewoon een niet al te gemakkelijk verhaal. Desalniettemin een mooi uitgangspunt.
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
«
Laatst bewerkt op: 27 april 2020, 11:02:47 door Tomasso
»
Gelogd
Wensenlijst: Groene BB, Rhijnboog, Zeppelin
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 5460
Re: MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal
«
Reactie #35 Gepost op:
01 juni 2020, 10:55:13 »
Zo heb je er geen en zo heb je er meerdere. Heb inmiddels alle versies in handen gehad, de Proto87 versie, de 'normale' versie en de laatst uitgebracht versie.
Wat vooral opvalt is de etsplaat, de oude versie heeft een heel andere etsplaat, waar de ketel zelf gerold moet worden en de voetplaat uit 1 stuk bestaat. Hier een foto van 1 van de etsplaat uit de 1e serie:
Helemaal linksonder is de ketel te zien. Let ook op de voetplaat en de deksels voor het zand die mee geëtst zijn.
Hier is de nieuwere etsplaat:
Elk onderdeel heeft nu een nummer, maar dingen zoals de voetplaat zijn nu ook anders geëtst. Dat zie je vooral weer aan de geëtste deksels op de voetplaat, deze zijn nu een stuk groter. De ketel is er bij mij al uit en al helemaal rond (da's fijn
)
Wat opvalt is dat de nieuwe kit een stuk grover is dan de oude. De oude kit is wat verfijnder uitgevoerd qua klinknagels en andere zaken. Daarintegen zitten er grote verschillen in de gegoten onderdelen. De dom van de nieuwe kit is een stuk smaller dan de dom van de oude kit. Maar de gietstukken van de oude kit zijn veel gedetailleerder dan de gietstukken van de nieuwe kit, die daardoor wat verfijnder overkomen dan de dingen in de nieuwere kit.
Hoe dan ook, mooi om zo eens naast elkaar te zien.
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
«
Laatst bewerkt op: 02 juni 2020, 08:53:15 door Tomasso
»
Gelogd
Wensenlijst: Groene BB, Rhijnboog, Zeppelin
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Tomasso
(Moderator:
Tomasso
) |
MK Modelbouwstudio NBDS 7, het onmogelijke verhaal