Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm door MathynK
Vandaag om 17:34:42
Proeflocomotieven Nederlandse spoorwegen door Menno
Vandaag om 17:33:33
Stop/vertrek schema door Mark D.
Vandaag om 17:26:08
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 17:19:42
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 17:17:45
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door Ben
Vandaag om 16:51:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:51:01
smalspoormodelbouwdagen 27 en 28 augustus 2022 door Peter Soonius
Vandaag om 16:36:13
The revival of "The Shop"! door tijgernootje
Vandaag om 16:31:31
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door Rob Ellerman
Vandaag om 16:29:06
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
Vandaag om 16:07:39
Waar is dit? door Hans Reints
Vandaag om 15:58:13
Onbekende storing door VvKan
Vandaag om 15:23:55
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:09:16
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 14:18:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 14:11:55
Zoeken in archieven naar referentiemateriaal door Oosterspoor
Vandaag om 13:37:26
Komt er weer een nieuwe fotowedstijd ? door HuubvG
Vandaag om 12:55:07
Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum. door ZwolsBas
Vandaag om 12:21:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door nighttrain1
Vandaag om 12:20:39
Samenstelling Mediterraneo (D 13201 – D 13200) 1978 door Benelux795
Vandaag om 11:05:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 10:01:59
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 09:13:27
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door spoorijzer
Vandaag om 07:58:11
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 07:27:17
Wagenlading voor H0 door eichddraig
Vandaag om 06:07:26
ACME set 55080 met NS restauratierijtuig materieel bespreking door metpetergaathetbeter
15 augustus 2022, 23:56:03
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Forever Rocofan
15 augustus 2022, 23:31:49
Roco 2022, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
15 augustus 2022, 22:54:00
  

Auteur Topic: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"  (gelezen 43252 keer)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7940
  • Tsja, ben nog steeds aan het klussen....
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #195 Gepost op: 06 augustus 2020, 23:56:09 »
Dan komen ze, symmetrisch gezien, op 20cm, 60cm en 100cm, gemeten vanaf links. Vanaf rechts kan ook natuurlijk. ;)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5209
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #196 Gepost op: 07 augustus 2020, 09:29:17 »
Zet je portalen wel even ver uit elkaar maar niet aan beide zijdes even ver van de bakrand* af.
Zo krijg je een speelser effect.

* lees overgang naar de blackbox.

Succes.
Groeten Richard, nighttrain

2012-2022 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7495
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #197 Gepost op: 13 augustus 2020, 13:33:15 »
Door de portalen toch wat nameet-perikelen.
Rechts komen sowieso geen portalen ivm de zgn gehalveerde opbouw van de "Demkabrug"
Heb nog even naar de baan van Richard gekeken als referentie. Niet om exact na te bouwen maar wat hoogtes betreft zit je toch aardig gelijk.

Zo kom ik erachter dat de toplaag nog iets naar de voorzijde verschoven moet worden en dat de landschapsprofiel(spoordijk)niet meer loopt zoals zou moeten.
De hoogte is wat aan de lage kant met 4 centimeter vanaf de voorzijde gemeten maar hoop dat op te lossen is met de bouw van de bruggen.
De toplaag moet wel op 12 centimeter breedte blijven wil ik de portalen goed kunnen neerzetten, achter de dijk komt dan toch iets meer ruimte vrij.

Zie nog niet zitten om de spoordijk te verhogen met een centimeter maar speel wel met de gedachte.

Iemand suggestie? Enfin, het laat zich ook allemaal aanpassen, denk ik.

Volgende stap is de BB's maken.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2020, 13:37:20 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
JanvEst: Er gaat een trein naar Niemandsland.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 4679
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #198 Gepost op: 13 augustus 2020, 21:42:53 »
Succes verder. (y)
Rustigjes verder bouwen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 27 aug 2022 sta ik er weer.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7495
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #199 Gepost op: 13 augustus 2020, 22:48:16 »
Thanks,

En leuk je te ontmoeten vandaag!

Gr Koen
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
JanvEst: Er gaat een trein naar Niemandsland.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7495
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" - NAP ingevoerd-
« Reactie #200 Gepost op: 23 augustus 2020, 20:08:57 »
Hoi,

Eindelijk weer om wat te doen om iets anders te doen dan werk alleen.

Eindelijk komt er een beetje vorm in de ruwbouw.

Extra latten ingelijmd voor de bodem.



Daarop een laagje 3mm triplex gelegd.



Gezien vanaf rechts.

Later nog verder met het piepschuim als basis, 4 cm onder talud en 18mm als kade.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2020, 22:36:03 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
JanvEst: Er gaat een trein naar Niemandsland.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 4679
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #201 Gepost op: 24 augustus 2020, 07:49:13 »
Dat ziet er, met een indruk van de brug, al heel goed uit. (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 27 aug 2022 sta ik er weer.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7495
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #202 Gepost op: 27 augustus 2020, 23:48:06 »
Kan ik er niks aan doen, het blijft eentonig hout en piepschuim.
Maar ik wil graag de gestage voortgang tonen. :D

Vandaag het front vorm gegeven en geëindigd bij het bruggenhoofd aan de rechtse kant, kost toch aardig wat tijd.
Om het goed te krijgen.

Toplaag van talud iets centimeter naar achter, dat valt nog te overbruggen hoop ik, genoeg speling voor de afwerking van de spoordijk en DIN-portalen.
Plaats daarvan nog niet vast.

Links is een tunneltje ontstaan, daar kom ik nog op terug (HUA), maar is gebaseerd op Julianaparklaan te Utrecht.
Dat tunneltje was een toegangsweg naar het Werkspoorterrein van de Amsterdamsestraatweg af.
Ik laat de weg een fractie van millimeters zakken.



Dit is 1:1, HUA: Cnr76641 LH Hofland, 1964

Nog net het logo te zien achter hekwerk op de brug.



Hierdoor ontstaat het idee om de bruggen echt er tussen te hangen, geen idee hoe anderen dat doen op een traject.
Het plan is om dragers te maken en het spoor te ondersteunen, weet nog ff niet hoe, graag suggesties.

Bij de Demkabrug aan de andere kant hetzelfde idee/probleem.
Tot mijn schrik bestaat de Kibri 9696 uit deze onderdelen.



Hoe kom ik aan passende code 100 staven? De onderste draagbalk heeft groeven voor de spoorstaaf... ???
Het idee is nu om een eigen bodem voor de brug te maken uit dun hout of, beter voor mij dik karton.
De rails wordt toch afgedekt met traanplaat, je ziet er nauwelijks de onderkant van.



Probleem is dat de brug ook ondersteund moet blijven worden tot aan rand van module overgang, heikel puntje dus om goed te bouwen.

Connectie kade naar achteren naar Keulsekadebruggetje in progress.



Middenstuk levert een aardig spoordijkje.



Niet veel maar toch weer wat.

Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2020, 23:59:53 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
JanvEst: Er gaat een trein naar Niemandsland.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7940
  • Tsja, ben nog steeds aan het klussen....
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #203 Gepost op: 28 augustus 2020, 00:49:28 »


Hoe kom ik aan passende code 100 staven?
Peco sl100 kopen en de code 100 uit de mat trekken. Veel simpeler zou ik nu niet weten.

Wel leuk al Koen. (y)

Gr.

Edsko

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3567
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #204 Gepost op: 28 augustus 2020, 06:43:19 »
Of gewoon een stuk code 100 peco loskopen. Hoewel code 100 flexrail duurder is maar waarschijnlijk om de hoek te koop. Heb beide gebruikt uit de flex en los gekocht.
gr Joke
( ps hoe lang moeten de stukjes zijn dan? misschien heb ik nog wat liggen)


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7495
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #205 Gepost op: 28 augustus 2020, 09:41:36 »
@Joke.

Een centimeter of 30 zekers.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
JanvEst: Er gaat een trein naar Niemandsland.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10091
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #206 Gepost op: 28 augustus 2020, 10:19:21 »
Hierdoor ontstaat het idee om de bruggen echt er tussen te hangen, geen idee hoe anderen dat doen op een traject.
Het plan is om dragers te maken en het spoor te ondersteunen, weet nog ff niet hoe, graag suggesties.
Wat bedoel je hier?
In het echt hangt een brug ook niet ergens tussen maar staan de brugliggers op de peilers of landhoofden.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #207 Gepost op: 28 augustus 2020, 10:39:32 »
Coen

ik heb ook nog wel ergens een stuk oud code 100 flex liggen.

Wordt een leuk concept, die module bak.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7495
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #208 Gepost op: 28 augustus 2020, 16:10:01 »
@Marc

Het is ook de bedoeling dat ie op een landhoofd komt(links in beeld) rechts eindig ie op de ran van de module.
Aangezien dat stevig moet zijn vroeg ik me af hoe ik dat ga doen.
Heb bedacht om er een eigen bodem bij te maken of in ieder geval een middensteun in de lengte.
De (nep)pijler op de modulerand moet ook stevig genoeg zijn naar de BB's

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
JanvEst: Er gaat een trein naar Niemandsland.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10091
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #209 Gepost op: 28 augustus 2020, 18:20:17 »
De (nep)pijler vlak houden met de achterwand maar dan als los plaatje vast tegen je modulebak schroeven. De brug kan daar prima op bevestigd worden.
Plaatje? Plaatje!


Even snel geschetst.  Schroef een multiplexplaatje tegen je modulebak met de breedte van de brug en maak de brug daar op vast. In de kopwand zaag je dan een gat met de afmetingen van het plaatje (+ uiteraard de doorgang voor je treinen). Aan de zichtzijde schilder je het plaatje en de kopwand in dezelfde kleur.
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2020, 18:36:45 door Marc tramt »
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons