Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door BartvD
Vandaag om 17:44:56
Rode achterlichten worden niet meer geschakeld met F0 door VAM65
Vandaag om 17:27:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn de Kuiper
Vandaag om 16:41:56
Benelux-forum Kalender 2021 door Martin Welberg
Vandaag om 16:16:45
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Martin Welberg
Vandaag om 16:15:44
Frans loodsje et cetera door Ric
Vandaag om 16:04:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 15:44:49
Automatische koppeling door Peter Kleton
Vandaag om 15:03:45
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn de Kuiper
Vandaag om 14:57:33
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 14:55:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:52:00
Reichsbahn tijdperk II door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:18:55
Elektromagnetische aandrijving Fleischmann sein werkt niet door Te 2/2
Vandaag om 14:13:15
Verzameltopic foto's uniformering Nederlands spoorwegpersoneel van toen tot nu door Jeroen Water
Vandaag om 14:08:49
MB-module: Hielan Ware door Reinout van Rees
Vandaag om 13:49:07
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door 1795
Vandaag om 13:29:45
Roco ETA 515, materieelbespreking door Casmir
Vandaag om 12:48:29
NS 6100 van GM&S door Floris Dilz
Vandaag om 12:40:56
Railways of Zimbabwe Beyer Garratt type 15 stoomlok door SBBcargo
Vandaag om 11:52:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:11:00
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 11:10:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeronimos
Vandaag om 10:32:37
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door nighttrain1
Vandaag om 09:29:17
NL baan: Frotterdam in h0 door Mcn1986
Vandaag om 08:52:26
Doornvliet door Hans Mol
Vandaag om 08:43:37
Lettertype Duitse spoorwegen door Ronald69
Vandaag om 00:29:25
Projekt 083-338 door 44
06 augustus 2020, 23:25:21
VERPLAATST: Gezocht cabine trapjes Roco plan T door Bert van Gelder
06 augustus 2020, 23:09:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
06 augustus 2020, 23:00:08
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 5892 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 2777
Re: Falkenheim
« Reactie #75 Gepost op: 14 juli 2020, 17:16:00 »
Ik vind deze oplossing wel aardig. aan de andere kant van het station kun je in principe alle kanten weer op en hetzelfde geld voor het uitrijden via de zichtbare wisselstraat. Een trein wordt naar het juiste perronspoor gestuurt om of linksboven of onder te vertrekken. Voor dat je dit bouwstadium het bereikt kun je er nog wel eventjes over nadenken. Voordat je het allemaal vast legt kun je altijd nog het een en ander uitproberen.

Rechtsboven bij de rode streep kun je ook nog een rechtse wissel plaatsen die naar het perron gaat ipv waar de wissel nu ligt. Dan is de boog iets vloeiender

Ik zou linksonder nog wel een overloop wissel plaatsen zodat je van het onderste perronspoor ook die richting op kan.

Arjan


Ik vind deze ook beter, bij de onderste tekening uit de bijdrage van 1012u wordt minder de indruk gewekt dat het om 2 dubbelsporige lijnen gaat en doet afbreuk aan het geheel.

Ik zou nog wel even aan mijn opmerking denken om van linksboven rechterspoor op spoor 1 binnen te komen, die optie zit er nu nog (steeds) niet in. Zijn maar 2 wissels....

Verder ben ik het met Arjan B eens om het wissel voor het bovenste perronspoor eerder te leggen, dat maakt het lijnenspel richting het station ook mooier. Het seinhuis gaf ik al aan deze te verplaatsen naar bovenkant wisselstraat, ruwweg tussen de rode 1 en 2 op de tekening. Zo heeft men vanuit het seinhuis meer zicht op de te bedienen wissels van depot tot station ;-)

Wat ik nog niet realistisch vind ogen is het omloopspoor onder de wisselstraat. Iets te symmetrisch en "leeg". Nu de wisselstraat
dunner uitvalt is er naar mijn idee nog ruimte voor 1 kopspoor boven het omloopspoor, aftakkend na het linkerwissel. Je kunt hie wagens stallen, maar ook de versterkingsrijtuigen om bij te plaatsen bij treinen op het station. Mooier is als deze spoortjes iets lager liggen (al is het maar 1 centimeter) en je voor dit deel (en ook het depot) bijvoorbeeld een andere kleur balast gebruikt, bijbijvoorbeeld bruinig terwijl je op de hoofdbanen het modernere grijs gebruikt.

Andere optie waar ik al langer naar kijk zijn de 3 kopsporen boven de wisselstraat. Gezien het vele rangeerwerk denk ik dat je deze maar weinig helemaal vol zult zetten. Zat wat te speculeren om het onderste kopspoor weg te laten, het geeft dan ruimte voor de 2 goederensporen van rechts die je dan (deels) buiten de wisselstraat naar het paradebaanvak linksboven kunt leiden op een vrijere manier. Je scheidt dan wat meer goederen- en personenverkeer zoals in werkelijkheid ook gebeurt. Nadeel is toch wat meer wissels en weer wat tekenwerk. Kleinst nadeel is dat het seinhuis dan ook niet meer past,  ;D Daar zie ik dan wel (realistischer) mogelijkheden bij het groene streepje bij ingang depot, net bij het eerste wissel van de slakkenkuil.
Groeten, Arjan

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1719
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #76 Gepost op: 15 juli 2020, 20:37:01 »
OK, we hebben weer enkele aanpassingen doorgevoerd.
Dit is momenteel het resultaat :



Aan het bovenste perron is de wissel dichter naar de wisselstraat gebracht.
Aan de industrieopstelsporen onder de wisselstraat hebben we een extra kopspoor gezet. Hier kan eventueel nog paar extra wagons gelost wordenof gerangeerd, of de diesellok s nachts zijn verdiende rust krijgen. Het seinhuis is hier vlak boven naartoe verhuisd.
Linksonderaan is een extra wissel gekomen, met een kopspoort dat op de Malm kasten komt te liggen, alwaar treinen op/af de baan kunnen gezet worden zonder het rijden op de baan zelf te hinderen.

Nog een aanpassing waar ik over twijfel is een extra omloopspoor boven de wisselstraat zelf, zoals op onderstaande schets :



Hierdoor zouden treinen komende van rechtsboven, zonder de wisselstraat te hinderen, naar de hoofdbaan linksboven kunnen raken.
Enerzijds zie ik er het nut wel van in, maar maken we het dan weer niet complexer ?

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 2777
Re: Falkenheim
« Reactie #77 Gepost op: 16 juli 2020, 07:46:40 »
Het blijft een lastige, en daarom wil ik het binnenkort eens uittekenen. Eer je aan het leggen van deze wisselstraat toekomt...

Denk dat ik 2 tekeningen zal moeten maken:

1) Benadering kruis: Hoofdlijn linksonder naar rechtsboven kruist hoofdlijn van linksboven naar rechtsonder (beide vice versa) en wissels zijn nodig van om van hoofdlijnen te wisselen, en natuurlijk de vertakkingen naar depot en station;
2) Benadering evenwijdig: Hoofdlijn linksonder naar rechtsonder loopt kort evenwijdig aan hoofdlijn van linksboven naar rechtsboven (beide vice versa) en wissels zijn nodig van om van hoofdlijnen te wisselen.

Punt is dan wel dat je vrij dicht bij het originele ontwerp lijkt te komen, zo slecht was ie niet  ;D

Op dit moment neig ik naar benadering 2, vooral omdat een Intercity met een rijtuigje of 8 van linksonder in 1 vloeiende boog zo op spoor 1 het station binnen kan komen. Dat is, buiten de voorliggende goederensporen, toch echt wel een mooi gezicht. Door de aanpassingen van de wisselstraat in de afgelopen week is deze optie eigenlijk geëlimineerd, en ik denk dat dat toch jammer is uiteindelijk. 

Wordt vervolgd, zonder haast...
Groeten, Arjan