Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dinamo - dinasys door bernardrood
Vandaag om 11:34:48
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Chris
Vandaag om 11:32:23
BNLS werkspoor - NS 3908 door Gerke
Vandaag om 11:30:41
Rondom Charlois door tuurtje
Vandaag om 11:10:05
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Stedahult
Vandaag om 11:07:26
Sprinter LED binnenverlichting flikkert opeens door MarkSpoor
Vandaag om 11:00:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
Vandaag om 11:00:37
Rijrichting veranderen in JRMI door RE465
Vandaag om 10:58:56
Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
Vandaag om 10:56:56
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door Gerrit F
Vandaag om 10:47:36
Wie heeft een adventskalender en/of prijsvraag? door RikM
Vandaag om 10:42:27
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door jowi
Vandaag om 10:28:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 10:24:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 10:11:57
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door VAM65
Vandaag om 09:41:04
Messing laddertje met precies gelijke sporten door jowi
Vandaag om 09:28:23
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 08:14:17
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Modellbahnwagen
Vandaag om 08:11:46
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
Vandaag om 07:14:15
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 06:44:24
De Hondsrugbaan, H0 door Tulpendaal
Vandaag om 06:04:08
Tussen Vlaamse velden... door barry1972
Vandaag om 00:48:27
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 00:18:37
Raadplaatje door Falkenberg
01 december 2020, 23:33:33
Emco- Unimat SL door Silvolde
01 december 2020, 23:33:31
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
01 december 2020, 23:10:09
Bouw Bührtal III door nachbar
01 december 2020, 22:17:44
Bouw Hunsrückbaan door Daafs128
01 december 2020, 22:09:14
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
01 december 2020, 21:59:42
Slugs & Andere Rariteiten door NS1220
01 december 2020, 21:55:37
  

Auteur Topic: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0  (gelezen 10730 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5519
    • nulpunt
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Gepost op: 03 februari 2020, 22:33:46 »
Tussen al het NTM geweld even wat anders...een NS coupérijtuig.

NS  C 4704 zij by Nulpunt0, on Flickr

NS  C 4704 kop bodem by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5546 by Nulpunt0, on Flickr

Al enige tijd geleden is deze etsplaat beschikbaar gekomen en zijn er voor de belangstellenden daken geknipt en gerold.
IMG_9991 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9992 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9993 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9994 by Nulpunt0, on Flickr

Nu ga ik zelf aan de slag.



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5519
    • nulpunt
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #1 Gepost op: 03 februari 2020, 22:58:52 »
Ik ben gewend om aan de bovenkant van een wagen een verbindingsconstructie te maken als die niet op de etsplaat zit, en dat is hier dus het geval.

L-profiel 5x5 (lekker stevig en houdt de wand recht) op 0,4 mm vanaf de bovenkant van de zijkant. In die ruimte komen straks de horizontale verbindingsplaten van 0,4 dik.
IMG_5547 by Nulpunt0, on Flickr

Even oppoetsen,
IMG_5548 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2020, 23:24:35 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5519
    • nulpunt
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #2 Gepost op: 04 februari 2020, 10:25:35 »
De zijwand van de wagen heeft aan de onderzijde een kleine-scherpe knik. Die heb ik met de zelf gemaakte zetbank aangebracht.

IMG_5550 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5551 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5549 by Nulpunt0, on Flickr


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5519
    • nulpunt
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #3 Gepost op: 04 februari 2020, 13:31:51 »
Zet ik de kopwand "tegen" of "binnen" de zijwanden? Het is lastiger om ze tegen de zijwand aan te zetten omdat je dan moeilijker de ronding aan de onderkant gelijk krijgt. Dus, ik zet ze "binnen". Daardoor moest ik wel de vleugeltjes van de strip aan de bovenkant vlak vijlen. Probleem van later.

IMG_5552 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5555 by Nulpunt0, on Flickr

en dan is de eerste 3D vorm een feit.
IMG_5554 by Nulpunt0, on Flickr


ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Modelrailroading is fun
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #4 Gepost op: 04 februari 2020, 15:23:38 »
Frits, wordt de bak dan niet 2x de zijwanddikte te breed?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5519
    • nulpunt
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #5 Gepost op: 04 februari 2020, 15:47:58 »
Of anders 2x wanddikte te lang?
Ik ga niet meten, maar lekker klussen aan een werkje tussendoor. Het is geen Maffei waar alles 100,000% moest.
Aan het eind zien we wel of het goed is gegaan of niet. Kunnen andere bouwers er hun voordeel mee doen.

« Laatst bewerkt op: 04 februari 2020, 15:51:06 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5519
    • nulpunt
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #6 Gepost op: 04 februari 2020, 17:45:57 »
Ik had er 3 stripverbindingen om zitten, maar ik vond het niet stevig genoeg. Eentje vervangen door een dik T-profiel..nog niet. Dan de boel maar slopen en er een complete plaat er in. Later zaag ik er eventueel wel gat/sleuf in om er aan de binnenkant bij te kunnen als dat zou moeten. Het is in ieder geval nu zo stevig dat het dak zonder vervormen (van buitenaf) gesoldeerd kan worden en dat vind ik op dit moment belangrijker dan mogelijk een toefje soldeer bij een dakventilator. Dat straal ik wel weer weg.
Doe ik het volgens de regels?..nee. Maar ik doe het gewoon en zie wel.

IMG_5556 by Nulpunt0, on Flickr

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #7 Gepost op: 04 februari 2020, 20:07:05 »
Wat stevigheid betreft zat de C10c etsplaat best goed in elkaar; een plafondkader waar beide zijwanden met vouwnaden aan vast zitten. Een paar kopschotten en wc wanden erin en het zit als een huis.
Maar nu heb je het ongeveer gelijkwaardig opgelost  (y) op de opening na (die je vast nog gaat maken)
Mooie strakke hoeken weer!

René


1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1272
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #8 Gepost op: 04 februari 2020, 21:26:35 »
er zijn eigenlijk geen vaste regels. Ook omdat de etsplaat alleen de zij en kopwanden betreft. en nog wat klein spul.
De kopwanden "horen" erin te vallen, dus zoals Frits het gedaan heeft nu, was mijn bedoeling ook.

De wanden zijn in dit geval, bij zo'n lang model, inderdaad wat slapjes, beter zou iets dikker messing zijn. De C10c is volgens mij zelfs 0.6mm dik. Maar deze is dan ook nog langer.

Ik zelf gebruik als versteviging massief 2x4mm. Heeft ook bijkomend voordeel, dat je er lekker gaten in kunt boren om draad in te tappen.....
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5519
    • nulpunt
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #9 Gepost op: 04 februari 2020, 22:59:25 »
Joechei :laugh: Ted, ik heb goed gegokt...

en laten we het over de (ongeschreven) "regels" nog maar eens hebben. Ben wel blij dat je zo goed en zoveel etsplaten ontwerpt, dat wel.

Voor de bodem (is bovenkant van de onderbouw) had ik nog een plaat 0,8 nieuwzilver. Lekker stevig.
Op 0,8 vanaf de onderkant van de bak heb ik volprofiel 3x6 gesoldeerd. Eerst voorvertinnen en daarna op enkele punten solderen. Loopt vanzelf vol.
Zo krijg ik een "honkbalknuppel" zo stevig en zoals boven ook gezegd, ook makkelijk voor het zetten van tapjes voor het vastbouten van de onderbouw. Dat die schuin staat maakt niet uit.

IMG_5558 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5559 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5560 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5519
    • nulpunt
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #10 Gepost op: 05 februari 2020, 14:09:12 »
Zoals gezegd, ik bouw deze wagen anders dan anders. Het dak kan ik solderen aan de wanden, maar ook nu ga ik het anders doen. Met boutjes vastzetten door de constructieplaat. De trekkracht van de gesoldeerde boutjes wordt dan op de proef gesteld (mij bekend dat dat niet het sterkste is), maar met minimaal 4 (liever 8 ) boutjes en 230 graden soldeer hoop ik de klus te klaren.
Ter ondersteuning van het geheel heb ik 4 strips 1x2 en 2x2 op de constructieplaat gesoldeerd.

Hier nog 4 boutjes, maar ik ga voor 8.
Nog wel even goed positioneren tov de dakventilatoren.
IMG_5562 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5561 by Nulpunt0, on Flickr

639
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2020, 14:11:01 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5519
    • nulpunt
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #11 Gepost op: 05 februari 2020, 16:07:03 »
Om er zeker van te zijn dat ik straks overal nog bij kan, eerst maar de twee tussenwandjes (wc's) aangebracht. Gelijk ook weer een versteviging van de zijwanden.
De ramen van de wc's worden toch wit afgedekt, dus een scheiding van de twee wc's in het midden hoeft niet. Kan daar mooi de 9e bout

IMG_5564 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5563 by Nulpunt0, on Flickr

672
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2020, 16:08:40 door FritsT »

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1179
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #12 Gepost op: 05 februari 2020, 19:03:46 »
Zitten die dakbouten niet net op de plaats van de dakfans?
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5519
    • nulpunt
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #13 Gepost op: 05 februari 2020, 20:19:49 »
Nee, dat was goed uitgemeten. Die dingen zitten op de plek waar ik met zwarte stift heb gemarkeerd waar ze wel zitten.

Toch handig zo'n schuifmaat al gebruik ik hem zelden.
IMG_5565 by Nulpunt0, on Flickr

Maar was het een succes?...nee. De bouten oefenden ondanks de steunen een te grote kracht uit op de plaat zodat er deuken ontstonden. Het aandrukken op de zijkanten was ook niet 100%.
Zo eigenwijs als ik dan ben..dikkere plaat gebruiken 0,6 ipv 0,4. Maar ook dan, alhoewel minder, deuken.

Maar  belangrijker is om de vorm van het dak 100% recht te houden na het walsen. Diegenen die dat wel eens gedaan hebben weten  waarschijnlijk dat je de plaat nooit 100% recht houdt en als het ware dubbel gekromd word. Komt door de krachten op het einde van de plaat. Die kromming trek je er met de bouten dus niet uit.
Maar (maar nummer 2)...handmatig rechtbuigen/drukken en dan losjes met de bouten vastzetten en vooral niet aandraaien.
Tzt neem ik messing moertjes en soldeer die dan vast zodat het dak dan, ipv solderen aan de buitenkant, vast zit.

Dus anders als bedacht, maar toch......Missie geslaagd.


IMG_5567 by Nulpunt0, on Flickr

Zo staat de wagen er nu bij, MET nog demontabel dak en een plaat die het messing archief (afval) gaat vullen.
IMG_5566 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2020, 20:22:34 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5519
    • nulpunt
Re: NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0
« Reactie #14 Gepost op: 05 februari 2020, 23:08:37 »
Wat begon als een "tussendoortje" en de vrees voor het uit het verleden bekende problemen bij het dak, is nu ineens omgeslagen tot...gaat heel mooi worden en het dak ga ik voortaan altijd zo doen. :)

Door het demontabele dak kan ik de rand onder de dakrand nu ook makkelijk aanbrengen.
IMG_5570 by Nulpunt0, on Flickr

beide delen ietsje ruim voorvertinnen en met de vlam vastzetten. Nergers soldeerresten te zien en ook niet weggehaald.
IMG_5569 by Nulpunt0, on Flickr

superstrak..nog nooit eerder zo gelukt, maar (vanaf) vandaag dus wel.
IMG_5571 by Nulpunt0, on Flickr

821
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2020, 23:11:54 door FritsT »