Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: NS 6700 dierenserie etchmodels  (gelezen 16144 keer)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #45 Gepost op: 21 juli 2021, 22:38:40 »
Ivo, lekker bezig.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #46 Gepost op: 22 juli 2021, 11:19:28 »
Beetje knutselen Frits  :). Weet jij alles van.

Michiel, er zijn al een Oersik en 8100 in 1. Mij lijkt dan een grotere lok aardiger dan en 6700 eigenlijk. Maar alles is goed ;).

Even een avondje prutsen met draad, buis, moertjes en messing strip en plaat en dit is dan de injecteur. De buis tegen de ketel (moet ik nog vastzetten) is de injecteur met links eraan vast de wateraanvoer met afsluiter en de overloop met afsluiter. Vanaf de spinnenkop boven komt de stoomleiding voor de nodige drukopbouw in de injecteur.





Het zit allemaal nog los en niet 100% op zijn plaats, maar met een beetje buigen komt dat allemaal wel goed.


mvg,
Ivo

*

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #47 Gepost op: 22 juli 2021, 13:18:18 »
Citaat
Michiel, er zijn al een Oersik en 8100 in 1. Mij lijkt dan een grotere lok aardiger dan en 6700 eigenlijk. Maar alles is goed ;).
5500 is er ook in 1...… 
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #48 Gepost op: 22 juli 2021, 14:19:56 »
Weet ik....
mvg,
Ivo

*

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #49 Gepost op: 22 juli 2021, 20:20:14 »
De dierenserie heeft me altijd gefascineerd en dat deze ook goederentreinen reed vind ik een plus. Ik denk praktisch en heb een Nederlands mini-baantje voor ogen ( evt voor-oorlogs) en dan kan ik mooi met de oersik en dierenserie rangeren. Een grote lok past gewoonweg niet. Maar het was maar een wens. Kan prima zonder leven!

De 8100- mijn favoriete NS stomer- is met dat drijfwerk werkelijk te hoog gegrepen voor mij. Ik beleef dan meer stress dan plezier. En dat is niet de bedoeling natuurlijk.
Ik heb nog een andere kit die op mij wacht; het machinistenhuis van de V36238 . Daar moet ik echt eens aan beginnen... ondertussen even kijken hoe Ivo het doet hier!

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #50 Gepost op: 28 juli 2021, 15:42:51 »
Voor de afbouw ben ik op zoek naar het kleurenschema van de HSM voor deze NS 6700. Ik heb 2 aanwijzingen gevonden die me net niet voldoende helpen op een paar punten, maar misschien is er op ons forum iemand die dat wel weet.

Wat is duidelijk: roodbruin onder de voetplaat, bronsgroen boven de voetplaat. Rookkast en schoorsteen zwart.

Nu zijn mijn bronnen de website van Phildie en het 2100 boek van Paul Henken. Van Phildie is het volgende te vinden: https://www.phildie.nl/Phildie/verf-kleurenschema.htm#HSM

Vragen die ik heb:

1. Er wordt gesproken van boven en onder de voetplaat, maar de voetplaat zelf wordt niet genoemd. Ik vermoed dat deze gewoon zwart zal zijn. En mogelijk geldt dat ook voor de horizontale vlakken zoals de bovenkant van de waterkasten en eventuele kappen boven de wielen. Is dit inderdaad zwart?

2. Wat is de kleur van de wielen. Is dat roodbruin zoals de rest van het chassis, of zijn deze bronsgroen (schijnt bij de 5500 zo te zijn geweest) of gewoon zwart?

3. Hoe zien de biezen eruit? Gewoon rode biezen zoals je veel leest of zijn het zwarte biezen met aan beide kanten een dunne rode bies? Het aardige is dat op vrijwel alle zwart wit foto's geen biezen zijn te onderscheiden, omdat bronsgroen en rood dezelfde grijstint oplevert. Omdat ik geen zwarte zie zouden het gewoon rode kunnen zijn, maar ik lees ook over biezen in hetzwart mer rode randjes.

4. Zitten er ook rode biezen op het chassis? Of heeft alleen de bovenbouw biezen.

Misschien dat het ergens in een schildervoorschrift staat, maar die heb ik nog niet gevonden. Vooralsnog ben ik van plan de bovenbouw in bronsgroen te spuiten met rode biezen en de onderbouw roodbruin. Dus zonder al teveel poespas, tenzij het in werkelijkheid toch anders is geweest.


« Laatst bewerkt op: 28 juli 2021, 22:24:08 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #51 Gepost op: 28 juli 2021, 16:26:39 »
Ivo,

Ik heb hier nog een bouwbeschrijving liggen van de Philotrain NS7700 / HSM 1000. Daarin staat over de kleuren het volgende:

"Bij de HSM uitvoering is het onderstel donkerbruin. De wielen zijn donkergroen, evenals de ketel en de buitenzijde van het machinistenhuis. De rookkast, de bovenzijde van de waterkasten en het dak van het machinistenhuis zijn zwart. Het interieur van het machinistenhuis is donkergrijs. Ook hier blijft de stoomdom messingkleur. De lok is rood/zwart gebiesd."

Op foto's van het model (kan ik hier helaas niet laten zien i.v.m. auteursrechten), is te zien dat de biezen op de ketel rood-zwart-rood zijn en op het machinistenhuis en de watertanks zwart aan de buitenste rand en daarbinnen rood. Op de achterwand is het onderste deel op die manier gebiesd; het bovenste deel ontbreekt dan weer de rode bies. De biezen zitten alleen op de groene delen van de loc, dus niet onder de voetplaat.

Voor wat betreft de voetplaat: Op de site van Phildie wordt wel gesproken over de omloop (zwart). Ik neem aan dat ze daarmee de voetplaat bedoelen.

Grtz, Ton

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #52 Gepost op: 28 juli 2021, 17:23:17 »
Scheltema schreef in het verzamelwerk "Nederlandse Spoorwegmodellen":
Citaat
De personentrein locomotieven waren zeer donker bronsgroen, bijna zwart van kleur met een donkerbruin frame. Aan weerszijden en op de ketel was de locomotief afgezet met smalle zwarte banden en rode biezen.

M.b.t. de kleurgegevens schreef hij een woord van dank aan: G. Ph. Friskorn, H.G. Hesselink, A.J. Veenendaal, J.J.B. Vellekoop en H. Waldorp voor de aangeleverde gegevens.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #53 Gepost op: 28 juli 2021, 22:14:32 »
Ivo,

Nog even een aanvulling: In de laatste uitgave van "Onze Nederlandse stoomlocomotieven" (Statius Muller / Veenendaal / Waldorp), staat een fabrieksfoto van een 6700. Daarop is duidelijk de positie van de zwarte biezen / banden te zien. Met mijn eerdere informatie hierboven kan je dan ook de plaats van de rode biezen bepalen.

Grtz, Ton

P.S. In de beeldbank van de NVBS staan ook een paar fabrieksfoto's: 580.019 en 580.062
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2021, 22:23:52 door TonM »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #54 Gepost op: 28 juli 2021, 22:30:28 »
Bedankt Ton en Eric,

De wielen lijken dus ook bronsgroen te zijn geweest. De biezen vind ik nog wel een ding. Die fabrieksfoto ken ik ook en die laat in elk geval zien waar de biezen zitten. Op de ketel komt dat zo wel goed, maar of bijvoorbeeld de bovenrand en onderrand van de waterkasten ook rood zwart rood waren vraag ik me af. Dat wordt dan wel een bonte kermis en dat denk ik ook van het machinistenhuis. De biezen op de  Philo's lijken me nog vrij breed. Met de huidige transfers kan dat denk ik beter.
En de liggende vlakken worden zwart.
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #55 Gepost op: 28 juli 2021, 22:39:24 »
In aanvulling Ton: in hetzelfde boek op pagina 74 staat een 5500 in fotografieranstrich. En daar zie je een witte bies aan beide kanten van de zwarte ronde de ketelbanden en de sierbies op de waterkasten.  Op de omlijsting alleen een wit randje aan de 'binnenkant '.

Dus dat gaat nog een hele klus worden :).
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #56 Gepost op: 28 juli 2021, 23:14:50 »
Welke belijning had de wijnrode HSM-700? ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #57 Gepost op: 29 juli 2021, 00:02:24 »
Dat weet jij wel: dezelfde als de bronsgroene, maar dan in zwart creme/wit.

Alleen doe jij het dan in 0 of 1. Is toch een verschil. ;)
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #58 Gepost op: 24 augustus 2021, 23:58:02 »
Omdat ik begonnen ben aan de 2908 maakte Roadster zich zorgen over de voortgang van mijn Ezeltje. Maar dat gaat prima. Deze is qua bouw gereed en wacht op een heilzaam sodabadje om vervolgens lekker gestraald te worden en daarna gespoten. Omdat mijn straalcabine nogal ingebouwd staat in mijn garage en bovendien geblokkeerd wordt door een aantal potten verf en bijbehorend spul omdat ik mijn huis aan het schilderen ben heb ik straks 2 loks om te spuiten.

Inmiddels heb ik het Westinghouse remwerk aangebracht en zijn voor zover ik kan nagaan alle ketelappendages geplaatst en moet er alleen nog een ketelmanometer tegen de brilplaat. Ook staat er een remkraan rechts onder het raam in de brilplaat en heb ik de handrem linksachter geplaatst. Die is blijkbaar zo met het Westinghouse remwerk meegekomen.

Enige twijfel heb ik nog hoe precies ik de krikken op de waterbakken voor moet plaatsen. Die liggen vooraan en soms staat er ook wel eens een. En de krikken van Philotrain zijn eigenlijk te groot en dat zie je goed bij zo'n klein lokje als de 6700.







De koppelstangen zitten er hier niet op. Maar met koppelstangen loopt het prima. Alleen zijn de koppelstangen helaas te lang, maar omdat beide assen tegelijk worden aangedreven kun je ovale gaten maken zodat het geheel blijft draaien.

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #59 Gepost op: 16 november 2021, 19:46:14 »
Graag jullie mening. Ik probeer de zwart rode biezen van het HSM kleurenschema op mijn 6700 te krijgen. Dit is de eerste poging met keurig in de juiste maat geprintte transfers:





Er zitten 2 op de ketelbanden en op de zijwand een complete verticale en een dikke rode bies langs de boven en onderkant. Daar komt dan nog een zwarte overheen, zodat er slechts een rode bies van 0,25mm overblijft. Nu denk ik dat het rood te tranparant is en het brons groen als ondergrond te donker voor het rood. Het is niet overal hetzelfde zoals je ziet.

Nu twijfel ik om het rood nog "dikker" te laten printen of met een witte ondergrond, of gewoon het model af te plakken met 0,75 en 1mm dikke biezen. Die spuit ik dan rood en plaats er vervolgens een zwarte bies van 0,5mm overheen.

De beste oplossing is denk ik de eerste: biezen proberen in minder transparant rood te drukken.

mvg,
Ivo

*