Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: NS 6700 dierenserie etchmodels  (gelezen 16153 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #30 Gepost op: 20 mei 2021, 21:20:55 »
Kijk nog wel wat ik er aan kan doen.

Inmiddels na het aan de onderkant afzagen van de ketel ben ik begonnen met de details op de ketel aan te brengen. Dom vastzetten, bel erop, toplantaren en een nieuwe veiligheid gemaakt met voet. Daar moet ik nog bij de montage op de ketel soldeer weghalen en de veer in het midden aanbrengen. Ook zijn de vuldeksels van de waterkasten gemaakt





mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #31 Gepost op: 20 mei 2021, 23:56:34 »
Ik snap echt niet waarom die 6100 nou zo lang moest duren,
Je kan het wel  (y) :P

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #32 Gepost op: 21 mei 2021, 15:25:57 »
Het is nog niet klaar...... ;)
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #33 Gepost op: 22 mei 2021, 02:04:59 »
 ;D ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #34 Gepost op: 23 mei 2021, 10:31:26 »
Voortgang aan de appendages aan de ketel:



Het is een heel gepuzzel om de juiste uitvoering te krijgen. En het ontbreekt mij aan de nodige informatie en foto's. Ik maak deze 6700 voor het begin van de jaren '20 en dan is in elk geval de korte schoorsteen aangewezen. Maar er is meer. In de HSM periode zie ik meestal geen luchtpomp of voeding daarvan met een stoomleiding. Die heb ik inmiddels wel op deze ketel geplaatst. Uit foto's van een Jos Blatter 6700 leid ik af dat de stoomleiding aan de voorkant uit de dom komt, dan met een afsluiter/stoomkraan vanuit het machinistenhuis wordt bediend (deze stang ontbreekt nog en komt boven de stang die er al wel zit) en de stoomleiding loopt dan naar de luchtpomp. Waar de afgewerkte stoomleiding heen gaat is onduidelijk.
Dan de stang die er nu wel zit is de bediening van de blazer, die eindigt op de rookkast. Wat voor ding daar zit als bediening van de blazer is ook onduidelijk. Er lijkt iets van een rechthoekig stuk te zitten op de rookkast, maar verder geen idee. Deze kant van de lok is zo goed als klaar op de gaten in de brilplaat na voor het doorlaten van de bedieningen van de blazer en de luchtpomp. Ook komt onderaan nog iets voor de regulateur. Die wordt met een vrij groot handwiel aan de zijkant van het ketelfront bediend.

Dan de andere kant:



Hier zie je ook een stang langs de ketel, die volgens mij hier alleen de functie van handrail heeft. Die is nu nog te lang, want die loopt niet door tot over de rookkast. Op de waterbak staat nu een luchtketel. Afhankelijk van de uitvoering van de 6700, met name waar de vuldop zit van de waterbakken, is dat één lange ketel of zijn dat er twee. Dit is een witmetalen ketel die ik eens heb gekregen van Erwin, die deze overhad, omdat hij deze had gebruikt voor de afbouw van een Blatter lokje en niet tevreden was over de meegeleverde onderdelen.

Ik heb van 0,2mm messing strip banden gemaakt die om de ketel heengaan, welke op steuntjes liggen waarmee de ketel vastzit op de waterbak.

Op de rookkast heb ik een knevel gemaakt voor het sluiten van de rookkastdeur en aan de zijkant een stukje draad gesoldeerd als scharnier.



Ondanks mijn gemopper op de kwaliteit van de etsplaat aan het begin van dit draadje ontstaat er nu best een aardig model van de dierenserie.

Als er iemand meer informatie heeft over de ketelappendages begin jaren '20 in de NS tijd hou ik me aanbevolen.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #35 Gepost op: 05 juni 2021, 14:22:35 »
Paar kleine dingen gedaan sinds de vorige post.

Een poging om iets van het ketelfront na te maken:



Ik maak het een beetje na van een tekening dat in de materieelbespreking in het HSM boek staat.  Ik heb nu de vuurdeur van de etsplaat gebruikt, maar deze is naar mijn mening behoorlijk te groot. Bovenaan heb ik de regulateur gezet en daar aan beide kanten naast 2 peilglazen met een onduidelijke leiding daaronder. Deze onderdelen komen van een gietboompje van Erwin welke hij bij zijn 8400 kit levert. Die is nu weer incompleet, maar Erwin heeft mij een extra gietboom beloofd. Op de bediening van de blazer en de luchtpomp komen straks nog handwielen rechts boven de ketel en helemaal rechts een vrij groot hand wiel dat het ganghendel bedient. Aan de linkerkant moet volgens mij nog iets van een injecteur, maar eigenlijk heb ik geen flauw idee hoe deze eruit moet zien. Bovenop nog een manometer denk ik in de spinnenkop.

Zijkant zover en ongeveer plaatsing op de bovenkant van de aandrijving. Hier zie je later niets meer van de spleet, want die is totaal onzichtbaar bij een afgebouwd lokje.




mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #36 Gepost op: 16 juni 2021, 22:10:12 »
Even een update. Het weer nodigt niet erg uit tot knutselen, het is erg druk op het werk en dan loopt er ook een pup in huis rond van bijna 3 maanden.

Maar toch vorderingen. Op de foto's ziet het er hier en daar nog vrij grof uit, maar het is dan ook groter dan in werkelijkheid.

Algemene indruk:



Er zijn maar weinig goede foto's te vinden en ik probeer een vroege NS versie te bouwen. Dan zit er in elk geval en luchtpomp op met bijbehorende remleidingen en een remreservoir dat ik nog moet maken. Ook is er dan aan deze kant een bediening van de stoomkraan voor de luchtpomp en de bediening van de blazer. Het trapje heb ik maar zelf gemaakt. Zal ik zo nog toelichten. Aan deze kant komt nog een klein keteltje onder de voetplaat, de koppelstang natuurlijk en het remwerk tussen de wielen. Ook heb ik inmiddels ontdekt dat de aandrijving verlaagd kan worden, zodat de buffers weer op de hoogte van mijn andere materieel zal komen. Ik heb ook de bufferbalken vervangen door rechhoekig messing profiel voor én meer stevigheid én meer conform het origineel.

Dan schuin van voren:



Het zijn nog niet de juiste buffers. Deze zijn geleend van een BD kit van Jos Blatter. De hoge luchtleiding komt uit ee DJH kit en de lage zijn van Philotrain. Ik denk buffers van MJT toe te gaan passen nummers 2305 of 2306. Piet is geloof ik met vakantie helaas, dus dat wordt nog even geduld uitoefenen of direct in de UK bestellen. De stang van de luchtpomp ligt nog los.



Schuin van achter is niet zoveel te zien. De railruimers zijn van een bepaald type, waarvan ik ook verschillende heb gezien bij verschillende loks.

Het machinistenhuis is nog wat rommelig. Het lijkt of aan de linkerzijkant een injecteur moet komen, maar daarvan ontbreekt elke foto en bovenop het ketelfront een spinnenkop met manometer.

Aan de andere kant zit het ganghendel dat een relatief groot handwiel is met een stuk tapeind parallel langs de ketel waarlangs een stang schuin naar beneden loopt. Het ganghendel kan draaien  ;D. Maar bedient verder niets. Paul had hier graag gezien dat ik de Belpaire schaarbeweging zou namaken, maar dan past er niets meer in van de aandrijving.



Hier zie je het handwiel van het ganghendel. De te ver doorstekende stangen worden straks nog voorzien van een klein handwiel net boven het ketelfront.

Dan nog de trapjes:



Het etsdeel uit de etsplaat staat ernaast, maar in werkelijkheid zijn het 2 stangen waar de treden aan vast zitten. Ik heb daarom in de geëtste treden aan de achterkant 2 gaatjes geboord, een houten afstandsmal gemaakt, de treden erin geschoven en de draadjes erdoor en alles haaks vastgesoldeerd. Aan de bovenkant even netjes rond buigen en naar binnen omzetten en aan het chassis vastsolderen.

Nog een paar klusjes en het geheel kan naar de spuiterij. Wordt nog wel even een puzzel voor de kleuren. Het worden HSM kleuren, dus de bovenbouw bronsgroen met rode biezen en onder de voetplaat bruin. Maar of er nog ergens iets van een zwarte voetplaat tussen zit is me niet helemaal duidelijk. Helaas waren er nog geen kleurenfoto's....


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #37 Gepost op: 16 juni 2021, 22:19:26 »
 (y)

en nu iets groters?

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #38 Gepost op: 16 juni 2021, 22:38:25 »
@ Ivo: snoepje hoor (y). Benieuwd hoe ie er uit ziet na het spuiten. Maar daar heb ik alle vertrouwen in ;).

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #39 Gepost op: 16 juni 2021, 22:44:18 »
(y)

en nu iets groters?
Nog niet. Volgende wordt een proefets afmaken van een Rhijnboog. En dan ws een werps 8400
mvg,
Ivo

*

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #40 Gepost op: 16 juni 2021, 23:52:05 »
 (y) Stukken beter Ivo, etswerk is niet het eind van alle tegenspraak!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #41 Gepost op: 21 juli 2021, 12:47:00 »
Afgelopen weken was er niet zoveel voortgang. Het was vooral puzzelen hoe het ketelfront er nu eigenlijk uitzag en hoe het Westinghouse remwerk eruit heeft gezien. De meeste foto's van de dierenserie lijken te zijn van de HSM periode. Er zijn wel wat NS versies, maar daar zie je net niet de details op die je wilt zien.

Op een bepaald moment herinnerde ik me de materieeltekeningen op het Utrechts Archief en deze bieden veel uitkomst. Het gaat dan met name om deze voor het ketelfront:


Copyright HUA, maar iedereen kan dit vrij downloaden

Als je hiervan delen uitvergroot dan kun je de details ontwarren uit de tekening:





Ik ben begonnen om hiervan de spinnenkop en de injecteur enigzins na te maken. Als je de beide tekeningen bekijkt dan loopt er in het midden een pijp naar boven voor de stoomfluit met een kleine afsluiter, rechts zit een afsluiter met een handwiel met 3 spaken met een leiding die naar onder de voetplaat loopt als een soort afvoer en links zit een leiding die naar een injecteur loopt links naast het ketelfront.
Samen met Kniesoor hebben we de tekeningen doorgesproken en Paul wees erop dat er een tweede injecteur moet zijn, want die is wettelijk voorgeschreven. Die hebben we gevonden onder de voetplaat aan de achterkant tegen het chassis en is te zien op deze tekening. Ook heb ik deze gevonden op foto's. Nu is het onduidelijk of deze is blijven zitten in de NS tijd. Daar heb ik geen foto's van kunnen vinden en deze tekening is van de HSM versie.
Tegen de brilplaat zit rechts van de spinnenkop nog een manometer met een hoekijzer gemonteerd.
De injecteur heeft een stoomleiding vanaf de spinnekop en een toevoerleiding en een overloop/afvoer die beide voorzien zijn van een afsluiter. Die ga ik nog namaken.

Voorlopig is dit mijn spinnekop:









Het handwiel op de spinnenkop heeft keurig 3 spaken zoals het hoort en het handwiel op de bediening van de blazer moet die nog krijgen. Het grote handwiel is de bediening van het ganghendel. Hierachter komt tegen de brilplaat ook nog de bediening van de Westinghouse rem, die eveneens voorzien is van een handrem, waarvan de bediening achter links staat. Komt later.
mvg,
Ivo

*

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #42 Gepost op: 21 juli 2021, 15:03:07 »

Prachtig Ivo!  (y)
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #43 Gepost op: 21 juli 2021, 17:04:32 »
Dank Sander,

Woorden: ik werd op fout woordgebruik gewezen  ;). Ik schreef:

Samen met Kniesoor hebben we de tekeningen doorgesproken en Paul wees erop dat er een tweede injecteur moet zijn, want die is wettelijk voorgeschreven.

Fout: een tweede voedingstoestel. Anders gezegd er dienen altijd twee toestellen te zijn die het water in de ketel kunnen bijvullen. Soms zijn dat 2 injecteurs, soms vervangen door een voedingspomp met voorwarmer (op de gemoderniseerde 3700 bijvoorbeeld of andere typen). In het geval van de dierenserie zit er links van de ketel een injecteur (type onbekend: Monitor?) en rechts een koudwatervoedingspomp. Mijn vraag voor mijn vroeg NS versie is of deze koudwaterpomp daar nog zat, omdat ik deze op geen enkele NS foto terugzie.

mvg,
Ivo

*

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: NS 6700 dierenserie etchmodels
« Reactie #44 Gepost op: 21 juli 2021, 18:31:37 »
Beneluxers,

Een kit van dit lokje in spoor 1 en dan is de kans groot dat ik die niet kan weerstaan...wat een leuk lokje! Mooi gedaan trouwens, en dat allemaal in H0....respect!

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/