Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan  (gelezen 11050 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #45 Gepost op: 03 maart 2020, 16:07:06 »
Ik zou echter de overloopwissels echt beneden laten. Als je ze boven legt heb je dus altijd een trein die verkeerdspoor in je spiraal rijdt, waardoor je of geen trein maar boven kunt laten rijden of niet naar beneden.
Ik zou de helix hoe dan ook alleen rechts-rijdend berijden. Dus een vaste rijrichting en geen verkeerd spoor. Anders blokkeer je inderdaad het treinverkeer. 
Maar ik zou ook beneden geen overloopwissels plaatsen. Als je in het schaduwstation ook een vaste rijrichting aanhoudt, heb je de beste doorstroming. Zoals eerder al werd gezegd, twee richting verkeer in een schaduwstation is zinloos.

De overloopwissels in het gele deel bij de uitgang van de helix zou je kunnen weglaten. Voor het treinverkeer in het grijze deel (helix en schaduwstation) zijn ze niet nodig. Echter, als je op het gele paradebaanvak aan de rechterkant (dus tussen helix en zichtbaar station) verkeerd spoor wilt kunnen rijden, zijn ze wel nodig. Je kunt daar (op de vrije baan) dan een stoptrein laten inhalen door een intercity, net zoals op de Linker Rheinstrecke gebruikelijk was.
Het schaduwstation wordt in twee richtingen bereden.
Ik snap nog steeds niet waarom je dat zou willen, maar ok...


Mijn uitgangspunt is dat een stijgende trein in bepaalde gevallen het buitenspoor moet nemen ivm minder stijgingspercentage en ruimere bochten dus minder wrijving.
Met die omloopwissels houd ik dus de flexibiliteit om binnen- of buitenspoor te kiezen.
Ok, dat snap ik. Maar is het dan niet beter om de helix altijd andersom te berijden zodat je altijd via het buitenste spoor stijgt? Je heb ruimte genoeg om hem andersom aan te sluiten en tegen de klok in te stijgen. Dan gaat het altijd goed en zijn al die overloopwissels uberhaupt niet nodig in het schaduwdeel...


Ik weet dat ik soms op de verkeerde weghelft zit, maar dat stoort mij niet. De paarse baan is in twee richtingen te berijden dus in de praktijk zal het wel meevallen.
Ik ben bang dat het in de praktijk erg tegen gaat vallen. De verkeerd-spoor rijdende loks gaan het treinverkeer op de hele modelbaan verstoren, tot in je schaduwstation aan toe! Als een lok in het paarse deel "tegen de stroom in" rijdt, dan kunnen er geen treinen uit je doorgangsstation vertrekken naar het paarse baanvak. Maar dan kunnen er vanaf de helix ook geen treinen naar je station rijden omdat dat station al snel vol zal staan met wachtende treinen (zo groot is het station niet met 5 sporen totaal...).

Zoals al eerder gezegd door anderen; het is jouw baan, geld en tijd, dus bouw hem vooral zoals je zelf wilt. Maar ik zou toch een mogelijkheid inbouwen om later eenvoudig een wisselverbinding toe te voegen (mocht het treinverkeer toch minder soepel gaan dan je nu denkt).

Groet, Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #46 Gepost op: 03 maart 2020, 16:19:41 »
Bij deze nog een aangepast schetsje van je schaduwstation. Door iets minder in rechte lijnen te denken, is er meer uit de ruimte te halen die je hebt:
 
Het viel me op dat je niet alle ruimte optimaal gebruikt, waardoor bogen scherper worden dan nodig, en de lengte van de opstelsporen korter.

In de blauwe cirkel had je een linksafbuigend wissel geplaatst. Hierdoor moeten treinen die tegen de klok in rijden, eerst iets naar rechts, om vervolgens linksom door de lus te gaan. Dat geslinger kost ruimte waardoor de opstelsporen korter worden. Je kunt eenvoudig 20 cm winnen door een rechtsleidend wissel te nemen.

Dan het rode deel: Ik heb de keerlus meer de hoek ingeschoven. Dat geeft ruimere bogen en ook iets meer opstellengte.
Door al vroeg in 2 sporen te splitsen, worden de wisselstraten korter.

In het groene deel heb ik ook 2 parallelle uitrijsporen geplaatst, zodat de wisselstraat korter wordt.

In paars heb ik nog een suggestie voor een stel kopsporen gemaakt. Vanaf de helix kunnen treinen onafhankelijk van de doorgaande sporenbundels in en uitrijden. Let wel op dat door deze bundel de keerlusmodule tussen de 2 doorgaande sporenbundels moet komen (dus waar blauw in rood overgaat).

Als laatste heb ik nog 2 extra mangaten geplaatst om betere toegankelijkheid te krijgen. Zeker die in de helix lijkt me erg belangrijk.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #47 Gepost op: 03 maart 2020, 16:30:46 »
Je zou ook, als ik het plaatje zo bekijk, de Helix in een grotere boogstraal kunnen uitvoeren om deze toch rechts te kunnen berijden. Zelfs het omdraaien van de Helix lijkt me mogelijk, hoewel je sporen dan wel erg gaan slingeren.

Groeten,
Rogier

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #48 Gepost op: 03 maart 2020, 22:50:08 »
Hallo Wim, Rogier

ik heb een paar van jouw suggesties overgenomen. Met name de kopsporen spraken mij aan.
Hier zouden treinen zoals mijn 614 en 485 kunnen "pendelen" naar een kopspoor in een hoger niveau.

De wissel links onderin heb ik aangepast. Het geeft inderdaad 20 cm meer lengte in de sporen.
Ik heb ze niet maximaal verlengd zoals je ziet. Ik heb een spoorlengte van meer dan 200 cm niet nodig.
Door die actie moest ik wel de radius van de lus verkleinen en kon de tweede set sporen ook 20 cm langer worden. Dat was wel gewenst want die waren maar 160 cm, nu dus 180 cm.

Het splitsen van de sporen zoals je in groen en rood had aangegeven krijg ik niet voor elkaar. Ik kom daar ruimte te kort en moet dan te veel concessies doen aan de radius van de lussen.

Ik ben van plan om de open bouwwijze toe te passen. De tafel wordt een raamwerk dat ook nog eens op wielen komt te staan zodat ik het van de wand af kan rijden en er omheen kan lopen. Het vierkante mangat is een ruimte die ik door alle niveaus vrij laat. Ik kan met dit mangat ook de verste plaatsen op de baan bereiken.

De helix wordt opgebouwd uit Roco modellrails waarbij ik de grootste radius ga gebruiken. Die rails heb ik nu ook in gebruik in een helix en is prima te combineren met Fleischmann profirails. Je krijgt het immers toch niet te zien. Ik ga mijn oude helix uit elkaar halen om er een rechtsdraaiende van te maken.

Ik hoop dat ik het toepassen van hoogteverschillen in Wintrack nog voor elkaar krijg want dan kan ik de baan in 3D van alle kanten bekijken.

Bedankt voor jullie input.!! Hieronder het resultaat.

Groet, Rob

Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #49 Gepost op: 04 maart 2020, 00:35:44 »
Hoi,

Ik volg dit draadje een beetje en wil toch het volgende opmerken.

Voor die kopspoortjes heb je nu 3 extra wissels nodig en ik denk dat het met 1 extra wissel  en de overloopwissels aan het einde/begin van de helix je hetzelfde resultaat kunt bereiken.

Volgens mij zijn er ook nog andere oplossingen zoals het gebruik van een  boogwissels om de binnenbocht van het schaduwstation te bereiken. Ik zou er nog eens goed naar kijken. Die binnenbochten lijken mij erg "scherp" daar krijg je denk ik spijt van. 

Je zou het ook nog bijvoorbeeld zo kunnen doen zoals op de tekening hier onder. De bochten voor de binnenste 2 bochten zijn no. 6125 x 2 voor het midden en 2 x 6125 + 1 x 6131 voor de meest rechtse. de rest is het zelfde als in een van je eerst ontwerpen. Je hebt volgens mij FLM profi gebruikt voor je tekeningen dus dat heb ik ook gebruikt. In mijn tekening moet je alleen het stuk rechte spoor tussen de boogwissel en de overloop wissels pas maken en ook aan het einde van de bocht en de eerst wissel van de meest rechtse sporenbundel.

Ik denk dat je 4 of 5 kopsporen kunt maken (beter te veel sporen dan te weinig ivm met toekomste uitbreiding van je materieel)

Ik zou zeggen leg het eens los uit en zie hoe het eea past en of je treinen er door heen komen.

Succes

Arjan




« Laatst bewerkt op: 04 maart 2020, 00:41:10 door ArjanB »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #50 Gepost op: 04 maart 2020, 08:46:05 »
Ziet er netjes uit Arjan  (y). Genoeg te puzzelen Rob  ;D maar je komt steeds dichterbij!

Groeten,
Rogier

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #51 Gepost op: 04 maart 2020, 09:23:33 »



Zijn hierbij de overloop wissels boven wel nodig?
Zoals al eerder aangegeven, het heeft voordeel als je het schaduw station gewoon in 1 richting berijdt. Als je dan in de buitenbocht wil klimmen kun je het hele schaduwstation gewoon in die richting rijden. Vanuit de kopsporen heb je al een oplossing om vanuit het ene spoor binnen te komen, en naar de andere weer te vertrekken. Zou die 4 overloop wissels boven dan gewoon achter wegen laten.
Of je moet de mogelijkheid willen houden dat een trein dan de binnenbocht en dan de buitenbocht van de spiraal naar boven neemt. Dan zijn ze nodig, maar dan kun je 1 van de twee sporen naar je kopsporen weg laten. Via de overloop wissels kan dat dan opgelost worden. Al kun je dan alsnog de helft van die wissels verwijderen. Om het een beetje te visualiseren hier weer een tekening.



Rood binnen komen via het binnenspoor, blauw wegrijden via het buiten spoor. overloop wissels niet nodig, en je rijdt het schaduwstation door in de richting van de klok.
Groen binnen via het binnenspoor, via de overloop naar het buitenspoor, en via het ene spoor van de blauwe pijl je kopsporen op.
vervolgens via die blauwe pijl weer weg, en via de groene pijl recht door naar het buitenspoor omhoog. De meest rechts wisselpaar is niet nodig.

In dit geval ben je wel beperkt met plaats voor je keerlus module. Die moet nu onderin de lus tussen de wissels komen. Dat deel moet je dan dus wel groot genoeg houden, en zeker geen extra wissels in die lus maken, dan gaat dat te klein worden.



Dan nog over het verkeerde kant rijden, je gaf aan dat je in het paarse deel links wilt rijden om toch het station daar binnen te kunnen komen. Omdat je daar toch een keerlus hebt kun je vlak voor het station ook daar nog een overgangswissel plaatsen. Voor de lengte van je keerlus lijkt dat daar geen enkel probleem, en dan kan de trein gewoon rechts rijden, en op laatste moment naar het linker spoor gaan om binnen te komen, zoals bij de blauwe lijn.
Er van uit gaande dat het je hiervoor alleen te doen is om de kopsporen zou het ook volgens de groene lijn kunnen.
Mochten de twee doorgaande sporen ook van tweekanten bereden moeten worden dan de blauwe verbinding wel, maar dan moet je daar ook nog een verbinding de andere kant weer op maken zoals de zwarte lijn.



Zijn wel oplossingen die je extra wissels kosten, maar die kun je in je schaduwstation weer besparen. Geeft minder opstoppingen in je gele station, en toch een natuurlijker verkeersstroom.

Groet,
Roelco




Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #52 Gepost op: 04 maart 2020, 21:48:21 »
Hallo Arjan / Roelco

@Arjan
Ik heb getracht jouw baanplan over te nemen in Wintrack maar dan komt er heel anders uit te zien.
Het komt niet uit zoals in jouw tekenprogramma. Kennelijk zit er veel verschil in de programma's.
Daarbij komt dat jij een paar keer de 6125 met een radius van 420 mm gebruikt hebt.
De kleinste radius die ik wil gebruiken is de 6133 met 483 mm.

@Roelco
Zoals jullie kunnen zien heb ik die onnodige wissels er uit gelaten en heb een boogwissel en een driewegwissel toegepast.
Verder wil ik het zo laten. Ik heb na de overloopwissels voldoende plek voor een keerlusmodule. (grijs)


Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #53 Gepost op: 05 maart 2020, 09:01:53 »
Rob,

Helemaal prima zo, jij weet welke lengte je nodig hebt voor de keerlus sectie.
En zo is het al wat rustiger bij de kopsporen. En via de overloopwissels ben je volledig vrij in hoe je rond wilt rijden.

Dus nu rails leggen, en daarvan foto's plaatsen :).

Groet,
Roelco

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #54 Gepost op: 05 maart 2020, 09:53:33 »
Goedemorgen,
Ik zie links boven 2 stukken flexrail waarvan de boogstraal wel erg klein wordt. Minder dan 483 mm die je zelf als minimum opgeeft.
Tip: Probeer de bogen in Wintrack te maken met stukken standaardrail 6133. Dan weet je zeker of je de bocht gaat halen met die boogstraal of niet. In werkelijkheid kun je natuurlijk gewoon flex gebruiken.
Tip2: in Wintrack kun je voor flex aangeven wat de straal en de hoek van de boog moet worden. Dat geeft hetzelfde effect als standaardrail.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #55 Gepost op: 05 maart 2020, 11:07:33 »
Hallo Wim,

dat was een goede tip. Ik kwam er daardoor achter dat die boogwissel er voor verantwoordelijk is dat de bochten te krap worden.
Ik heb ze nu als een 6133 en 6131 ingetekend met een rechte wissel. Dat gaf de juiste radius.

@Roelco.
De eerste stap op weg naar de nieuwbouw is nu het afbreken van mijn oude baan. Dus van rails leggen komt voorlopig nog niets.  :(
Maar ik ben wel van plan om vanaf het begin een bouwdraadje te maken met veel foto's e.d.

Hieronder de laatste wijziging:

Groet Rob


Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #56 Gepost op: 05 maart 2020, 11:42:17 »
Hoi Rob,

Enige puntje.... je komt nu alleen vanuit het buitenste spoor niet rechtstreeks bij de kopsporen. Dan moet je dus via de overloopwissels. Klopt dat?

Groeten,
Rogier

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #57 Gepost op: 05 maart 2020, 12:31:24 »
Rogier,

Daarvoor zijn die overloopwissels toch, ( onder andere ). Waarom zou je via het buitenspoor daar ook nog op een andere manier moeten kunnen komen?

Groet,
Roelco

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #58 Gepost op: 05 maart 2020, 12:37:18 »
Hoi Roelco,

Dat klopt, maar als je een kerende trein wilt ontvangen, gooi je dan wel het hele schaduwstation plat. Je kan dus niet bv 1 trein laten vertrekken als de andere net binnenkomt.

Ik ben niet zo thuis in de digitale wereld moet ik zeggen, maar volgens mij beperkt je hiermee wel de capaciteit van je schaduwstation. En maakt dit t lastiger programmeren. Maar goed, ik zou de overloopwissels sowieso niet gebruiken overigens  ;D

Groeten,
Rogier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #59 Gepost op: 05 maart 2020, 12:40:17 »
Als je de overloopwissels niet gebruikt moet je het beleid van Prorail volgen: weghalen.