Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 18:55:27
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:45:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
  

Auteur Topic: Wisseltongen Piko A rails  (gelezen 14089 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3288
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #45 Gepost op: 24 March 2020, 10:00:21 »
Een nadeel van Peco is dat het veel meer werk is om een baan te bouwen. Je moet echt wel kennis van zaken hebben.
Dat klopt wat betreft kennis van zaken hebben. De voedingspunten en waar railisolaties moeten komen is anders dan bij andere systemen, althans bij elektrofrog wissels. Dat moet je echt goed door hebben voordat je gaat bouwen ermee.
Groeten,
Richard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17938
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #46 Gepost op: 24 March 2020, 10:02:19 »
Klopt, en als je dat niet wilt neem je de insulfrogs..... toch? Zie het probleem dus niet zo :) Onze hobby vergt nou eenmal wat handigheden en het is nog steeds zo dat oefening kunst baart ;D

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3288
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #47 Gepost op: 24 March 2020, 10:16:50 »
Ronald, mijn idee is als je dan toch gaat beginnen met Peco rails investeer dan gelijk in de elektrofrogs vanwege de gepolariseerde hartstukken, dat is een kleine meer-investering tov. insulfrogs en het tot je nemen van de kennis meer dan waard.
Groeten,
Richard

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #48 Gepost op: 24 March 2020, 10:19:15 »
Zullen we weer on-topic gaan.  Ik ga niet met Peco beginnen.  Punt!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #49 Gepost op: 24 March 2020, 10:42:40 »
Nou dan zijn we klaar toch? Je gaat verder met Piko. Maar dan bij aankoop wel goed opletten dat je de nieuwe tongen krijgt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald1974

  • Gast
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #50 Gepost op: 24 March 2020, 11:01:54 »
Ik heb voor Piko A gleis gekozen.
1. Overal makkelijk leverbaar
2. De prijs
3. De geometrie van de wissels.

De minimale Radius die ik gebruik voor de bochten is R4 en verder R9 of groter.
Van de wissels zijn sommige met het oude type wisseltong.
Heb hier geen problemen mee.
De aanpassingen die ik heb gedaan aan de wissels zullen de zelfde zijn als ik Peco of Roco had gebruikt.
De eerste aanpassing die ik aan de wissel doet is optische ik haal de ingegoten moer weg en de veer en de houder.



De tweede aanpassing is elektrische, om er voor te zorgen dat deze in de toekomst ook goed blijft werken.
Als eerste soldeer ik er twee verbindingen in, deze zit er al in maar kan in de loop der jaren defect raken, los of een hoge weerstand door corrosie.
De wissel tongen voorzien ik van draden en sluit deze aan zodat de wissel tong altijd goed elektrische verbonden is en niet afhankelijk is van de elektrische verbinding van het scharnier punt.



Zo ziet het er op de baan uit.





Ben heel tevreden over de Piko A gleis.

Mvg Ronald Hofmeester.





Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17938
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #51 Gepost op: 24 March 2020, 11:11:52 »
Zullen we weer on-topic gaan.  Ik ga niet met Peco beginnen.  Punt!

We hebben je netjes geholpen tot zover, een iets andere toon mag wel.

Ronald, mijn idee is als je dan toch gaat beginnen met Peco rails investeer dan gelijk in de elektrofrogs vanwege de gepolariseerde hartstukken, dat is een kleine meer-investering tov. insulfrogs en het tot je nemen van de kennis meer dan waard.

Dat weet ik en ik gebruik ze zelf ook :) Was meer om de TopicStarter van dienst te zien. Maar inmiddels heb ik begrepen gezien zijn reactie dat deze onze verdere hulp niet meer op prijs stelt.

Dus ik reageer niet meer in deze topic ;)

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #52 Gepost op: 24 March 2020, 11:27:42 »
Ik begin het topic met een vraag over de wisseltongen van Piko A-rails en vervolgens gaan we over op het railsysteem van Peco. En als ik dan aangeef dat ik niet ga beginnen met Peco, dan sla IK een verkeerde toon aan. Sorry als die zo overkomt maar dat was niet mijn bedoeling.

Ik schaar mij nog onder de beginners en mij lijkt het dan niet verstandig om gelijk met Peco te beginnen.
« Laatst bewerkt op: 24 March 2020, 11:29:30 door Harold34 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #53 Gepost op: 24 March 2020, 11:30:13 »
Ik ben wel benieuwd waarom je Peco zo resoluut uitrangeert. In mijn beleving is het een oerdegelijk railsysteem. Het is waarschijnlijk iets duurder dan Piko, maar ik vind dat dat niet de doorslag mag geven bij de keuze.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #54 Gepost op: 24 March 2020, 11:44:51 »
Het is een prachtig railsysteem, en misschien in de toekomst dat ik er wel gebruik van ga maken.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #55 Gepost op: 24 March 2020, 12:40:52 »
En waarom niet Rocoline, en waarom niet ...

Ik vind dat Harold wel een punt heeft. Er zijn meerdere draadjes waarin railsystemen worden vergeleken. Daar kunnen we altijd verder gaan als het over meerdere systemen moet gaan. Harold heeft een duidelijke vraag over Piko A gesteld en ook antwoord gekregen.

Moet hij zelf nog even beslissen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #56 Gepost op: 24 March 2020, 19:12:07 »
vanuit Piko is er nooit een melding over gemaakt voor zover ik weet, ook niet van een constructiewijziging.
Het stond in een Piko nieuwsbrief in 2017, als aankondiging (in het Duits). ;D
(En op een Deens Forum (juli 2017). )
Ik las het nieuws bij toeval in 2019. Maar kocht m'n wissels ver voor 2015.

Harold (TS) beslist uiteraard zelf waarop hij gaat rijden, en och, als je de kuren kent, dan weet je wat je te wachten kan staan. Een van de (nog niet genoemde) kuren is het loslaten van een gepuntlaste verbinding (die ik als 3-rtail rijder juist kan missen als kiespijn); zonder die verbinding zou het piko-A wissel denkend zijn, met is dat never nooit zo. Volgens Piko is dat stripje essentieel als de wisseltongen niet goed aansluiten. En dat is nou net een van de verwijten die Piko-A rijders in het verleden hebben geuit:


En bij Ronald1974 zie je de oplossing (voor 2-rail):


Bij 3-rail is dat juist niet de oplossing, omdat de binnenste spoorstaven (Stockgleise of Backenschiene) gepolariseerd moeten kunnen worden als er een sleper overheen glijdt, oftewel er moeten aparte draadjes aan gesoldeerd worden om dat te kunnen doen.

« Laatst bewerkt op: 25 March 2020, 21:36:42 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #57 Gepost op: 24 March 2020, 20:42:12 »
Het gaat mij er maar om, dat de wissels bedrijfszeker zijn. Als locs en rijtuigen regelmatig op de wissels tot stilstand komen of ontsporen dan ga ik me ergeren. 


Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #58 Gepost op: 16 May 2020, 09:30:06 »
Een update van Piko betreffende de wisseltongen (15 juli 2017).

https://railway.zone/post/an-update-for-the-piko-a-track

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Wisseltongen Piko A rails
« Reactie #59 Gepost op: 16 May 2020, 18:38:55 »
railway.zone 2017
Min of meer zelfde bericht als het Deense en Duitse uit 2017.  (y)
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail