Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: NS 6700 dierenserie etchmodels  (gelezen 16151 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #75 Gepost op: 27 november 2021, 16:18:05 »
Mooi machientje! Heb die priktollen/Ezels van de dierenserie altijd al leuke dingen gevonden. En dit model is mooi gebouwd!

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #76 Gepost op: 27 november 2021, 17:56:26 »
Dag Ivo,
Het is weer prachtig en mijn dank voor dit draadje (y) (y)
Groet
Gerard
Groet,

Gerard

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #77 Gepost op: 27 november 2021, 21:38:00 »
Weer een juweeltje erbij! En de pluimage van deze Colibri is erg mooi gelukt (y)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #78 Gepost op: 10 december 2021, 11:42:04 »
Ik heb normaal niks met dat kleine spul, platluizen bijvoorbeeld vind ik waanzinnig lelijk en ezeltjes, nou ja, de naam zegt het al.

Maar toch, ik zie hier wel een echte loc staan, vol met details en in prachtig livrei. Ja, ben wel om, prachtige loc Ivo.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #79 Gepost op: 10 december 2021, 14:01:05 »
Prachtig geworden ! Heel mooi! 1 vraag, horen die balans gewichten in de wielen niet synchroom / gelijk met elkaar te lopen?
Met vriendelijke groet,

Bart

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #80 Gepost op: 10 december 2021, 14:29:29 »
 (y) (y) (y) (y)


Which reminds me; de Lepelaar moet nog gedigitaliseerd worden...
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #81 Gepost op: 10 december 2021, 15:09:52 »
Prachtig geworden ! Heel mooi! 1 vraag, horen die balans gewichten in de wielen niet synchroom / gelijk met elkaar te lopen?
Dat zou volgens mij niet best zijn, dan krijgt de loc bij elke omwenteling zo'n zwieper.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #82 Gepost op: 10 december 2021, 16:52:22 »
Prachtig geworden ! Heel mooi! 1 vraag, horen die balans gewichten in de wielen niet synchroom / gelijk met elkaar te lopen?

Nee, de gewichten zitten er nu op zoals die op foto's van de echter zichtbaar zijn. Zal die nog wel eens hier plaatsen dan kun je het zien. Het heeft mogelijk te maken met het type schuifbeweging dat in dit lokje zit. Overigens zie ik bij veel NS loks afwijkende plekken van contragewichten, zeker als je die vergelijkt met de bekende DB series. Daar lijken de gewichten altijd standaard tegenover het aangrijpingspunt van de drijfstang te zitten. Kijk ook maar naar de 3700 en 6100 loks. Daar zitten de gewichte van de gekoppelde assen wel zoals je zou denken, maar in de as met de drijfstangen niet. Zal wel te maken hebben met het feit dat dat 4 cylinderloks zijn, maar de 6000 heeft het ook dacht ik en dat is een 2 cylinder.

6100 filmpje (kon geen foto vinden waar het goed zichtbaar is:



mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #83 Gepost op: 10 december 2021, 17:33:46 »
Bedankt voor de complimenten. Het Ezeltje is overigens nog niet af. Gisteren eindelijk een decoder in het model gebouwd die werkt en nu moeten de koppelstangen nog goed op de assen. De koppelstangen zijn helaas te lang, dus dat worden grote gaten. Is voor de aandrijving niet belangrijk, want beide assen worden met een worm aangedreven en lopen uit zichzelf keurig synchroon.

Uitdaging wordt nog voldoende plek voor lood en met name het afmaken van het interieur. Ik heb een complete spinnenkop met links een injecteur, leiding naar de fluit en leiding rechts naar het stoomremwerk, maar ik krijg het niet in het model. Wel op de ketel zelf, maar het geheel krijg ik niet in het machinistenhuis gedraaid/gestopt/gefrommeld. Enig optie is om het op onzichtbare plekken in stukken te knippen en het dan in stukken het machinistenhuis in te manoeuvreren. Vereist een stukje ruimtelijk inzicht ;).

Daarna de koppelingen en eens kijken of het nog een paar wagentjes wil trekken. Leuk voor onder de Kerstboom  :).

mvg,
Ivo

*

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #84 Gepost op: 11 december 2021, 09:52:06 »
Ik ben benieuwd :)
Groet,

Gerard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #85 Gepost op: 20 december 2021, 15:47:18 »
Op wat kleuren na van bedienhendels en handwielen zal dit ongeveer het ketelfront worden:



Wat je ziet zijn de vuurdeur, de peilglazen met afsluiters de afvoerleidingen, de leiding naar de fluit, links een injecteur met 2 afsluiters voor aanzuig- en overstroomleiding (?) morsleiding, rechts naast de spinnenkop volgens mij eerst een afsluiter van de stoomrem, daarna het handwiel van de luchtpomp, daarnaast het handwiel voor de blazer en het grote handwiel voor het ganghendel. Zoals eerder vermeld wordt nu de uitdaging dit zonder schade in het machinistenhuis te manoeuvreren.

Ik vraag me ook nog af hoe de stoombel tussen de schoorsteen en de dom wordt bediend. Er loopt een dunne leiding van het machinistenhuis naar voren, maar of dat een afsluiter met een handwiel was of een hendel heb ik nog niet kunnen ontdekken.
« Laatst bewerkt op: 20 december 2021, 16:14:05 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #86 Gepost op: 30 december 2021, 21:35:09 »
Inmiddels zit de spinnenkop en het andere spul op de ketel en in het model. Ik heb de hendel ontdekt voor de bel op tekeningen. Die zit ongeveer midvoor op de spinnenkop boven het ketelfront. Ik zag dat pas goed nadat ik het spul al had ingebouwd en ik laat het nu denk ik maar zo.

Ik zie op onderstaande foto's nog verschillende punten om met verf wat bij te werken. Deze foto's laten meer zien dan het blote oog, maar zoals dat met dit soort dingen gaat: eerst zag ik het niet, maar nu wel. Dat zal dan nog worden aangepast.

Dit is het lokje van rechts:




Moet hier en daar nog worden bijgewerkt. Het meest irritante is dat de voetplaat waarin de spud zit de ketel aan de voorkant omhoog drukt met het vastschroeven. Ik zie niet waar dat door komt, maar mogelijk is dat alleen het extra lood in de ketel. In het doorkijkje zie je links de handrem, die er volgens mij pas gekomen is na de inbouw van de Westinghouse rem en moet ik het remhendel tegen de brilplaat rechtsvoor nog een keer goed aantippen met rode verf. Bovenuit steekt de regulateursleutel.

Andere zijde:



Ook de veiligheid moet nog donkerbruin - geoxideerd brons? - worden en de hendel naar binnen zwart.

Dan een poging in het machinistenhuis te kijken:



Links naast de ketel zie je de injecteur met 2 afsluiters voor de aanzuig- en morsleiding en de stoomleiding van de spinnenkop. Rechts naast de spinnekop zie je nog een handwiel dat de stoomleiding naar rechts afsluit, welke mogelijk de afsluiter was voor de stoomrem, die oorsponkelijk in de dierenserie was aangebracht.

Dan vanaf de andere kant:



Hier zie je dat ik de leiding vanaf de spinnenkop naar boven voor de fluit nog iets naar achteren moet proberen te buigen.

Er zit een aantal handwielen dicht naast elkaar. Vanaf links naast de regulateursleutel en de spinnenkop de eerder genoemde afsluiter, daarnaast de bediening van de luchtpomp die pas is aangebracht bij de installatie van de Westinghouse rem, en daarnaast de bediening van de blazer. Het asje van de luchtpomp moet ik nog zien af te knippen zonder de rest te beschadigen.

Het grotere staalkleurige wiel is de bediening van het ganghendel. Tegen de ketel zie je de peilglazen met afsluiters. De handgrepen van die afsluiters heb ik nog messing gelaten, maar die moeten misschien wel zwart worden.

Nog eentje voor de aardigheid:



Nu nog eens kijken of Gert en ik hier nog in passen. Achterin de hoeken zitten de kwartronde kolenbunkers, waar ik op sommige foto's ook brokken kolen op zie liggen, soms zelfs nog met een houten schotje in het raam.

Om te bewijzen dat dit ook nog rijdt even een filmpje:

MVI_0067 by Ivo tB, on Flickr


P.S., nog vergeten: rechts van het midden tegen de brilplaat moet nog een manometer komen op een beugeltje. Grootste vraag is niet het maken daarvan, maar hoe ik dit erin moet plakken ;)
« Laatst bewerkt op: 30 december 2021, 21:38:30 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #87 Gepost op: 30 december 2021, 22:04:19 »
Man, man, man, wat een lief klein locje.
Ger is ook onder de indruk.  (y)
Mvh Steef

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #88 Gepost op: 31 december 2021, 17:11:23 »
Allemachtig wat een mooi lokje.
Ik begin spontaan water uit de mond te verliezen.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde