Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:09
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door marco
Vandaag om 07:58:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:46:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 00:04:12
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
03 July 2025, 23:42:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
03 July 2025, 22:35:57
Yet Another Servo Decoder door bask185
03 July 2025, 22:24:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
03 July 2025, 21:47:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door TonM
03 July 2025, 21:46:56
US diorama in H0 door Misha
03 July 2025, 21:41:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 July 2025, 21:24:35
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
03 July 2025, 21:23:32
Zaagsel? door Prutsert
03 July 2025, 21:13:31
Raadplaatje door Klaas Zondervan
03 July 2025, 21:03:07
20 jaar BNLS door puntenglijder
03 July 2025, 20:48:13
Aachenau West door Wim Vink
03 July 2025, 20:39:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
03 July 2025, 20:21:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
03 July 2025, 17:17:05
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
03 July 2025, 17:11:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
03 July 2025, 16:14:56
Nijmegen in h0 door Rob S.
03 July 2025, 15:46:43
Een nieuw begin door dreezy
03 July 2025, 15:12:34
Sikje 225 door Huup
03 July 2025, 14:41:29
Roco 290 digtaliseren door Herb73
03 July 2025, 14:35:14
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
03 July 2025, 12:59:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 July 2025, 12:15:58
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Falkenberg
03 July 2025, 08:42:04
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
NL-baan in Canada door ArjanB
02 July 2025, 21:44:10
  

Auteur Topic: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"  (gelezen 64755 keer)

Edsko Hekman

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8594
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #195 Gepost op: 06 August 2020, 23:56:09 »
Dan komen ze, symmetrisch gezien, op 20cm, 60cm en 100cm, gemeten vanaf links. Vanaf rechts kan ook natuurlijk. ;)

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #196 Gepost op: 07 August 2020, 09:29:17 »
Zet je portalen wel even ver uit elkaar maar niet aan beide zijdes even ver van de bakrand* af.
Zo krijg je een speelser effect.

* lees overgang naar de blackbox.

Succes.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8916
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #197 Gepost op: 13 August 2020, 13:33:15 »
Door de portalen toch wat nameet-perikelen.
Rechts komen sowieso geen portalen ivm de zgn gehalveerde opbouw van de "Demkabrug"
Heb nog even naar de baan van Richard gekeken als referentie. Niet om exact na te bouwen maar wat hoogtes betreft zit je toch aardig gelijk.

Zo kom ik erachter dat de toplaag nog iets naar de voorzijde verschoven moet worden en dat de landschapsprofiel(spoordijk)niet meer loopt zoals zou moeten.
De hoogte is wat aan de lage kant met 4 centimeter vanaf de voorzijde gemeten maar hoop dat op te lossen is met de bouw van de bruggen.
De toplaag moet wel op 12 centimeter breedte blijven wil ik de portalen goed kunnen neerzetten, achter de dijk komt dan toch iets meer ruimte vrij.

Zie nog niet zitten om de spoordijk te verhogen met een centimeter maar speel wel met de gedachte.

Iemand suggestie? Enfin, het laat zich ook allemaal aanpassen, denk ik.

Volgende stap is de BB's maken.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 13 August 2020, 13:37:20 door NS264 »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7050
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #198 Gepost op: 13 August 2020, 21:42:53 »
Succes verder. (y)
Rustigjes verder bouwen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8916
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #199 Gepost op: 13 August 2020, 22:48:16 »
Thanks,

En leuk je te ontmoeten vandaag!

Gr Koen
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8916
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" - NAP ingevoerd-
« Reactie #200 Gepost op: 23 August 2020, 20:08:57 »
Hoi,

Eindelijk weer om wat te doen om iets anders te doen dan werk alleen.

Eindelijk komt er een beetje vorm in de ruwbouw.

Extra latten ingelijmd voor de bodem.



Daarop een laagje 3mm triplex gelegd.



Gezien vanaf rechts.

Later nog verder met het piepschuim als basis, 4 cm onder talud en 18mm als kade.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 23 August 2020, 22:36:03 door NS264 »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7050
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #201 Gepost op: 24 August 2020, 07:49:13 »
Dat ziet er, met een indruk van de brug, al heel goed uit. (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8916
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #202 Gepost op: 27 August 2020, 23:48:06 »
Kan ik er niks aan doen, het blijft eentonig hout en piepschuim.
Maar ik wil graag de gestage voortgang tonen. :D

Vandaag het front vorm gegeven en geëindigd bij het bruggenhoofd aan de rechtse kant, kost toch aardig wat tijd.
Om het goed te krijgen.

Toplaag van talud iets centimeter naar achter, dat valt nog te overbruggen hoop ik, genoeg speling voor de afwerking van de spoordijk en DIN-portalen.
Plaats daarvan nog niet vast.

Links is een tunneltje ontstaan, daar kom ik nog op terug (HUA), maar is gebaseerd op Julianaparklaan te Utrecht.
Dat tunneltje was een toegangsweg naar het Werkspoorterrein van de Amsterdamsestraatweg af.
Ik laat de weg een fractie van millimeters zakken.



Dit is 1:1, HUA: Cnr76641 LH Hofland, 1964

Nog net het logo te zien achter hekwerk op de brug.



Hierdoor ontstaat het idee om de bruggen echt er tussen te hangen, geen idee hoe anderen dat doen op een traject.
Het plan is om dragers te maken en het spoor te ondersteunen, weet nog ff niet hoe, graag suggesties.

Bij de Demkabrug aan de andere kant hetzelfde idee/probleem.
Tot mijn schrik bestaat de Kibri 9696 uit deze onderdelen.



Hoe kom ik aan passende code 100 staven? De onderste draagbalk heeft groeven voor de spoorstaaf... ???
Het idee is nu om een eigen bodem voor de brug te maken uit dun hout of, beter voor mij dik karton.
De rails wordt toch afgedekt met traanplaat, je ziet er nauwelijks de onderkant van.



Probleem is dat de brug ook ondersteund moet blijven worden tot aan rand van module overgang, heikel puntje dus om goed te bouwen.

Connectie kade naar achteren naar Keulsekadebruggetje in progress.



Middenstuk levert een aardig spoordijkje.



Niet veel maar toch weer wat.

Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 28 August 2020, 23:59:53 door NS264 »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Edsko Hekman

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8594
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #203 Gepost op: 28 August 2020, 00:49:28 »


Hoe kom ik aan passende code 100 staven?
Peco sl100 kopen en de code 100 uit de mat trekken. Veel simpeler zou ik nu niet weten.

Wel leuk al Koen. (y)

Gr.

Edsko

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #204 Gepost op: 28 August 2020, 06:43:19 »
Of gewoon een stuk code 100 peco loskopen. Hoewel code 100 flexrail duurder is maar waarschijnlijk om de hoek te koop. Heb beide gebruikt uit de flex en los gekocht.
gr Joke
( ps hoe lang moeten de stukjes zijn dan? misschien heb ik nog wat liggen)


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8916
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #205 Gepost op: 28 August 2020, 09:41:36 »
@Joke.

Een centimeter of 30 zekers.

Gr Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10746
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #206 Gepost op: 28 August 2020, 10:19:21 »
Hierdoor ontstaat het idee om de bruggen echt er tussen te hangen, geen idee hoe anderen dat doen op een traject.
Het plan is om dragers te maken en het spoor te ondersteunen, weet nog ff niet hoe, graag suggesties.
Wat bedoel je hier?
In het echt hangt een brug ook niet ergens tussen maar staan de brugliggers op de peilers of landhoofden.
No dress rehearsel, this is our life.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #207 Gepost op: 28 August 2020, 10:39:32 »
Coen

ik heb ook nog wel ergens een stuk oud code 100 flex liggen.

Wordt een leuk concept, die module bak.

Groet Meino

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8916
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #208 Gepost op: 28 August 2020, 16:10:01 »
@Marc

Het is ook de bedoeling dat ie op een landhoofd komt(links in beeld) rechts eindig ie op de ran van de module.
Aangezien dat stevig moet zijn vroeg ik me af hoe ik dat ga doen.
Heb bedacht om er een eigen bodem bij te maken of in ieder geval een middensteun in de lengte.
De (nep)pijler op de modulerand moet ook stevig genoeg zijn naar de BB's

Gr Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10746
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #209 Gepost op: 28 August 2020, 18:20:17 »
De (nep)pijler vlak houden met de achterwand maar dan als los plaatje vast tegen je modulebak schroeven. De brug kan daar prima op bevestigd worden.
Plaatje? Plaatje!


Even snel geschetst.  Schroef een multiplexplaatje tegen je modulebak met de breedte van de brug en maak de brug daar op vast. In de kopwand zaag je dan een gat met de afmetingen van het plaatje (+ uiteraard de doorgang voor je treinen). Aan de zichtzijde schilder je het plaatje en de kopwand in dezelfde kleur.
« Laatst bewerkt op: 28 August 2020, 18:36:45 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.