Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi  (gelezen 20458 keer)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi
« Reactie #15 Gepost op: 29 maart 2020, 15:50:00 »
ALs ik zoveel ruimte had, zou ik een 2-sporige "parade-strecke" maken in een lichte boog achterin helemaal van links naar rechts en die ten opzichte van de achterkant "schuin" leggen zodat de baan minder kunstmatig aandoet. Het is niet iedereen gegeven een lange trein natuurgetrouw te laten rijden, maak gebruik van die mogelijkheid! :)
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2020, 15:51:43 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi
« Reactie #16 Gepost op: 29 maart 2020, 17:32:15 »
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt maar als er (op mijn plaatje) sporen komen van linksboven naar rechtsonder dan kan ik daar achter alleen maar bij komen door er steeds onder door te kruipen. En dat wil ik niet, eerlijk gezegd.

Ik heb het baanplan n u wel iets aangepast door langs de balustrade doorlopend 2 sporen te maken; dat geeft toch ook al een parade-baan van ca. 3,5 m. De achterste laat ik dan op + 10 cm lopen wat overigens wel tot gevolg heeft dat de onderste opstelsporen een daling gaan krijgen incl. de wissels. Maar als ik de onderplaat als één geheel ga zagen lijkt me dat niet zo'n groot probleem (hoop ik).





Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi
« Reactie #17 Gepost op: 30 maart 2020, 15:57:37 »
Ik doe toch maar geen verhoogde baan langs de balustrade, denk ik. Verder heb ik bij het begin van de middelste poot van de E 2 kruiswissels geplaatst zodat ik op beide sporen langs de balustrade rechtdoor kan rijden.
Verder wil ik rechtsboven een tandradbaan gaan maken zodat er toch nog wel een niveauverschil in gaat komen.

Dan komt het baanplan er zo uit te zien:



En in 3D:



Ik wil dit dan in fases gaan opbouwen zodat er al vrij snel met de treinen gereden kan gaan worden.

Fase 1:



Fase 2:



En fase 3 wordt dan misschien eerst het complete station + opstelsporen op de onderste poot of misschien toch eerst de tandradbaan rechtsboven.

Laat maar horen wat jullie hiervan vinden.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi
« Reactie #18 Gepost op: 30 maart 2020, 22:37:01 »
Hallo Freek,

Een hele mooie en ook uitdagende ruimte om in te delen en ook heel plezierig om in te werken lijkt me, want je hebt indirect toch contact met de woonkamer dmv. de vide.
Dat is ook meteen wat mij opvalt: als je een deel van de geplande baan tegen de balustrade aan gaat zetten, hoe ziet het er dan later van beneden af uit: komt er een soort achtergrond, dan kijk je dus tegen een plaat aan, of blijft het open en zie je dan een beetje landschap? En van onderaf kijk je tegen de onderkant van de baan aan.
Misschien een idee om de ruimte langs die balustrade een beetje vrije ruimte te houden, al zal het maar smal wezen, zodat je van beneden af je baan niet kan zien en je zelf dus langs dat hek kan komen als je aan het werk bent en ook naar beneden kan kijken.
Misschien vanaf links als een soort halfvrijstaande U-vorm bouwen, waarbij je vanaf de deur gezien naar rechts volledig toegang houdt tot de dakkapel, daar kun je ook een werktafel maken, die heb je zeker bij zo'n groot project wel nodig.
Het is maar een idee, je hebt ruimte zat dus dat hoef je niet vol te bouwen.

Succes met de verdere planning,

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi
« Reactie #19 Gepost op: 31 maart 2020, 15:16:13 »
Hallo Michiel,
Je hebt gelijk dat je van onderen geen fraai zicht naar boven gaat krijgen.  Nu lopen de zichtlijnen in de woonkamer gelukkig van de vide af en niet naar de vide toe. Als het echt storend wordt, maak ik de balustrade wel dicht.



De vide wordt overigens niet volgebouwd; elke poot van de E krijgt een aparte tafel. De doorrijsporen leg ik op een strook van 15-20 cm breed. En dus kan ik tussen de poten van de E naar beneden kijken. Ik wil die E-vorm wel graag houden.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi
« Reactie #20 Gepost op: 14 april 2020, 15:45:22 »
Naast allerlei andere werkzaamheden in ons nieuwe huis ben ik de afgelopen weken ook druk bezig geweest met het klaarmaken van de vide. Nadat de ondervloer voor het laminaat is gelegd, is de laminaatvloer zelf gelegd. Op de foto's lijkt het een soort donkerbruin maar het is in werkelijkheid een soort donkergrijs. Het is wel een goedkoop laminaat en dat merk je direct bij het leggen daarvan. Afijn, het ligt er in.





En natuurlijk moet er dan ook een goede verlichting komen; dit zijn 2700k led-balken van de bouwmarkt dus dat geeft een warm-wit licht.





Nu is het tijd om alle spullen uit de opslag te gaan halen. Dat wordt straks nog wel een gepuzzel wat waar in zit.



En dan moet de eerste tafel in elkaar gezet worden. De zijribben zijn 10 cm stroken die ik heb gezaagd uit een plaat multiplex van 15 mm. De poten komen van mijn oude baan. Deze tafel is 110 x 110 cm.



Hierop komt een blad van 18 cm multiplex en dat gebruik ik ook voor de smallere rijstroken (nodig om bij het raam te kunnen komen) en voor de andere tafels.

Ik had zaterdag de 2e treintafel (of eigenlijk -tje want deze is maar 55 x 55 cm en is alleen bedoeld voor een dubbele bocht) in elkaar gezet. Deze komt tegen de balustrade aan te staan en mijn vrouw was not amused over het uitzicht van onderen af. Een beetje gelijk had ze wel want ik gebruik verschillende reststukken hout en dan krijg je geverfd (zwart en wit) en ongeverfd hout door elkaar. Dus ik heb de onderkanten toch maar een kleurtje meegegeven. Gelukkig hadden we nog een halve emmer ossenbloedrode latexverf over dus dat heb ik er maar opgesmeerd. het resultaat is prima.



Waarschijnlijk dek ik later de balustrade aan de videkant nog af met zwart doek. Dan kijk je niet zo tegen de onderkant van de tafels aan.

Op 1e Paasdag heb ik met mijn kleinzoon van 14 jr het traject dat op deze tafels + tussenstuk wordt gereden, uitgelegd. Er moest nl. nog een tussenstuk gezaagd worden met 2 schuine hoeken en dat kon ik alleen maar met de uitgelegde rails zelf bekijken. En dan heb je opeens dit.





En zo ziet het er dan uit met mijn werk- en bedieningstafel aangeschoven onder het raam.



En natuurlijk konden we het niet laten om wat huisjes (het werden zo'n beetje alle huisjes) en bomen neer te zetten gewoon om de sfeer weer een beetje te proeven. Is dan wel een voordeel als je stukken van de oude treinbaan gebruikt.





Het rijden met de treinen gaat nog niet lukken. Eerst moet het eerste rondje van fase 1 af zijn en dan moeten we ook eerst de rails schoon poetsen want die door het stil liggen wel erg smerig geworden.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2020, 15:54:46 door freekvo »
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi
« Reactie #21 Gepost op: 14 april 2020, 17:24:09 »
Hoi Freek,

Het rode gedeelte van het plafond van de vide, had je dat niet beter een lichte kleur (bijv. wit) kunnen geven?
« Laatst bewerkt op: 14 april 2020, 21:24:03 door Jeronimos »
Jeroen

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi
« Reactie #22 Gepost op: 14 april 2020, 17:53:09 »
De kleur is ossenbloedrood, een donkere kleur dus.
Daar hebben we bewust voor gekozen omdat het plafond in de woonkamer ca. 5 m hoog is. De bedoeling was om door een donkere kleur het plafond wat 'naar beneden' te halen. Dat is overigens niet gelukt; in het donker lijkt het plafond eindeloos hoog :-)

We wilden het plafond eerst donker antracietgrijs spuiten maar dat is dus een andere kleur geworden.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2020, 18:13:32 door freekvo »
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #23 Gepost op: 14 april 2020, 21:27:31 »
Dat begrijp ik, maar door een lichtere kleur te kiezen voor de vide, maak je het daar lichter. Waardoor je er beter kunt hobbyen. (Den ik dan).
Als de trein rijdt, ja dan wil je misschien ook iets doen met "nacht" en verlichting.
Jeroen

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #24 Gepost op: 15 april 2020, 09:03:11 »
Tsja, het is een keuze van onze interieuradviseurs (mijn vrouw en dochter in dit geval) en daar wil ik geen ruzie mee.......
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

MDG

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
  • Voor elk probleem bestaat een oplossing
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #25 Gepost op: 15 april 2020, 17:07:43 »
^ ;D

Zodoende dan ieder tevreden houden. Denk dat er tegenwoordig daglicht lampen genoeg zijn, en de één heeft alles over voor zijn baan en de ander wil gewoon lekker hobbyen.

Benieuwd naar de vooruitgang!

Max
Max de Groot

Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #26 Gepost op: 15 april 2020, 17:39:20 »
En zo is het  ;)

Ik heb bewust niet gekozen voor daglicht-licht; persoonlijk vind ik dat een beetje te wit.
En ik heb jaren onder warm tl-licht geknutseld en deze 2700k buizen benaderen dat een beetje. Voor mij prettig om bij te hobbyen; voor een andere misschien net even te 'warm'.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #27 Gepost op: 15 april 2020, 18:37:57 »
Mooie afmetingen voor je nieuwe baan Freek. Veel succes en plezier tijdens de bouw.  (y)

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi
« Reactie #28 Gepost op: 16 april 2020, 07:59:32 »
Hoi Freek,

de eerste stappen zijn gezet. Ik ben erg benieuwd hoe het uiteindelijke baanplan gaat worden. Mooie ruimte heb je er voor.
Ik blijf je volgen.

Succes, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi
« Reactie #29 Gepost op: 16 april 2020, 08:37:01 »
Nog even over het baanplan:
ALs ik zoveel ruimte had, zou ik een 2-sporige "parade-strecke" maken in een lichte boog achterin helemaal van links naar rechts en die ten opzichte van de achterkant "schuin" leggen zodat de baan minder kunstmatig aandoet. Het is niet iedereen gegeven een lange trein natuurgetrouw te laten rijden, maak gebruik van die mogelijkheid! :)
Hier kan ik me wel in vinden. Dit betekent niet dat je de baan diagonaal door de ruimte moet leggen maar het oogt nu wat stijfjes. De sporen niet evenwijdig aan de bakken en de wanden leggen en/of in een lichte boog maakt het wat losser, natuurlijker en swingender.

Even grofweg voor het idee:


Verder heb ik bij het begin van de middelste poot van de E 2 kruiswissels geplaatst
Engelse wissels  8)


« Laatst bewerkt op: 16 april 2020, 08:47:12 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.