Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)  (gelezen 8007 keer)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #15 Gepost op: 29 januari 2020, 13:26:47 »
Inderdaad, rood schilderen slaat echt nergens op. Maak het stel dan maar blauw als je iets geks wilt doen, maar dan heb je wel een kermis treinstel.

Met volledig respect voor de vrijwilligers die vele jaren met goede bedoelingen aan hun hobby hebben gewerkt; hun materieel is absoluut niet uniek en er is niets gediend met het maken van extra kosten om ze nu nog te behouden. Ik vrees dat er de komende 10 jaar nog wel meer dubbel "museummaterieel" zal verdwijnen uit noodzaak.

De vrijwilligers wens ik van harte toe dat ze snel over deze kater heen zijn en "onderdak" vinden bij een van de andere museumclubs waar extra "handjes", zeker met ervaring, zeker welkom zullen zijn.

Dirk

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #16 Gepost op: 29 januari 2020, 13:35:16 »
Volgens mij werden daar heel wat klusjes verricht voor andere organisaties...

Is het Nederlands Transport Museum in Nieuw Vennep geen goede locatie om e.e.a. te stallen?

Zou mooi zijn...
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2020, 13:40:50 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #17 Gepost op: 29 januari 2020, 16:44:05 »
@Henk boshuyzen : Geen geschikte ATB is de reden waarom er niet met de rijvaardige 186 gereden kan worden? Ik vroeg mij al jaren af wat de reden was dat er niet met het stel gereden mag worden.
Mischa

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #18 Gepost op: 29 januari 2020, 17:22:14 »
Volgens mij kun je het ook omdraaien; er ligt voor de 186 geen geschikte ATB(-EG) in/rond standplaats Winterswijk.... ? ;D

Dus is het lastig (bevoegd) weg te komen met het treinstel. :(
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2020, 17:24:22 door Bartje81 »

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #19 Gepost op: 29 januari 2020, 17:24:31 »
Zeker alles kan!
Alleen leg de kosten voor het opknappen voor het stel en de onderhoudskosten eens tegen elkaar aan. Dan blijkt het ondoenlijk om de 180 nog een kans te geven.
Er moet zoveel in geinvesteerd worden om het stel weer rijvaardig te krijgen en toegelaten op het spoornet dat dit als eerxte punt al niet reeel meer is.
Daarnaast, zou je dit wel doen, wat zouden dan de opbrengsten zijn?
Het is leuk om te roepen dat andere museumorganisaties het stel misschien wel over kunnen nemen maar ook die organisaties zitten met problemen van stalling en onderhoudskosten.
Haalhet ding leeg en geef het aan een camping, dan hebben die nog en leuk object (zie de 375).
We hebben in NL nog twee van die stellen staan, waarvan één rijvaardig maar zonder geschikte ATB en de andere in afwachting van ......
Dat is genoeg.
Of wat dacht je geven aan een grote speeltuin?
Motoren eruit, deuren open zetten.
Kids genieten er dan van... in DL vaak loks gezien in speeltuinen in mijn jeugd, dan zou dit ook in NL kunnen!
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #20 Gepost op: 29 januari 2020, 19:15:12 »
Ja, in het geval van deze DE2 was dat dus links rood! Had 'm dan tenminste liberaal blauw gemaakt!  ;D

Misschien moeten we ons in dit draadje meer op geel richten, dat is wat Bert bedoelde denk ik. (y)

Maar even terug naar het onderwerp: jammer dat er weer een organisatie verdwijnt. Het zou fijn zijn als materieel en vrijwilligers bij een andere organisatie terecht zouden kunnen, ongeacht wat de staat van dat materieel is. Er zijn mensen met hart en ziel bezig geweest en dat wordt nu niet gewaardeerd of zelfs teniet gedaan, dat moeten we niet vergeten denk ik.

Arjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #21 Gepost op: 29 januari 2020, 20:02:50 »
Ik maak me nog het meest zorgen over het fraaie restant Haarlemse locloods... en er is al zo weinig overdekte stalling.
En voor de rest: tsja, toch een leuk clubje op een locatie met veel spoorhistorie. Gelukkig zijn er in alle jaren veel goede dingen gebeurd.
 


Dat vraag ik mij dus ook af, zou het loodsje dan alsnog tegen de vlakte gaan? Ik heb eens ergens een krantenartikel uit het Haarlems Dagblad gelezen over de BSH, waarin stond dat niemand de kosten voor afbraak van het loodsje op zich wilde nemen in verband met de ligging (en dus niet per goedkope vrachtauto bereikbaar)

Zou het ook erg zonde vinden, er zijn toch een hoop mooie projecten uitgerold de laatste jaren..

Staan die V60's er ook nog eigenlijk ?



Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #22 Gepost op: 29 januari 2020, 21:06:18 »
Met alle respect voor de BSH maar het moois wat er de afgelopen jaren is uitgerold is niet van de BSH en is ook grotendeels door andere mensen opgeknapt. De BSH was gastheer met de loods. De 2454 is al vanaf het begin privé eigendom van twee mensen beide wel vrijwilliger bij de BSH (geweest), ik zelf heb heel veel werk verricht aan de 2454, maar ben zelf dan weer vrijwilliger bij Stichting Hondekop (welke het prima met Prorail en NS kunnen vinden overigens) en meer 'Hondekoppers' hebben geholpen (we hadden even een gat tussen de 766 en de Benelux). Daarna zijn er nog de RailExperts 1251, 6703 en de V100 uitgerold, allemaal door de mannen van de 2454 en wat hulp van wat Hondekoppers. Hun Sik de 232 is ondertussen ook nog even geschilderd door een van de 2454 mannen die ook het onderhoud deed. De BSH ondertussen? Nog steeds de D niet geschilderd, niet genoeg vrijwilligers en meer vergaderen dan dat er wat wordt gedaan als er al iemand aanwezig was. En eigenlijk jammer want de D had leuk achter de 2454 gestaan om mee te slepen naar evenementen.

Zoals je ziet er is zat mogelijkheid om samen te werken en de juiste mensen kunnen ook best wat leuke projecten eruit stampen in een paar jaar. Stichting DE3 is ook opgeheven, maar ook daar zaten dezelfde mensen achter als de 2454 en ook Stichting mat'64 zitten die mensen achter en dat stel rijdt ook weer geschilderd rond, maar de DE3's zijn nu bij de 2454 club ondergebracht en eigenlijk is er weinig veranderd behalve dat er nu onder dezelfde goed georganiseerde vlag van de '2454 crew' wordt gewerkt. Nog even en de 2454 heeft ATB en brult over t hoofdspoor, drie jaar geleden stond die nog in het bos in Raeren.

Wat ik wil zeggen is, waar een wil is is een weg, je kan wel iedereen beschuldigen, maar dat gaat je nergens brengen. Stichting Hondekop moest ook in Amersfoort weg, wisten we ruim op tijd en hebben gelukkig onderdak gevonden in Roosendaal, goede contacten met Spoorijzer daar want we hadden al de 2454 draaistellen daar gereviseerd, dus ze kende ons. We hebben niet gezeurd zijn gewoon verder gegaan.

De 180 is gewoon al jaren verloren zaak, ding was al voor zijn museum bestaan geplukt en deels uitgebrand, wie de illusie had dat daar wat mee ging gebeuren geen idee... maar de reserve delen komen goed terecht. En de Stalen D en 232 komen vast ook wel goed terecht, misschien wel ook onder de hoede van de 2454 crew.

Groeten Edwin.

frank1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #23 Gepost op: 29 januari 2020, 22:23:17 »
Belangrijkste is dat de 180 in onderdelen zal voortleven. Er zitten vast nog technische delen die goed van pas kunnen komen bij een andere DE2.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #24 Gepost op: 29 januari 2020, 22:44:45 »
Of wat dacht je geven aan een grote speeltuin?
Motoren eruit, deuren open zetten.
Kids genieten er dan van... in DL vaak loks gezien in speeltuinen in mijn jeugd, dan zou dit ook in NL kunnen!
Vergeet maar direct, zoiets voldoet niet aan enige vorm van het attractiebesluit en daarmee niet veilig in die vorm van gebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #25 Gepost op: 29 januari 2020, 22:54:54 »
Ik heb eens ergens een krantenartikel uit het Haarlems Dagblad gelezen over de BSH, waarin stond dat niemand de kosten voor afbraak van het loodsje op zich wilde nemen in verband met de ligging (en dus niet per goedkope vrachtauto bereikbaar)
Het is toch uitstekend per trein bereikbaar? Gewoon wat open wagens naar binnen rijden en je kan van twee kanten laden.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #26 Gepost op: 29 januari 2020, 23:24:14 »
Leuk dat de 2454 crew geprezen wordt, en ik zal ze ook zeker niet negatief beoordelen ( indien mogelijk  help ik achter de schermen ook wel eens mee zoals bij een defect component)  maar ik vermoed dat 1 van de redenen is dat stalen D niet gereed is, dat de BSH onderdak geboden heeft aan deze crew. Sinds die tijd staat namelijk de Stalen D buiten, en ik vermoed dat de stilstand van dit project ook wel een specifieke reden heeft.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #27 Gepost op: 29 januari 2020, 23:56:08 »
Voordat de RD daar kwam en de 2454 elders vertoefde stond de D gewoon binnen. Het dak is geschilderd ook door iemand van de 2454 crew in een weekend, dan zou het niet moeilijk moeten zijn om een zijwand bruin te maken in een weekend, geschuurd is de boel al twee jaar. Ik ben daar twee jaar bijna iedere week geweest voor verschillende projecten die we in die loods deden, nogmaals met alle respect maar dat is echt de enige reden dat daar leven in de brouwerij was afgelopen jaren.

Het is jammer maar er waren te weinig mensen en er was geen duidelijk plan, om dan vooral de NS en ProRail de schuld te geven van dat het doek valt vind ik wat laag, vooral de manier waarop.

Groeten Edwin.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #28 Gepost op: 30 januari 2020, 00:58:12 »
Ik denk dat zo'n verhaal sowieso 2 kanten heeft, en je er hier maar één leest uiteindelijk...

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #29 Gepost op: 30 januari 2020, 01:22:19 »
dat laatste is zeker het geval.

Daarnaast kom ik ook al enige jaren op die plek, soms meerdere dagen in de week, en ik weet haast niet beter dan dat de stalen D buiten staat.