Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:49:38
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0  (gelezen 62152 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15264
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Gepost op: 15 februari 2020, 18:46:43 »
Hallo luitjes,

Tja, daar gaat hij weer, een nieuw modelbaan. Maar hij was toch bezig in 0, in 0e, met een pizza...... Klopt :) Ik leg het uit.

Al wat langer geleden (Januari 2019) nam ik van vriend Marc (MB6400) een bak over van 160 bij 60. Die heeft een tijd in de schuur gestaan en allerlei ideen kwamen voorbij om deze bak een keer te gaan vullen. Hij was wel onhandig groot maar heel belangrijk; niet zwaar. Vorig jaar nam ik van vriend Evan (Daes) uit een partij een 130ft draaischijf met bijbehorende loods over. Dat was altijd nog een wens van mij:

20190830_152234 by Ronald Halma, on Flickr

En een deels gebouwde 9-sporige loods:

20190830_152307 by Ronald Halma, on Flickr

In 2004 bouwde ik The Shop. Dat was (is) een baantje van 120 cm waar ik een stukje UP shop uitgebeeld heb en wat lekker handzaam was (en is). Maar destijds had ik geen draaischijf en ook niet de grote kolenbunker die eigenlijk op zo'n baantje thuishoort. UP gebruikte zogenaamde 650 ton kolenbunkers die meerdere sporen overspande en die vrij imposant waren om te zien. Ten tijde van de bouw van The Shop waren deze bunkers in H0 al lastig te krijgen, daarna eigenlijk nog veel meer omdat de firma IHC die ze produceerde ermee stopte,
Maar; ook die had ik in de tijd via de Duitse Ebay kunnen  kopen dus eigenlijk had ik alle ingredienten in huis om een nieuwe, erg gewenste variant van The Shop te kunnen bouwen. Want dat was al heel lang mijn wens, een "The Shop" bouwen zoals ik die eigenlijk destijds had willen bouwen. Iets in deze trend, Laramie's Union Pacific engine terminal met draaischijf:

laramie_terminal_large by Ronald Halma, on Flickr

De doorslag? Die kwam van een bevriende Duitse organisator. Hij doet een erg leuke 2-jaarlijkse show in Berlijn en door hem was ik benaderd om daar nog een keer aan mee te doen. Bijzondere bijkomstigheid was dat dit waarschijnlijk de laatste keer zou gaan worden. De beste man gaat met pensioen en daarmee zal de organisatie van deze tentoonstelling hoogst waarschijnlijk ophouden te bestaan.
Toen hij lucht kreeg van mijn plannen dat ik een opvolger van The Shop wilde gaan bouwen (hij wilde eerst het origineel) kwam al snel de vraag of hij de nieuwe kon krijgen. En die..... was nog niet eens begonnen  ;) Tja, en ik wilde graag daar naartoe. Dus, de deal was snel gemaakt; in November 2020 naar Berlijn met een nieuw baantje! Daarmee voor hem een leuke primeur en voor mij.... werk.

Dus; bouwen. Dat kwam eigenlijk wel uit daar Wanda geblesseerd raakte aan haar schouder en daar momenteel veel hinder van ondervind. Bouwen gaat haar even minder af en geeft mij de kans dit te gaan doen.
De bak; die is 160 cm lang en 60 cm diep. Die kan precies in mijn Mazda 5 icm 2 personen. Ideaal voor organisatie's van treinenshows want zo blijven de kosten laag. Deze foto's zijn van afgelopen Juni. Hier wat getest met een mal van de draaischijf en al een deels gebouwde bunker. Kom ik later op terug:

20190531_142034 by Ronald Halma, on Flickr

Even snel met een BR01 die in de vitrine stond, vrij imposant toch?:

20190531_142120 by Ronald Halma, on Flickr

Wat meten en tekenen geeft eigenlijk deze optie als beste weer:

20190531_145734 by Ronald Halma, on Flickr

20190531_162242 by Ronald Halma, on Flickr

Er is een Engelse variant in 0 en die heeft mij wel geinspireerd. Helaas laat mijn loods niet toe daar een spiegelbeeld versie van te maken dus lijkt de mijne wel op die uiutvoering. Onder het motto "beter goed gejat dan slecht verzonnen" moet dat kunnen. Van mijn Shop is door een Duitser een 1 op 1 kopie gemaakt en mijn Metusa Junction plan (dat ik ook deels van een ander had) is na mij door diverse mensen weer gebruikt voor hun versie van dat plan. Dus, niets aan de hand. Uiteindelijk leggen we onze eigen hand erin en zijn ze allemaal verschillend van elkaar.
Oh ja, de Engelse variant vind u hier: https://laramieengineterminal.com/  Plaatje:

img_4758-cropped by Ronald Halma, on Flickr

Oke, dit wordt het dus:

20190531_162343 by Ronald Halma, on Flickr

De loods ga ik maar deels gebruiken. Dus als een soort halfrelief. Wordt nog een klusje maar zeker te doen (ten tijde van schrijven al gebeurd maar.... dat komt nog).
Eerst moest de bak voorzien worden van in ieder geval een drager voor de frieslijst. De bak was door het ontbreken daarvan vrij slap en doordat deze rechtop stond extra gevoelig voor deformeren ervan. Dus wat blokjes gefabriceerd:

20190531_163104 by Ronald Halma, on Flickr

Die in de hoeken van de boven-voorkant gelijmd:

20190531_163841 by Ronald Halma, on Flickr

Daarna een strip 9 mm plex genomen en daar schuine verstekkanten aan gemaakt:

20190531_181228 by Ronald Halma, on Flickr

Die in 2 lagen aan elkaar gemaakt zodat ik met standaard lengtes toch 1,6 meter kon halen:

20190531_181231 by Ronald Halma, on Flickr

Op de plek:

20190531_182927 by Ronald Halma, on Flickr

Aan de achterkant bovenin een lat gelijmd en geschroefd, ook hier had de bak de neiging wat krom te gaan staan:

20190531_192148 by Ronald Halma, on Flickr

En dat ziet er dan zo uit:

20190531_192359 by Ronald Halma, on Flickr

Inmiddels staat de bak op een paar "nood-poten". Er komt een nieuwe set onder die ook hoog is zodat railhoogte toch rond de 150 cm zal liggen. Waarom? Omdat ik dat erg mooi vind maar ook vanwege de mooie inkijk die je dan hebt. Er zal zeker een voorziening bijkomen voor kleinere mensen doie dan ook goed kunnen kijken.

Dit stukje bouw was afgelopen zomer al :) Inmiddels ben ik wel wat verder.... ik zal eerst echter nog laten zien hoe ik het plan ontwikkeld heb dit najaar.

Later!

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Relax, it is only a hobby.
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2020, 18:51:37 »
mooi project(je)....
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11394
    • Mijn fotoarchief
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2020, 19:38:07 »
De plannen, maar vooral die grootbedrijf foto gaven mij een fijne kriebel, deze gaat dus gevolgd worden

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15264
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2020, 19:39:52 »
@Bart: Kleintje maar ;D Die zijn eigenlijk heel leuk om te bouwen.

@Eelco; dank je!

# Update 1

Het plan; daarvoor ben ik in september begonnen met het aan elkaar plakken van een stapel A4'tjes:

20190913_145535 by Ronald Halma, on Flickr

Dat in de kamer op de grond gelegd samen met de mal van de draaischijf. Hier lag ook de loods en kon ik mooi plaats bepalen.
Begonnen met een plek te kiezen:

20190913_150220 by Ronald Halma, on Flickr

20190913_150403 by Ronald Halma, on Flickr

Met de bunker erbij. Zo kan ik mooi zien hoe het geheel oogt en wat ik er aan achtergrond gebouw bij kan bouwen:

20190913_151736 by Ronald Halma, on Flickr

De bunker zal dienen als "view-blok" en zal het gat in de wand uit het zicht halen. Achter de wand zal een 60cm staging komen met wss een schuifbak + draaischijf die met de hand bediend gaat worden.
Daarna een plan uitgezet op papier waar zo'n beetje het sporenverloop zichtbaar is:

20190913_153016 by Ronald Halma, on Flickr

2 wissels gaat het worden, de rest gewoon spoor. Alle sporen sluiten aan op de schijf zoals ook bij het grote voorbeeld in zowel Laramie als Cheyenne:

20190913_155159 by Ronald Halma, on Flickr

Nu is op de foto's ook mooi te zien wat ik van plan ben namelijk het doorhalen van de schijf zodat deze deels "verdwijnt" in de achtergrond. In tegenstelling tot de 0-variant in Engeland zal deze niet van achter zichtbaar zijn maar alleen van voor en linker-zijkant:

20190913_155235 by Ronald Halma, on Flickr

En nog een keer zonder bebouwing:

20190913_155653 by Ronald Halma, on Flickr

Dit zal de basis worden voor het baantje.

Laters!

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2020, 19:53:21 »
De kolen bunker is dat de onderstaande “kit”




Die zie je in Canada nog weleens liggen

Arjan

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
    • YouTube
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2020, 20:32:15 »
Prachtig thema!!  (y)

Die 1:48 variant uit de UK ziet er ook erg imposant uit, zou leuk zijn om eens in Nederland op een tentoonstelling te zien.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15264
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2020, 20:50:09 »
Ja, dat is hem :) Deze heb ik wel eens gezien maar tegen een veel te hoge prijs. De mijne komt van Ebay in Duitsland en was best redelijk geprijsd destijds. Ik dacht een tientje of 5, en dat was niet te duur.

# Update 2

De loods viel intussen al uit elkaar... de reis van Belgie naar hier, het gesleep naar boven en weer naar beneden, iets teveel van het goede. Uiteindelijk brak zij in 2 en eigenlijk precies op de goede plek! :) :

20200209_203413 by Ronald Halma, on Flickr

20200209_205146 by Ronald Halma, on Flickr

Dit lange deel is belangrijk en daarmee ook waarom ik voor deze variant heb gekozen. Dit deel kan de BigBoy met gemak opnemen qua lengte. Dus weer passen op de vloer:

20200209_212833 by Ronald Halma, on Flickr

Duidelijk, waar ik afgetekend had klopt wel. De boel maar beginnen te slopen:

20200209_213629 by Ronald Halma, on Flickr

Nog een keer passen, beter 2 keer meten dan 1 keer verkeerd zagen.... :) :

20200209_213649 by Ronald Halma, on Flickr

Daar gaat ie, freehanded!:

20200209_221621 by Ronald Halma, on Flickr

20200209_221906 by Ronald Halma, on Flickr

Kijk, zo wordt dat; een halfrelief tegen de achterwand:

20200209_222757 by Ronald Halma, on Flickr

De andere helft op de tafel en kijken waar die eraf moet. Op de onderkant afgetekend met de punt van het mes:

20200209_225022 by Ronald Halma, on Flickr

20200209_231459 by Ronald Halma, on Flickr

En helaas niet te snijden dus maar met de Proxxon:

20200210_123409 by Ronald Halma, on Flickr

Kijk mama, 2 helften:

20200210_124000 by Ronald Halma, on Flickr

En om het voorste stuk gaat het. Inmiddels al wel wat afgebroken maar dat komt goed:

20200210_124019 by Ronald Halma, on Flickr

En zo moet het worden:

20200210_130413 by Ronald Halma, on Flickr

20200210_130418 by Ronald Halma, on Flickr

Een en ander weer vastgezet:

20200210_131325 by Ronald Halma, on Flickr

Tot zover weer, later!

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4830
  • Modelspoor is emotie...
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2020, 21:33:44 »
Ik vind het wel van lef getuigen om zomaar de zaag in die loods te zetten.... ;) (y)
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15264
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2020, 21:54:19 »
Och, ik zie daar geen probleem in.... een beetje doorheen kijken helpt daarbij :)

# Update 3

Toen moest het baanplan uitgezet worden in de bak. Het spul in de bak gezet en gepositioneerd:

20200210_135309 by Ronald Halma, on Flickr

20200210_135320 by Ronald Halma, on Flickr

Er zijn al wat sporen met pen op de bak gezet. Die zijn wat dikker gemaakt met een viltstift (in het rood):

20200210_151823 by Ronald Halma, on Flickr

Even een breedbeeldje:

20200210_152525 by Ronald Halma, on Flickr

Links:

20200210_152540 by Ronald Halma, on Flickr

Rechts:

20200210_152544 by Ronald Halma, on Flickr

U ziet al een 3e gebouw rechtsachter, dat komt later :) Het wordt de machineshop waar een spoor doorheen loopt.

Nog een schot vanuit links, deze hoek zal nog opengemaakt worden:

20200210_152854 by Ronald Halma, on Flickr

Inmiddels is er een kleine lading Peco code 83 en 70 besteld en onderweg. Er komen zoals gezegd maar 2 wissels in maar die worden wel gedetailleerder dan dat ze standaard zijn. Hiervoor wat Details West spul in de States besteld, verder nog wat spul gescoord via een Duitse FB pagina.

Later meer, ik hoop jullie interesse gewekt te hebben! ;)

JeanR

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2020, 22:22:02 »
Mooi Projectje Ronald. Heb jij nog wel tijd om te gaan werken  :laugh:
En dan ook nog even een tentoonstelling op poten zetten. Wat een energie. (y)
Misschien treffen we elkaar in Berlijn.  ;)

Grt. Jan.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3770
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2020, 23:19:33 »
Mooi project. Benieuwd naar het vervolg.

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2066
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #11 Gepost op: 16 februari 2020, 08:14:46 »
Leuk project, Ronald. Lekker out of the box gedacht (sorry, slechte grap). Maar serieus, een leuk idee. Ik zie er ook geen problemen in een goed idee te hergebruiken. Voor de beperkingen van een modelbaan, en zeker als het om dit soort bakjes gaat, zijn de oplossingen nu eenmaal ook niet oneindig. Berlijn wordt een beetje bezwaarlijk voor mij, maar ik neem aan dat dit project nadien nog wel eens ergens meer in de buurt opduikt.

Groeten,
Gerard

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #12 Gepost op: 16 februari 2020, 09:41:57 »
Slopen en bouwen. (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #13 Gepost op: 16 februari 2020, 09:49:43 »
Later meer, ik hoop jullie interesse gewekt te hebben! ;)

Interesse is zeker gewekt!!
Heel gaaf  (y) en blijf het zeker volgen  :)
Met vriendelijke groet,
Peter

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1631
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2020, 10:35:08 »
Prachtig nieuw project Ronald!! In het najaar ook te bewonderen in de Achterhoek?

Groet, Gert-Jan