Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0  (gelezen 62255 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #345 Gepost op: 11 oktober 2022, 16:46:25 »
Vanmiddag de eerste spoortjes gelegd en zoals al aangegeven is de voorste een code 75 geworden van Peco. Die lag er nog en toch zonde om dan niet te gebruiken toch? De rest gaat Peco code 100 worden, zie je straks niet veel meer van terug en kan prima. Ligt 1 wisseltje in en het US spul kan goed over dat spul heen.

Het canvas :) en de code 75 ligt al klaar:

20221011_135539 by Ronald Halma, on Flickr

Paar draadjes er aan, gaatjes boren, lijm onder de rails en:

20221011_140800 by Ronald Halma, on Flickr

Liggen! Even met een rol er overheen, heb daarvoor een mooi stuk rond ijzer en dat rolt prima. Tegelijkertijd uitlijnen met een lange lineaal en enkele schroefjes met plaatje erin om alles netjes op de plek te houden:

20221011_141341 by Ronald Halma, on Flickr

Die ligt:

20221011_142031 by Ronald Halma, on Flickr

Aan het eind soldeer ik ze direct vast, aan deze kant waar ze naar de grote bak gaan nog niet. Dat doe ik pas als ze gekoppeld zijn.

Bij het 2e en 3e spoor komt een wissel, daarvoor eerst het veertje verwijderd voor later de motoraandrijving:

20221011_142519 by Ronald Halma, on Flickr

Tussendoor de grondplaat alvast afgetekend van de loods alhoewel ik nog niet 100% zeker ben of ik die ga gebruiken. Wss wel:

20221011_144009 by Ronald Halma, on Flickr

Afgetekend. Dat gaat er na het eten uit en komen er alvast wat strookjes onder die straks het geheel ondersteunen:

20221011_144026 by Ronald Halma, on Flickr

Gesoldeerd en op lengte gebracht:

20221011_160734 by Ronald Halma, on Flickr

En zo ligt het er bij na een goeie 2,5 uur klooien:

20221011_162643 by Ronald Halma, on Flickr

Deze kant nog even op lengte brengen en dan is dit eerste stuk zover klaar. Later weer meer!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #346 Gepost op: 12 oktober 2022, 21:50:06 »
Maar toen was ik nog wat aan 't klooien gisteren en daar besloten toch niet de witte loods te gaan gebruiken. Had nog een stuk ringloodswand over, dat maar eens gepast:

20221011_170248 by Ronald Halma, on Flickr

Van een mede-Mitropaan (dank Ewout!) een tijd geleden een Walthers kit restant gekregen wat later bleek 2x een volledige loods. De eerste was ooit uit elkaar gehaald, de 2e nog nieuw maar wel verzaagd... komt nog. Daar de basisplaat eens van gepakt:

20221011_170254 by Ronald Halma, on Flickr

Moet het sporenverloop wel wat aanpassen maar dat is niet onoverkomelijk. Aan de achterkant direct de Modulebaan connector vernieuwd.
Als die wand dan daar links komt hou ik rechts ruimte voor precies 2 keer een halfrelief loods aan elkaar gebashed:

20221011_170303 by Ronald Halma, on Flickr

Nog wel snel even de eindjes glad geslepen van de gesoldeerde rails:

20221011_172626 by Ronald Halma, on Flickr

Nu dus de kits, 2x backshop van Walthers dus:

20221011_210921 by Ronald Halma, on Flickr

Kreeg hem in de originele doos + een zak vol losse delen. Dat al overgepakt in een opbergdoos:

20221011_210905 by Ronald Halma, on Flickr

Makkelijk, goed te zien wat er wel en niet bij is. En dat viel dus reuze mee!
Van het voorheen al gebouwd was ook al wat verzaagd, maar wel alles compleet:

20221011_210900 by Ronald Halma, on Flickr

Niet heel netjes gebouwd ooit (sorry Ewout ;D) dus daar is nog wel werk. Belangrijk om te weten is dat straks als het allemaal klaar is je alleen de voorkant (front) kunt zien en de rest amper.
Eerst maar eens bij elkaar gezocht wat ooit aan elkaar zat:

20221011_211805 by Ronald Halma, on Flickr

Een en ander aan elkaar geplakt met de tubevariant van onze plastic lijmen:

20221011_211624 by Ronald Halma, on Flickr

Wat styreen als versteviging gelijmd op de zaagsnedes.
Zo ook de andere kopwand gemaakt en daarna toen het droog was de eerste set aan elkaar gelijmd. Ook hier kon ik snel zien wat ooit aan elkaar had gezeten:

20221011_214354 by Ronald Halma, on Flickr

En beide setjes, lekker voor de tv:

20221011_221303 by Ronald Halma, on Flickr

Droog passen:

20221011_222703 by Ronald Halma, on Flickr

En lijmen, de grondplaat wordt tussendoor gebruikt ter controle:

20221011_222709 by Ronald Halma, on Flickr

20221011_230001 by Ronald Halma, on Flickr

Dat was gisteren, vanmorgen nog even lekker door. U ziet dat hij netjes op zijn grondplaat past:

20221012_092601 by Ronald Halma, on Flickr

Dragers voor de kraan, ten onrechte ingekort omdat ik dacht dat het niet zou passen. Later toch de correcte er ingelijmd, immers had ik 2 kits en de 2e kit heeft deze niet nodig:

20221012_100923 by Ronald Halma, on Flickr

En even passen met wat er aan kraan nog bij was:

20221012_102237 by Ronald Halma, on Flickr

Beetje krom maar dat komt nog.
Omdat het straks allemaal amper te zien is schenk ik niet heel veel aandacht aan de netheid van het geheel. het zal straks nog wel wat kleur, washes en verwering krijgen en dan valt het helemaal niet meer op dat het niet al te netjes gebouwd is ooit:

20221012_115343 by Ronald Halma, on Flickr

Met 2 loopkatten en de cabine op hun respectievelijke plekken:

20221012_123404 by Ronald Halma, on Flickr

Zoiets dus:

20221012_125922 by Ronald Halma, on Flickr

Even testen buiten:

20221012_131423 by Ronald Halma, on Flickr

Dat is ok! Dan wat deuren op maat maken, omdat er wat in en uit moet zijn ze omhoog geschoven:

20221012_132953 by Ronald Halma, on Flickr

Loods 2! Die was al flink verzaagd maar geen nood, we hebben lijm!:

20221012_141658 by Ronald Halma, on Flickr

De delen bij elkaar gezocht en omdat er van 1 wand toch een strook af moet zodat het goed blijft ogen dat direct maar aangepast met zaag en mes:

20221012_143906 by Ronald Halma, on Flickr

Zie?:

20221012_143942 by Ronald Halma, on Flickr

Ook het onderste deel en dat kan natuurlijk fout gaan. Maar ook hier doet lijm wonderen:

20221012_144341 - kopie by Ronald Halma, on Flickr

De delen aan elkaar gelijmd en je ziet dat achteraan de kolom verdwenen is. Dit is dus de ingekorte wand:

20221012_144605 by Ronald Halma, on Flickr

Verstevigd met styreen:

20221012_145031 by Ronald Halma, on Flickr

Een koppelstrip op de achterkant om beide wanden aan elkaar te krijgen:

20221012_145531 by Ronald Halma, on Flickr

Die moest wel opgevuld worden, daar een dunne strip in gelijmd:

20221012_145933 by Ronald Halma, on Flickr

Zo dus, nodig omdat de wand in zichzelf verspringt:

20221012_150016 by Ronald Halma, on Flickr

Met tubelijm goed gevuld aan elkaar gelijmd en metw at gewcht laten drogen (zodat het vlak blijft):

20221012_150335 by Ronald Halma, on Flickr

Kopwanden hetzelfde verhaal echter heb ik hier maar 1 deur breed nodig die ik van beide kanten af zaag. De plaatjes vertellen het verhaal :) :

20221012_150933 by Ronald Halma, on Flickr

20221012_151350 by Ronald Halma, on Flickr

20221012_151509 by Ronald Halma, on Flickr

Links aan elkaar en direct de hoek/koppelstrip er op gelijmd:

20221012_152026 by Ronald Halma, on Flickr

Beide kopeinden zover klaar:

20221012_152911 by Ronald Halma, on Flickr

Zo zit ik dan, lekker Midsomer Murders op BBC first op de achtergrond ;) :

20221012_152920 by Ronald Halma, on Flickr

Grondplaat aanpassen:

20221012_154957 by Ronald Halma, on Flickr

Op lengte brengen:

20221012_155937 by Ronald Halma, on Flickr

Koppen er op lijmen:

20221012_160810 by Ronald Halma, on Flickr

Bijna zover:

20221012_161040 by Ronald Halma, on Flickr

Toen was het al einde middag en stond hij op de grondplaat:

20221012_161508 by Ronald Halma, on Flickr

Dus buiten snel een proefopstelling gemaakt en wat ik voor ogen had is ook wat het gaat worden!:

20221012_164805 by Ronald Halma, on Flickr

Even snel een losse flex er in, en dat is zeker mooi zo:

20221012_164815 by Ronald Halma, on Flickr

20221012_164840 by Ronald Halma, on Flickr

Let wel, straks kun je alleen vanaf de grote bak hier in kijken.

Het was mooi, nu gestopt. Op tijd weer in mijn nest vanavond, morgen weer "an die arbeit!" Later!

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #347 Gepost op: 12 oktober 2022, 22:12:36 »
Lekker bezig daar  (y)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #348 Gepost op: 14 oktober 2022, 23:09:27 »
Dank je! Vanavond nog even wat kunnen doen. De afwerking op de muren gemaakt en ook de daken gemaakt van het achtergrondgebouw. De originele dakplaten op maat snijden:

20221014_213540 by Ronald Halma, on Flickr

Eerste deel op zijn plek:

20221014_214430 by Ronald Halma, on Flickr

Van de restanten maak ik een steun zodat later de boel niet in zakt:

20221014_215000 by Ronald Halma, on Flickr

Beide daken zover klaar:

20221014_223502 by Ronald Halma, on Flickr

En ook in het midden een stevige steun, nu kan er niks meer mee gebeuren:

20221014_224456 by Ronald Halma, on Flickr

Tot zover, nu slapen. Later!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #349 Gepost op: 16 oktober 2022, 11:56:01 »
Gisteren bij Bentink Apeldoorn geweest en daar mooi wat inspectieputten kunnen scoren van Peco:

20221015_223411 by Ronald Halma, on Flickr

Die dingen liggen rondom de kolenbunker en ook er onder. Heel precies kan ik het niet reproduceren dus moet ik wel wat concessies doen. Het gaat ook een beetje om zo accuraat mogelijk het geheel na te maken:

108363113_3289871844395161_6982630300509301905_o by Ronald Halma, on Flickr

En van een Belgische collega (Sven de Fruyt, gebruiker DFS op het MSM forum https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,21801.0.html):

49679395513_f1258a94fb_k by Ronald Halma, on Flickr

Dusch even wat gepast en gemeten en de setjes in elkaar gezet. Eerst de code 83 (linksboven) en de 100:

20221016_105855 by Ronald Halma, on Flickr

En klaar, links 3 setjes code 100, rechts 2 setjes 83:

20221016_110448 by Ronald Halma, on Flickr

De 100 komen hier, de voorste krijgt 83 staaf. Die sluit dan netjes aan op de 75 (anders had ik een extra set van 14 euro code 83 moeten kopen ;) ) :

20221016_110843 by Ronald Halma, on Flickr

De 83 komen hier waarvan 1 setje onder de bunker waar de wagons ontladen. Die dek ik later af met planken zodat deze ook afwijkt van de andere putten:

20221016_103830 by Ronald Halma, on Flickr

Kan zijn dat de lange put nog meer naar de bunker komt, komt later nog.

Toch even wat kunnen doen voordat de arbeidsplicht weer roept vanmiddag!  :)
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2022, 11:58:27 door Ronald Halma »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #350 Gepost op: 16 oktober 2022, 12:12:35 »
Oei, geinig!! :)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #351 Gepost op: 16 oktober 2022, 12:44:26 »
Geinig? Dit is serieus werk heer Hekman! ;D ;)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #352 Gepost op: 16 oktober 2022, 12:53:16 »
 Hoi Ronald,

Waarom gekozen voor code 100 en code 83 variant?? Rails is toch van een soort?

Gr Frank


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #353 Gepost op: 16 oktober 2022, 13:06:12 »
Frank, 83 (en een stukje 70) liggen links zichtbaar. Ik wilde toen wat gaan doen met dit mooie US railsysteem van Peco en dus is dat daar op gekomen. De "staging" die niet in zijn geheel gezien kan gaan worden kan prima met 100 gemaakt worden waar ik nog voldoende van heb liggen. En anders had ik toch weer een nieuw wissel en een bos flexen moeten bestellen waarvan je later eigenlijk niet kunt zien dat ze heel veel verschillen met wat er naast ligt.

Oke, jullie weten het verschil nu  ;D ;)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #354 Gepost op: 16 oktober 2022, 14:36:31 »
De put net voor de wissel is operationeel wellicht niet zo handig; dan blokkeer je het afbuigend spoor.  :-\
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #355 Gepost op: 16 oktober 2022, 16:37:42 »
Je hebt helemaal gelijk. Wissel verleggen gaat het niet worden  ;) Zal eens kijken of het heel erg is dat ik het zo doe. 

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #356 Gepost op: 16 oktober 2022, 17:42:26 »
bedankt voor de uitleg...


verstuurd met........  (geintje  ;D)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #357 Gepost op: 16 oktober 2022, 17:44:31 »
Zijn allebei sporen naar de bunker, toch? Dus operationeel niet heel logisch...
Volgens mij wilde je in het 3de spoor ook een put leggen? Kan je deze put (dus die in het 2e spoor) niet ook naar de andere module verplaatsen? Dan liggen er 2 naast elkaar; symmetrie werkt rustgevend... ;D En logischer: bij de waterkraan, en hou je ontslakken incl alle gereedschap etc op 1 plek. Al zit je daar weer net voor het andere wissel naar de draaischijf... Zou misschien net passen met vuurkist van een challenger boven de put :)



Wat is trouwens de functie van de hoppers op de voorgrond bij de Belgische collega? Of zit daar ergens verticale transporteur die de slakken naar de silo aan de zijkant werkt..?
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2022, 21:23:09 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #358 Gepost op: 16 oktober 2022, 20:13:37 »
Geinig? Dit is serieus werk heer Hekman! ;D ;)
Oh ships!! :( Neemt u me niet kwalijk.




Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #359 Gepost op: 16 oktober 2022, 22:39:55 »
Wat is trouwens de functie van de hoppers op de voorgrond bij de Belgische collega? Of zit daar ergens verticale transporteur die de slakken naar de silo aan de zijkant werkt..?

Ja, die bunkers hadden een (of meer?) verticale transporteur(s), dat is dan die koker aan de zijkant. Ergens in zijn draadje op MSM staat geloof ik een tekening van een werkelijke kolenbunker :)

Ik kan nog eens kijken om het naar deze kant te verleggen, in een code 100 past een 83 staaf, andersom is het wat lastiger  ;D