BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eric B op 28 januari 2020, 16:15:52

Titel: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: Eric B op 28 januari 2020, 16:15:52
Citaat
BSH noodgedwongen opgeheven per 1 februari 2020

Beste volgers, belangstellenden en kennissen,
Met een zwaar gevoel in de maag moeten wij u mededelen dat we de Vereniging tot Behoud Spoormaterieel Haarlem per 1 februari moeten opheffen.

Niet omdat we dat graag willen, of omdat we klaar zijn met ons materieel. Ook niet omdat projecten te langzaam lopen; want wat ons bind zijn gezellige klusdagen waar geen tijdsdruk op zit. De reden dat wij stoppen met onze activiteiten is dat we niet langer welkom zijn onder het de afgelopen jaren zo gewaardeerde onderdak in de oude loc-loods van NS.

De aanleiding hiertoe lag oorspronkelijk niet bij NS; waar we door de jaren heen altijd een goede verstandhouding hebben gehad. We hielden immers een oogje in het zeil op het opstelterrein en NS personeel was altijd welkom voor een bakje koffie in ‘ons’ verblijf.

De boosdoener in het verhaal is ProRail. Afgelopen zomer kregen wij een brandbrief van ProRail, waarin wij vermaand werden de sporendriehoek per 1 oktober 2019 schoon op te leveren en vertrokken te zijn. Dit in verband met diverse onduidelijke redenen. Het gerucht gaat dat prorail het terrein zelf nodig heeft i.v.m. met de verwachte drukte en extra treinen richting Zandvoort

Op juridische gronde kon ProRail ons niet wegwerken uit Haarlem; we zaten immers in een loods van NS. NS heeft op basis van de brief van ProRail willen kijken wat de mogelijkheden waren voor ons, om toch ons vrijwilligerswerk en het behoud van historisch erfgoed voort te kunnen zetten in Haarlem. De enige weg voor ProRail was dus om NS in te palmen en te overtuigen van het feit dat Haarlem geen plek meer is voor dit soort activiteiten. Tot onze spijt is NS hierin overstag gegaan en hebben we deze winter te horen gekregen dat per 2 maart 2020 de loods en de sporen in de driehoek leeg opgeleverd moeten worden.
Wij zijn ons er van bewust dat diverse mensen binnen NS én ProRail het hier niet mee eens zijn; maar we willen via deze weg graag laten weten hóe misselijkmakend we het handelen van met name ProRail in deze zaak vinden.

Beide bedrijven maken op social-media kanalen maar wat graag gebruik van het feit dat er een prachtige Hondenkop rondrijdt in Nederland; opgeknapt door vrijwilligers. Op open dagen van werkplaatsen heeft men maar wat graag historisch materieel over de vloer. Het is jammer dat de bedrijven van voren niet weten dat ze van achteren leven; want wij zijn niet de enige spoorclub die gehinderd wordt in het in stand houden van historisch erfgoed.

Wij kunnen ons voorstellen dat er op dit moment vragen zijn over wat er met het materieel gaat gebeuren..

DE2 180 zal, en die beslissing was eigenlijk jaren geleden al genomen, geplukt worden van onderdelen ten behoeve van een ander ‘dieseltweetje’ in het land en vervolgens gesloopt worden.

Over de 232 en de Stalen D wordt nog gesproken. Een van de bestuursleden van de Stichting WIJS (eigenaar van het materieel) hoopt het materieel in Sneek onder te kunnen brengen. De tijd zal leren of dit doorgang gaat vinden.

We willen u allen ontzettend bedanken voor het volgen van onze activiteiten de afgelopen jaren, en in het bijzonder de mensen die hebben meegewerkt aan het Behoud van Spoormaterieel te Haarlem. Niet alleen onze vaste leden, maar ook mensen die op de achtergrond dingen voor ons hebben betekend, of mensen die wel eens een dagje hebben meegewerkt bij ons. Uw werk lijkt helaas teniet gedaan door beleid van ProRail en uiteindelijk NS.

Met hartelijke groet,

Het voltallige BSH team!

Bron: Facebook (https://www.facebook.com/bshonline/posts/2677356622356191?__tn__=K-R)
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: Ton van W op 28 januari 2020, 17:19:28
Triest  :'(
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: xanderspoor1 op 28 januari 2020, 17:34:29
Is het Nederlands Transport Museum in Nieuw Vennep geen goede locatie om e.e.a. te stallen? Staat ook al een Amsterdams RVS metrostel. Verder omvat de collectie: vliegtuigen, auto's, bussen, vrachtwagens, fietsen, enz.

Alexander
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: bernhard67 op 28 januari 2020, 19:52:08
Hallo,

Erg zonde dat de DE 2 gesloopt gaat worden mede om dat dit eigenlijk best wel een mooi dieseltreinstel is zeker als het in Oude NS rood wordt terug gebracht. Misschien zou juist zo dieseltrein stel wel iets zijn voor GSB of de Star in Stadskanaal.

tot zo ver mijn reactie

gr bernhard
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: roco op 28 januari 2020, 20:56:47
Is en blijft triest  . Jammer dat zo iets weer gebeurt .

Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: Eegtrain op 28 januari 2020, 21:18:33
Het zou mooi zijn wanneer er andere stichtingen met museum materieel zijn die het materieel kunnen overnemen om de restauratie en onderhoud voort te kunnen zetten.
heel veel sterkte en succes!

Groeten Eeg
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: Eelco Storm op 28 januari 2020, 21:25:16
Maar aan de andere kant, wat stelde de BSH nou concreet voor? Een verrotte DE II, een sik en een stalen D? Echt onderscheidend is de club niet. Ja, het is jammer dat een clubje vrijwilligers genoodzaakt is te stoppen, maar het is bepaald niet het niveau van bijvoorbeeld de stichting mat '54 waar in het persbericht naar verwezen wordt.
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: spoorzeven op 28 januari 2020, 21:54:52
Tja, er is een tekort aan opstelmogelijkheden en ja, naar Zandvoort gaan meer treinen (nou ja, iets dat daar voor doorgaat) rijden en dus lijkt mij de claim van ProRail niet onterecht. Jammer voor deze vrijwilligers, zeker, maar Hoorn is niet ver weg....
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: timtrein op 28 januari 2020, 21:57:57
Ik maak me nog het meest zorgen over het fraaie restant Haarlemse locloods... en er is al zo weinig overdekte stalling.
En voor de rest: tsja, toch een leuk clubje op een locatie met veel spoorhistorie. Gelukkig zijn er in alle jaren veel goede dingen gebeurd.
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7325-2000x1333.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7325-2000x1333.jpg)
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: Joop_L op 28 januari 2020, 23:05:12
Tja, er is een tekort aan opstelmogelijkheden
Dat schijnt niet de reden te zijn. Op somde werd gezegd dat in de driehoek een ondergrondstation gebouwd gaat worden.
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: ZwolsBas op 29 januari 2020, 02:22:01
Hallo,

Erg zonde dat de DE 2 gesloopt gaat worden mede om dat dit eigenlijk best wel een mooi dieseltreinstel is zeker als het in Oude NS rood wordt terug gebracht. Misschien zou juist zo dieseltrein stel wel iets zijn voor GSB of de Star in Stadskanaal.

tot zo ver mijn reactie

gr bernhard
Ze kunnen toch ook de hele trein aan de andere stichting geven?
Zij hebben de 186 ook weer weten te herstellen.
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: Eelco Storm op 29 januari 2020, 06:50:38
Dat zal de moeite vermoedelijk niet zijn.
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: Henk Boshuyzen op 29 januari 2020, 10:29:41
Ze kunnen toch ook de hele trein aan de andere stichting geven?
Zij hebben de 186 ook weer weten te herstellen.
Zeker alles kan!
Alleen leg de kosten voor het opknappen voor het stel en de onderhoudskosten eens tegen elkaar aan. Dan blijkt het ondoenlijk om de 180 nog een kans te geven.
Er moet zoveel in geinvesteerd worden om het stel weer rijvaardig te krijgen en toegelaten op het spoornet dat dit als eerxte punt al niet reeel meer is.
Daarnaast, zou je dit wel doen, wat zouden dan de opbrengsten zijn?
Het is leuk om te roepen dat andere museumorganisaties het stel misschien wel over kunnen nemen maar ook die organisaties zitten met problemen van stalling en onderhoudskosten.
Haalhet ding leeg en geef het aan een camping, dan hebben die nog en leuk object (zie de 375).
We hebben in NL nog twee van die stellen staan, waarvan één rijvaardig maar zonder geschikte ATB en de andere in afwachting van ......
Dat is genoeg.
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: Thom op 29 januari 2020, 10:40:01
Dat ding staat al jaren door zijn assen heen te zakken en is inmiddels ook zo rot als een tientje, daar begin je sowieso al niks meer mee...
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: Sicco Dierdorp op 29 januari 2020, 10:58:26
Dat is genoeg.

Ook al omdat ze maar in één uitvoering te brengen zijn.
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: dwem op 29 januari 2020, 13:26:47
Inderdaad, rood schilderen slaat echt nergens op. Maak het stel dan maar blauw als je iets geks wilt doen, maar dan heb je wel een kermis treinstel.

Met volledig respect voor de vrijwilligers die vele jaren met goede bedoelingen aan hun hobby hebben gewerkt; hun materieel is absoluut niet uniek en er is niets gediend met het maken van extra kosten om ze nu nog te behouden. Ik vrees dat er de komende 10 jaar nog wel meer dubbel "museummaterieel" zal verdwijnen uit noodzaak.

De vrijwilligers wens ik van harte toe dat ze snel over deze kater heen zijn en "onderdak" vinden bij een van de andere museumclubs waar extra "handjes", zeker met ervaring, zeker welkom zullen zijn.

Dirk
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: Bob R. op 29 januari 2020, 13:35:16
Volgens mij werden daar heel wat klusjes verricht voor andere organisaties...

Is het Nederlands Transport Museum in Nieuw Vennep geen goede locatie om e.e.a. te stallen?

Zou mooi zijn...
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: Mischa op 29 januari 2020, 16:44:05
@Henk boshuyzen : Geen geschikte ATB is de reden waarom er niet met de rijvaardige 186 gereden kan worden? Ik vroeg mij al jaren af wat de reden was dat er niet met het stel gereden mag worden.
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: Bartje81 op 29 januari 2020, 17:22:14
Volgens mij kun je het ook omdraaien; er ligt voor de 186 geen geschikte ATB(-EG) in/rond standplaats Winterswijk.... ? ;D

Dus is het lastig (bevoegd) weg te komen met het treinstel. :(
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: ZwolsBas op 29 januari 2020, 17:24:31
Zeker alles kan!
Alleen leg de kosten voor het opknappen voor het stel en de onderhoudskosten eens tegen elkaar aan. Dan blijkt het ondoenlijk om de 180 nog een kans te geven.
Er moet zoveel in geinvesteerd worden om het stel weer rijvaardig te krijgen en toegelaten op het spoornet dat dit als eerxte punt al niet reeel meer is.
Daarnaast, zou je dit wel doen, wat zouden dan de opbrengsten zijn?
Het is leuk om te roepen dat andere museumorganisaties het stel misschien wel over kunnen nemen maar ook die organisaties zitten met problemen van stalling en onderhoudskosten.
Haalhet ding leeg en geef het aan een camping, dan hebben die nog en leuk object (zie de 375).
We hebben in NL nog twee van die stellen staan, waarvan één rijvaardig maar zonder geschikte ATB en de andere in afwachting van ......
Dat is genoeg.
Of wat dacht je geven aan een grote speeltuin?
Motoren eruit, deuren open zetten.
Kids genieten er dan van... in DL vaak loks gezien in speeltuinen in mijn jeugd, dan zou dit ook in NL kunnen!
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: 1200blauw op 29 januari 2020, 19:15:12
Ja, in het geval van deze DE2 was dat dus links rood! Had 'm dan tenminste liberaal blauw gemaakt!  ;D

Misschien moeten we ons in dit draadje meer op geel richten, dat is wat Bert bedoelde denk ik. (y)

Maar even terug naar het onderwerp: jammer dat er weer een organisatie verdwijnt. Het zou fijn zijn als materieel en vrijwilligers bij een andere organisatie terecht zouden kunnen, ongeacht wat de staat van dat materieel is. Er zijn mensen met hart en ziel bezig geweest en dat wordt nu niet gewaardeerd of zelfs teniet gedaan, dat moeten we niet vergeten denk ik.
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: Arjan op 29 januari 2020, 20:02:50
Ik maak me nog het meest zorgen over het fraaie restant Haarlemse locloods... en er is al zo weinig overdekte stalling.
En voor de rest: tsja, toch een leuk clubje op een locatie met veel spoorhistorie. Gelukkig zijn er in alle jaren veel goede dingen gebeurd.
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7325-2000x1333.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7325-2000x1333.jpg)

Dat vraag ik mij dus ook af, zou het loodsje dan alsnog tegen de vlakte gaan? Ik heb eens ergens een krantenartikel uit het Haarlems Dagblad gelezen over de BSH, waarin stond dat niemand de kosten voor afbraak van het loodsje op zich wilde nemen in verband met de ligging (en dus niet per goedkope vrachtauto bereikbaar)

Zou het ook erg zonde vinden, er zijn toch een hoop mooie projecten uitgerold de laatste jaren..

Staan die V60's er ook nog eigenlijk ?


Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: Edwin2121992 op 29 januari 2020, 21:06:18
Met alle respect voor de BSH maar het moois wat er de afgelopen jaren is uitgerold is niet van de BSH en is ook grotendeels door andere mensen opgeknapt. De BSH was gastheer met de loods. De 2454 is al vanaf het begin privé eigendom van twee mensen beide wel vrijwilliger bij de BSH (geweest), ik zelf heb heel veel werk verricht aan de 2454, maar ben zelf dan weer vrijwilliger bij Stichting Hondekop (welke het prima met Prorail en NS kunnen vinden overigens) en meer 'Hondekoppers' hebben geholpen (we hadden even een gat tussen de 766 en de Benelux). Daarna zijn er nog de RailExperts 1251, 6703 en de V100 uitgerold, allemaal door de mannen van de 2454 en wat hulp van wat Hondekoppers. Hun Sik de 232 is ondertussen ook nog even geschilderd door een van de 2454 mannen die ook het onderhoud deed. De BSH ondertussen? Nog steeds de D niet geschilderd, niet genoeg vrijwilligers en meer vergaderen dan dat er wat wordt gedaan als er al iemand aanwezig was. En eigenlijk jammer want de D had leuk achter de 2454 gestaan om mee te slepen naar evenementen.

Zoals je ziet er is zat mogelijkheid om samen te werken en de juiste mensen kunnen ook best wat leuke projecten eruit stampen in een paar jaar. Stichting DE3 is ook opgeheven, maar ook daar zaten dezelfde mensen achter als de 2454 en ook Stichting mat'64 zitten die mensen achter en dat stel rijdt ook weer geschilderd rond, maar de DE3's zijn nu bij de 2454 club ondergebracht en eigenlijk is er weinig veranderd behalve dat er nu onder dezelfde goed georganiseerde vlag van de '2454 crew' wordt gewerkt. Nog even en de 2454 heeft ATB en brult over t hoofdspoor, drie jaar geleden stond die nog in het bos in Raeren.

Wat ik wil zeggen is, waar een wil is is een weg, je kan wel iedereen beschuldigen, maar dat gaat je nergens brengen. Stichting Hondekop moest ook in Amersfoort weg, wisten we ruim op tijd en hebben gelukkig onderdak gevonden in Roosendaal, goede contacten met Spoorijzer daar want we hadden al de 2454 draaistellen daar gereviseerd, dus ze kende ons. We hebben niet gezeurd zijn gewoon verder gegaan.

De 180 is gewoon al jaren verloren zaak, ding was al voor zijn museum bestaan geplukt en deels uitgebrand, wie de illusie had dat daar wat mee ging gebeuren geen idee... maar de reserve delen komen goed terecht. En de Stalen D en 232 komen vast ook wel goed terecht, misschien wel ook onder de hoede van de 2454 crew.

Groeten Edwin.
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: frank1979 op 29 januari 2020, 22:23:17
Belangrijkste is dat de 180 in onderdelen zal voortleven. Er zitten vast nog technische delen die goed van pas kunnen komen bij een andere DE2.
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: Thom op 29 januari 2020, 22:44:45
Of wat dacht je geven aan een grote speeltuin?
Motoren eruit, deuren open zetten.
Kids genieten er dan van... in DL vaak loks gezien in speeltuinen in mijn jeugd, dan zou dit ook in NL kunnen!
Vergeet maar direct, zoiets voldoet niet aan enige vorm van het attractiebesluit en daarmee niet veilig in die vorm van gebruik.
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 januari 2020, 22:54:54
Ik heb eens ergens een krantenartikel uit het Haarlems Dagblad gelezen over de BSH, waarin stond dat niemand de kosten voor afbraak van het loodsje op zich wilde nemen in verband met de ligging (en dus niet per goedkope vrachtauto bereikbaar)
Het is toch uitstekend per trein bereikbaar? Gewoon wat open wagens naar binnen rijden en je kan van twee kanten laden.
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: robin binsbergen op 29 januari 2020, 23:24:14
Leuk dat de 2454 crew geprezen wordt, en ik zal ze ook zeker niet negatief beoordelen ( indien mogelijk  help ik achter de schermen ook wel eens mee zoals bij een defect component)  maar ik vermoed dat 1 van de redenen is dat stalen D niet gereed is, dat de BSH onderdak geboden heeft aan deze crew. Sinds die tijd staat namelijk de Stalen D buiten, en ik vermoed dat de stilstand van dit project ook wel een specifieke reden heeft.
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: Edwin2121992 op 29 januari 2020, 23:56:08
Voordat de RD daar kwam en de 2454 elders vertoefde stond de D gewoon binnen. Het dak is geschilderd ook door iemand van de 2454 crew in een weekend, dan zou het niet moeilijk moeten zijn om een zijwand bruin te maken in een weekend, geschuurd is de boel al twee jaar. Ik ben daar twee jaar bijna iedere week geweest voor verschillende projecten die we in die loods deden, nogmaals met alle respect maar dat is echt de enige reden dat daar leven in de brouwerij was afgelopen jaren.

Het is jammer maar er waren te weinig mensen en er was geen duidelijk plan, om dan vooral de NS en ProRail de schuld te geven van dat het doek valt vind ik wat laag, vooral de manier waarop.

Groeten Edwin.
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: Thom op 30 januari 2020, 00:58:12
Ik denk dat zo'n verhaal sowieso 2 kanten heeft, en je er hier maar één leest uiteindelijk...
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: robin binsbergen op 30 januari 2020, 01:22:19
dat laatste is zeker het geval.

Daarnaast kom ik ook al enige jaren op die plek, soms meerdere dagen in de week, en ik weet haast niet beter dan dat de stalen D buiten staat.
Titel: Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
Bericht door: joepDE2 op 02 februari 2020, 21:28:11
Dan maar inrichten als B&B, blijft het uiterlijk in ieder geval behouden.