Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Overwegingen bij de bouw van modules met achtergrond en fries  (gelezen 5903 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Overwegingen bij de bouw van modules met achtergrond en fries
« Reactie #15 Gepost op: 05 februari 2020, 20:55:42 »
In frys is gewoan in stik hout boppe de module... :)
Boomshanka!

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Overwegingen bij de bouw van modules met achtergrond en fries
« Reactie #16 Gepost op: 05 februari 2020, 21:18:33 »
Dit draadje maar eens volgen. (y) Na de zoveelste interne verhuizing hier, straks mooi de ruimte voor een baan van 3.70 mtr. Kan eventueel een L-baan worden, maar daar ben ik nog niet uit.
Groeten Joop, machinist Lls

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Overwegingen bij de bouw van modules met achtergrond en fries
« Reactie #17 Gepost op: 05 februari 2020, 21:25:21 »
Paul,
Je hebt de ruimte. Ik zou je adviseren de richtlijnen alhier te volgen. De BNLS modules zijn bewezen en alle informatie is hier aanwezig. Later alsnog met iemand wil koppelen, heb je de standaard en hoef je enkel een koppeling te maken.

Waarom alles opnieuw verzinnen, heb ik ook gedaan (rij spoor 1) en tussentijds is deze aanpak bij mij meerdere malen goed uitgepakt.

Groet Ad

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Overwegingen bij de bouw van modules met achtergrond en fries
« Reactie #18 Gepost op: 05 februari 2020, 21:38:40 »
Bij LED-panelen is één caveat die ook voor andere vormen van verlichting-in-de-bak geldt:
Aan de voorkant van de bak worden verticale elementen-die evenwijdig-lopen-met-de-bakrand slecht uitgelicht.

Denk daarbij aan gevels van huizen, maar ook aan de zijkant van je treinen. De lichtbron zo ver mogelijk naar voren dus.
Wellicht de hemel-met-fries zelfs een stukje laten overhuiven?
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Overwegingen bij de bouw van modules met achtergrond en fries
« Reactie #19 Gepost op: 05 februari 2020, 21:42:27 »
De lichtbron zo ver mogelijk naar voren dus.
Ook mijn idee. Daarom heb ik een voorkeur voor buizen die direct achter de fries zitten. Nu nog TL, maar bij een volgende gelegenheid ga ik ledbuizen gebruiken.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Overwegingen bij de bouw van modules met achtergrond en fries
« Reactie #20 Gepost op: 05 februari 2020, 21:48:54 »
@Ad, ik begrijp je advies niet helemaal. De BNLS moduleafspraken bestaan toch alleen maar voor h0? De koppelbaarheid houdt snel op wanneer ik mijn nulspoor op de volgende BNLS module wil aansluiten. Vanzelfsprekend kijk ik goed naar de constructie en de filosofie van dat systeem, maar voor de grotere schalen wil je toch een paar dingen anders; iets dieper dan 55 centimeter en ook de hoogte van de kijkdoos mag ruimer.

Het modulesysteem van de werkgroep spoor 0 modulen is er ook, maar dat stamt uit eind jaren tachtig en over veel zaken zijn we in de afgelopen tijd anders gaan denken. De materiaaldikte bijvoorbeeld en een achterwand en frieslijst zijn daar niet standaard.

Belangrijk argument ook: ik hoef niet koppelbaar te zijn. Dit wordt gewoon een vaste baan die, omwille van een ‘extraction plan’ modulair van karakter is. :)

Hendrik Jan: verlichting goed uitvoeren blijft lastig. Gelukkig heb ik nog niets gekocht. Ik zal bij de volgende beurs eens expliciet letten op de verschillende methoden en het verschil in uitlichting.

Groeten, Paul
Boomshanka!

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Overwegingen bij de bouw van modules met achtergrond en fries
« Reactie #21 Gepost op: 05 februari 2020, 22:36:01 »
Ha Paul,

Ik mag mijzelf ondertussen wel een bijzonder ervaren U-discipel noemen. Als je tijd hebt van het weekeinde kan ik je aan de hand van mijn baan de do’s en don’ts uitleggen van het U-isme.

Ook hier is het Funda-galore maar boeien...ik til de hele baan op en verhuis. Ik til zelfs de hele werkplaats op maar dat is een ander verhaal.

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Overwegingen bij de bouw van modules met achtergrond en fries
« Reactie #22 Gepost op: 05 februari 2020, 23:07:29 »
@Ad, ik begrijp je advies niet helemaal. De BNLS moduleafspraken bestaan toch alleen maar voor h0? De koppelbaarheid houdt snel op wanneer ik mijn nulspoor op de volgende BNLS module wil aansluiten. Vanzelfsprekend kijk ik goed naar de constructie en de filosofie van dat systeem, maar voor de grotere schalen wil je toch een paar dingen anders; iets dieper dan 55 centimeter en ook de hoogte van de kijkdoos mag ruimer.
Het BNLS concept is er ook voor spoor N. Daarvoor gelden weer andere afspraken dan bij de H0 baan. Voor een thuisbaan in 0 zit je dus qua afspraken helemaal niet vast aan de H0 afspraken.
De bak dus voor H0 en N is gemaakt als standaard, is gewoon om een standaard te hebben. Het geeft een vertrekpunt. Maar ook bij de BNLS H0 baan zijn er variaties, net zoals bij de BMB bijvoorbeeld. Bij BMB word mbt de bak ook gevarieerd in diepte en breedte.
Bij een baan in 0 ben je dus mijns inziens niet gebonden aan de afspraken zoals deze voor de BNLS H0 baan gelden. Als je een andere diepte wilt, doen. Andere breedte? Doen! Het gaat om het concept erachter, niet zozeer dat de bak een hard gegeven is. Pas aan naar je eigen behoefte en gebruik de constructie om van daaruit je idee verder uit te werken.
Het U-isme is ook een stroming hierin. Werkt ook prima.

Kortom, maar het jezelf niet te lastig en doe lekker aan cherry picking om tot een goed resultaat te komen. We kopieren en jatten allemaal wat af op dit forum. Is nog niemand slechter van geworden toch.

Maak me helemaal gek en bedenk een standaard voor een spoor 0 BNLS forumbaan! (y)  8) Een basis om uit te vertrekken ligt er.

Gr.

Edsko

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Overwegingen bij de bouw van modules met achtergrond en fries
« Reactie #23 Gepost op: 06 februari 2020, 07:46:58 »
Ha! U-discipel en U-isme, het wordt steeds leuker :) . Maarn ga ik dit jaar helaas missen wegens een sloot verjaardagen, maar ik kan vast wel eens een privé inwijding krijgen   ;D

@Edsko, als ik het plan klaar heb zet ik mijn tekening wel hier neer als open dataset. Kan iedereen er zoveel maken als hij wil.

Groeten, Paul
Boomshanka!

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Overwegingen bij de bouw van modules met achtergrond en fries
« Reactie #24 Gepost op: 16 februari 2020, 11:55:17 »
Gegroet allen op deze onstuimige zondagochtend,

Ik ben bijna zo ver om modules/segmenten te gaan bouwen. Ik ga U’s samenstellen zoals Klaas. Dat is zuiniger en ik heb meer vrijheid omdat ik niet vast zit aan standaardmaten van plaatmateriaal (waar de buitenkant van de U in moet passen).

Er is nog één dingetje waar ik nog wat feedback op wil hebben: de hoogte van de frieslijst ten aanzien van de bovenplaat van de modulebak waar de rails op ligt. Omdat het schaal 1:45 is wil ik iets hoger zitten dan de standaard 50cm. Ik zat te denken aan 60 cm ruimte binnen de kijkdoos. Als iemand een ijzersterk argument heeft om een andere maat te hanteren dan is nu het moment :)

Andere belangrijke maten: diepte segment tot aan de achtergrond: 60 cm, bovenkant spoorstaaf tov de grond: ongeveer 134 cm.

Mvg, Paul
Boomshanka!

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Overwegingen bij de bouw van modules met achtergrond en fries
« Reactie #25 Gepost op: 16 februari 2020, 12:16:48 »
60 diep... gaat niet door een trapgat met draai. Tenzij je zonder gemonteerde fries de bakkennaar beneden brengt. Gevalletje ervaring.

Ikzelf ga voor het 0e baantje niet dieper dan 45 cm. De h0 banen niet dieper dan 55 cm. 60 cm

Hoogte is mooi, maar kijk hoe het staat met het aanzicht in combi met je frieslijst. Je hebt bij mij thuis kunnen zien dat de lijst best laag zit. Heb ik bewust voor gekozen, omdat het landschap dan mooier uitkomt (is persoonlijk).
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2020, 15:29:21 door Bert van Gelder »
Mvh Steef

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Overwegingen bij de bouw van modules met achtergrond en fries
« Reactie #26 Gepost op: 16 februari 2020, 12:28:48 »
Dankje Steef. Alles staat op de begane grond in de garage. Het kan er dus rechtstandig uit als dat nodig mocht zijn!

Mvg, Paul
Boomshanka!

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Overwegingen bij de bouw van modules met achtergrond en fries
« Reactie #27 Gepost op: 24 februari 2020, 08:31:09 »
Zo, de basis staat. Ik was erg gecharmeerd van de IKEA Ivar onderstellen die door verschillende mensen hier worden gebruikt als onderbouw. Ik was al half op weg naar IKEA toen ik nog wat meer research deed naar stellingkasten. In het professionele circuit zijn er ook stellingkasten met een plankdiepte van 60 cm (tegen 50 cm max bij Ivar) en breedtes van 1 meter of meer. Merken die daar bij horen zijn Lundia, Bruynzeel en Eurorek.

Het is duurder dan IKEA, ook tweedehands vaak, maar ik heb voordelig de hand weten te leggen op een partijtje gebruikte Eurorek staanders en legborden en daar vier meter kast mee gebouwd:



Ik kan mijn segmenten van 100 x 65 cm nu gewoon op de staanders laten rusten en het materiaal eindelijk eens netjes opbergen. Iedereen blij  :)

Mvg, Paul
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2020, 08:44:06 door Pauldg »
Boomshanka!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Overwegingen bij de bouw van modules met achtergrond en fries
« Reactie #28 Gepost op: 24 februari 2020, 08:36:00 »
Dankje Steef. Alles staat op de begane grond in de garage. Het kan er dus rechtstandig uit als dat nodig mocht zijn!
Maarrrr... dan moet het ook weer ergens naar binnen.
No dress rehearsel, this is our life.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Overwegingen bij de bouw van modules met achtergrond en fries
« Reactie #29 Gepost op: 24 februari 2020, 08:43:02 »
Je begrijpt dat ik een eisenpakket heb mocht het Funda-alert afgaan  8)
Boomshanka!